no-img
نوین اطلس

نقش زیبایی در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نقش زیبایی در ازدواج
zip
دی ۲۲, ۱۳۹۶

نقش زیبایی در ازدواج


این مقاله در مورد تاثیر قیافه مرد در ازدواج، اهمیت زیبایی زن برای مرد، زیبایی در ازدواج چقدر مهم است؟، زیبایی ظاهری چیست، ظاهر پسر در ازدواج، اهمیت قیافه در ازدواج، اهمیت ظاهر زن برای مرد، نقش ظاهر در انتخاب همسر می باشد.

تاثیر قیافه مرد در ازدواج

در طی فرایند همسرگزینی قبل از هر اقدامی آنچه لازم و ضروری به نظر می رسد ارزش گذاری و اولویت بندی ملاک های ازدواج از سوی فردی است که می خواهد ازدواج نماید.توضیح آنکه:یکى از معیارهایى که لازم است در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد، زیبایى ظاهرى دو طرف است. دختر و پسر باید از نظر خوش‏ قیافگى و زیبایى، با یکدیگر تناسب داشته باشند. این امر از جهات گوناگون براى تشکیل خانواده از اهمیت برخوردار است: زیبایى ظاهرى و تناسب ظاهرى در حفظ و تقویت عفت و ایمان و مقابله با وسوسه هاى شیطانى تأثیر دارد زیرا اگر همسر از زیبایى همسرش (آنگونه که او مى پسندد) از حد نصاب کافى برخوردار باشد و او را پسندیده باشد، چشم و فکر و عملش متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت زیبایان بیگانه را نخواهد خورد و در جامعه به دنبال بیگانگان نخواهد رفت و دچار خیانت به همسر نمى شود. زیبایى یک امتیاز است و در شیرینى و سعادت زندگى زناشویى تأثیر به سزایى دارد. به طورى که لازم است یکدیگر را از نظر اندام و چهره و شکل ظاهرى همدیگر را دوست داشته باشند. مهم این نکته است که: باید بین زشت بودن و زیبا نبودن فرق بگذارید. یعنى شما نباید با شخص زشت ازدواج بکنید چون باید یک عمر در کنار او زندگى و از وجود او لذت و بهره ببرید و این اهداف مشروع با شخص زشت فراهم نمى شود اما اینکه میزان زیبایى چقدر است و باید باشد دیگر سلیقه شما است که قضاوت مى کند. لذا مى گوییم اگر ایشان در چشم شما زشت مى نماید ازدواج نکنید ولى اگر زیبا است ولى بهره ى وى از زیبایى کم است به سلیقه ى خودتان بستگى دارد. چون زیبایى یک معیار و اندازه معین و قانون استاندارد ندارد بلکه تا حدودى به سلیقه افراد بستگى دارد. حتى ممکن است فردى در نظر کسى زیبا باشد و در نظر دیگرى زشت.پس در یک جمله،‌ اگر نسبت به او احساس تنفر ندارید، ولی از لحاظ ایمان واعتقادات در سطح مورد قبولی هست جای نگرانی وجود ندارد چرا که بر اساس آماری که کارشناسان خانواده می دهند، زیبایی مرد برای خانمش، بین ۹ تا ۱۱ ماه اولویت اول را دارد و پس از این مدت، مساله تیپ و قیافه و ظاهر،‌هرچند برای خانم مهم است اما به مهمیِ اوایل(تاریخی که ذکر شد) نیست و جای خود را به لحاظ اولویت بندی به ویژگی های دیگر مرد مانند حسن خلق و کمالات اخلاقی او خواهد داد و این آمار در آقایان بین ۱۲ تا ۱۵ ماه است. شاید دیده یا هم صحبت شده باشید با مردهایی که همسرشان خیلی ظاهر دلربایی ندارد و لکن مرد آنچنان عاشق اوست که گویا لیلی و مجنون اند و این بخاطر همان ویژگی ای است که در بالا گفتیم، یعنی آقا یا خانم در ادامه زندگی، آن مقدار که به فضائل اخلاقی و رفتاری همسرش توجه دارد به تیپ و قیافه او این نظر را ندارد.

اهمیت زیبایی زن برای مرد

مردها همیشه در رویای یک زن زیبا هستند ، حتی اگر خودشان بسیار زشت باشند یا زیبا باشند. این حس در تمامی مردان وجود دارد و تنها مختص به یک یا دو نفر نیست و در نهان تمام مردها این حس وجود دارد فقط درصد آن کمی بیشتر یا کمتر است .

