no-img
نوین اطلس

پشیمانی بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

پشیمانی بعد از طلاق
zip
اسفند ۲, ۱۳۹۶

پشیمانی بعد از طلاق


این مطلب در مورد موضوعات پشیمانی مردان، پشیمانی مردان بعد از جدایی، رجوع بعد از طلاق، پشیمانی بعد از ازدواج، عوارض طلاق در زنان، عواقب طلاق برای مردان، بعد از طلاق چه کنم؟، آشتی بعد از طلاق نوشته شده است.

پشیمانی مردان

کدام مردها بعد از ازدواج پشیمان میشوند؟چرا؟

ترس از مسئولیت
گاهی وقت ها همه چیز برای نامزد شما ساده و خوشایند و عاشقانه به نظر می رسد. اما وقتی رابطه رسمی می شود، توقعات جدی مطرح می شود و پسر خود را در یک شرایط دشوار از نظر اجتماعی و اقتصادی می بیند، احساس می کند توانایی تشکیل زندگی مشترک را ندارد. احساس تنهایی و ناتوانی بزرگترین عاملی است که باعث می شود یک مرد، از رابطه عاطفی اش فرار کند و
بخواهد همه چیز را به هم بزند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ قدم اول این است که شما و خانواده تان به همراه خانواده پسر او
را مطمئن کنید که در کنارش هستید و در تنگناها کمکش می کنید. اما اگر باز هم پسر تردید کرد و حاضر نشد با وجود حمایت های اطرافیان ازدواج کند، کنار بکشید. این مرد به احتمال زیاد آمادگی روحی برای ازدواج ندارد و در زندگی مشترک با او باید مدام بار زندگی
را به دوش گرفته و نارضایتی او را از زندگی مشترک تحمل کنید.

ازدواج اجباری
اگر رابطه تان رسمی و سنتی
شروع شده یا از طریق یک معرف با هم آشنا شده اید، احتمال زیادی دارد که پس کشیدن پسر به دلایل پیچیده از جمله نارضایتی اولیه او از این ازدواج باشد. اگر پسر تحت فشار خانواده تن به آشنایی و نامزدی با دختری بدهد، ممکن است هر جایی از میانه راه
پشیمانی سراغش بیاید و بخواهد رابطه را یک باره تمام کند. پسرهایی که گزینه ازدواجشان مورد تایید خانواده شان قرار نمی گیرد یا برخلاف میل درونی شان خانواده آنها را وادار به ازدواج در سن خاصی می کند، ممکن است به شیوه صوری به خواستگاری بروند، با دختری آشنا شوند به این امید که فشار خانواده از دوش آنها برداشته شده و بتوانند آنها را قانع کنند که شما به درد هم نمی خورید.

پشیمانی مردان بعد از جدایی

مردها احتمالا این فقدان را عمیقا و برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس می‌کنند. فقدان برای مردها مانند فرو رفتنی است که برای بیرون آمدن از آن نیاز می‌بینند بار دیگر رقابت را از سر گیرند تا آنچه را از دست داده‌اند با فرد دیگری جایگزین کنند، یا حتی بدتر از آن! احساس می‌کنند آنچه را از دست داده‌اند غیرقابل جایگزینی است.

رجوع بعد از طلاق

رجوع بعد از طلاق رجعی
در قانون شرع اسلام، در بین انواع طلاق، طلاق‌ رجعی وجود دارد که اگر زوجین پیش از سرآمدن عده ٣ ماه و ١٠ روزه به هم برگردند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع این موضوع می‌تواند از بسیاری پیامدهای فردی، خانوادگی، اجتماعی و… پیشگیری کند و تلاش برای تفاهم مجدد را موجب شود.

رجوع بعد از طلاق رجعی دارای شرایط خاصی است و به این معنا نیست که مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند زن را به زندگی برگرداند، اقدام به بازگشت زن باید حتما در دوران عده زن باشد. اقدام به بازگشت تنها به اراده شوهر واقع می‌شود و اگر زن بخواهد اقدام به بازگشت کند، اراده او هیچ تاثیری نخواهد داشت. اقدام به بازگشت زن توسط مرد می‌تواند با سخن و کلام باشد مثل این‌که به زنش بگوید من به تو رجوع کرده‌ام یا این‌که با رفتار و اعمالی باشد که عرف از آن رفتار، پشیمانی مرد را از جدایی فهم کند مانند رفتار محبت‌آمیز مرد به زنش. در طلاق رجعی تا زمانی که زن در دوران عده به‌سر می‌برد به ‌نوعی هنوز به‌عنوان همسر مرد شناخته شده و مرد باید به او نفقه بپردازد و در صورتی که مرد خواهان ازدواج دوباره باشد، باید به دادگاه رفته و از او اجازه بگیرد. در طلاق رجعی، زن و شوهر از هم ارث می‌برند، مرد حق ندارد تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده است، مطلقه رجعیه خود را از محل سکونتش یعنی منزل خود خارج کند.

رجوع بعد از طلاق رجعی به دو قسم است؛ اول این که حرفی بزند که معنایش این باشد که او را دوباره زن خود قرار داده است. دوم این که کاری کند که از آن بفهمند رجوع کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای: اگر زنی طلاق رجعی بگیرد بعد از گذشتن عده، می‌تواند با مردی دیگر غیر از همسر خود ازدواج کند، ولی اگر بخواهد با همسر خود ازدواج کند و در عده باشد، بلافاصله مرد می‌توانند به او رجوع کند و نیاز به خواندن عقد ندارند و اگر عده‌اش تمام شده است؛ البته می‌توانند با یکدیگر ازدواج کنند، ولی باید مجدداً عقد کنند تا به یکدیگر محرم شوند.
آیت‌الله صافی‌گلپایگانی: در طلاق رجعى جواز رجوع زوج به زوجه در بین عده، مشروط به رضایت زوجه نیست.

رجوع بعد از طلاق بائن
در رجوع بعد از طلاق بائن مرد نمی‌تواند اقدامی برای بازگشت زنش داشته باشد و در صورتی که خواهان برگرداندن زنش باشد باید حتما او را طبق تشریفات قانونی و شرعی دوباره به عقد خود درآورد. یکی از آثار مهم طلاق بائن، جدایی کامل دو همسر از یکدیگر است و بر اثر این طلاق، زن و شوهر به‌کلی از هم جدا شده و مرد می‌تواند بی‌اجازه دادگاه ازدواج کند و هیچ تکلیفی هم به پرداخت نفقه به زن سابق خود ندارد. در این نوع طلاق زن و مرد از هم ارث نمی‌برند و زن باید خانه شوهر را بعد از طلاق ترک کند و اگر عده نداشته باشد می‌تواند بلافاصله ازدواج کرده و اقامتگاه و نام‌خانوادگی واقعی خود را استفاده کند. یعنی می‌تواند به دلخواه خود زندگی کند. اگر شوهر در حال بیماری، زن خود را طلاق دهد و بعد بر اثر آن بیماری بمیرد، زن از او ارث می‌برد اگرچه طلاق بائن باشد ولی به شرط آن‌که زن شوهر نکرده باشد.

رجوع بعد از طلاق خلع
آیا در خلع، رجوع به بذل صحیح و نافذ است؟ در هر حال، اگر رجوع به بذل حاصل شود، آیا احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود، یا احکام دیگرى دارد؟

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: رجوع به بذل جایز است و بعد از رجوع به بذل، احکام مطلقه رجعیه جارى مى شود. در حقیقت به بیان دیگر با رجوع زوجه به بذل در ایام عده، طلاق رجعى مى شود و احکام آن را دارد و زوج، مهر را باید به او بدهد.
آیت‌الله تبریزی: اگر زوج از رجوع بعد از طلاق زوجه مطلع شد و مانع شرعی دیگری از رجوع شوهر وجود نداشت، حقوق مبذوله از جمله مهر را، زوجه می‌تواند مطالبه کند و احکام طلاق رجعی از جمله ارث و نفقه پس از رجوع ثابت است.

مردى زوجه خود را به طلاق خلع مطلقه کرده، زوجه در زمان عده پشیمان شده و رجوع بعد از طلاق کرده است؛ لکن زوج مالى که گرفته پس نداده است. آیا این رجوع موجب حلیت و بازگشت به نکاح اول هست یا خیر؟

آیت‌الله علوی‌گرگانی: در طلاق خلع شرط جواز رجوع بعد از طلاق دو چیز است: اول آن که زن مالى را که بذل کرده، رجوع کند و پس بگیرد؛ دوم این که رجوع هم در ایام عده باشد. در غیر این صورت حق رجوع ندارد.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: در طلاق خلع یا باید زن به مهرش برگردد، سپس مرد رجوع کند و یا عقد مجددی بخوانند، هرچند در عده باشد.
آیت الله خامنه‌ای و صافی‌گلپایگانی: در طلاق خلعى تا زن رجوع در بذل نکند، مرد حق رجوع در طلاق ندارد و رجوع او بى‌اثر است و زوجه شرعاً زوجه او محسوب نمى شود.

پشیمانی بعد از ازدواج

دلایل پشیمانی از ازدواج:

معمولا بعد از ازدواج دختر و پسر بار مسئولیت و تعهد سنگینی را متحمل می شوند و تا وقتی به این شرایط جدید عادت کنند کمی پشیمانی عادی می باشد. اما اگر بعد از مدتی زندگی مشترک این پشیمانی ادامه داشته باشد علت آن می تواند یکی از موارد زیر باشد:

برملا شدن واقعیت ها

رفتارهای مسموم و آزار دهنده

عدم درک متقابل

توقع بیش از حد طرفین

عوارض طلاق در زنان

زندگی اکثر زنانی که طلاق گرفته اند دچار مشکلاتی می شود و اغلب زنانی که طلاق را تجربه کرده اند حاضرند تا با بازگشت به شرایط گذشته آرامشی هرچند مخدوش و دچار مشکلات عدیده را بر زندگی بعنوان یک زن مطلقه ترجیح دهند.

متاسفانه طلاق نه تنها اثرات اقتصادی منفی بسیاری برای خانواده دارد بلکه این اثرات در تک تک سلول های اجتماعی رخنه می کند.

درجامعه ما،‌واقعیت زندگی زنان مطلقه در زیر انبوهی از باورهای غلط و مشکل زا نادیده گرفته می شود، درصد زیادی از زنان مطلقه، قضاوت های تنگ نظرانه افراد جامعه نسبت به طلاق و زنان مطلقه را باور داشته و احساس بیگانگی، ناامنی و ناراحتی را در خود به وجود می آورد.
نیازهای اقتصادی چنین می طلبد که زنان مطلقه با تشکیل خانواده جدید به ترمیم روحی و رفع نیازمندی های خود بپردازند. اما چنین شرایطی در جامعه ما امکان پذیر نیست، به علت چنین محدودیتی احتمال ورود زنان مطلقه به فعالیت های بزهکارانه به سبب نیازهای مالی و جنسی افزایش می دهد.

موضوع دیگر آن است که با توجه به اینکه بسیاری از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد می‌توان انتخاب‌های غلط و نادرست را مهم‌ترین دلیل طلاق‌‌ها عنوان کرد. گاهی توجه به ظواهر زندگی آنچنان زیاد می‌شود که اصل برقراری ازدواج و زندگی مشترک را از بین می‌برد.

البته این نکته قابل توجه است که برخی از افراد بر اثر احساساتی شدن تصمیم به انتخاب همسر می‌کنند که این امر کاری بسیار اشتباه است؛ زوجین باید قبل از ازدواج به روحیات و خلقیات همدیگر کاملاً آگاه باشند.

باید این مسئله را بدانید که طلاق راه حل آخر نیست. طلاق شاید ظاهراً مشکلی را حل کند ولی مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد می‌کند.

گفتنی است که زنان و کودکان طلاق در معرض آسیب‌های اجتماعی بیشتری نسبت به مردان قرار دارند افسردگی و به دنبال آن مشکلات روحی از جمله کوچکترین آسیب‌های اجتماعی بعد از طلاق است.

بسیاری از زنان مطلقه بعد از جدایی با والدین خود زندگی می‌کنند ولی برخی از زنانی که متارکه می‌کنند، مکان مناسبی برای گذران زندگی ندارند و حتی افرادی هم که به طور مستقل زندگی می‌کنند، ‌مشکلات خاص خود را دارند.

گاهی برخی سوءتفاهم‌ها و توقعات نابجا باعث بروز مشکلات جدی در زندگی‌های مشترک می‌شود که در این شرایط، مراجعه به مراکز مشاوره خانواده می‌تواند بسیاری از این مسائل را حل کند.

از طرففی زن طلاق گرفته برای زندگی در میان یک جامعه با مشکلات عدیده ای رو به روست، اگر بخواهد با خانواده اش زندگی کند از سوی آنها مورد آزارهای روحی قرار می گیرد، رفت و‌آمدهای او کنترل می شود و خانواده ها برای حفظ آبروی خود سعی می کنند از معاشرت های او بدلیل حساسیت های جامعه جلوگیری کند .

اگر بخواهد به طور مستقل زندگی کند پیدا کردن یک محل مسکونی و صاحب خانه ای که مایل به ارائه یک خانه به یک زن مطلقه باشد کاری بس دشوار است و حتی اگر چنین خانه ای را هم بیابد باز هم باید با همسایگانی بر خورد کند که او را تنها به چشم عمل نابود کننده زندگی خود می بینند .

شاید بتوان گفت: یکی از بزرگترین علل این تفکرات، رواج روز افزون ازدواج موقت توسط مردان متاهل باشد که در بیشتر موارد زنان مورد نظر از میان زنان طلاق گرفته ای هستند که تنها به علت مشکلات بسیاری که پس از طلاق به آنها فشار آورده است تن به اینگونه زندگی مشترک می دهند.

پس قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرید، همه جوانب را بررسی کنید و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات زناشویی انجام دهید.

عواقب طلاق برای مردان

از آنجا که بسیاری از مردان توانایی کمتری در کنار آمدن با مشکلات دارند و توانایی روانی زنان در این گونه مسائل بیشتر و علت آن نیز ترشحات هورمون استروژن است، هنگام متارکه، مردان به دلیل وابستگی به همسر از نظر مسائل تربیتی و مسائل حاکم بر زندگی ضربه بیشتری می بینند. دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید و افسوس احساسی است که بیشتر مردان با آن درگیر می شوند . دکتر فربد فدایی، روانپزشک هم در این رابطه می گوید: بلافاصله بعد از جدایی، برای بیشتر مردان دوگانگی عاطفی و تغییرات خلقی شدید به وجود می آید. تضاد از این نظر که مرد متارکه کرده همیشه این تردید را دارد آیا تصمیم اش درست بوده یا نه و همیشه با این سوال که آیا می توانسته کار بهتری انجام دهد یا نه مواجه است.

افسردگی رایج ترین بحران مردان بعد از طلاق

غالبا احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذیرش شخصیت فردی، زیر سوال بردن زیبایی های شخصی و زیر سوال بردن توانایی های شخصی و فردی بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل می گیرد.

