no-img
نوین اطلس

موانع ایجاد صمیمیت در روابط بر اساس طرح واره ها


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

موانع ایجاد صمیمیت در روابط بر اساس طرح واره ها
امتیاز 4.67 ( 3 رای )
zip
اسفند ۱۹, ۱۴۰۲

موانع ایجاد صمیمیت در روابط بر اساس طرح واره ها


اگر می خواهید بدانید چرا صمیمیت بین زوجین کم می شود و چه عاملی باعث بی تفاوتی در عشق می شود، پس ابن مطلب از نوین اطلس می تواند برای شما مفید باشد.

صمیمیت در روابط، به معنای نزدیکی و پیوند عمیق بین افراد است. در مقاله قبلی با موضوع ایجاد صمیمیت در رابطه درمورد راهکار افزایش عشق صحبت کردیم. اما بدانید که ایجاد صمیمیت می‌تواند توسط موانعِ ایجاد صمیمیت در رابطه چالش ‌برانگیز شود که برخی از آن‌ها ریشه در الگوهای فکری و احساسی ما دارند. در این مقاله، بر اساس پژوهش در زمینه نظریه‌های شناخت درمانی و طرح‌واره درمانی، به بررسی این موانع می‌پردازیم.

۲۱ مانع ایجاد صمیمیت در رابطه

۱. افکار خودکم ‌بینانه:

افرادی که دارای افکار خودکم ‌بینانه هستند، ممکن است احساس کنند که لایق نزدیکی و صمیمیت نیستند. این موضوع می‌تواند به مرور زمان صمیمیت بین زوجین را کم کند و مانع از افزایش عشق شود.

۲. ترس از رد شدن:

 ترس از رد شدن می‌تواند مانع از ابراز واقعی احساسات و نیازها شود، که این امر صمیمیت را محدود می‌کند و باعث سرد شدن یهویی رابطه می گردد.

۳. طرح‌واره‌های انطباقی منفی:

از دیگر مواردی که صمیمیت بین زوجین را کم می کند، می توان به طرح‌واره‌های انطباقی منفی که در دوران کودکی شکل گرفته‌اند اشاره کرد. این طرح واره ها می‌توانند الگوهای رفتاری مخربی را در روابط بزرگسالی ایجاد کنند.

۴. افکار منفی‌گرایانه:

افرادی که دائماً درگیر افکار منفی هستند، ممکن است در ایجاد صمیمیت با دیگران دچار مشکل شوند، زیرا این افکار مانع از دیدن جنبه‌های مثبت فرد مقابل شده و به مرور زمان اعتماد در رابطه را از بین می برد و حفظ رابطه عاشقانه را مشکل مواجه می کند.

۵. طرح‌واره‌های از خودگذشتگی:

افرادی که مدام به نیازهای دیگران پاسخ می‌دهند و نیازهای خود را نادیده می‌گیرند، ممکن است در ایجاد صمیمیت واقعی دچار مشکل شوند. یادتان باشد تا زمانیکه احساس ارزشمندی نداشته باشید نمی توانید انتظار رابطه صمیمی پایدار را داشته باشید.

۶. افکار وابستگی:

اگر از خود می پرسید چرا صمیمیت بین زوجین کم می شود؟، بهتر است به میزان وابستگی خود دقت کنید. وابستگی شدید به دیگران می‌تواند از ایجاد یک رابطه متعادل و صمیمی جلوگیری کند. زیرا فرد وابسته به جای ایجاد صمیمیت، به دنبال تأیید و حمایت می باشد.

۷. طرح‌واره‌های مردودی:

افرادی که احساس می‌کنند همیشه در معرض قضاوت و مردود شدن هستند، در ایجاد صمیمیت به مشکل برمی خورند چرا که ممکن است از ایجاد صمیمیت به دلیل ترس از قضاوت اجتناب کنند.

۸. افکار انتقام ‌جویانه:

افرادی که تمایل به انتقام‌ جویی در هر زمینه ای دارند، به مرور زمان به رابطه عاشقانه خود آسیب می رسانند و همین امر آن ها را از صمیمیت پایدار دور می کند. پس اگر به دنبال افزایش صمیمیت هستید انتقام جویی از هر شخصی را کنار بگذارید.

۹. طرح‌واره‌های بی‌اعتمادی/سوءظن:

افرادی که دچار بی‌اعتمادی یا سوءظن هستند، پیوسته به فرد مقابل شک دارند. همین شک ها به خود و شریک عاطفی شان حس منفی منتقل کرده و از نزدیکی و صمیمیت دورشان می کند.

۱۰. افکار ناامیدی:

 ناامیدی مانع از تلاش برای ایجاد صمیمیت می شود. زیرا فرد ناامید گمان می کند تلاش برای بهبود رابطه عاطفی اش بی‌فایده است و کاربردی ندارد. چنین فردی به محض رویارویی با مشکلی هرچند کوچک امید خود را برای ترمیم عشق از دست می دهد و به دنبال برگرداندن عشق از دست رفته نخواهد بود و ترجیح می دهد با حسی سرشار از افسوس و ناراحتی روزگار را سپری کند.

۱۱. اجتناب از تعارض:

اجتناب از تعارض می‌تواند مانع از حل مسائل و در نتیجه مانع از ایجاد صمیمیت شود. زمانیکه مسائل بوجود آمده برطرف نشود صمیمیت بین زوجین کم می شود.

۱۲. افکار فاجعه‌ساز:

افرادی که به طور مداوم انتظار بدترین نتایج را دارند، ممکن است از ایجاد صمیمیت به دلیل ترس از شکست یا درد اجتناب کنند.

۱۳. طرح‌واره‌های انتقالی:

طرح‌واره‌هایی که از روابط گذشته به روابط فعلی منتقل می‌شوند، می‌توانند تأثیر منفی بر اعتماد و صمیمیت داشته باشند. به یاد داشته باشید قرار نیست اتفاقات ناخوشایندی که قبلا برایتان رخ داده است مجددا تکرار شود. تنها اهمیت آن اتفاقات این است که به دید درس عبرت و تجربه به آن ها نگاه کنید.

۱۴. افکار خود محورانه:

افرادی که تمایل به دیدن جهان از دیدگاه خود محورانه دارند، ممکن است در درک نیازها و احساسات دیگران دچار مشکل شوند. که به صورت پیوسته باعث کم شدن صمیمیت بین زوجین می شود.

۱۵. ترس از نزدیکی:

ترس از نزدیکی بخصوص بین زن و شوهرها در ادامه زندگی مشترک می‌تواند مانع از اشتراک ‌گذاری عمیق‌ترین افکار و احساسات شود.

۱۶. طرح‌واره‌های محرومیت عاطفی:

افرادی که احساس محرومیت عاطفی می‌کنند، ممکن است درخواست کمک یا حمایت از دیگران را دشوار بدانند و به مرور زمان باعث کاهش صمیمیت در رابطه شوند.

۱۷. افکار کنترل‌گرا:

افرادی که تمایل به کنترل محیط و افراد نزدیک خود دارند، اجازه صمیمیت به رابطه شان نمی دهند. این اشخاص همه را از اطراف خود پراکنده می کنند.

۱۸. طرح‌واره‌های شکست:

از علل دیگر بی تفاوت شدن می توان به طرح واره های شکست اشاره کرد. افرادی که احساس شکست می‌کنند و تصور می کنند قرار است تمام شکست های قبلی خود را مجدد تجربه کنند از تلاش برای ایجاد صمیمیت به دلیل ترس از شکست دوباره خودداری می کنند.

۱۹. افکار بدبینانه:

چرا صمیمیت بین زوجین کم می شود؟ پاسخ افکار بدبینانه است. زیرا بدبینی می‌تواند مانع از دیدن امکانات مثبت در روابط و ایجاد صمیمیت شود.

۲۰. طرح‌واره‌های مرزهای ناسالم:

مرزهای ناسالم، چه بیش از حد سست یا بیش از حد سخت، (خروج از تعادل) می‌تواند مانع از ایجاد صمیمیت سالم شوند.

۲۱. افکار قربانی‌گری:

افرادی که خود را قربانی می‌بینند، ممکن است در ایجاد صمیمیت موثر به دلیل احساس بی‌قدرتی یا بی‌کفایتی مشکل داشته باشند.

همانطور که مطالعه کردید سعی داشتیم در این مقاله به این پرسش که “چرا صمیمیت بین زوجین کم می شود؟” پاسخ دهیم. ایجاد صمیمیت در روابط نیازمند غلبه بر موانع ایجاد صمیمیت فکری و احساسی است که می‌توانند مانع از نزدیکی واقعی شوند. با شناسایی و کار بر روی این موانع، افراد می‌توانند به سمت روابطی سالم‌تر و صمیمی‌تر حرکت کنند.

مطالب مرتبط:

چگونه رابطه خوبی داشته باشیم؟

بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

کارهایی که بعد از کات کردن نباید انجام داد

کلماتی که باعث جذاب تر شدن رابطه می شود



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *