no-img
نوین اطلس

کنار آمدن با جدایی و طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

کنار آمدن با جدایی و طلاق
امتیاز 1.00 ( 1 رای )
zip
آبان ۱۶, ۱۴۰۰

کنار آمدن با جدایی و طلاق


بعد از شکست عشقی چگونه با جدایی کنار بیاییم؟

آیا می توانیم با تنهایی و جدایی مقابله کنم؟

این مقاله در مورد کنار آمدن با جدایی، کنار آمدن با طلاق، چگونه با شکست عشقی مقابله کنیم؟، کنار آمدن با شکست عشقی، چگونه با مشکلات زندگی مقابله کنیم، درمان افسردگی شکست عشقی، چگونه با جدایی کنار بیاییم، بعد از شکست عشقی چه کنیم؟ می باشد.

کنار آمدن با جدایی

همه تصور می کنند کنار آمدن با جدایی و فراموش کردن عشق قبلی فرایندی بسیار سخت و پیچیده و در واقع غیر ممکن است. بله قطعا تحمل شکست عاطفی برای هر فردی ناراحت کننده خواهد بود اما اینکه فرد تا چه مدت درگیر عوارض شکست عشقی خود باشد بستگی به خودش دارد که بخواهد به روح و جسمش کمک کند یا نه! در ادامه به برخی از راهکارهای کنار آمدن با جدایی خواهیم پرداخت:

۱- با آن رو در رو شوید:

در مسیر کنار آمدن با جدایی از آنکه به تـنـهایی خـود اذعـان کـنـیـد واهـمه نـداشـته باشید. حقیقت آن است که شما تا زمانی که علت امری که سبب آزار شما شده را تـشـخیص نداده باشید، قادر به تخفیف و تسکین مشکل خود نخواهید بود.

۲- آن را بپذیرید:

بدانید که زمان ها و موقعیت هایی در زندگی هر فرد وجود دارند(مثل زمان بعد از شکست عشقی) که در او ایجاد احساس تنهایی می کنند چـه فــرد بخواهد چه نخواهد. میزان معینی از احساس تنهایی بعد از شکست عشقی، بخش اجتناب ناپذیری در زندگی فرد می باشد. بجای آنکه از آن گریزان باشید بیاموزید چگونه با آن کنار بیایید.

۳- تدبیری بیاندیشید:

اغـلب پـریـشانی ها و ترس های ناشی از تنهایی را می تـوان با شناسایی علل مشکلات و سپس تلاش برای اصلاح و بهبود شـرایـطی کـه سبب ایجاد احساس تنهایی در شما گردیده است، تقلیل داد. به عنوان مثال شاید بتوانید برای بازگشت به رابطه تلاش کنید و یا اینکه خود را آماده یک زندگی جدید کنید.(همچنین نگاه کنید به بهترین راه برای برگرداندن عشقم)

۴- از آن سود برید:

تنهایی خود را توسط آموختـن روش کـنـار آمـدن بـا آن به یک مزیت تبدیل کرده و اتکاء به نفس خود را افزایش دهید– مهمترین سرمایه شما به عنوان یک فرد تنها- از آن به عنوان یک فرصت مناسب برای شـنـاخـت هـر چـه بـهتر خـود اســتفاده کنید. در عوض تحمل دوران وحشتـنـاک تـنـهایی با تعـمق در افکار، احساسات و ادراکات خود فرصت هایی برای رشد و پیشرفت شخصی خود پدید آورید. سپس دلایل سرد شدن یهویی رابطه تان را بررسی کنید تا از آن ها به عنوان درس عبرتی مفید استفاده کنید.

