no-img
نوین اطلس

عواقب طلاق برای مردان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

عواقب طلاق برای مردان
zip
اسفند ۵, ۱۳۹۶

عواقب طلاق برای مردان


این مطلب در مورد موضوعات عواقب طلاق برای زنان، پشیمانی مردان بعد از طلاق، ازدواج مردان بعد از طلاق، درمان افسردگی مردان بعد از طلاق، زنان بعد از طلاق، عواقب طلاق برای کودکان، عوارض طلاق در دوران عقد، بعد از طلاق چه کنم؟ نوشته شده است.

عواقب طلاق برای زنان

گفتنی است که زنان و کودکان طلاق در معرض آسیب‌های اجتماعی بیشتری نسبت به مردان قرار دارند افسردگی و به دنبال آن مشکلات روحی از جمله کوچکترین آسیب‌های اجتماعی بعد از طلاق است.

بسیاری از زنان مطلقه بعد از جدایی با والدین خود زندگی می‌کنند ولی برخی از زنانی که متارکه می‌کنند، مکان مناسبی برای گذران زندگی ندارند و حتی افرادی هم که به طور مستقل زندگی می‌کنند، ‌مشکلات خاص خود را دارند.

گاهی برخی سوءتفاهم‌ها و توقعات نابجا باعث بروز مشکلات جدی در زندگی‌های مشترک می‌شود که در این شرایط، مراجعه به مراکز مشاوره خانواده می‌تواند بسیاری از این مسائل را حل کند.

از طرففی زن طلاق گرفته برای زندگی در میان یک جامعه با مشکلات عدیده ای رو به روست، اگر بخواهد با خانواده اش زندگی کند از سوی آنها مورد آزارهای روحی قرار می گیرد، رفت و‌آمدهای او کنترل می شود و خانواده ها برای حفظ آبروی خود سعی می کنند از معاشرت های او بدلیل حساسیت های جامعه جلوگیری کند .

اگر بخواهد به طور مستقل زندگی کند پیدا کردن یک محل مسکونی و صاحب خانه ای که مایل به ارائه یک خانه به یک زن مطلقه باشد کاری بس دشوار است و حتی اگر چنین خانه ای را هم بیابد باز هم باید با همسایگانی بر خورد کند که او را تنها به چشم عمل نابود کننده زندگی خود می بینند .

شاید بتوان گفت: یکی از بزرگترین علل این تفکرات، رواج روز افزون ازدواج موقت توسط مردان متاهل باشد که در بیشتر موارد زنان مورد نظر از میان زنان طلاق گرفته ای هستند که تنها به علت مشکلات بسیاری که پس از طلاق به آنها فشار آورده است تن به اینگونه زندگی مشترک می دهند.

پس قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرید، همه جوانب را بررسی کنید و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات زناشویی انجام دهید.

پشیمانی مردان بعد از طلاق

همان‌طور که ازدواج یکی از مؤلفه های بهنجاری در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، طلاق یا ازدواج ناموفق نیز از مؤلفه های نابهنجاری قلمداد می‌شود. در واقع تشکیل زندگی زناشویی که هر دو طرف از آن رضایت داشته باشند، هدفی ایده آل محسوب می‌شود.

تعارضات زناشویی برای زندگی مشترک، تهدیدی جدی محسوب می‌شود که دوام و ثبات آن را نشانه گرفته است و دربردارنده نتایج منفی روانی، اجتماعی، فرهنگی، جسمانی و معیشتی است. از جمله تأثیرات روانی منفی طلاق می‌توان بر استرس، افسردگی، یأس و ناامیدی اشاره کرد. اگر فردی همسر خود را بر مبنای عشق انتخاب کرده باشد و ازدواجشان به طلاق منجر شود، باعث احساس بی اعتمادی در او می‌شود.

افرادی که متقاضی طلاق هستند، گاها فرزند دارند و این جدایی بر آن‌ها نیز تأثیرگذاراست؛ مانند افت تحصیلی، خشم و ناراحتی، الگو قرار گرفتن سبک زندگی والدین و داشتن ازدواجی ناموفق.

زن و مرد برای ادامه زندگی خود فرزندان را بهانه می‌کنند و می‌گویند: من دیگر از او ناامید شده‌ام و فقط به خاطر دخترم/پسرم می‌خواهم زندگی را با او ادامه دهم وگرنه هیچ نقطه مشترکی برای زندگی‌مان باقی نمانده است. در این وضعیت فرد برای جدا شدن دچار تردید است. دوست دارد که در یک لحظه همه چیز طبق روال سابق شود. از طرفی به فرد مقابلش عادت کرده و زمانی که به تنهایی و دیگر احساسات منفی روانی بعد از جدایی می‌اندیشد، در تصمیم خود دو دل می‌شود.

ازدواج مردان بعد از طلاق

راهنمای مرد در ازدواج مجدد پس از فوت یا طلاق همسر اول

مردی که همسر اولش فوت کرده یا طلاق گرفته چنانچه دارای فرزند نباشد مشکل اساسی در ازدواج دوم ندارد و می‌تواند با در نظر گرفتن عوامل موثر در ازدواج و تعدیل توقعات خود نسبت به ازدواج دوم اقدام کند. آنچه که در ازدواج دوم بیش از هر چیز اهمیت دارد فرزندان همسر اول می‌باشد. در این رابطه رعایت موارد زیر از اهمیت ویژه برخوردار است:

۱- مردی که دارای فرزند است باید در انتخاب همسر دوم اولین موضوعی که مطرح سازد و آن را در رابطه با همسر دوم مشخص کند، فرزندان او هستند. زمانی است که همسر دوم شرایط مادری را از نظر نگهداری پرورش و آموزش فرزندانش را می‌پذیرد و زمانی است که به هیچ وجه در این مورد شرطی را قبول نمی‌کند. مرد حتی‌الامکان باید به سراغ همسری برود که خداشناس، متعهد بوده و نگهداری و مواظبت و تربیت فرزندانش را به خاطر رضای خدا بپذیرد.

۲- زنان مطلقه‌ای هستند که عقیم بوده و از داشتن فرزند محروم می‌باشند. چنین زنانی در صورت هماهنگی سایر عوامل برای ازدواج مجدد با مردانی که دارای فرزند می‌باشند مناسبند. اینگونه زنها فرزندان شوهر خود را به راحتی به جای فرزندان خود قبول می‌کنند و با این عمل انگیزه مادری که در آنها وجود دارد نیز ارضا خواهد شد.

۳- در مواردی که زن هیچ گونه تعهدی را در رابطه با فرزندان زن قبل نپذیرد، یکی از راه‌هایی که عملی و مفید به نظر می‌رسد آن است که ضمن تامین هزینه‌های مربوط، فرزندان تا زمانی که مادر آنان ازدواج نکرده به وی و در صورت فوت مادر به خویشاوندان پدری یا مادری سپرده شوند تا از خشونت احتمالی نامادری رهایی یابند. پدر نیز در خارج از خانه دور از چشم همسر خود به آنان بیشتر برسد.
۴- یکی از راه‌هایی که ممکن است موجب برخورد خشن نامادری با فرزندان زن اول شود اظهار محبت و توجه افراطی پدر در حضور همسر جدید نسبت به آنان است. مرد در ازدواج دوم نباید بین فرزندان همس سابق و همسر کنونی خود تبعیض قائل شود و به خصوص در حضور زن دوم به فرزندان همسر قبل توجه ویژه مبذول دارد. این موجب بدرفتاری بیشتر نامادری خواهد شد.

۵- تشکیل جلساتی با فرزندان زن اول که نامادری خود را به جای مادر بپذیرند و نامادری که وی نیز آنان را به جای فرزندان خود قبول کند در بهبود رفتار آنان موثر خواهد بود.

درمان افسردگی مردان بعد از طلاق

طلاق مسئله‌ای بسیار دردناک است اما این فقط یک بخش از داستان کلی زندگی شماست. همه چیز می‌تواند بهتر شود. هرچه بیشتر برای کمک و حمایت گرفتن از دیگران تلاش کنید، طی برخورد با همه انواع و اقسام احساساتی که در این مدت تجربه خواهید کرد، همه چیز بهتر خواهد شد. بیشتر اوقات این سوال که چرا طلاقتان اتفاق افتاده است، هیچ پاسخ مشخصی ندارد. اما خیلی وقت‌ها ممکن است همسرتان را برای این مسئله مقصر قلمداد کنید و گاهی هم احساس ناراحتی و سردرگمی خواهید کرد. اینها احساساتی طبیعی در این مرحله از زندگی هستند. اینکه از میان بدترین اتفاق‌ها بگذرید و به بهترین ها برسید به این معی نیست که دردتان از بین خواهد رفت. بلکه به این معنی است که به اندازه کافی شجاع بوده‌اید که با این تغییرات روبه‌رو شوید.

زنان بعد از طلاق

حس گناه

بحث مهمی به نام احساس گناه وجود دارد که تقریبا در همه افرادی که از همسرشان جدا شده اند، دیده می شود. حس گناه ممکن است نسبت به خود یا فرزند باشد. احساس گناه نسبت به قربانی شدن فرزندان در این رابطه که خوشبختی آنها دستخوش تغییر خواهد شد و آینده از نظر ازدواج، تحصیل و … دچار مشکل می شوند، وجود دارد.

از طرفی فرد احساس گناه نسبت به خود دارد که چرا وارد این رابطه شده است. گاهی لجبازی هایی از سوی مرد مشاهده می شود که اجازه دیدن فرزندان را از خانم می گیرد. چنین حرکتی از نظر عاطفی برای زنان مشکلات زیادی ایجاد می کند و احساس گناه را چند برابر خواهد کرد. مادری که نمی تواند حس مادرانه خود را ابراز کند و به دلیل شرایط نامساعد از فرزندان خود دور افتاده، دچار مشکلات زیادی می شود.

ترس از آینده

مبهم شدن و ترس از آینده برای هر دو جنس نیز مشکلی است که بعد از طلاق دیده می شود. البته این حالت بیشتر در زنان مشهود است. مثلا این که در مورد مسائل اقتصادی چه کار باید انجام دهند؟ یا اگر فرزند و فرزندانی هم وجود داشته باشند، چگونه قرار است از آنها نگهداری شود؟

دوگانگی نقش

نگهداری از فرزندان به صورت تک والدی کار دشواری است. مردان و حتی زنان نمی توانند به تنهایی از پس فرزندان بربیایند. مردان باید زمان بیشتری را برای حل مسائل اقتصادی و معیشتی خانواده بیرون از خانه به سر ببرند. هر دو جنس نقش خاصی برای فرزندان ایفا می کنند. هیچ کدام قادر نیستند نقش دیگری را برای فرزند بازی کنند.

دوگانگی نقشی است که مرد یا زن بعد از طلاق باید به اجبار بازی کند. یعنی وقتی پدر دور است، مادر باید نقش پدر را برای فرزندش بازی کند و برعکس. چنین کاری عملا ممکن نیست و بسیار دشوار است. مثلا وقتی پدر فرزند را تقبل می کند، چگونه می تواند هم ماموریت کاری خود را انجام دهد و هم به غذا و درس و مشق فرزندش رسیدگی کند؟

ناامیدی و افسردگی

ناامیدی و افسردگی از شکست در یک رابطه که زمان زیادی برای آن صرف شده نیز یکی از مسائل مهمی است که بعد از طلاق برای هر دو طرف اتفاق می افتد.

عواقب طلاق برای کودکان

▪ احساس ناامنی و هراس از آینده:

طلاق غالبا احساس امنیت کودکان را کاهش داده و آنها را نسبت به آینده نگران می کند. به عنوان مثال: «آیا ما فقیر می شویم؟»، «آیا به حد کافی غذا خواهیم داشت؟» «آیا باید به یک مدرسه جدید برویم؟»، «آیا می توانم دوستانم را ببینم؟»

▪ ترس از ترک شدن:

پس ازطلاق کودک متوجه می شود که یکی از والدین دیگر در خانه نیست واز این می ترسد که دیگری نیز «ناپدید» شود و او را تنها بگذارد.

▪ طردشدگی:

کودکان طلاق ممکن است احساس طرد شدگی کنند. یادمان باشد کودکان خود را در مرکز جهان می دانند و بنابراین هر اتفاقی که روی دهد به نحوی به آنها مربوط می شود.

▪ احساس گناه:

کودکان ممکن است به این نتیجه برسند که در طلاق والدین مقصر هستند و به خاطر حرفی که زده اند یا کاری که انجام داده اند این اتفاق روی داده است و بنابراین احساس گناه و شرمندگی می کنند. حتی نوجوانان پرخاشگر نیز ممکن است به این باور برسند که رفتار آنها در طلاق والدین نقش داشته است.

عوارض طلاق در دوران عقد

داشتن احساس گناهِ شدید از بابت انتخاب اشتباه که باعث دردسر خود و خانواده شده یکی از مواردی است که می تواند گریبان‌گیر این افراد شود. در نتیجه، ممکن است دست به کارهایی بزنند که البته می تواند ماجرا را پیچیده تر کند. از طرفی، با توجه به این واقعیت که انتخاب اشتباه باعث این مسئله شده افراد احساس شکست شدیدی می‌کنند و در نتیجه‌ی همه ی این موارد ممکن است تصمیم بگیرند برای تسکین دادن خود این موضوع را تا مدتی نامعلوم از دیگران پنهان کند. ممکن است فرد طلاق‌گرفته تا مدتی حلقه دستش کند، ادای بیرون رفتن با همسرش را در بیاورد، حتی فیلم بازی کند که دارد با همسرش تلفنی صحبت می‌کند. تلاش می کند در محیط کار از همکاران، از نزدیکان و اقوام، دوستان و خلاصه، از در و همسایه موضوع را پنهان نگاه دارد. هر فردی که این تجربه را داشته باشد می تواند به شما بگوید که این کار تا زمانی کوتاه می تواند در شما آرامش ایجاد کند، اما هرچه زمان بگذرد مخفی کردن این موضوع سخت تر و در نتیجه، استرس و تنش افزایش می یابد. ترس از برملا شدن این راز می تواند خودش به موضوعی آزاردهنده و کابوسی ناراحت کننده تبدیل شود.اگر می خواهید در این دام گیر نیفتید، بهتر است از روش مخفی کاری برای مدت طولانی استفاده نکنید. شاید چند روز اول بتواند به شما احساس آرامش بدهد، اما سعی کنید گول نخورید و حداقل با تعدادی از نزدیکان موضوع را مطرح کنید و برنامه ای منطقی و مشخص برای اعلامش داشته باشید.

