no-img
نوین اطلس

درمان افسردگی بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان افسردگی بعد از طلاق
zip
دی ۶, ۱۳۹۶

درمان افسردگی بعد از طلاق


موضوعاتی که در این مقاله در مورد آن ها صحبت می کنم به شرح مقابل است: تاثیر طلاق بر زنان، افسردگی بعد از طلاق در مردان، بعد از طلاق چه باید کرد؟، مشکلات بعد از طلاق برای زنان، ارامش بعد طلاق، پشیمانی زنان بعد از طلاق، تست روانشناسی طلاق، بعد از طلاق چه کنم؟.

تاثیر طلاق بر زنان

به گزارش سیدنی هرالد، تحقیقات جدید نشان می دهد تاثیر طلاق بر زنان جوان به مراتب بیشتر از مردان است و می تواند تنش روانی فراوانی را در زنان ایجاد کند. بر اساس رده بندی دشوارترین شرایط برای بازگشت به زندگی عادی اجتماعی ، طلاق برای زنان جوان در رده دوم بدترین اتفاق زندگی قرار می گیرد و تنها مرگ همسر می تواند شرایطی به مراتب بدتر را از نظر روانی رقم بزند و حتی ازدست دادن بهترین دوست و یا آسیب شدید فیزیکی پس از آن قرار می گیرند.
در این میان هر چه سن زن کمتر باشد میزان آسیب بالاتر رفته وعواقب طلاق سنگین تر می شود. در مطالعات اخیر دانشگاه میشیگان مشخص شده زنان مطلقه با سن ۳۵ تا ۴۱ سال به مراتب شرایط روحی بدتری نسبت به زنان ۴۴ تا ۵۱ ساله داشته اند. دکتر هیو لیو مدیر ارشد این تحقیقات می گوید:«د ر مجموع سلامت افراد پس از طلاق به خطر می افتد و استرس ناشی از این موضوع بروی شرایط روانی و فیزیکی به یک اندازه تاثیر می گذارد هر چند که خود شخص ممکن است متوجه این موضوع نشود.»
در تحقیقاتی که در طی ۱۵ سال انجام شد ، مشخص شد بیماری های اصلی همچون سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی بین زنان مطلقه ۲۰ درصد بیشتر از زنانی است که هنوز با همسرانشان زندگی می کنند. دکتر لیو وجود فرزندان نوجوان برای زنان مطلقه جوان را یکی از دلایل اصلی بالاتر رفتن تنش های روحی می داند هر چند به عقیده او تلاش برای یافتن شریک جدیدی در زندگی هم می تواند به همان اندازه ایجاد تتنش روحی کند. نتیجه این تحقیقات جدید ، باور عمومی مبنی بر کمک فرزندان به مادر برای عبور کردن از مشکلات روحی ناشی از طلاق را رد می کند .به گفته دکتر لیو در عوض زنان مسن تر پس از طلاق می تواند با شرایط جدید بهتر کنار بیایند و شیوه های بیشتری برای این منظور در دسترس دارند.
افسردگی بعد از طلاق در مردان

آثار طلاق بر مردان بیش از زنان است. آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سوال بردن زیباییها و تواناییهای شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می‌گیرد.

طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی بر بنیان خانواده اثر گذار است. در این میان بعضی اشخاص تصور می کنند زنان بیش از مردان آسیب می بینند. ممکن است زنان از نگاه فرهنگی و یا موضوع امرار معاش یا مسائل عاطفی آسیب ببینند اما تخلیه خود از نظر روانی را با گریه و یا درد دل انجام می دهند اما مردان بعد از طلاق نه تنها دچار آسیبهای روانی بیشتر می شوند بلکه به خاطر ساختار اجتماعی با درون ریزی ناراحتی ها در معرض سکته و مرگ زودرس قرار می گیرند.

مردان طلاق تمایلی به ازدواج مجدد ندارند
در این باره دکتر ابهری،رفتار شناس و استاد دانشگاه می گوید: مردان بعد از کودکان بیشترین آسیب را از طلاق می بینند. نگرانی در مورد سرنوشت فرزند و آینده او ، گسست عاطفی با همسر، نگاه جامعه به یک مرد جدا شده و اشاره به ضعف وی به خاطر عدم توانایی در مدیریت زندگی عواملی هستند که مرد را مورد هجوم قرار می دهند.

او ادامه می دهد: شاید از نظر ازدواج مجدد مردان شرایط بهتری از زنان داشته باشند اما اکثریت مردان اعتنایی چندانی به ازدواج مجدد ندارند چرا که وحشت از تکرار شکست اولیه باعث نوعی تجرد طولانی و حتی تا پایان عمر در مردان می شود.

این استاد دانشگاه اضافه می کند: از نگاه مادی ممکن است مردان شرایط بهتری از زنان مطلقه داشته باشند اما بسیاری از آنها نیز گرفتار زندان برای مهریه، از دست دادن شغل و پایگاه اجتماعی به خاطر زندان، زخمهای عمیق روحی و عاطفی در مردان ایجاد می کند. در مجموع تمام اعضای خانواده به خاطر طلاق آسیب های غیر قابل جبران تحمل می کنند. اما بعد از فرزندان مردان بیشتر از زنان دچار بحران های فکری، اجتماعی و مادی می شوند.

بخت کم مردان در ازدواج دوم
آسیب ها پس از طلاق در چند محور قابل بررسی است.  بر اساس پ‍ژوهش هایی که در خصوص تاثیرات طلاق بر خانواده انجام شده است،پیامدهای فردی که طلاق بر تک تک افراد وارد می کند بسیار  وسیع است. سرخوردگی منفی، حس بدبینی و تردید، مشکلات مالی اولین اثرات طلاق بر زندگی فردی است که زندگی مشترک خود را از دست داده است.حس بدبینی و تردید از ازدواج یکی از مشکلات فراگیر در مردان طلاق است. آنها به این فکر می کنند اصلا لازم است دوباره ازدواج کنند یا خیر، یا اصلا چه ضرورتی دارد دوباره ازدواج کنند. برای مردان پس از طلاق فرصت هایی برای ازدواج مجدد به وجود می آید، اما آنها به دلیل حس بدبینی که با سرخوردگی همراه است، از کنار آنها می گذرند. جالب این است که مردان در مقایسه زنان از بخت کمتری برای ازدواج بعدی برخوردارند.

اگر فرزند نیز با مرد زندگی کند، این موضوع کمتر نیز خواهد شد، چرا که زنان کمتری هستند که حاضر به تربیت فرزندان دیگران باشند. حتی اگر مردی با زنی که حاضر به پذیرش فرزندش است، ازدواج کند و به ازدواجی اجباری تن دهد، تا آخر عمر با عبارت دریغ و افسوس گذشته زندگی می کند.

دکتر مظاهری عضو انجمن روانپزشکان ایران درباره تاثیرات زیانبار طلاق می گوید: از آنجا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می بینند.

مظاهری اضافه می کند: از آنجا که مردان به خاطر مشغله کاری خارج از محیط خانواده نمی توانند همانند زنان زندگی را اداره کنند و از سوی دیگر آشنایی کمتری با مشکلات محیط خانواده اعم از تربیت فرزندان و مسائل حاکم بر خانه دارند، دچار شکست روحی و روانی می شوند.

تاسف همیشگی با مردان طلاق
خانه تاریک و ساکت است. کلید خانه را می چرخاند، وارد خانه خالی که تا چند هفته پیش پر بود از صدای فریاد و شیون زنی  که با ورودش به خانه، گلایه هاش آغاز می شد. هیچ نشانی از زن در خانه نیست اما ذهن مرد پر است از مرور خاطرات این چند ساله. خاطرات تلخ و شیرینی که تنهایی شب را پر می کند و چشمانش را تا صبح بی خواب می کند. انگار قرار نیست خستگی این چند سال زندگی مشترک از تنش بیرون رود. مانده است تنهایی این روزها را دوست دارد یا دلش برای روزهای پر چالش گذشته تنگ شده است.

دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی که بیشتر مردان با آن درگیر می شوند .دکتر فربد فدایی، روان پزشک در این رابطه می گوید: بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می آید. تضاد از این نظر که مردی که از همسرش متارکه کرده در این که کاری که انجام داده درست بوده یا نه مردد است و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است.

به عقیده دکتر مظاهری، مرد در عین حال که از همسر سابق خوشش نمی آید، همزمان نسبت به او احساس مثبتی هم دارد؛ چون ممکن است بعضی از جنبه های وجود او را که در گذشته دوست داشته است، هنوز هم دوست داشته باشد. پس از جدایی گاهی اوقات، مرد احساس تاسف می کند؛ چون فکر می کند می توانسته است بهتر رفتار کند، یا احساس شرم در او به وجود می آید؛ به این دلیل که در ازدواج و تشکیل خانواده شکست خورده است.

طلاق انتها ندارد
بر اساس مطالعات جامعه شناختی طلاق  فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

فرآیند طلاق در بررسی های جامعه شناسان ۱۳ مرحله است، هفتمین مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عشق و علاقه در محیط خانواده بین زوجین اتفاق می افتد، و از آنجا که ساختار سنتی بر جامعه حاکم است، زنان به جمله می سوزم و می سازم اکتفا می کنند، در این مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن برای حفظ پیوند خود است، این در حالی است که هر چه بسوزد می سوزاند، و قربانی این تفکرزنان، مردان هستند. در این مرحله که به ظاهر بر اساس ایثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحی و روانی و زیانبار آن بیشتر متوجه مرد می شود.

افسردگی رایج ترین بحران مردان بعد از طلاق
دکترتوکلی روانپزشک افسردگی را رایج ترین بحران مردان بعد از متارکه می داند و می گوید: افسردگی در این دوران بسیار شایع است؛ زیرا مردان نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آن‌هاست. به طور کلی در دوره  پس از طلاق، خشم، تاسف، عشق و نفرت در هم می آمیزد. ممکن است بعضی اوقات، مرد احساس راحتی کند؛ زیرا بر این باور است که دیگر فشارها و دخالت ها تمام شده است؛ اما ترس از آینده ای نامعلوم، این احساس راحتی موقت را از بین می برد. در این دوران، مردان با یادآوری  مکرر گذشته و بررسی رابطه  ازهم گسیخته خود، دچار اختلال تمرکز می شوند و نمی توانند به هیچ چیزی به طور طبیعی فکر کنند.

متارکه می تواند استرس مضاعفی را برای مردان ایجاد کند،در کنار افسردگی حاصل از این اتفاق، مرد دچار اضطراب می شود، اضطرابی که در مردان بعد از متارکه شکل می گیرد بسته به نوع شخصیت مردان باعث بروز ناراحتی های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریوی، ناراحتی های گوارشی، ریزش مو و یا سفید شدن موی سر می شود.

مردان همانند زنان بعد از طلاق دچار مشکلات بسیاری می‌شوند، مشکلاتی که بی توجهی به آن می تواند آنها را با آسیبهای جدی جسمی و روحی مواجه کند.

بعد از طلاق چه باید کرد؟

جدایی دردناک است و این یک حقیقت تلخ است. مگر این که شخص از نظر احساسی بسیار سرد و غیرصمیمی باشد. از دست دادن عزیز همواره یکی از بدترین تجربه‌هاست. شخص دوست دارد در چنین شرایطی به گوشه‌ای برود و با خودش تنها باشد و تمام اینها پس از گریه کردن است.

شاید گریه کردن ساده‌ترین کاری باشد که در چنین مواقعی می‌توان انجام داد.اما فرد نیاز به زمان دارد. زمانی برای سپری کردن و غلبه بر سختی و التیام نسبی زخم‌ها.

کارشناسان این زمان را زمان سوگواری می‌نامند. چنانچه شما نیز عزیزی را از دست داده‌اید و یا پس از مدتی که در زندگی مشترک بوده‌اید از همسرتان جدا شده‌اید ، نیاز به این زمان سوگواری دارید. پس نخواهید آن را انکار کنید.

اما بهترین راه برای بهتر سپری کردن این دوران چیست؟

واقعیت این است که پاسخ این پرسش بستگی دارد به این که شما چه نوع شخصیتی دارید. برخی افراد خود را در کارشان غرق می‌کنند ، برخی دیگر در خانه می‌مانند و غصه می‌خورند. برخی دیگر نیز به افراط و تفریط در کارها می‌پردازند.