۵- خود را سرگرم فعالیت های دلخواه کنـیـد:

در هـنـگام تنهـایـی بعد از شکست عشقی بـرخـی افـراد آشفته وار به این طرف و آن طرف پرسه زده و بدنبال فردی می گردند که بتوانـند توجهشان را معطوف وی کنند. در عوض از این فرصت استفاده کرده و وقت خود را صرف سـرگرمی ها و فعالیت های خاص و دلخواه خود نمایید. (نگاه کنید به بعد از شکست عشقی چه کنیم)

کنار آمدن با طلاق

چرا حتی وقتی رابطه‌ای به انتها رسیده است و آنقدر خوب پیش نمی‌رود که شما را وادار می‌کند طلاق بگیرید، باز هم این تصمیم شما را تحت فشار قرار می‌دهد؟ طلاق دردناک است زیرا نشان دهنده شکست است، نه تنها شکست شما در رابطه عاشقانه، بلکه بخاطر از دست دادن رویاهای مشترکتان. یک رابطه عاشقانه با حجم زیادی از آرزو و هیجان شروع می‌شود. پس با تمام کردن آن دچار نارضایتی، استرس و ناامیدی می‌شوید.

طلاق شما را به وضعیتی نامعلوم که تجربه‌اش را نداشته اید سوق می‌دهد. همه چیز درهم و بر هم است. زندگی روزمره تان، مسئولیت هایتان، خانه تان، دوستان مشترکتان یا دوستانی که از طریق همسرتان با آن ها آشنا بودید، همه و همه تغییر می‌کند. در مورد آینده تردید دارید. آینده و زندگیتان بدون همسرتان چه شکلی خواهد داشت؟ آیا شما می‌توانید همراهی دیگر برای خود پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید بقیه زندگیتان تنها باشید؟ تمام این شک‌ها و سوالات و شرایط جدید روزهای آخر زندگی مشترکتان را بسیار تلخ می‌کنند.

غلبه بر تمام این سختی‌ها مشکل است. اما بسیار اهمیت دارد که بدانید و به خودتان یادآوری کنید که شما می‌توانید دوام بیاورید و زندگی دوباره‌ای را بسازید. فقط مرهم گذاشتن بر این زخم‌ها زمان می‌برد، پس باید صبور باشید.

چگونه با شکست عشقی مقابله کنیم؟

اگر با شکست عشقی مواجه شده اید باید اقدامات زیر را انجام دهید تا هرچه سریعتر به بهبودی روحی خود کمک کنید.

۱ – اگر لازم است، گریه کنید

اتفاقی که برای شما افتاده واقعا ناراحت کننده است و شما هم انسان هستید. از اینکه دلتان بگیرد و اشک به چشمتان بیاید، احساس گناه نکنید و بغضتان را فرو نخورید. هر زمان احتیاج داشتید گریه کنید تا راحت تر بتوانید در مسیر کنار آمدن با جدایی قدم بردارید. اما فراموش نکنید این به معنای گریه ی شبانه روزی و بی وقفه و اعتصاب کردن نمی باشد.

۲ – عصبانی باشید

احساس عصبانیت می کنید؟ این که بد نیست. عصبانیت در این لحظه ای که شما در آن قرار دارید، یکی از بهترین راه های بیرون کردن احساسات بد است. با کمی عصبانیت، بسیاری از احساسات بد خود را در یک لحظه نابود خواهید کرد. چه چیزی از این بهتر؟ فقط مراقب طولانی شدن این هیجان و تبدیل آن به تنفر از طرف مقابل و یا فکر انتقام باشید.

۳ – دلایل به هم خوردن ازدواج تان را بررسی کنید

سعی کنید همه مسیر را، از آغاز آشنایی تا این لحظه که رابطه تان به هم خورده است، روی یک صفحه کاغذ بیاورید. این گونه از هرگونه تحریف اتفاقات جلوگیری خواهید کرد. این کار علاوه بر آنکه تصویری عینی از همه آنچه اتفاق افتاده را به شما نشان می دهد، موجب می شود در آینده دوباره خطاهایتان را تکرار نکنید. (نگاه کنید به علت رابطه سرد شده)

۴ – زمان به عقب باز نمی گردد

گذشته، گذشته است؛ چه خوب چه بد. در هر صورت دیگر جای برگشتی وجود ندارد. چیزی که هنوز شکل نگرفته، آینده است.

۵ – درک کنید که تغییرات بزرگ به زمان نیاز دارند

از تغییر دادن خود نترسید، دیگران هرچه می خواهند فکر کنند، این زندگی شماست و فقط یک بار به شما داده شده است، پس با جدایی خود کنار بیایید و  آینده را خودتان بسازید.

کنار آمدن با شکست عشقی

از دوستان خود کمک بگیرید. دوستان واقعی از همه بهتر شما را درک می کنند. بر اساس روانشناسی شکست عشقی، درد دل کردن با دوستان یکی از بهترین روش های مقابله با هیجانات منفی بعد از این اتفاق است. سعی کنید ساعات بیشتری را با دوستان خود سپری کنید. بله، کمی تنها بودن خوب است.

عجله نکنید. کمی به خود زمان دهید تا جنبه های خوب و بد اتفاقی را که افتاده بررسی کنید و با احساسات و آنچه رخ داده کنار بیایید. دقت کنید دوباره شتاب زده وارد رابطه جدیدی نشوید. برای آمادگی بهتر برای ورود به یک رابطه جدید حتما کمی زمان به خود بدهید. اگر شتاب زده دوباره رابطه جدیدی را شروع کنید، احساسات شما هم شتاب زده تغییر خواهند کرد و دوباره همه چیز نابود می شود. اگر زمان کافی برای فکر کردن به خود ندهید دوباره همه چیز به همان شکل قبل فقط با فرد جدیدی تکرار خواهد شد. پس برای بازبینی ماجراها و آماده شدن برای استفاده از آن ها کمی زمان به خود بدهید و عجله نکنید.

تعمیم ندهید. طرز فکری که در مورد او دارید، درمورد افراد جدید نداشته باشید. صفات منفی طرف مقابلتان را به همه افراد هم جنس او تعمیم ندهید. این جمله که همه دختران یا همه پسران همین طورند، تنها از یک تعمیم اشتباه و خطرناک ناشی می شود که می تواند آینده تان را تهدید کند.

از زندگی لذت ببرید. سعی کنید نکات خوب موقعیت فعلی خود را درک کنید. از لحظه لحظه زندگی خود استفاده کنید. کوهنوردی، اسکی، قایق سواری و صدها کار دیگر برای انجام دادن وجود دارد. قدم زدن هم بد نیست.

درمان افسردگی شکست عشقی

برای بهبودی شکست عشقی بهتر است که از خانواده و دوستان کمک بگیرید. حمایت های اجتماعی یکی ازمهمترین فاکتورها در کنار آمدن با این فقدان است. از دوستان و افرادی که به حرف هایتان گوش می دهند و به شما برای ادامه زندگی انگیزه می دهند کمک بگیرید. گذراندن وقت با دیگران ممکن است که در ابتدای کار برایتان دشوار باشد اما کمکتان می کند بفهمید که کسان دیگری هم در زندگیتان هستند که نگران شما باشند و حمایتتان می کنند.

به دنبال راه هایی برای پایان دادن به رابطه باشید. ارتباط مداوم با شریک عشقی سابق باعث می شود که آن دردها دوباره تازه بشوند و بهبودی به تاخیر بیفتد و به حس عزت نفستان هم لطمه بخورد. نوشتن نامه خداحافظی و گذاشتن همه عکس ها و نامه ها و همه یادبودهای رابطه قبلی در یک جعبه مجزا می تواند به پیشرفت روند فراموش کردن شما کمک کند.

در زندگیتان تغییر ایجاد کنید و فعالیت ها و رابطه های جدیدی در زندگیتان ایجاد کنید. کارهایی انجام دهید که شما را یاد عشق قدیم یتان نیندازد. برنامه های جدید با دوستان و خانواده بگذارید. در فعالیت هایی شرکت کنید که به بهبودی شما کمک می کند. نزد روانشناس بروید و درمورد احساساتتان با او صحبت کنید. روانشناس خیلی به شما در گذراندن مرحله شکست عشقی کمک می کند. شکست در عشق هیچ راه فراری برای تجربه نکردن آن درد احساسی بعد از برهم خوردن رابطه وجود ندارد. و شما باید آن مراحل سوگواری عشق را بگذرانید که بعد بتوانید دوباره یک رابطه سالم با فرد دیگری برقرار کنید.

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

بعد از شکست عشقی به دنبال جایگزین نباشید

گاهی اوقات کسانی که بعد از یک شکست عشقی با ما مشورت می کنند، از این شکایت دارند که چرا نمی توانند فرد دیگری را جایگزین فرد مورد علاقه شان کنند. پاسخ این است: خواهش می کنم این کار را نکنید! اگرچه تحمل درد جداشدن یا دل کندن از فردی که دوست دارید، با حضور یک فرد دیگر راحت تر است، اما این کار باعث می شود نتوانید به صورت کامل موضوع را برای خودتان حل و فصل کنید. شروع یک رابطه ی جدید، آن هم با هدف فراموش کردن محبوب قبلی مانند این است که دردتان را داخل کیسه کرده و جایی پنهان کنید.

البته این درد بیکار نمی ماند و رابطه جدیدتان را هم خراب می کند. شاید در کتاب های مختلف به فرمول هایی برای مدت زمان لازم بین قطع رابطه و شروع یک رابطه ی جدید برخورد کنید، اما نکته این جاست که هر کس با سرعت مخصوص خودش بهبود می یابد و بنابراین توصیه ی کلی این است که حداقل چند ماهی برای شروع رابطه جدید صبر کنید. شاید یک مشاور بهترین راهنما برای این باشد که متوجه شوید چه زمانی آماده ی برقراری یک رابطه ی جدید هستید.

بعد از شکست عشقی انتقام نگیرید

حتما داستان عاشق های حسودی را شنیده اید که به دلیل نه شنیدن از محبوبشان دست به کارهای وحشتناکی زده اند. این آدم ها اگر چه محدود و انگشت شمار هستند اما به ما نشان می دهند که تحمل درد شکست عاطفی چقدر می تواند دشوار باشد. البته بیشتر آدم ها در واکنش به شکست عاطفی چنین کاری نمی کنند اما ممکن است دست به کارهایی بزنند که به نوعی بوی انتقام می دهد.

برای مثال ممکن است خودشان را به دام رابطه های کوتاه مدت بیندازند و یا به مصرف سیگار و الکل و مواد رو بیاورند (به خصوص اگر بدانند که این رفتارها موردپسند طرف مقابلشان نیست). البته این رفتارها را می توان بخشی از مرحله خشم و تا حدودی قابل درک دانست، اما درواقع اگر دست به چنین رفتارهایی بزنید، مهم ترین صدمه به خود شما وارد می شود.

بعد از شکست عشقی خودتان را سرزنش نکنید

وقتی رابطه ای تمام می شود و یا از کسی جواب نه می شنویم، یک ذره بین بزرگ بر می داریم و شروع به وارسی عیب و ایرادات خودمان می کنیم. من چه اشکالی داشتم که او مرا نخواست؟ چرا رابطه را به هم زد؟ قبل از هرچیز یادتان باشد که پذیرفته شدن یا نشدن از طرف دیگری خیلی اوقات به سلیقه و خواسته های طرف مقابل بستگی دارد و به فرض اینکه شما قصد داشته باشید کاملا شبیه آن چه او می خواهد بشوید، باید فال گیر یا ذهن خوان بسیار موفقی باشید. پس اگر رابطه ی عاطفی تان به جایی نرسید یا محبوبتان شما را نپسندید، خودتان را از این بابت سرزنش نکنید. یادتان باشد که پذیرفته نشدن از طرف یک نفر به معنی تمام شدن دنیا نیست. همه ی ما دوست داریم محبوب کسی باشیم که به او عشق می ورزیم، ولی خب! خیلی اوقات شرایط بر وفق مراد پیش نمی رود.

