no-img
نوین اطلس

مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی: سیگار کشیدن - نوین اطلس


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی: سیگار کشیدن
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۳

مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی: سیگار کشیدن


ناهماهنگی شناختی یک حالت روانشناختی است که در آن فرد دارای باورها، ایده‌ها یا ارزش‌هایی است که با رفتارهایش سازگار نیستند در نتیجه می خواهیم در این مطلب در مورد مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی صحبت کنیم. ناهماهنگی شناختی می‌تواند منجر به احساس ناراحتی یا تنش شود، زیرا فرد متوجه تضاد بین آنچه می‌داند و آنچه انجام می‌دهد می‌شود.

اگر بخواهیم به مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی اشاره کنیم می توانیم سیگار کشیدن را به عنوان یکی از مثال‌های بارز برای ناهماهنگی شناختی بررسی کنیم. بسیاری از افراد آگاه هستند که سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی شود. با این حال، آن‌ها همچنان به این عادت ادامه می‌دهند، حتی با وجود دانستن عواقب آن. این تضاد بین دانش و عمل می‌تواند منجر به تجربه ناهماهنگی شناختی شود.

مثال سیگار کشیدن در ناهماهنگی شناختی

همانطور که گفتیم اگر بخواهیم به مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی اشاره کنیم سیگار کشیدن یکی از آن ها است. قبل از این که در مورد ارتباط این دو صحبت کنیم اجازه دهید اول نگاهی به مفهوم ناهماهنگی شناختی در سیگار کشیدن داشته باشم.

شناخت را می توانید نوعی اعتقاد تصور کنید. اگر سیگار کشیدن را دوست دارید پس این دوست داشتن یک شناخت محسوب می شود. از سوی دیگر آگاهی از این موضوع که سیگار مضر است یک شناخت دیگر می باشد.

اکنون دو شناخت وجود دارد (مثل مواردی که با آن اشاره شد) که با هم در تناقض بوده و ناهماهنگ هستند؛ در نتیجه می توانید این پدیده ها را ناهماهنگی شناختی نام گذاری کنید.

چون بیشتر افرادی که سیگار می کشند می دانند سیگار کشیدن یک تجربه ی بد است پس ناهماهنگی شناختی را تجربه می کنند. اما سوال اینجاست که چرا بیشتر سیگاری ها هرگز از کشیدن سیگار دست بر نمی دارند حتی اگر بدانند ناهماهنگی شناختی را تجربه می کنند.

این سوالی است که در این مقاله قصد دارم با صحبت در مورد ارتباط بین ناهماهنگی شناختی و رفتار سیگار کشیدن به آن پاسخ دهم.

هماهنگ سازی ناهماهنگی در مثال سیگار کشیدن

به دلیل اینکه ناهماهنگی شناختی یک موضوع آزار دهنده است، در نتیجه سیگاری ها تمایل دارند تغییری در اعتقادات خود در مورد خطرهای سیگار کشیدن ایجاد کنند. در نتیجه این افراد از خود فریبی استفاده می کنند. خودفریبی یکی از پیامدهای رایج است که اگر بخواهیم بیشتر به مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی اشاره کنیم معمولا آن را مشاهده می کنیم.

خود فریبی در زمینه ناهماهنگی شناختی، به ویژه در مورد سیگار کشیدن، به این صورت است که فردی که می‌داند سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است اما همچنان به این عادت ادامه می‌دهد، ممکن است به خود فریبی متوسل شود تا این تضاد را توجیه کند.

به عنوان مثال، فرد ممکن است به خود بگوید که “من فقط در مواقع استرس سیگار می‌کشم و این به من کمک می‌کند تا آرام شوم” یا “من می‌توانم هر زمان که بخواهم سیگار کشیدن را ترک کنم”. این نوع توجیهات به فرد کمک می‌کند تا با وجود دانستن مضرات سیگار، همچنان به رفتار مضر خود ادامه دهد و احساس ناراحتی ناشی از ناهماهنگی شناختی را کاهش دهد².

در واقع، خود فریبی به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کند که به فرد اجازه می‌دهد تا با وجود شواهد مخالف، به باورهای نادرست خود پایبند بماند و از تغییر رفتار یا باورهای خود اجتناب کند². این فرآیند می‌تواند به صورت ناخودآگاه اتفاق بیفتد و فرد ممکن است حتی نداند که خود را فریب می‌دهد.

یکی از معروف ترین مثال ها در مور تغییر اعتقاد در مورد خطر کشیدن سیگار گفتن این جلمه است ” من مرد ۷۰ ساله ای را می شناسم که از سن ۲۰ سالگی سیگار می کشیده و کاملا هم سالم و سلامت می باشد”.

هماهنطور که مشاهده می کنید، سیگاری ای که در مثال اشاره شده است در این شرایط ناهماهنگی شناختی را با منحرف کردن اعتقادش از بین می برد. شخصی را می شناختم که به شکل دیگری بر ناهماهنگی شناختی اش در مورد سیگار کشیدن غلبه می کرد. وی با یادآوری این موضوع که هر موقع بخواهم می توانم سیگار کشیدن را ترک کنم خود را فریب می داد. به این دلیل می گویم خود را فریب می داد زیرا هرگز موفق به انجام اینکار نشد.

بعضی سیگاری ها ناهماهنگی شناختی را با اضافه کردن شناخت های جدید از بین می برند مثل ” من مواد نمی کشم، پس سیگار کشیدن آسیب چندانی به من وارد نمی کند زیرا شخص سالمی هستم”

بعضی دیگر از سیگاری ها از ناهماهنگی شناختی به شکل دیگری دوری می کنند. آنها از هر حقیقت جدید که باعث ایجاد ناهماهنگی شناختی شود فرار می کنند. مثلا ممکن است از خواندن و مطالعه کردن در مورد خطرات سیگار کشیدن فرار کنند.

مقابله با خود فریبی در ناهماهنگی شناختی

همانطور که در این مثال از مثال هایی برای ناهماهنگی شناختی مشاهده کردید، بیشتر سیگاری ها وقتی با ناهماهنگی شناختی مواجه می شوند خود را فریب می دهند. قدم اول برای دوری از ناهماهنگی شناختی، روش صحیح برای متوقف کردن فریب دادن خویش و دروغ گفتن با ایجاد یک الگوی جدید شاختی است.

در جلسات آنلاین نیز همیشه تاکید کرده ام بسیاری از افراد اعتماد به نفس خود را از دست می دهند زیرا ناهماهنگی شناختی خود را به شکل غلط از دست می هند. به جای اینکه واقعیت را بپذیرند و بر روی مشکل خود کار کنند، آنها را مخفی کرده و یک شناخت جدید ایجاد می کنند.

ما انسان ها، استادان فریب خود هستیم و اگر متوجه نشوید که چگونه با ناهماهنگی های شناختی کنار بیایید در نهایت باعث فریب خود می شوید و هرگز نمی توانید کشیدن سیگار را کنار بگذارید.

مطالب نوین اطلس بر اساس تحقیق، مطالعه و گردآوری بهترین منابع معتبر موجود جمع آوری می شود. در بین منابع موجود نوین بینش به عنوان اصلی ترین مرجع انتخاب شده است. برای اطلاع از آخرین مطالب نوین بینش می توانید در کانال تلگرام نوین بینش عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینشصفحه اینستاگرام شاهین زند

می خواهید بیشتر بدانید؟

ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش

آشنایی با ضمیر ناخودآگاه

مشکل سیگار کشیدن نوجوانان

نفوذ و برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه

چگونه تصورات غلطمان را در مورد خود حل کنیم



درباره نویسنده

novinatlas 1736 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.