بهترین راه علاج آن چیزی است که به جایگزین‌درمانی معروف است. به این معنی که فقدان یا کمبود عشق و محبت را با فعالیت یا کار دوست‌داشتنی دیگر جایگزین کنید. برای مثال، با تغذیه مناسب و رفتن به سالن‌های ورزشی و انجام فعالیت‌های ورزشی به جسم و بدن خود محبت کنید. اما این که چگونه کار را آغاز کنید به ترتیب زیر است:

با بخشش شروع کنید

جدایی و طلاق بسیار دردناک است و شاید زخم‌های زیادی از آن بر روح و روان طرفین مانده باشد ، اما بدانید قطعا شما نیز گفتار و کردار زیبا و دوست‌داشتنی در این باره نداشته‌اید. هر دو از هم رنجیده‌خاطر هستید ، اما مرور اتفاقات تلخ فقط حال تان را بدتر می‌کند.

پس سعی کنید با وجود مخالفت با برخی رفتارها بتوانید از آن ها بگذرید و خود را به دست پروردگار بسپارید.  البته این کار ساده نیست، اما بهترین مجرا برای خروج و تخلیه ناراحتی و خشم به شمار می‌رود.

ورزش یعنی خروج از افسردگی‌

تیلور، یکی از استادان دانشگاه استانفورد معتقد است ورزش یکی از شیوه‌های موثر برای خروج از افسردگی است. تاثیرات مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه قرار می‌گیرد اما تحقیقات مشخص کرده است افرادی که ورزش می‌کنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کنند.

ورزش با کاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد صرف‌نظر از وضعیت زندگی و مشکلات می‌شود.

متخصصان معتقدند ورزش مانند داروی ضدافسردگی عمل می‌کند و چنانچه روزانه ۳۰‌‌دقیقه سریع راه بروند یا به طور منظم ورزش کنند ، پس از ۱۰ روز تاثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادابی خود خواهند دید.

از طرف دیگر، چنانچه ورزش به مدت طولانی در فعالیت‌های ثابت روزانه گنجانده شود ، موجب عملکرد بهتر مغز شده و مواد شیمیایی مسوول داشتن احساس بهتر و رضایت وارد خون می‌شود.

روابط دوستانه را گسترش دهید

به جای انزوا و دوری از جمع روابط دوستانه را گسترش دهید. به یاد داشته باشید دوستی‌ها شادی‌ها را مضاعف و غم‌ها را تقسیم می‌کند.

در روابط دوستانه مهر ورزیدن وجود دارد و همین امر برای تان بسیار مفید خواهد بود. حتی اگر در یک لحظه جز خودتان کس دیگری برای مهر ورزیدن وجود نداشت یا امکان مهرورزی را به شما نمی‌داد. بدانید افرادی که نمی‌توانند خودشان را دوست داشته باشند ، هرگز قادر به محبت کردن به دیگران نیز نیستند. پس از خودتان شروع کنید. اما سعی کنید رفت و آمد با افراد گوناگون را نیز تجربه کنید. به این ترتیب حتی می‌بینید که افراد خصوصیت‌ها و نقاط مثبت و منفی زیادی دارند و از این رو بخشیدن خود و دیگران نیز برای تان ساده‌تر می‌شود.

به یاد داشته باشید دوستی‌ها شادی‌ها را مضاعف و غم‌ها را تقسیم می‌کند.

به خودتان بیندیشید

با خواندن یک اثر یا مطلب آموزشی – ادبی یا علمی- فکر خود را دوست بدارید و به پرورش آن کمک کنید. با آرامش و پاک کردن فکر خود از مسائل نا خوشایند یا نشستن کنار رودخانه یا دریا به روح خود عشق بورزید و به شادابی آن کمک کنید. احتمالا منظور اصلی و جان مطلب را گرفتید. انتخاب فعالیت‌های انرژی‌زا و خشنودکننده می‌تواند موجب رضایت شما از خود به عنوان یک انسان مستقل شود و موجب شود تا بتوانید بهتر بر شرایط موجود غلبه کرده و آن را بپذیرید.می گویند در پس هر تاریکی روزنه‌ای برای نفوذ روشنایی است. فقط باید با پیدا‌کردن آن روزنه به قلبتان به روشنایی آن کمک کنید.

به این ترتیب در حدود ۲ سال دیگر می‌توانید به حالا فکر کنید و از این که بهترین کمک را به خود کردید ، احساس رضایت کنید و از اتفاقاتی که برایتان افتاده خوشحال شوید یا می‌توانید وقت خود را صرفا با غصه خوردن سپری کنید. البته با انتخاب راه دوم وقتی در آینده به این لحظات می‌اندیشید جز تاسف و نارضایتی چیزی عایدتان نخواهد شد. حالا کدام راه را انتخاب می‌کنید؟!

ویلیام شکسپیر می‌گوید: افرادی که حوصله ندارند چقدر ناتوان هستند. آنچه آسیب دیده بتدریج بهبود می‌یابد ، پس با خود مهربان باشید و بدانید غم‌ها به آرامش می‌رسند. پس انتخاب کنید که رضایت و شادی می‌خواهید و به گذشته فکر نمی‌کنید. حالا فقط امکان حرکت به آینده است. به خود فرصت بدهید با رعایت موارد فوق تجربه‌های تلخ را با افکار خوش پشت سر بگذارید.

مشکلات بعد از طلاق برای زنان

این روزها آمار طلاق به شدت بالا رفته است؛ بیشتر طلاق‌ها شاید با یک مشاوره درست می‌توانست منجر به ادامه زندگی شود.به اذعان کارشناسان هرچند باید با ریشه یابی و کشف علل و عوامل طلاق از آمار آن کاست، اما به صفر رساندن آمار طلاق همیشه نه مطلوب است و نه ممکن. با این حال طلاق برای هر فردی، تجربه دردناکی است که تاثیرات متعددی روی زندگی فرد دارد اما این تاثیرات از جمله آثار روانی آن در طول زمان و به تدریج آشکار می‌شود.

بی تردید اتفاقهایی مانند ازدواج و طلاق از مهم ترین نقاط عطف زندگی به شمار می‌روند اما طلاق به سبب ماهیت خود سلامت فرد را از جنبه‌های گوناگون مورد تاثیر قرار می‌دهد.طلاق همراه خود سبب تغییراتی در زندگی می‌شود که البته بخشی از روند طبیعی طلاق محسوب می‌شود اما سازگار شدن مردان و زنان مطلقه با این تغییرات مستلزم زمان است. به گزارش ایرنا تحقیقات متعددی روی تاثیرات جسمی و روانی طلاق بر سلامت اشخاص صورت پذیرفته است و این تحقیقات نشان می‌دهند که اشخاص مطلقه باید نسبت به سلامت خود بیش از دیگر اشخاص نگران باشند. طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو آمریکا از لحاظ سلامت جسمی، اشخاص مطلقه ۲۰ درصد بیش از اشخاص متاهل در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان قرار دارند.

استرس‌های قبل، حین و پس از طلاق، طولانی مدت بوده و سبب ایجاد فرایندهای بیولوژیکی در اشخاص می‌شود؛ این فرایندها منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد و روند ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن را نیز تسریع می‌کند.استرس سبب بروز التهاباتی در بدن می‌شود؛ التهاب یک عامل خطر بروز حمله قلبی به شمار می‌رود.برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهد که عادات زندگی اشخاص پس از طلاق تغییر می‌کند بطور مثال اشخاص دو سال پس از طلاق به تدریج دچار اضافه وزن می‌شوند.برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهد، مردان مطلقه پس از جدایی از همسر خود کمتر ورزش می‌کنند، کمتر بهداشت فردی را رعایت می‌کنند؛ بیشتر سیگار می‌کشند و به دیگر رفتارهای پرخطر تمایل بیشتری دارند.خشم، انزوا، اضطراب، افسردگی، ترس از بی کفایتی، احساس نا امنی و احساس شکست از دیگر تبعات طلاق روی سلامت روان اشخاص به شمار می‌رود.

ارامش بعد طلاق

درد را قبول کنید
همه ما هنگامی که موردی با ارزش را از دست می دهیم، دچار ناراحتی خواهیم شد. این موضوع کاملا طبیعی است و در واقع برای رسیدن به حالت طبیعی، باید ناراحتی و درد را بپذیرید. البته برخی از افراد نمی توانند با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند، که در این صورت دچار مشکلاتی بسیار خواهند شد. پس در عین حال که این موضوع را قبول می کنید، باید برای پشت سر گذاشتن آن نیز تلاش نمایید.

با دردتان مقابله کنید ، حول محور آن نچرخید
برای کسی که قلبی شکسته دارد، سخت ترین مساله حس درد و تحمل آن است؛ اما پس از مدتی این موضوع عادی شده و می توانید به زندگی بازگردید.