بعد از شکست عشقی طرف مقابل تان را سرزنش نکنید

در سیر بهبودی از شکست عاطفی زمانی می رسد که ما از دست همه چیز و همه کس عصبانی می شویم. درست است. حتی از محبوبمان هم عصبانی می شویم. این نکته ممکن است به دلیل نپذیرفتن ما باشد یا اینکه تلاش کافی نکرده است که رابطه را پایدار نگه دارد. هر چند این عصبانیت می تواند در کوتاه مدت برای اعتماد به نفس آسیب دیده ما تسکین دهنده باشد، مراقب باشید که اغراق نکنید. طرف مقابل هم مانند شما انسانی است با سلیقه ها و علائق خودش و این که شما را نخواسته است، نه به معنی بد بودن شما و نه به معنی بد بودن اوست.

چگونه با مشکلات زندگی مقابله کنیم

تا اینجا درباره کنار آمدن با جدایی و شکست عشقی صحبت کردیم حال می خواهیم به مقابله با مشکلات زندگی به صورت کلی بپردازیم:

۱ – بیش از حد واکنش نشان ندهید

عکس العمل بیش از حد به مشکلات می تواند منجر به اتخاذ تصمیمات نادرست گردد. زمانی که شما درگیر احساسات شدید می شوید و در آن زمان برای موضوعی تصمیم می گیرید، به سبب اینکه منطق در این تصمیم گیری دخیل نبوده است، منجر به پشیمانی شما در زمان آینده خواهد گردید. از این به بعد زمانی که با یک مشکل برخورد کردید از گرفتن تصمیم در لحظات اول خودداری کنید و زمانی که آرام شدید به حل آن بیاندیشید.

۲ – واقعیت زمان حال را بپذیرید

همه چیز را همان گونه که هست بپذیرید. خیلی از افراد سعی می کنند تا اشخاص و یا وضعیت های موجودی را که تحت کنترل آن ها نیست، تغییر دهند و زمانی که نمی توانند به هدف خود برسند، احساس بدبختی می کنند. سعی کنید با واقعیت روبرو شوید و آنچه هست را بپذیرید، تا بتوانید راجع به آن به درستی تصمیم گیری کنید.

۳ – دیگران را مقصر ندانید

بعضی از افراد عادت دارند تا اشتباهات خود را به گردن دیگران بیاندازند و دیگران را مسئول مشکلات پیش آمده برایشان تلقی کنند. بهتر است به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی دیگران نشانه روید، به اصلاح اعمال خود بپردازید. مقصر دانستن دیگران تنها باعث پراکنده شدن افراد از دور شما می شود.

۴ – جدا شدن را تمرین کنید

سعی کنید تا به نتایجی که در زندگی تان می بینید، وابسته نباشید. به خاطر داشته باشید که هر شخص سلیقه ای مختص به خودش را دارد و ممکن است او مخالف عقاید شما باشد. زمانی که کاری را در زندگی انجام می دهید، توقع نداشته باشید تا همه جریانات بر وفق مراد شما باشند.

۵ – بیش از حد تجزیه و تحلیل نکنید

زمانی که شما در رابطه با یک وضعیت و یا یک واقعه بیش از حد فکر می کنید، موجب می شود تا شما نسبت به همه چیز و همه کس قضاوت کنید. همچنین بیش از حد فکر کردن راجع به یک مشکل سبب می شود تا شما اوقات سختی را سپری کنید و به جای دست به کار شدن و رسیدن به هدفتان، در پله اول درجا بزنید. این موضوع بیش از هر چیزی شما را نا امید خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

عشق+جدایی=حسرت

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

در فضای مجازی بعد از جدایی چه کنیم؟



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.