no-img
نوین اطلس

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟
امتیاز 4.50 ( 2 رای )
zip
اسفند ۱۵, ۱۴۰۲

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟


یکی از دغدغه های مهم بسیاری از کاربران این است که یک رابطه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ درواقع آن ها می خواهند بدانند یک رابطه سالم چگونه است و آیا رابطه عاطفی شان پایدار خواهد بود یا نه؟
توصیه می شود قبل از اینکه به ارزیابی رابطه عاطفی خود بپردازید و آن را در دسته خوب یا بد قرار دهید بهتر است به این موضوع توجه کنید که تابحال چه اقدامی برای پایداری و موفقیت رابطه خود انجام داده اید؟ فرقی نمی کند که در مرحله نامزدی و پیش از ازدواج قرار دارید یا چندین سال از زندگی مشترک شما گذشته است. این وظیفه دو شریک عاطفی است که در هر مرحله برای برقراری یک رابطه عاشقانه پایدار تلاش کنند و خود رابطه سالم را بسازند. در این مقاله از نوین اطلس می خواهیم بررسی کنیم که چگونه می توان به یک رابطه خوب دست پیدا کرد.

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟

اگر بپرسید که یک رابطه سالم چیست؟، به شما گفت می شود: افرادی شرایط یک رابطه موفق و پایدار را دارند که بتوانند با فرد مقابل رابطه خوبی برقرار کرده و به هوش عاطفی نیز واقف باشند.
هوش عاطفی نه تنها به درک و مدیریت هیجانات خود، بلکه به تشخیص هیجانات دیگران نیز اطلاق می شود. تا بدین وسیله از عهده برقراری رابطه خوب با آن ها بربیایید. به عبارت دیگر شما باید توان همدلی و همراهی با فرد مقابل را داشته باشید تا زیرساخت یک رابطه موفق و پایدار پایه گذاری شود. در ادامه به ۱۰ نکته مهم در راستای برقراری یک رابطه سالم اشاره خواهیم کرد:

  1. خودآگاهی داشته باشید

قدم اول برای اینکه هوش عاطفی خود را تقویت کنید و در رابطه با شریک عاطفی تان موثر عمل کنید این است که به خودآگاهی برسید. منظور از خودآگاهی ارزیابی توانایی ها و احساساتتان می باشد. اینگونه شما در موقعیت های مختلف به دور از هیجان کاذب، بهترین تصمیم ها را خواهید گرفت.

  1. خود کنترلی داشته باشید

اگر از خود می پرسید چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟، پس خود کنترلی را تمرین کنید. خود کنترلی به معنای سرکوب کردن تمام خواسته ها و احساسات نیست بلکه به معنای توانایی کنترل هیجانات است تا از بروز ناگهانی آن ها پرهیز شود. تمرین خود کنترلی به شما کمک می کند هوش عاطفی خود را تقویت کرده و در تعامل با همسر و دیگران به نتایج بهتری برسید.

  1. باانگیزه باشید

یک رابطه سالم از نظر من زمانی شکل می گیرد که دو طرف درون خودشان انگیزه ایجاد کنند. درواقع باید داشتن یک رابطه پایدار و موفق را به عنوان هدف قرار داده و باانگیزه در آن مسیر تلاش کنید تا از زندگی مشترک خود لذت ببرید.

  1. از همدلی غافل نشوید

افرادی که از هوش عاطفی بالایی برخوردار هستند می توانند خود را با شریک عاطفی شان همدل کنند. به این معنا که احساسات شخص مقابل را درک کرده و از او حمایت می کنند. این ویژگی به مرور زمان روی فرد  مقابل نیز تاثیر مثبت می گذارد و او را نیز به درک کردن کردن احساسات شما تشویق می کند.(همچنین نگاه کنید به مقاله ۱۵ ترفند محبت به همسر)

  1. مهارت های اجتماعی خود را بالا ببرید

از شرایط اینکه بتوانید رابطه موفق و پایداری داشته باشید این است که جذابیت خود را نزد فرد مقابل بالا ببرید. برخلاف اینکه اکثریت فکر می کنند منظور از جذاب بودن، تنها چهره زیبا داشتن است باید بدانید که منظور از جذاب بودن داشتن اعتماد به نفس کافی و مهارت های ارتباطی می باشد. اگر شما مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید و موقعیت خوبی بین افراد و اطرافیان برای خود رقم بزنید در جذابیت و شکوه شما تاثیر بسزایی خواهد داشت و عشقتان را به ازدواج و گرم کردن رابطه تشویق می کند.