بخندید و گریه کنید
خندیدن در بسیاری از موارد احساس خوبی به ما می دهد، گریه کردن نیز همین طور است . آیا فکر می کنید حس خوب بعد گریه کردن اتفاقی است ؟ البته که نه . دلایل فیزیولوژیکی بسیاری به اثرات بهبود دهندگی اشک، اشاره می کنند . گریه کردن سموم را از بین برده و استرس عاطفی را کاهش می دهد.

از قلب تان بیرون کنید و از آزادی مجدد لذت ببرید
اگر فرد مورد علاقه خود را از دست دادید، باید دو نکته را همواره در نظر داشته باشید. این که هرگز عجولانه به فکر آغاز رابطه جدید نباشید و هم چنین فرد قبلی را با تمام وجود فراموش نمایید. سریع ترین راه دستیابی به خوشحالی و امید، فراموش کردن و بیرون راندن از قلب است . برای خوشبختی به هیچ چیز یا به هیچ کس احتیاج ندارید.شاید هنگام شکست عشقی، ادامه زندگی بدون او برای شما غیر ممکن به نظر می رسد؛ اما زندگی شما بدون او نیز کامل است.

پشیمانی زنان بعد از طلاق

آمارها‌ نشان می‌دهد ۹۰ درصد زنان پس از طلاق پشیمان می‌شوند و این درحالی است که در اکثر مواقع تقاضای طلاق از جانب خود زنان است و این طلاق‌ها عمدتا هم توافقی است.
موضوع طلاق که این روز‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مطرح است اگر چه پیر و جوان نمی‌شناسد اما بیشتر از همه گروه‌های سنی برای دختران در سن ۲۴ تا ۲۵ و برای پسران در سن ۲۷ تا ۲۹ را درگیر کرده است. بنابراین در حال حاضر میانگین طلاق زیر ۲۵ سال است و به نظر می‌رسد همین موضوع نشانهٔ مهمی بر کشف علت بسیاری از طلاق‌ها و ندامت‌های پس از آن باشد این مسئله در در برخی از استان‌ها تا آن اندازه بغرنج شده که ۶۰ درصد زوجین را گرفتار کرده است. با این حال برای طلاق دلایل متفاوتی مطرح است که مهم‌ترین آن میل جنسی است و ۶۰ درصد طلاق‌ها را نیز شامل می‌شود.

تست روانشناسی طلاق

در تست طلاق شرکت کنید

بسیاری از آنان که در یک رابطه مشترک قرار دارند به دلایل مختلف ممکن است در طول رابطه خود تا یک قدمی جدایی یا طلاق رفته باشند. نباید جدایی یا طلاق را با ارزش‌گذاری منفی تابو کرد یا به هر قیمتی و تحت هر شرایطی به هر رابطه ای ادامه داد و از طرف دیگر نباید زیر فشار احساسات تصمیم یکباره و نسنجیده گرفت. قبل از هرگونه تصمیم برای ماندن یا خارج شدن از یک رابطه، مهم آن است که هر طرف به شناخت و ارزیابی نسبتا دقیق‌تری از خود، طرف مقابل و رابطه‌ای که در آن قرار دارد برسد. در این حالت مطمئنا تصمیمی که بعدا اتخاذ می‌شود می‌تواند نسبتا دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تر باشد.

بعد از طلاق چه کنم؟

روزی که در دفترخانه طلاق جدایی از همسرر ا ثبت می کنید  طلاق پایان کار نیست. از این روز است که جدایی از همسر تازه در شما آغازمی شود. هر روز احساسات جدید  منفی یا مثبتی را تجربه می کنید که گاهی خودتان هم در رنگ رنگ بودن و متضاد بودن شان مبهوت می شویدد. اگر به هر روشی جدایی حقوقی را ساده انجام داده اید این طلاق درونی دیگر راحت نیست. نویسندگان کتاب پرفروش و کاربردی بازسازی زندگی بعد از طلاق می گویند باید از هجده گام بگذریم تا بتوانیم دوباره آدم اول قبل از ازدواج و حتی بهتر از او شویم. آنها این گام ها را به خشت هایی تشبیه کرده اند که باید روی هم بگذاریم تا زنتدگی مان را از نو بسازیم.

مطالب مرتبط:

شعر غمگین جدایی

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.