بعد از طلاق چه کنم؟

بعد از طلاق چه کنم؟ مکانیسم‌های دفاعی بعد از طلاق

ترک وطن؛ مهاجرت
زنان مطلقه بهدلیل آنکه تحت فشارهای روحی زیادی قرار دارند و به مرور از سوی خانواده و جامعه برایشان مشکلات پیش میآید، به قول معروف فرار را بر قرار ترجیح میدهند. کسانی که مهاجرت و ترک وطن را سرلوحه برنامهشان قرار میدهند، مدام از شرایط حاکم بر جامعه مینالند و از آینده میهراسند؛ چرا که عدهای از آنها بر این باورند که ممکن است از سوی همسر سابقشان مورد تهدید و آزار قرار گیرند یا اینکه معاشرتهایشان چون قبل از دوران ازدواج بهشدت از سوی خانواده نخستین کنترل میشد، حال که مطلقه شدهاند این کنترل بیشتر میشود. در صورتی که فرد مطلقه باید این باور را قبول کند که ترس بخش عمدهای از احساسات پس از طلاق است که با گذشت زمان کمرنگ میشود. درمانگران بر این باورند که این دسته از افراد دچار نوعی احساس گناه نابهجا هستند و نمیتوانند پدیده طلاق را بپذیرند و نیاز به دوره بازسازی دارند، اما اکثر مهاجرت افراد بعد از جدایی، قبل از دوران بازسازی و سپری کردن مرحله سوگواری صورت میپذیرد. فرد بعد از جدایی به دلیل تنش و تحمل فشارهای متعدد حق دوباره زیستن و داشتن یک زندگی آرام را دارد و نباید این حق را از خود با فرار از وطنش بگیرد. وی بهعنوان شخصی بالغ پس از مرحله بازسازی و بستن پرونده زندگی سابقش میتواند بهعنوان فردی مستقل برای آینده خود برنامهریزی کند.

حمایت خانواده
در همه مکانیسم‌های دفاعی و مسائلی که در بالا ذکر شد، حمایت عاطفی خانواده نخستین فرد مطلقه امری بسیار حیاتی است،‌ چرا که پشتیبانی آنان از فرزندشان به‌خصوص دختر تا حدی به بهبود و بازسازی مشکلات وی کمک می‌کند. خانواده در این زمینه باید به جای ملامت کردن، سعی کند نقش خود را در کل ماجرا پیدا کند. روان‌شناسان بر این باورند که وقتی فرزندی اقدام به خودکشی می‌کند، والدین بر بالین وی می‌روند و او را سرزنش نمی‌کنند، بلکه به ترمیم‌،‌ مراقبت و حمایتش می‌پردازند. در زمینه طلاق نیز شرایط باید به همین‌گونه باشد. خانواده باید به‌جای موضع‌گیری همین کار را ادامه دهند. از مهم‌ترین نیازهای افراد بعد از جدایی، داشتن خانواده‌ای است که نشان ندهند طلاق لکه ننگی بر دامان خانواده است وامیدبخش آن باشند که طلاق پایان زندگی نیست و شکست می‌تواند تجربه‌ای حیاتی و مقدمه پیروزی باشد و در نتیجه، فرد جداشده در پذیرش واقعیت طلاق راحت‌تر خواهد بود و فشار کمتری را احساس خواهد کرد و حالت دفاعی‌اش نسبت به این پدیده کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

ازدواج مجدد پس از طلاق

کنار آمدن با طلاق

درمان افسردگی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از نامزدی

ازدواج با مرد مطلقه

پشیمانی بعد از طلاق

نقش فضای مجازی در طلاق

آشتی بعد از طلاق

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

عواقب طلاق برای زنان. پشیمانی مردان بعد از طلاق. ازدواج مردان بعد از طلاق. درمان افسردگی مردان بعد از طلاق. زنان بعد از طلاق. عواقب طلاق برای کودکان. عوارض طلاق در دوران عقد. بعد از طلاق چه کنم؟



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.