مردها حتی در روابط دوستانه قبل از ازدواج نیز به دنبال دخترهای زیبا هستند ، در تحقیقی که بر روی درصد زیادی از مردها انجام شد مشخص شده است که این حس در تمامی مردان وجود دارد و تنها مختص به یک یا دو نفر نیست و در نهان تمام مردها این حس وجود دارد فقط درصد آن کمی بیشتر یا کمتر است .

اما به چه دلیل ؟
هنگامی که یک مرد با یک زن مواجه می شود او را از هر لحاظ می پسندد جز مسئله زیبایی، معتقد است که اگر توانسته است او را پیدا کند پس می تواند شخص دیگری را نیز پیدا کند و به همین دلیل گزینه اول را رها می کند و به دنبال شخص دیگری می رود زیرا معتقد است که زن های بسیار زیبایی وجود دارند و مصرانه بر این مساله تاکید می کنند که ” زن های زیبای بسیاری وجود دارند”.

جالب است بدانید که خانم ها همچین رویایی را در زمان نوجوانی خود دارند و زمانی که به دوره جوانی می رسند این رویا دیگر رنگ می بازد و جلای اولیه خود را ندارد معمولا دخترها در دوره نوجوانی در رویای این هستند که شخصی با یک اسب سفید به دنبال آنها می آید ، غول ستمگر را می کشد و او را به همسری خود برمی گزیند اما پسرها از همان ابتدا واقع گراتر هستند و به دنبال این وقایع نمی روند اما همیشه به دنبال یک زن زیبا هستند .

یک پرنسس زیبا ، پرنسسی که تنها مالکش خود اوست، رویاهایی هستند که در ذهن پسران جوان می چرخد و در اکثر مواقع با شکست مواجه می شوند زیرا تنها معیار زیبایی برایشان مطرح می شود و چشمشان را در برابر سایر گزینه های کلیدی که مهم تر از زیبایی ظاهری هستند می بندند در نهایت نیز به زندگی بدون عشق می رسند . نتایج یک نظرسنجی که توسط یک روان شناس فرانسوی در فرانسه انجام شده است ، بیانگر موضوعات زیر می باشد .

هنگامی که از مردها سوال می شود آیا دوست دارند که یک همسر مثل سیندرلا داشته باشند :
بسیاری از آنها این موضوع را نمی پذیرند و می گویند همسری مثل سیندرلا را نمی پذیرند در صورتی که نام یکی از بازیگران یا خوانندگان هالیوودی را ذکر می کنند و عنوان می کنند که مایلند این شخص همسر او باشد .

این موضوع بیانگر تغییر دید نسبت به زیبایی است . دیگر دختر ساده و در عین حال زیبایی مانند سفید برفی یا سیندرلا محبوبیتی را که باید در بین جوانان قرن حاضر داشته باشد را ندارد و در عوض مدل ها و هنرپیشه ها جایگزین آن می شوند.

زیبایی در ازدواج چقدر مهم است؟

زیبایی سلیقه‌ای هم استاندارد دارد
شاید در مرحله اول بگویید زیبا دیدن تنها یک امر سلیقه‌‌ای است و هر فردی بنا به سلیقه خودش یک نفر را زیبا می‌بیند یا زشت اما به هر صورت نمی‌توان منکر وجود برخی از استانداردهای رایج شد، استاندارهایی که در همه دنیا به‌عنوان معیارهای زیبایی تعریف می‌شوند مثل چشمان درشت،‌ صورت معصوم و بچگانه، صورت متناسب که همه اجزا در هماهنگی با هم باشند و…

ازدواج با زنان بسیار زیبا یعنی…
گروهی از دانشمندان در دانشگاه لیور‌پول ۱۰۰عکس از زنان را بررسی کرده‌اند؛ بعضی از این زوج‌ها تنها چند ماه با هم زندگی کرده‌ بودند و بعضی دیگر چند سال. محققان ویژگی‌های ظاهری هرکدام از این زن‌ها و مردها را به ترتیب فهرست کردند تا بتوانند بهتر آنها را با هم مقایسه کنند. migna.ir نتیجه به دست آمده از تحقیقات در ژورنال علمی روانشناسی اجتماعی و شخصیتی منتشر شد که در آن آمده‌است اگر مرد خیلی خوش‌تیپ باشد عاملی برای ناپایداری ازدواج نیست ولی اگر زن خیلی زیبا باشد تا حدی که زیبایی او بیش از اندازه به چشم آید، احتمالا ازدواج با دوامی نخواهد داشت. زن‌های خیلی زیبا گاهی این جسارت را دارند که به راحتی ازدواج‌ها را ترک کنند.