  1. شور و شوق داشته باشید

اگر می خواهید رابطه خوب و موفقی با عشقتان داشته باشید پس سعی کنید حین صحبت کردن، از طریق لحن صدا و زبان بدن خود شور و اشتیاق حقیقی به وی منتقل کنید. به گونه ای که مثل آهنربا عمل کرده و با به وجد آوردن وی لحظات دلنشینی برایش خلق کنید درنتیجه در زمان دوری دلتنگ حس شوق ملاقات با شما خواهد شد. (همچنین نگاه کنید به مقاله ۱۰ نکته ضروری برای صحبت با معشوق)

  1. تحسین کنید اما به جا و به موقع

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟ تحسین کردن در افراد حس خوب ایجاد می کند بخصوص اگر در موقعیت مناسب رخ دهد. به عنوان مثال اگر همسرتان را برای یک ویژگی مثبت تحسین کنید (مثل خرید هدیه) به او انگیزه می دهید تا در آینده با خلاقیت بیشتری به دنبال تقویت این ویژگی مورد پسند شما باشد. در مقابل عیب جویی و گله شکایت خلاقیت او را نابود خواهد کرد. اما توجه به این نکته الزامی است که تحسین و تشویق به صورت صادقانه و به اندازه باشد و حالت چاپلوسی پیدا نکند.

  1. صداقت داشته باشید

ممکن است بگویید این که باید صادق باشیم یک حرف کلیشه ای است. اما باور کنید تاثیر صداقت در کسب اعتماد طرف مقابل و تشویق او به حفظ رابطه عاشقانه تاثیر شگفت انگیزی دارد. دروغگویی حتی در مواردی که به نظر اهمیت چندانی ندارد، به مرور زمان اعتماد را در رابطه از بین می برد و شک را جایگزین آن می کند. مسئله ای که عامل بسیاری از مشکلات خواهد شد.

  1. توانایی « نه » گفتن را داشته باشید

نه مانند کسانی باشید که واژه « نه » از دهانشان نمی افتد و به همه چیز نه می گویند و نه مثل افرادیکه توانایی نه گفتن ندارند. این افراد در زندگی مشترک اعتماد و اطمینان فرد مقابل را از دست می دهند. یاد بگیرید درست زمانیکه نمی خواهید یا نمی توانید کاری را انجام دهید به وضوح بگویید: نه. اینکه قول الکی بدهید به انجام کاری که می دانید هرگز از عهده اش بر نمی آیید و بعدها به دنبال عذر و بهانه و توجیح باشید باعث سلب اعتماد عشقتان در آینده می شود. در واقع بعضی افراد به خاطر اینکه نمی خواهند مشکلی در رابطه شان رخ دهد از گفتن « نه » خودداری می کنند اما در نهایت این رفتارشان به ناامیدی در شریک عاطفی می انجامد. البته دقت داشته باشید که نحوه « نه » گفتن شما، تن صدا و حالت چهره تان در این زمان اهمیت زیادی دارد.

  1. صریح صحبت کنید

در یک رابطه سالم افراد می توانند با صراحت با هم صحبت کرده و خواسته هایشان را بیان کنند. موقع برقراری ارتباط با کنایه و مبهم حرف نزنید زیرا ممکن است نتوانید منظور خود را به درستی تفهیم کنید و همین امر باعث سوتفاهم در فرد مقابل شود. درعوض با صراحت و با لحنی دلنشین حرف خود را بزنید و از کنایه دوری کنید.

در این مقاله سعی کردیم با اشاره به ۱۰ نکته مهم به سوال « چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟ » به صورت مختصر پاسخ دهم. بدیهی است که افراد دارای ویژگی های شخصیتی متفاوتی نسبت به هم هستند و برای داشتن یک رابطه موفق و پایدار بایستی تلاش کنید با بکارگیری مهارت های ارتباطی و جذب، رابطه تان را همواره گرم نگه دارید. فراموش نکنید به کار بردن مهارت ارتباطی تنها برای پیش از ازدواج نیست بلکه بعد از ازدواج نیز باید بتوانید با استفاده از تکنیک های لازم همسرتان را همواره مشتاق خود کنید تفاوتی هم ندارد که خانم هستید یا آقا. اگر تمایل به یادگیری تکنیک های لازم دارید می توانید به شماره ۰۹۳۰۶۱۳۵۰۰۸ در تلگرام پیام دهید.

مطالب مرتبط:

رمز و رازهای جذب شوهر

پیامک عاشقانه به همسر

درمان سردی رابطه عاطفی

۱۰ نکته برای جذب کراش

ایجاد صمیمیت در رابطه

موانع ایجاد صمیمیت در روابط بر اساس طرح واره ها



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *