no-img
نوین اطلس

ایجاد صمیمیت در رابطه


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ایجاد صمیمیت در رابطه
امتیاز 5.00 ( 2 رای )
zip
اسفند ۱۶, ۱۴۰۲

ایجاد صمیمیت در رابطه


در این مطلب از نوین اطلس می خواهیم به موضوع جذاب ایجاد صمیمیت در رابطه بپردازیم. درواقع می خواهیم بدانیم رابطه صمیمی به چه نوع رابطه ای گفته می شود و چند نوع صمیمیت در رابطه عاطفی وجود دارد. در نهایت نیز به ارائه راهکارهای مناسب جهت ایجاد و افزایش صمیمیت اشاره خواهیم کرد. پس اگر شما نیز به دنبال یک رابطه عاشقانه و تقویت آن هستید تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

رابطه صمیمی چیست؟

در ابتدا قبل از اینکه در مورد نحوه ایجاد صمیمیت در رابطه صحبت کنیم، بهتر است تعریفی کلی از رابطه صمیمی داشته باشیم. روانشناسان تعاریف متعددی از صمیمیت بیان کرده اند اما به طور کلی می توان صمیمیت را فرایندی تعریف کرد که طی آن افراد عواطف و احساسات، هیجان ها، ترس ها و آرزوهای خود را بدون نگرانی با دیگری در میان می گذارند. صمیمیت یک فرایند تعاملی است. محور این فرایند، شناخت، درک، پذیرش و همدلی با احساسات فرد دیگر می باشد. درواقع صمیمیت یک نیاز اساسی در انسان است و همه افراد میل به دوست داشته شدن و دوست داشتن دارند. برآورده کردن این نیاز اصلی انسان (ایجاد صمیمیت در رابطه)، باعث احساس مثبت و سرزندگی در فرد می شود. صمیمیت در هر رابطه ای با مزایا و فوایدی همراه است از جمله:

تنهایی کمتر و احساس پذیرفته شدن بخصوص توسط شخصی که به وی علاقه دارید. همچنین ایجاد صمیمیت در رابطه باعث افزایش اعتماد و براورده شدن نیازهای عاطفی و فیزیکی می شود. افراد در رابطه صمیمانه یک راهی برای خروج احساسات دشوار خود دارند. به قول معروف یک سنگ صبور مورد اعتماد دارند که می توانند در زمان سختی ها با او درد دل کنند. در کل صمیمیت واقعی به فرد کمک می کند بهتر بتواند شرایط زندگی را مدیریت کند و از سرد شدن رابطه خود جلوگیری کنند.

انواع صمیمیت در رابطه عاطفی

حال که با تعریف صمیمیت آشنا شدید می خواهیم به سراغ معرفی انواع صمیمیت برویم که در زیر به صورت مختصر به آن ها اشاره می کنیم:

صمیمیت معنوی

این نوع صمیمیت شامل تجربیات مذهبی و معنوی مشترک است که می تواند به عنوان عنصری کلیدی برای موفقیت رابطه زناشویی به کار رود.

صمیمیت فیزیکی

صمیمیت فیزیکی همان نوعی از صمیمیت است که مردم با شنیدن کلمه “صمیمیت” آن را تصور می کنند. به معنای در آغوش گرفتن، لمس دستان، اشتراک در فضای شخصی و … .

صمیمیت عقلانی

در این صمیمیت افراد می توانند افکار و باورهای خود را با هم به اشتراک بگذارند. شما در این صمیمیت قادر هستید تا جهان را از دریچه چشمان طرف مقابل مشاهده کنید. این یک نیاز بنیادی بوده و روز به روز به شکل وسیع تری بین افراد شکل می گیرد.

صمیمیت عاطفی

در این مدل افراد احساسات مثبت و منفی دیگران را کاملا درک می کنند و می توانند با آن ها همدلی و همدردی موثری داشته باشند.

صمیمیت تفریحی

در این صمیمیت هر دو نفر از انجام کارهای اجتماعی و خانوادگی و فعالیت های دو نفره لذت می برند. همین امر موجب می شود در نبود شما فرد به شدت دلتنگ شود. برای مطالعه بیشتر نگاه کنید به مقاله چگونه دیگران را دلتنگ خود کنیم؟

صمیمیت زمانی

صمیمیت زمانی یعنی اینکه افراد چقدر دوست دارند برای فرد مورد علاقه خود در زندگی وقت صرف کنند. برخی افراد پانزده دقیقه را کافی می دانند و برخی دیگر چندین ساعت زمان را نیاز دارند.

راه های افزایش علاقه در رابطه

تا اینجای مطلب ایجاد صمیمیت در رابطه با تعریف کلی رابطه صمیمی و اوناع صمیمیت در رابطه آشنا شدید. اکنون وقت آن است که به سراغ راه های افزایش علاقه در رابطه برویم. اگر چه هر فردی برای خود، منحصر بفرد است و خصوصیات و ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای دارد، اما گروه زنان و گروه مردان اشتراکات قابل توجهی دارند که باعث می‌شود ما به یک دستورالعمل نسبتا جامع در راه های افزایش علاقه در رابطه برسیم که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

مراقب خودتان باشید

قطعا یک فرد بیمار و افسرده نمی‌تواند رابطه پرشور و هیجانی برقرار کند. بدون شک سلامتی جسمی و روانی هر یک از زوجین، تاثیر زیادی بر رابطه خواهد گذاشت. پس خود را در اولویت قرار دهید و این را بدانید که شما باید پر انرژی باشید و اگر از خود مراقبت نکنید، شور و حال خود را از دست می‌دهید و رابطه فعلی خود، جذابیتش را از دست خواهد داد.

