no-img
نوین اطلس

کنار آمدن با طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

کنار آمدن با طلاق
zip
دی ۱۱, ۱۳۹۶

کنار آمدن با طلاق


این مقاله در مورد موضوعات اضطراب طلاق، تست روانشناسی طلاق، زندگی بعد از طلاق برای زن، ارامش بعد طلاق، چطور با طلاق کنار بیام، عواقب طلاق برای مردان، موفقیت پس از طلاق، درمان افسردگی بعد از طلاق می باشد.

اضطراب طلاق

چگونه با اضطراب های پس از طلاق کنار بیاییم

گام ۱

باید بپذیرید که این افکار و اضطراب ناشی از آن برای هر فردی که در فرایند طلاق قرار دارد، طبیعی است. شما به این دلیل که مضطرب هستید، غیرطبیعی نیستید، زیرا زندگی تان تغییر کرده و برای رسیدن به تعادل دوباره به زمان نیاز دارد. مشکل وقتی اساسی خواهد شد که این اضطراب به یک اختلال اضطرابی تبدیل شود و پایدار باشد؛ چنان که اجازه ی زندگی عادی را به شما ندهد.

گام ۲

‎ شما اکنون با آینده ی جدیدی مواجه شده اید که از زندگی قبلی که مدت ها برای آن برنامه ریزی کرده بودید، متفاوت است و همین مسئله می تواند بسیار وحشت انگیز باشد. به یاد داشته باشید که آینده ای که در زندگی سابقتان طراحی کرده بودید، تنها یک بینش در ذهنتان بوده است و اگر چه به نظرتان واقعی بوده، اما این طور نیست. مضطرب بودن به دلیل ابهامی است که در فرد به وجود می آید و این ابهام تنها منحصر به انسان است و احتمالا به موقعی برمی گردد که انسان های اولیه زندگی شان را از طریق شکار تأمین می کردند و نیاز به اضطراب در مورد موارد مبهم داشتند.

گام ۳

طلاق یک اندوه است شما نیاز دارید غم زندگی سابقتان، مشکلاتی که اوایل زندگی مشترک به اندازه ی کافی مورد توجه قرار ندادید و خانه ای که از دست دادید، آینده ای که برای آن برنامه ریزی کرده بودید و از دست دادن خانواده را تجربه کنید. غم ممکن است در زمان های مختلف برای یک مدت طولانی، زیاد شود و این نیز موضوعی طبیعی است. آن را بپذیرید زیرا چیز ناراحت کننده ای اتفاق افتاده است.

 

تست روانشناسی طلاق

قبل از هرگونه تصمیم برای ماندن یا خارج شدن از یک رابطه، مهم آن است که هر طرف به شناخت و ارزیابی نسبتا دقیق تری از خود، طرف مقابل و رابطه ای که در آن قرار دارد برسد. در این حالت مطمئنا تصمیمی که بعدا اتخاذ می شود می تواند نسبتا دقیق تر و همه جانبه تر باشد.

زوجی در کوچه بن بست

عامل اصلی بن بست زوجین در زندگی مشترک فقدان درک متقابل، احساس علاقه و صمیمیت نسبت به یکدیگر است. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که:

تناسبی بین ویژگی های شخصیتی زوجین با یکدیگر وجود نداشته باشد، به گونه ای که آنها نتوانند با یکدیگر تعامل های سازنده و توأم با همدلی و تشریک مساعی در زندگی مشترک داشته باشند.

زوجین از مهارت های کافی در درک عواطف و نیازهای یکدیگر برخوردار نباشند و روابط آنها همراه با تعارض های فزاینده و غیرقابل حل و کاهش باشد.

نگرش ها و ارزش های آنان با یکدیگر متفاوت و ناسازگار باشد و نتوانسته باشند در جریان زندگی مشترک خود به نگرش ها و باورهای مشترک و سازگار دست یابند.

زمینه های اجتماعی و فرهنگی آنان با هم به گونه ای متفاوت و متضاد باشد که بر روابط و برداشت های آنان نسبت به یکدیگر اثر مخرب بگذارد.

زندگی بعد از طلاق برای زن

براساس نتایج آخرین سرشماری سال ۸۵، تعداد زنان بدون همسر در اثر فوت ۶ برابر تعداد مردان بدون همسر در اثر فوت است. همچنین مجتمع قضایی خانواده از وجود بیش از ۶ میلیون زن مطلقه در کشور خبر می دهد و از نگاه برخی محققان علوم رفتاری در برابر یک میلیون مردی که از همسرش جدا شده، ۶میلیون زن مطلقه در ایران وجود دارد. این آمار به سادگی نشان می دهد که مشکلات طلاق برای زنان به مراتب بیش از مردان بوده و مردان پس از طلاق بنا برشرایط فرهنگی حاضر، به راحتی دوباره ازدواج می کنند و به رویه عادی زندگی بازمی گردند، در حالی که برای زنان مطلقه بازیافتن خود بسادگی ممکن نیست!