ازدواج موفق یعنی همسان‌گزینی
گروهی از دانشمندان انگلیسی تحقیقات خود را روی انتخاب زوج توسط افراد مختلف متمرکز کرده‌اند، سؤال اصلی آنها در این تحقیق این بوده‌است که آیا افراد هنگام انتخاب زوج بیشتر به‌دنبال کسانی هستند که شبیه خودشان باشند؟ آنها در ضمن تحقیق به جواب مثبت رسیدند و اعلام کردند افراد تمایل دارند با شخصی مانند خودشان ازدواج کنند و حتی با این نتیجه، ازدواج‌های آنجلینا جولی را توضیح می‌دهند، آنها می‌گویند به همین دلیل است که ازدواج او با جانی لیمیلر و بیلی باب تورنتون بسیار کوتاه و کمتر ۲ سال بوده ‌است ولی در عوض ازدواج او با براد پیت یعنی یکی از معروف‌ترین چهره‌های حال حاضر دنیا بیشتر از ۶ سال است که دوام پیدا کرده ‌است.

واقعا زیبایی چقدر مهم است؟
این تحقیقات نشان می‌دهد که انسان های با ظاهر بسیار زیبا به سمت هم جذب می‌شوند و وقتی با هم ازدواج می‌کنند، زندگی خانوادگی​شان بسیار عالی خواهد شد اما از آنجا که این تحقیقات بیشتر روی زوج‌های جوان انجام شده ‌است می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که زیبایی مطلق در مراحل اولیه رابطه اهمیت دارد. اما نقش زیبایی ظاهری در دوام بیشتر ازدواج و در سنین پیری تقریبا همچنان یک راز است. البته یک تحقیق جدید نشان می‌دهد ظاهر بعد از آن جذب شدن اولیه هم همچنان دارای اهمیت است اما به طریقی متفاوت.

زیبایی ظاهری چیست

آنها که زیبا هستند

برداشت و مفهوم زیبایی در جوامع گوناگون بسیار متفاوت است. تبلیغات رسانه های گروهی، فیلمها و نوشته ها نیز بر معیارهای ما از زیبایی موثر خواهند بود. به عنوان مثال بینی پهن در جامعه ما زیبا نیست ولی در کشور گینه نماد زیبایی و جذابیت است. یا در بسیاری از کشورهای اروپایی و امریکایی و کشور خودمان، دندانهایی سفید و ردیف زیبا به نظر میرسند ولی در بعضی کشورهای افریقایی سیاه کردن همه دندانها با مواد رنگی و شیمیایی خاص، گامی در جهت زیباتر شدن به شمار میرود. زیبایی به مجموعهای از خصوصیات گفته میشود که احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورند و باعث جذابیت شوند. به زبان دیگر هر چه صورت یک فرد به ظاهر انسانی نزدیکتر باشد، زیباتر به نظر میرسد. هر چه یک صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزونتری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش میگذارد.

زیبایی از نگاه جامعه

زیبایی ظاهری فرد اثرات زیادی در روابط اجتماعی فرد و تاثیر او بر اطرافیانش در جامعه خواهد داشت. حقیقت این است که بیشتر ما در برخورد اول با یک شخص غریبه، زیبایی ظاهری فرد را ملاکی برای ارزیابی شخصیت او قرار میدهیم. نتایج یک تحقیق که در یکی از دانشگاههای لندن انجام شد، نشان داد که از میان ۱۱ هزار فردی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، افرادی که زیبایی ظاهری بیشتری داشتند، درآمدی بیش از دیگران کسب میکردند و کسانی که زیبایی ظاهری کمتری داشتند ۱۳درصد درآمد کمتری از دیگران داشتند. محققان اعتقاد دارند علت این پدیده اعتماد به نفسی است که زیبایی ظاهری به شخص میبخشد تا در موقعیتهای شغلی و اجتماعی موثرتر و مطمئنتر عمل کند، بعضی اعتقاد دارند زیبایی ظاهری به فرد این امکان را میدهد که از منافع و امکانات جامعه بیشتر استفاده کند به عنوان مثال، شغل بهتری کسب کند، و در حرفه خود پیشرفت کند و یا بتواند شریک زندگی مناسبتری انتخاب کند.

ظاهر پسر در ازدواج

به نقاط مثبت همسرتان فکر کنید و از تفکر منفی یا خیالبافی‌های منفی‌گرایانه نسبت به ایشان اجتناب کنید. ایشان مطمئنا ویژگی‌های رفتاری مثبت متعددی دارند که لازم است آن‌ها را مد نظر قرار دهید. از نظرخواهی از دیگران در مورد ایشان به شدت خودداری کنید و اگر کسانی به خود اجازه دادند تا در مورد ایشان نظری منفی بدهند نه تنها به نظرات آنان توجه نکنید بلکه با شدت با آنها برخورد کنید و ناراحتی خود را از گفته آنها نشان دهید تا دیگر به خود اجازه ندهند با حرفهای نامناسب نظر شما را در مورد شوهرتان تغییر دهند. گذشته از آن توجه به نظر دیگران یا نظر خواستن از دیگران در مورد ظاهر و ویژگی‌های همسرتان باعث می‌شود از ویژگی‌های مثبت ایشان غافل شوید و بیشتر بر نقاط منفی، که همه ما و حتی شما کم و بیش از آن‌ها برخورداریم، تمرکز کنید. نتیجه این وضعیت، کاهش اعتماد به نفس و ایجاد استرس، به دلیل نداشتن برخی امتیازات یا تصور نداشتن آن‌هاست.
– گاهی حاضر جواب بودن و داشتن جواب های آماده در آستین برای برخی افراد لازم است. لیستی از محاسن مشخص همسرتان آماده کنید و اگر کسی در مورد همسرتان نظری داد که باب میلتان نبود بلافاصله در جوابش بگویید : اگر فلان چیز را ندارد در عوض هزار جور خوبی دیگر دارد، مثلا … ؛ و به این ترتیب با یک جواب دندان شکن و منطقی، دیگر کسی به خود اجازه نمی دهد به همسرتان ایراد بگیرد. مدافع همسرتان باشید و با بیان نکته های مثبت ایشان دیگران را متوجه نکات خوب و مثبت همسرتان کنید. مهمترین مسأله آن است که بتوانید نسبت به شرایط موجود در زندگی با همسر خود احساس رضایت داشته باشید. از داشتن همسری با ایمان و خوش اخلاق و تحصیلکرده و خانواده دار همواره شکر گزار خداوند متعال و راضی باشید؛ سعی کنید شادمانی و نشاط را در خود پنهان نسازید تا والدین واطرافیانتان نیز از خوب بودن شرایط زندگی شما با همسرتان مطلع گردند.
– سعی کنید هنگام خرید لباس برای همسرتان همراهشان باشید و با همفکری یکدیگر و البته با احترام به سلیقه ایشان اقدام به خرید لباس کنید تا از این طریق هم ایشان با سلیقه شما آشنا شوند و هم با مداخله شما در خرید لباس قیافه ظاهری و تیپشان نزدیک به تمایلات شما باشد.

اهمیت قیافه در ازدواج

شما نمی توانید ازدواج کنید بدون این که چهره همسرتان را بپسندید. مطمئن باشید که اگرچه ظواهر بعد از گذشت مدتی برای شما عادی می شود اما در وهله اول بسیار مهم است که بتوانید با چهره، ظاهر، حرکات همسرتان خو بگیرید نه این که آن را تحمل کنید. بنابراین وقتی از زیبایی همسر صحبت می کنیم، منظورمان چهره و ظاهری بی عیب و نقص نیست که همه را انگشت به دهان بگذارد. زیبایی اینجا تعبیری است که ما از پذیرش ظاهر همسر داریم و در واقع حکایت همان علفی است که باید به دهان بز شیرین بیاید!

زیبایی همسر و پسندیدن ظاهر، در حفظ و تقویّت عفّت و ایمان همسرش تأثیر دارد. اگر کسی از زیبایی همسرش راضی باشد، چشم و فکر و عملش، متوجه دیگران نخواهد شد و حسرت «زیبایان بیگانه» را نخواهد خورد. پسندیدن ظاهر باعث می شود شما به همسرتان گرایشی همیشگی داشته باشید و از دام خیانت دور بمانید.

گرچه زیبایی ظاهر و تناسب اندام را در انتخاب همسر نمی توان نادیده گرفت، اما نباید به عنوان بزرگ ترین هدف و معیار و ملاک ازدواج محسوب شود، به طوری که دیگر معیارها را تحت الشعاع قرار دهد، بلکه هنگام انتخاب همسر باید هر دو بعد زیبایی، (زیبایی صوری و ظاهری یا تناسب اندام) و (زیبایی باطنی یا معنوی و فرهنگی ) ترکیب شود

زیبایی از دیدگاه زن و مرد یکسان نیست، بلکه مقابل هم است. زیرا زیبایی همسر از نظر مرد، تناسب اندام، ظرافت مو و ابرو، نازکی لب ها و صدا، ایمان، حیا، عفّت و پاکدامنی زن است و از نظر زن، زیبایی همسر، قدرت، نیرومندی، هیکلی چهارشانه، صدای کلفت، موهای خشن، شهرت اجتماعی، توان دفاع و غیرت و پاکی چشم و فکر و عمل است.

اهمیت ظاهر زن برای مرد

همه ما از مرد یا زن رویاهای خود انتظاراتی در ذهن داریم که اگر آنها را روی کاغذ بنویسیم یا چند مورد محدود را تشکیل می دهند یا کتابی می شوند، مُفصٌل! اما واقعیت این است که برخی از رفتارها و موضوعات بیشتر از همه برای ما اهمیت دارند و دوست داریم فردی که برای رابطه عاشقانه خود انتخاب می کنیم، حتما آنها را داشته باشد. وجود این ایده‌آل‌ها در طرف مقابل حالمان را خوب می کند.

بر اساس کلیشه های رایج، ظاهر، چهره و اندام زنان برای مردان بیشتر از همه چیز مهم است و برای زنان نیز پول و ثبات مالی اهمیت دارد. اما این حرف ها به طور صدردصد صحت ندارند. واقعیت چیزی در میانه این حرف ها است. با اینکه چهره زن برای مرد اهمیت بسیاری دارد، اما مسایل با اهمیت دیگری نیز در ذهن او به عنوان زن ایده‌آل هستند که در اولویت های نخست دسته‌بندی می شوند.

نقش ظاهر در انتخاب همسر

زیبایی ظاهری، با ارضا جنسی در زندگی مشترک ارتباط زیاد دارد؛ بنابراین میل به همسری زیبا در جوانان امری طبیعی است و حتی کسانی که سایر شرایط از قبیل ایمان، اصالت و شرافت خانوادگی و… را در انتخاب همسر مد نظر قرار می‌دهند، دوست دارند که همسرشان زیبا نیز باشد.البته باید توجه داشت که زیبایی دارای معیار، اندازه معین و قانون استاندارد ندارد، بلکه کاملا نسبی است. پس منظور ما از زیبایی، رضایت نسبی فرد از ظاهر طرف مقابل است.

حس زیبایی شناسی از جمله احساس های مشترکی است که همه ما به شیوه های مختلف آن را درک و تجربه می کنیم. اما با وجود مشترک بودن این حس در میان انسان ها، نظرها درباره تعریف و مصادیق “زیبایی” بسیار متنوع و متفاوت با یکدیگر است .آنچه که مسلم است توجه به زیبایی در امر انتخاب همسر مهم است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

انسانها می توانند نگرشهای مختلفی درباره موضوعات مختلف داشته باشند اما معمولا جایگاه این امر در نزد برخی خیلی مهمتر و در نزد گروهی دیگر در حد وسط قرار دارد و شاید در نزد عده معدودی اهمیت بسیار کمی داشته باشد.

اما آنچه که باید بدان توجه داشت این است که نگرش هر فرد نسبت به ظاهر و زیبایی، تحت تاثیر فرهنگ و آموخته ها و القائاتی است که از ناحیه خانواده و محیط برای او مطرح می شود.

در هر حال به نظر می رسد که در امر انتخاب همسر باید به مساله زیبایی و ظاهر توجه خاص داشت. منظور این نیست که همسری که بر می گزینید بسیار جذاب باشد بلکه باید ظاهر وی مورد دلخواه طرف مقابل باشد.

اگر هنگام انتخاب همسر به این مساله توجه شود، امکان بهانه گیری و ایجاد اختلاف در زندگی مشترک کاهش می یابد. چرا که بهانه گیری ها منجر به دلسردی همسر شده و صمیمیت از ان خانواده رخت بر می بندد.

ضمن اینکه باید توجه داشت زنان بیش از مردان خواهان این هستند که ظاهرشان مورد توجه و مطلوب همسر بوده و مورد تحسین قرار بگیرند.

مطالب مرتبط:

دوست نداشتن قیافه همسر

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.