بعد از طلاق چه کنم؟

با بخشش شروع کنید

جدایی و طلاق بسیار دردناک است و شاید زخم‌های زیادی از آن بر روح و روان طرفین مانده باشد ، اما بدانید قطعا شما نیز گفتار و کردار زیبا و دوست‌داشتنی در این باره نداشته‌اید. هر دو از هم رنجیده‌خاطر هستید ، اما مرور اتفاقات تلخ فقط حال تان را بدتر می‌کند.

پس سعی کنید با وجود مخالفت با برخی رفتارها بتوانید از آن ها بگذرید و خود را به دست پروردگار بسپارید. البته این کار ساده نیست، اما بهترین مجرا برای خروج و تخلیه ناراحتی و خشم به شمار می‌رود.

ورزش یعنی خروج از افسردگی‌

تیلور، یکی از استادان دانشگاه استانفورد معتقد است ورزش یکی از شیوه‌های موثر برای خروج از افسردگی است. تاثیرات مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه قرار می‌گیرد اما تحقیقات مشخص کرده است افرادی که ورزش می‌کنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کنند.

ورزش با کاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد صرف‌نظر از وضعیت زندگی و مشکلات می‌شود.

متخصصان معتقدند ورزش مانند داروی ضدافسردگی عمل می‌کند و چنانچه روزانه ۳۰‌‌دقیقه سریع راه بروند یا به طور منظم ورزش کنند ، پس از ۱۰ روز تاثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادابی خود خواهند دید.

از طرف دیگر، چنانچه ورزش به مدت طولانی در فعالیت‌های ثابت روزانه گنجانده شود ، موجب عملکرد بهتر مغز شده و مواد شیمیایی مسوول داشتن احساس بهتر و رضایت وارد خون می‌شود.

روابط دوستانه را گسترش دهید

به جای انزوا و دوری از جمع روابط دوستانه را گسترش دهید. به یاد داشته باشید دوستی‌ها شادی‌ها را مضاعف و غم‌ها را تقسیم می‌کند.

در روابط دوستانه مهر ورزیدن وجود دارد و همین امر برای تان بسیار مفید خواهد بود. حتی اگر در یک لحظه جز خودتان کس دیگری برای مهر ورزیدن وجود نداشت یا امکان مهرورزی را به شما نمی‌داد. بدانید افرادی که نمی‌توانند خودشان را دوست داشته باشند ، هرگز قادر به محبت کردن به دیگران نیز نیستند. پس از خودتان شروع کنید. اما سعی کنید رفت و آمد با افراد گوناگون را نیز تجربه کنید. به این ترتیب حتی می‌بینید که افراد خصوصیت‌ها و نقاط مثبت و منفی زیادی دارند و از این رو بخشیدن خود و دیگران نیز برای تان ساده‌تر می‌شود.

آشتی بعد از طلاق

اگر به دلایل مختلف قادر به صحبت رودررو با همسرتان نیستید راهکارهای دیگری هم وجود دارد که می تواند دوباره جو را آرام کند:

با ایمیل از او معذرت بخواهید و تمایلتان را برای عادی سازی روابط مطرح کنید.

به او تلفن بزنید و قرار ملاقات بگذارید: یک قرار شام، پیک نیک رفتن و…

با تلفن یا نامه از او درخواست کنید زمانی را برای یک صحبت دو نفره و مصالحه، بدون حضور دیگران، تعیین کند.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

ازدواج مجدد پس از طلاق

کنار آمدن با طلاق

درمان افسردگی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از نامزدی

برگشت بعد از جدایی

مشاوره جلوگیری از طلاق

آشتی بعد از طلاق

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

آیا پشیمانی مردان، درواقع پشیمانی مردان بعد از جدایی باعث رجوع بعد از طلاق می شود؟ دلایل پشیمانی بعد از ازدواج چیست؟ عوارض طلاق در زنان شامل چه مواردی است؟ عواقب طلاق برای مردان چیست؟ بعد از طلاق چه کنم؟ شرایط آشتی بعد از طلاق چیست.



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.