ارامش بعد طلاق

مقابله با افکار منفی

افرادی که در آستانه جدایی از همسرشان قرار دارند یا طلاق می‌گیرند ممکن است در این روند با یک سری افکار منفی هم روبه‌رو شوند. اما در شرایطی این افکار به حداقل می‌رسد و مراحل جدایی با تنش کمتری طی می‌شود شاید از خودتان بپرسند «آیا تصمیم من درست بوده است؟» یا بگویند «تحمل تنهایی مشکل‌تر است با زندگی مشترکی که در آن ناراضی بودم ؟» نکته مهم اینجاست که فرد باید سعی کند قبل از طلاق و جدایی برای خودش روشن کند که غیر از این راه دیگری نداشته و طلاق برای او بهترین گزینه ممکن به شمار می‌رود یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با افکار منفی استفاده از مشاوره است. در این صورت یاد می‌گیرید که برای پیشگیری از ورود افکار منفی به مغزتان از روش‌های درستی استفاده کنید.

ارتباط دوستانه بعد از طلاق

زوج‌هایی که فرزند یا نوه دارند لازم است که بعد از طلاق با هم در ارتباط باشند بنابراین بهتر است روابط دوستانه‌شان را حفظ کنند در واقع روان‌شناسان توصیه می‌کنند که زوج‌ها پس از طلاق به‌عنوان یک غریبه محترم یکدیگر را تحمل کنند و در ظاهر نشان دهند که با هم دشمنی ندارند. در این صورت می‌توانند در مهمانی یا تولد نوه‌ها شرکت کنند و ارتباطات بیشتری داشته باشند. این کار زمینه افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد و توصیه بسیار مهمی است. در واقع قرار نیست که زوج‌ها همدیگر را دوست داشته باشند ولی می‌توانند حداقل رابطه را حفظ کنند تا از لحاظ روانی زندگی‌شان سالم‌تر شود.

پس اگر شما هم در سنین بالا در آستانه جدایی هستید به این فکر کنید که طلاق هم بخشی از زندگی انسان بوده و هر دوی شما در این جدایی نقش داشته‌اید. بنابراین واقعیت‌ها را بپذیرید و احساساتی رفتار نکنید.

طبیعی است که ناراحت باشید اما به هر حال قبول کنید که دشمن نیستید و می‌توانید همسر سابق‌تان را بدون ناراحتی باز هم در جمع‌ها ببینید و احساس ندامت و پشیمانی نداشته باشید.

چطور با طلاق کنار بیام

به خود استراحت بدهید

این را بدانید که شما همچون قبل کارایی و خلاقیت ندارید. حداقل برای یک مدت کوتاه. پس بهتر است کمتر به خود فشار بیاورید و سعی کنید کمتر از قبل کار کنید و مسوولیت به عهده بگیرید. برای دوباره برخواستن و انرژی گرفتن به خود کمی فرصت بدهید.

 

در این مسیر تنها نباشید

در این دوران تنهایی کشنده است. باید احساسات و حالت های روحی خود را با دوستان یا اعضای خانواده تان در میان بگذارید. آنها می توانند در این مسیر به شما کمک کنند. وارد جمع هایی بشوید که بتوانند از لحاظ روحی به شما کمک کنند. این که خود را از همه دور کنید باعث می شود تا تمرکز، خلاقیت، انرژی و حتی رابطه های دوستانه خود را از دست بدهید. از اینکه بیرون بروید و در میان انسان های مختلف باشید، نترسید. با آدم های جدید آشنا شوید و سعی کنید به این ترتیب روحیه خود را به تدریج به دست بیاورید.

برای رابطه از دست رفته سوگواری کنید

عزاداری کردن برای از دست دادن یک زندگی یا جدایی از فرد موردعلاقه، بسیار طبیعی است. این مراسم می تواند در نتیجه موارد زیر باشد:

  • مصاحبت، همدم بودن و هم‌نشینی و تجربیات مشترک را از دست دادن
  • از دست دادن حمایت که می تواند مالی، احساسی، عقلی، اجتماعی یا احساسی باشد
  • از دست دادن امید، برنامه های آینده و رویاها

 

برای از دست دادن همه اینها برای خود مراسم سوگواری برپا کنید. یک بار برای همیشه گریه کنید. شاید این هراس را داشته باشید که این حس تنهایی و تاریکی تا ابد در وجود شما باقی بماند؛ شاید این درد تا همیشه تازه بماند یا شاید نتوانید تاب بیاورید این از دست دادن را. اما بدانید همه این افکار قابل انتظار و کاملا طبیعی هستند. درد کشیدن برای جدایی به شما کمک می کند تا راحت تر رابطه قدیمی و از دست رفته را فراموش کنید. هرچه قدر هم که غم و ناراحتی شما پایدار باشد، بالاخره کمرنگ می شود و از بین می رود.

 

عواقب طلاق برای مردان

آیا مردان شکننده تر هستند؟
حدود دو سال پیش بود که سایت سایکولوژی تودی psychologytoday گزارشی را از یک روانشناس منتشر کرد که به آسیب های روحی آقایان پس از طلاق پرداخته بود. یکی از تیترهای بولد شده در این گزارش جمله ای تامل برانگیز را نشان می داد که نتیجه تحقیقات متعدد بر روی وضعیت مردان پس از طلاق بوده است. جمله اینطور تعریف می شود: طیف وسیعی از مطالعات نشان می دهد آقایان به لحاظ درونی به استواری خانم ها نیستند.
واقعیت این است که آقایان درست به اندازه خانم ها درباره خانواده و ازدواج مشتاق هستند. حتی در مواقعی زنان می توانند زودتر از مردان به وصلت خود پایان بدهند یا اینکه زنان بیشتر از مردان برای طلاق پیشدستی می کنند.(بر اساس تحقیقات مشترک کالمین و پورتمن ۲۰۰۶)  به علاوه مطالعات نشان می دهد ، به طور میانگین زنان در دوران پس از طلاق رنج و ناراحتی کمتری را نسبت به مردان متحمل می شوند. در واقع ازدواج ارتباط بسیار قوی با احساس خوشی زن و مرد دارد. همچنین به طور متوسط ازدواج ارتباط قوی با شرایط اقتصادی ایده آل و البته سلامتی دارد.(مطالعات استاک ۱۹۹۸) با این حال نه تنها ، درصد شادی و خوشبختی ناشی از ازدواج برای مردها بیشتر است (کورا ۲۰۰۹) بلکه تاثیر محافظت از سلامتی بر اثر ازدواج برای آقایان وسیع تر است. به بیان ساده تر اینکه مردان می توانند بابت ازدواج خود از زنان خوشحال تر باشند و در نتیجه وقتی طلاق اتفاق می افتد آقایان بیشتر از خانم ها می بازند. چرا که آنها سلامت و خوشبختی شان را در معرض از دست دادن می بینند.
در واقع تبعات ناخوشایند جسمی و روحی طلاق برای مردان بسیار قوی تر از زنان است(روباردز ۲۰۱۲) آنچه مسلم است اینکه نتایج ناخوشایند طلاق برای مردان می تواند بسیار پرهزینه تر از آنچه که به نظر می رسد باشد. بعد از یک جدایی ، احتمال خودکشی بین مردان خیلی بیشتر از زنان است(کولوز۲۰۱۰)
با همه این اوصاف آیا طبیعی نیست که مردان بر اثر طلاق شکننده تر از زنان باشند؟

موفقیت پس از طلاق

رمز موفقیت ازدواج پس از طلاق

اگر می‌خواهید دوباره با همسر قبلی تان رابطه را شروع کنید (یا با هر کس دیگری) ابتدا باید ظرفیت‌های روحی
خودتان را بالاببرید و یادبگیرید زندگی مستقل خود‌تان را شکل بدهید.
هیچ تلاشی برای طرد کردن او یا جذب او به خودتان انجام ندهید.
پیش از شروع هر رابطه‌ای ابتدا باید کمی زندگی مستقل و شخصی خودتان را داشته باشید؛

بازگشت به زندگی با
همسر سابق امری کاملا ممکن است و تنها در موارد معدودی که پس از تلاش های لازم و بررسی های
حرفه ای و کارشناسانه لازم، مشخص می شود دو نفر واقعا برای زندگی مشترک با یکدیگر مناسب نیستند و از
ابتدا انتخاب نادرستی انجام داده اند، بهتر است افراد، به زندگی مشترکشان بازنگردند.کسب دو ویژگی برای برپا کردن خیمه زندگی
مشترک بسیار مهم است: کسانی که توانستند استقلال خود را دوباره به دست بیاورند، در دوره پس از جدایی به
نقش خود در رابطه با همسر سابق شان اندیشیدند و سهم تقصیر و مشکلات خود را پیدا کردند و دانستند
همه عوامل و تقصیرها مربوط به همسرشان نبوده است بلکه خود آنان نیز سهم قابل تأملی در این ماجرا داشته اند و در ازدواج دوباره با همسر سابق مشکلات رفتاری خود را حل کردند.