تفریحات دو نفره داشته باشید

هر یک از شما بدون شک علایق و سرگرمی های خاص خود را دارد و طبیعی است که در این بین تفاوت هایی وجود داشته باشد. اما پیدا کردن و انجام تفریحات دو نفره می تواند اوقات خوشی برای هر دو فرد ایجاد کند و از اصلی ترین راه های افزایش علاقه در رابطه همین امر می باشد.

مهربانی را فراموش نکنید

بر اساس روانشناسی عشق اعمال و رفتارهای خیلی کوچک که نشان دهد، “من به تو فکر می کنم” برای حفظ رابطه لازم است. مثلاً همین که مرد ماشین همسرش را ببرد و بنزین به آن بزند، یا زن یک فنجان چای خوب برای شوهرش درست کند و برایش ببرد، گرفتن دست ها، پیامک های عاشقانه در وسط روز همه و همه راه هایی بسیار ساده برای ابراز محبت هستند. تحقیقات نشان می دهد که جمع شدن رفتارهای کوچک مکرر تاثیر بزرگتری بر خوشبختی روابط زوج ها دارد تا رفتارهای بزرگ هر از گاهی.

احترام به خانواده ها را فراموش نکنید

به دلیل اختلافات فرهنگی، اختلاف بین فرد و خانواده شریک عاطفی امری طبیعی می باشد. اما اگر شما فرد باهوشی باشید می توانید از همین اختلافات و نحوه صحیح برخورد با خانواده عشقتان، برای ایجاد صمیمیت در رابطه بهره ببرید و آن را تبدیل به فرصتی برای موفقیت کنید. توجه داشته باشید که افراد وقتی همسرشان رابطه خوبی با خانواده او دارد شادتر هستند.

با حرف زدن اختلافات را حل کنید

برخی زوج ها تنها راه حل مشکلات را جنگ و دعوا، قهر و فریاد زدن و..می دانند. در حالی که این ها نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه ممکن است به جای افزایش علاقه در رابطه سبب دوری دو نفر از هم گردد. بنابراین یکی از راه هایی که سبب می گردد مشکلات به صورت ریشه ای حل شود و زن و مرد بیش از قبل یکدیگر را دوست بدارند، حرف زدن و حل اختلافات و ناراحتی ها با هم است.

حامی باشید

اینکه فرد بداند یک حامی در تمام مراحل زندگی دارد سبب دلگرمی هرچه بیشتر وی خواهد شد. او می داند می تواند با حمایت عشقش مسیر پیشرفت و ترقی را طی کند و در طول مسیر و برخورد با موانع با دلگرمی شریک عاطفی مواجه خواهد شد. امری که ذوق و شوق تلاش برای حفظ و بهبود رابطه عاشقانه را بالا می برد.

تشکر کنید

قدردان زحماتی که عشقتان برای شما می کشد، باشید. بابت هر محبت کوچکی که می کند تشکر کنید و به وی دلگرمی دهید. این موضوع شاید به نظر ساده تاثیر بسزایی در ایجاد صمیمیت در رابطه دارد. پس حالت طلبکارانه خود را کنار بگذارید تا شاهد افزایش علاقه در رابطه تان باشید.

به حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید

از مهمترین عناصر افزایش اعتماد در رابطه، احترام به فضای شخصی یکدیگر است. هرقدر هم که دو نفر عاشق همدیگر باشند به یک فضای شخصی نیاز دارند. افراد نیاز دارند زمان هایی را صرف تفریحات مجردی با دوستانشان کنند. یا دوست دارند به تنهایی با گوشی بازی کنند و … . این موارد اگر رعایت شده و در حد اعتدال باشد به معنای کم اهمیتی به شما نیست. بلکه خود امری است که سبب ایجاد صمیمیت در رابطه می شود.

اشتباهاتتان را بپذیرید

زمانی که افراد به هر دلیلی یکدیگر را ناراحت می کنند بهتر است قدرت این را داشته باشند که از هم معذرت خواهی کنند. این موضوع می تواند بلوغ زوج ها را در رابطه عاطفی شان نشان داده و سبب گردد بتوانند با پذیرش اشتباهات خود و جبران آن ها بیشتر به هم نزدیک شده و با گذشت و فداکاری نیز عشق و علاقه شان را به هم افزایش دهند.

در این مطلب سعی کردیم درباره صمیمیت و راه های ایجاد آن در رابطه صحبت کنیم. اما اگر می خواهید در مورد افزایش علاقه اطلاعات جامع تری کسب کنید، می توانید مقاله چگونه رابطه خوبی داشته باشیم را نیز مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

اوایل رابطه در چه مورد صحبت کنیم؟

۱۰ مورد از جملاتی که مردان را دلتنگ می کند

بهترین واکنش در برابر بلاک شدن

سرد شدن یهویی رابطه

علت سرد شدن ناگهانی مردان چیست و چه نشانه هایی دارد؟



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *