no-img
نوین اطلس

ازدواج مجدد پس از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ازدواج مجدد پس از طلاق
zip
دی ۱۳, ۱۳۹۶

ازدواج مجدد پس از طلاق


این مقاله در مورد ازدواج مجدد با همسر سابق، مشکلات ازدواج دوم، پشیمانی بعد از طلاق، مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق، قانون ازدواج دوم، ازدواج دوم مردان، ازدواج با مردان مطلقه، زنان بعد از طلاق می باشد.

ازدواج مجدد با همسر سابق

کسانی میتوانند ازدواج موفقی پس از طلاق داشته باشند که در دوره پس از جدایی به نقش خود در رابطه با همسر سابق شان اندیشیدند و سهم تقصیر و مشکلات خود را پیدا کردند و دانستند همه عوامل و تقصیرها مربوط به همسرشان نبوده است بلکه خود آنان نیز سهم قابل تأملی در این ماجرا داشته اند و در ازدواج دوباره با همسر سابق مشکلات رفتاری خود را حل کردند.

مهم‌ترین کاری که باید کنید ادامه زندگی خودتان است. به خاطر این فرد نباید از تلاش‌هایی که برای ساختن دوباره زندگی‌تان کرده‌اید دست بکشید. صرف نظر از اینکه می‌خواهید دوباره با این فرد رابطه را شروع کنید (یا با هر کس دیگری) ابتدا باید ظرفیت‌های روحی خودتان را بالاببرید و یادبگیرید زندگی مستقل خود‌تان را شکل بدهید. هیچ تلاشی برای طرد کردن او یا جذب او به خودتان انجام ندهید. پیش از شروع هر رابطه‌ای ابتدا باید کمی زندگی مستقل و شخصی خودتان را داشته باشید؛ به کارهایی بپردازید که همیشه دوست داشتید انجامش بدهید، به سفر بروید، کار کنید تا درآمدی داشته باشید، یک زبان تازه یاد بگیرید، اگر لازم است درس بخوانید، ورزش کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید. همه این کارها برای این است که ظرفیت روحی خودتان را برای یک تصمیم درست بیشتر کنید. برای برگشتن به رابطه (یا شروع هیچ رابطه‌ تازه‌ای) عجله نکنید. چون این کار عملاً راه تصمیم‌گیری درست و عاقلانه را می‌بندد. بسیاری از روابط گذشته فقط به این دلیل دوباره از سر گرفته می‌شوند که فرد نتوانسته از نظر عاطفی خود را مستقل احساس کند یا به خاطر نیاز مالی یا ترس از آینده این کار را کرده است. اینکه شما زندگی مستقل خودتان را ادامه بدهید از این نظر بسیار ارزشمند و مؤثر است. زمانی که حال بهتری دارید، وضعیت مالی خوبی پیدا کرده‌اید و توانسته‌اید به کار و فعالیت مورد علاقه‌تان بپردازید بهتر تصمیم می‌گیرید. اگر از نظر عاطفی و مالی قوی باشید احتمال شروع دوباره رابطه‌ای که پرمسأله بوده است بسیار کمتر خواهد بود.

مشکلات ازدواج دوم

۱.دوباره در چاه نیفتید

قطعا نمی خواهید زندگی دوم تان شبیه زندگی قبلی باشد؛ قبول! اما این بار مراقب باشید از آن طرف بام نیفتید! بزرگترین خطری که در ازدواج های دوم وجود دارد این است که شما به دنبال کسی بگردید که نقطه مقابل همسر قبلی تان باشد. یعنی هر ایرادی او داشت، این بار در این فرد وجود نداشته باشد و در عوض به بهترین شکل، کمبودهای او را برایتان جبران کند. مثلا اگر همسر قبلی تان آدم پرخاشگر و عصبی مزاجی بود، این بار سراغ یک فرد بسیار آرام و خنثی می روید. این به خودی خود ایرادی ندارد. مشکل از آنجایی شروع می شود که همین آرام و خنثی بودن فرد دوم آنقدر برایتان اهمیت پیدا می کند که ویژگی های دیگرش را تحت الشعاع قرار می دهد و ممکن است شما فاکتورهای دیگر را در روحیات او نسنجید. در واقع با همین یک ویژگی که همیشه آرزویش را داشته اید، جذب او می شوید و یادتان می رود که برای زندگی کردن باید به همه خصوصیات یک فرد گرایش داشته باشید نه یک مورد.

۲.مفتش نباشید

ازدواج یا نامزدی اول قطعا برای شما درس هایی به همراه داشته است. این درس ها را با خود مرور کنید اما نگذارید به شکلی وسواس گونه ذهنتان را اشغال کنند. شما باید مراقب باشید تا ایرادهای زندگی اولتان در زندگی دوم تکرار نشود اما لازم نیست ذره بین دست بگیرید و همسر دوم تان را وارسی کنید تا مبادا ایرادهای همسر اول را داشته باشد. باز هم تاکید می کنیم دقت کنید اما مراقب باشید این دقت وسواس گونه نباشد و همسر دوم تان را آزار ندهد.

بیشتر افراد بعد از ازدواج مجدد به دنبال عیب و ایرادهای طرف مقابل هستند و به نقش و سهم خود و کم و کاستی هایی که در انتخاب همسر و زندگی مشترک داشته اند، توجه زیادی نمی کنند. رفتار و رویه زندگی گذشته هم به طور معمول در زندگی مشترک آینده تکرار می شود. این ها مصداق مار گزیده هایی هستند که بالاخره یک جا طرف مقابل شان را کلافه می کنند.

۳.مشکلات را حل کنید

طلاق یا بهم خوردن نامزدی یعنی یک فصل در زندگی شما به پایان رسیده و یک برگ ورق خورده. اگر قرار باشد ذهن تان مدام درگیر این فصل پایان یافته باشد، هیچ وقت نمی توانید فصل جدیدی را شروع کنید. بنابراین قبل از ازدواج دوم همه مسائل را با همسر اول تان حل و فصل کنید و مشکلی را باقی نگذارید تا دوباره گذارتان بهم نیفتد یا باعث آزار همدیگر نشوید. علاوه بر این، درگیری ذهنی تان با ازدواج قبلی باید کامل از بین برود. بپذیرید که آن زندگی تمام شده و حالا شما در زندگی جدید، شرایط جدید و با آدم جدیدی هستید که می توانید خوشبختی را به گونه ای دیگر تجربه کنید.

۴.عجله نکنید

بعد از جدایی یا بهم خوردن نامزدی شما لااقل شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارید تا از گره های زندگی قبلی و دغدغه های ذهنی آن خلاص شوید و آمادگی ورود به یک زندگی تازه را پیدا کنید. متاسفانه ازدواج های دوم بیشتر به دلیل فشارهای خانوادگی و اجتماعی، فرار از تنهایی یا رفع نیازهای عاطفی جنسی و مالی و بدون در نظر گرفتن معیار مناسب انجام می شود.

پشیمانی بعد از طلاق

آمار ۹۰ درصدی پشیمانی زوجین و به ویژه زنان از طلاق، نه تنها سال‌ها است تکان نخورده، بلکه با افزایش این آسیب اجتماعی و شیوع گونه‌های حقوقی دیگری از آن مانند طلاق توافقی، قابلیت تطابق با جوامع آماری بزرگ‌تر را نیز یافته است. این آمار که مورد تأیید مراکز رسمی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی است در بستر مواجهه زنان با مشکلات فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و روانی پس از طلاق مورد ارزیابی قرار گرفته است.

گروهی از جامعه‌شناسان افسارگسیختگی طلاق در میان سایر پدیده‌های اجتماعی در کشور ما را پادتن‌سازی جامعه در برابر فشاری می‌دانند که بستر فرهنگی به آن تحمیل کرده است. به بیان دیگر آمار بالای ثبت روزانه و ساعتی طلاق در سال‌های اخیر را حاصل دوران‌گذار جامعه به سمت برقراری تعادل ارزیابی می‌کنند و آن را یک فرآیند تکاملی اجتماعی می‌دانند اما این واکنش افراطی در برابر کنش تفریطی اجتماع ما از نگاه رصدگر دشمنان دور نمانده است، به طوری که گسترش پدیده طلاق مورد بهره‌برداری برنامه‌ریزان خارجی قرار گرفته و بستر و فرصتی برای دشمنان فراهم کرده که بتوانند برای گسست بنیان خانواده در ایران برنامه‌ریزی و از این طریق به صورت تضمین شده‌ای اهداف خود را دنبال کنند. در صورتی که چنانچه به عنوان یک پدیده اجتماعی از ابتدا ابتکار برنامه‌ریزی در مورد آن در دست خود ما می‌ماند امروز به صورت تظاهرات بالینی قابل توجه نمود نمی‌کرد.

دخالت مدیریت شده در پدیده طلاق
از سوی دیگر شکسته شدن قبح طلاق و شیوع گسترده طلاق توافقی یکی از نتایج این دخالت مدیریت شده در مراحل تکوینی بلوغ خانواده در مراحل ازدواج و طلاق است. یعنی زوجین با بروز هر مشکلی در مسیر زندگی با توافق بر سر مسائل مشترک مانند مهریه و سرپرستی فرزند یا فرزندان درخواست طلاق می‌دهند و این شیوه جدایی با صلح و سازش و بدون دردسر و پادرمیانی بزرگ‌ترها و همراه با جشن و شادی را به عنوان یک شیوه متمدنانه پذیرفته و اجرا می‌کنند، غافل از اینکه از مشکلات و مسائل پشت دیوار طلاق اطلاعی ندارند.

به عقیده کارشناسان هر شکستی تبعات روانی خاص خود را دارد و این مسئله در زنان و مردان تفاوتی نمی‌کند. طلاق نیز فارغ از توافقی یا غیرتوافقی بودن آن یک شکست به شمار می‌رود اما زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه، طلاق را برای زنان با آسیب‌های بیشتری همراه می‌کند.

بدری‌السادات بهرامی، روانشناس در این باره معتقد است: «زنان پس از طلاق دچار انزوا می‌شوند، چراکه حتی نزدیکان‌شان به دلایل فرهنگی و باورهای اشتباه از آنان دوری می‌کنند و حتی پس از جدایی از سوی جامعه و برخی افراد مورد بی‌حرمتی قرار می‌گیرند.» کارشناسان امور خانواده متفق‌القول هستند که طلاق در جوامع سنتی مذموم است، بنابراین اکثر خانواده‌‌ها تلاش می‌کنند این اتفاق نیفتد، برخی تابع قوانین و سنت‌های خانوادگی‌شان هستند که مثلاً عروس با لباس سفید می‌رود و با کفن برمی‌گردد. از طرفی زن و مرد نیاز به پشتوانه عاطفی دارند به خصوص زنان از این نظر تمایل بیشتری دارند که حامی و پشتیبان عاطفی داشته باشند و چون زن برخلاف مرد انتخاب شونده است، درون خود این ترس را دارد که مبادا پس از طلاق تنها بماند.

اگر زنی که طلاق گرفته است دارای فرزند باشد مشکلات بیشتری در انتظار اوست به دلیل اینکه حق حضانت زنان بر کودکان با توجه به قانون مدنی تا هفت سالگی است. بنابراین جدایی از فرزند نیز از مشکلاتی است که به شدت زنان را رنج خواهد داد و از سوی دیگر این مورد تبدیل به حربه‌ای شده است برای برخی از مردان سودجو تا با دادن حق حضانت به زنان در قبال گذشتن از حقوق مالی‌شان، آنها را از حقوق حقه خویش محروم ‌کنند و برخی دیگر از کودکان به عنوان ابزاری برای انتقام از همسران سابق خود استفاده و آنها را از دیدار کودکان خود محروم می‌کنند.

مدت زمان ازدواج مجدد بعد از طلاق

دکتر نوحی درباره شرایط زنان و مردان دارای فرزند برای ازدواج مجدد اظهار کرد: اگر سن فرزندان آنان ۵ سال است. موعد مناسبی برای ازدواج مجدد زنان و مردان مطلقه است چراکه کودکان در این سن خاطرات محکمی از والدین خود ندارند و زود می‌توانند به والدین جدید عادت کنند البته والد جدید باید درصدد جلب محبت کودک برآید.

این روانشناس اضافه کرد: زنان و مردان مطلقه می‌توانند با فرزندان ۵ تا ۱۲ ساله خود گفت‌وگو کنند و به آنان بگویند که با ازدواج مجدد از میزان محبت‌شان به فرزند کم نمی‌شود و دلایل خود را برای ازدواج مجدد با او در میان بگذارند؛ چراکه کودک در این دوره سنی به ویژه از پدر و مادر متابعت پذیر است.

نوحی در پایان با بیان اینکه بدترین موقع طلاق و ازدواج مجدد والدین برای فرزندان در دوره نوجوانی است، اظهارکرد: فرزندان دوران هویت یافتگی خود را سپری می‌کنند و فرد جدید را به عنوان پدر و مادر به سختی می‌پذیرند و پسران معمولا بیشتر مقاومت می‌کنند بنابراین یک فرد برای ازدواج مجدد هم باید به بازسازی روانی و عاطفی خود بپردازند و هم به موقعیت فرزندانش توجه کند.

ازدواج دوم مردان

چرا مردان به ازدواج مجدد گرایش پیدا می‌کنند؟

تنوع‌طلبی؛ مهم‌ترین علل گرایش مردان به داشتن همسر دوم

محمدرضا دستجردی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، یکی از عوامل گرایش مردان را به دوهمسری را مشکلات جنسی خانم‌ها دانست و به ایسنا گفت: مهم‌ترین علل این گرایش را در مردان می‌توان تنوع‌طلبی خواند.

وی ادامه داد: بعضی از زنان با مشکل سردمزاجی مواجه بوده و به دنبال درمان آن هم نیستند که این موضوع باعث سردی رابطه بین زوجین خواهد شد.

این مدرس و مشاور دانشگاه با اشاره به این‌که کسی‌که به سوی تعدد زوجات می‌رود برچسب‌های منفی به او زده خواهد شد، تصریح کرد: دختران و پسران باید بسیاری از مهارت‌های زندگی را از سنین پایین آموزش ببینند تا در زندگی زناشویی دچار مشکلات کم‌تری شوند.

دستجردی با اشاره به این‌که آموزش مهارت‌های زندگی و آداب همسرداری بسیار مهم است، گفت: مسائلی هم‌چون شناخت مردان و زنان نسبت به عواطف و احساسات همدیگر، مسائل جسمانی و هم‌چنین مطالعه در این زمینه باعث کم‌شدن مشکلات در زندگی آینده آن‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: زوجین باید پیش از عقد به مشاوره‌های خانواده رجوع کنند تا از مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج برای پیشگیری از بسیاری مشکلات برخوردار شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خانواده را جایگاه رفع نیازها دانست و یادآور شد: خانواده باید در چهار چوب خود همه کارکردهایش را انجام بدهد، اگر یکی از این کارکردها دچار نقص شود گرایش مرد به بیرون از خانواده بیشتر خواهد شد.

دستجردی با اشاره به روند طلاق در جامعه خاطرنشان کرد: زوجین باید به نیازهای یکدیگر بیشتر توجه کنند و به شخصیت همدیگر احترام گذاشته و هم‌چنین به درستی همدیگر را بشناسند تا بتوانند پله‌های ترقی را در زندگی به خوبی طی کنند.

ازدواج با مردان مطلقه

توصیه‌هایی برای ازدواج با مردان مطلقه

علت طلاق قبلی را دریابید

شناخت علل اینکه فرد طلاق داده و چرا قبلا طلاق گرفته بسیار مفید است، چرا که ممکن است این دلیل برای من امکان وقوع نداشته باشد، گاهی طلاق به دلیل مشکلات فرهنگی، ‌بد حجابی، مادی و غیره بوده است یعنی دلایلی که اصلا برای شما که به عنوان فرد انتخابی بعدی هستید، ‌صدق نمی کند. در نتیجه می توان با دانستن این مسائل انتخاب درستی انجام داد.

با همسر سابق مرد، صحبت نکنید

اکثر اختلافات بین زوجین طلاق گرفته، حالت دعوا دارد و در دعوا منصفانه نظر دادن بسیار سخت است. بنابراین برخلاف توصیه های رایج، صحبت با زن سابق مرد را راه حل مناسبی نیست و برای ایجاد شرایط یک انتخاب صحیح به دختران توصیه می شود که به مشاور مراجعه کنند تا بر اساس شرایطی که فرد داشته دست به انتخاب صحیح بزنند. اما در مواردی که شرایط تشخیص بسیار سخت می شود به آنها توصیه می شود که شرایط حال را نگاه کنند و بر اساس آن آینده خود را انتخاب کنند. یعنی با توجه به شرایطی که فرد مورد نظر دارد دست به انتخاب بزنند و نگاه نکنند در آینده چه خواهد شد ببینند آیا می توانند با این شرایطی که وجود دارد زندگی کنند.

مقایسه اتفاق می افتد

در چنین ازدواج هایی دغدغه زنان ناشی از مقایسه شدنشان با همسر سابق مرد طبیعی است. شما باید بدانید که حتما در مواردی مورد مقایسه قرار خواهید گرفت. بهتر است قبل از هر گونه انتخابی در مراحل اولیه هر دو نفر باهم به مشاوره بروند تا بتوانند بحران هایی را که در این مسئله ممکن است پیش بیاید را به آنها بشناسانند تا بهتر مسیر را طی کنند.

زنان بعد از طلاق

۹۰درصد از زنان پس از طلاق ازدواج نمی‌کنند. این در حالی است که ۹۰ درصد از مردان پس از طلاق مجددا ازدواج خواهند کرد. قائم‌مقام وزارت اعلام کرد که مردان پس از جدایی از همسر سابق ۹ برابر بیش‌تر از زنانِ جدا شده ازدواج می‌کنند.

بیش از ۶ میلیون زن در جامعه در حال زندگی هستند که از همسران خود جدا شده و هنوز ازدواج مجدد نکرده و یا نخواسته‌اند بکنند. این تعداد از زنان علاوه بر مشکلات کلی و عمده طلاق مانند ترس و تنهایی، افسردگی، مشکلات ناشی از حضانت فرزندان، مشکلات مالی و… با مسائل دیگری مانند برچسبِ مطلقه، بیوه و سایر انگ‌های اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کنند. در شرایطی که مردان زیادی زندگی مشابه زندگی این زنان داشته‌اند، چرا باید نسبت ازدواج مجدد در این مردان نسبت به زنان ۹ برابر باشد؟

سعید معیدفر –جامعه‌شناس و استاد دانشگاه- درباره تعداد زیادِ زنانی که بعد از طلاق نمی‌توانند ازدواج کنند نقش سنت‌ها و مدیریت اشتباه را پررنگ می‌داند.

این استاد دانشگاه می‌گوید: به دلایل مختلف، برخی سنت‌های فرهنگی که در جامعه ما بوده و تا امروز استمرار داشته‌اند، حال تبدیل به یک “مسئله” شده است. یکی از این سنت‌های فرهنگی ازدواج مردانِ با سن زیاد با زنان با سنی پایین‌تر از آنان است؛ این عرف که مرد باید با زنی ازدواج کند که فاصله سنی زیادی داشته باشند رایج بوده و پیش‌تر و در گذشته این فاصله سنی ۵سال در نظر گرفته می‌شد که حال به سه سال رسیده است. برعکس این روال، یعنی ازدواج زنی که از یک مرد بزرگ‌تر است در گذشته و حال غریب به محال بوده است.

معیدفر با رجوع به چگونگی ازدواج مجدد در زمان گذشته اظهار کرد: در سنت فرهنگی ما، زنانی که یکبار طلاق گرفته‌اند بسیار کمتر فرصت ازدواج مجدد داشته‌اند. بر روی این زنان برچسب خورده می‌شده و آن‌ها برای ازدواج مجدد انتخاب نمی‌شده‌اند. اگر هم در مواردی زنی مطلقه برای بار دوم ازدواج مجدد می‌کرد، این ازدواج مجدد در شرایطی بود که آن زن با شوهرش دو یا سه برابر ازدواج قبلی فاصله سنی داشت؛ اگر در ازدواج اول او از شوهرش ۵سال کوچک‌تر بود، در ازدواج دوم ۱۰ الی ۱۵ سال از شوهر بعدی فاصله داشت.

سعید معیدفر گفت: به نظر می‌رسد که تغییر در سنت‌های فرهنگی نیازمند زمانی طولانی است. این تغییرات در کشورهای غربی و توسعه‌یافته نیز بوده و زمان زیادی گذشته که آن‌ها را به مرور منسوخ کرده است. در ایران هنوز سابقه شروع تغییرات در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به کشورهای توسعه‌یافته راه پیدا نکرده و ما همچنان نیازمند زمان در این زمینه هستیم.

مطالب مرتبط:

طلاق گرفتم پشیمونم

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.