نکته قابل تامل دیگر این است که زوج ها پس از جدایی خیلی سریع به ازدواج مجدد روی نیاورند
و به خود فرصت بررسی و ارزیابی بدهند.
در عین حال ترک مقایسه های مردود همسر سابق با دیگران ضروری است.

ما برخلاف زوج هایی که گمان می کنند و اصرار دارند که به درد هم نمی خورند و باید جدا
بشوند، معتقدیم که آن ها می توانند کنار هم زندگی کنند فقط راه درست را بلد نیستند، پس آن ها
را به آموختن راه درست زندگی کردن و مهارت های مورد نیاز دعوت می کنیم.

 

درمان افسردگی بعد از طلاق

غلبه بر افسردگی اصلاً کار آسانی نیست.
وقتی طلاق پیش می‌آید، چیزی از دست می‌رود.
همیشه داشتن کسی که در این شرایط بدون قضاوت کردن شما کنارتان باشد بسیار عالی است.
یک متخصص روانشناس می‌تواند کمک شایانی به شما برای تحمل این درد بکند.
اگر تصور می‌کنید که دیگر نمی‌توانید عملکرد سابق خود را در زندگی‌تان داشته باشید، یا ممکن است به خودتان آسیب
برسانید، دیگر هیچ شور و اشتیاقی به زندگی در خود نمی‌بینید و وضعیتتان حتی با گذشت زمان بهتر نمی‌شود، حتماً
باید با یک متخصص مشورت کنید.

کارهای بسیار زیادی به جز مشاوره وجود دارد.
اول اینکه سعی کنید به خاطر بیاورید که زندگی‌تان تغییر کرده است.
این یعنی خیلی مهم است که سعی کنید مسائل مربوط به گذشته را فراموش کنید.
این ممکن است به این معنی باشد که کارهایی انجام دهید که نشاندهنده این تغییر باشند: مثلاً کمدها را مرتب
کنید، برنامه‌های جدید برای خودتان بریزید، دوستی‌های قدیمی را زنده کنید یا دوستی‌های تازه برقرار کنید، سرگرمی‌های جدید برای خود
پیدا کنید، و از این قبیل.
در برخورد با درد احساسی، باید بتوانید فضای لازم برای خودتان فراهم آورید که هر چه که لازم است را
احساس کنید.
یادتان باشد که همه این حس‌ها کاملاً طبیعی هستند و می‌گذرند.

خواندن کتاب‌های روانشناسی هم به شما کمک می‌کند بتوانید افکارتان را جمع کرده و دوره التیام بهتری را سپری کنید.
پیشنهاد من این است که به جای خواندن کتاب‌های مختلف، یک کتاب خوب را بارها بخوانید.
مدتی طول می‌کشد که بتوانید آنچه می‌خوانید را با واقعیتی که برایتان اتفاق افتاده تطبیق دهید.

حد وسط را بگیرید.
بااینکه دردناک است اما قابل تغییر است و همه چیز بهتر خواهد شد.
سعی در انکار اینکه زندگی‌تان خراب شده است باعث می‌شود مراحل اندوه و فقدان خود را نتوانید طی کنید.

در آخر برای کسانیکه دچار افسردگی ناشی از طلاق هستند چه توصیه‌ای دارید؟

طلاق مسئله‌ای بسیار دردناک است اما این فقط یک بخش از داستان کلی زندگی شماست.
همه چیز می‌تواند بهتر شود.
هرچه بیشتر برای کمک و حمایت گرفتن از دیگران تلاش کنید، طی برخورد با همه انواع و اقسام احساساتی که
در این مدت تجربه خواهید کرد، همه چیز بهتر خواهد شد.
بیشتر اوقات این سوال که چرا طلاقتان اتفاق افتاده است، هیچ پاسخ مشخصی ندارد.
اما خیلی وقت‌ها ممکن است همسرتان را برای این مسئله مقصر قلمداد کنید و گاهی هم احساس ناراحتی و سردرگمی
خواهید کرد.
اینها احساساتی طبیعی در این مرحله از زندگی هستند.
اینکه از میان بدترین اتفاق‌ها بگذرید و به بهترین ها برسید به این معی نیست که دردتان از بین خواهد
رفت.
بلکه به این معنی است که به اندازه کافی شجاع بوده‌اید که با این تغییرات روبه‌رو شوید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.