no-img
نوین اطلس

مردان بعد از طلاق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مردان بعد از طلاق
zip
اسفند ۲, ۱۳۹۶

مردان بعد از طلاق


این مطلب در مورد موضوعات پشیمانی مردان بعد از طلاق، ازدواج مردان بعد از طلاق، درمان افسردگی مردان بعد از طلاق، ازدواج دوم مردان، پسرها بعد از جدایی، زنان بعد از طلاق، بعد از طلاق چه باید کرد؟، بعد از طلاق چه کنم؟ نوشته شده است.

پشیمانی مردان بعد از طلاق

اشتباهات‌تان را اصلاح کنید :

پس از غلبه بر احساسات، لازم است شما و همسرتان با خود خلوتی داشته باشید و به دور از سوءگیری و پیشداوری، به عنوان یک ناظر به کیفیت زندگی سابق تان نظاره‌گر شوید و ابعاد مختلف آن را تحلیل کنید. عمده اختلافات‌تان چه بود؟ سهم شما و همسرتان به چه میزان بود؟ روش‌های مقابله شما و همسرتان با مشکل چگونه بوده است؟ چقدر آن راهبردها مفید بودند؟ علت موفقیت یا ناموفق آن روش‌ها چه بود؟ کدام خصوصیات همسر برایتان آزار دهنده بود؟ نظر همسرتان راجع به شما چیست؟ دیگران چقدر در زندگی شما دخالت داشتند؟ مهم‌ترین دخالت‌های آنها شامل چه مواردی بود؟ چرا شما اجازه دخالت می‌دادید؟ آیا براستی کنترل دخالت‌های دیگران از عهده تان خارج بود؟ کدام یک از شما بیشتر باب دخالت دیگران را به زندگی تان باز می‌کردید؟ برای هر حل این مسأله چقدر تلاش کردید؟ و….
پس از پاسخ به سؤالات فوق، حال نوبت آن است نواقص رفتاری و انتظارات خود و همسرتان را در مواجهه با مسائل زندگی شناسایی کنید و برای آنها راه حل مناسبی بیابید، بعد از این مرحله نیز،لازم است توان خود برای شروع مجدد را بسنجید، آیا می‌توانید دوباره به همان منوال قبل زندگی تان را ادامه دهید یا اینکه آیا هر دو شما حاضر هستید در روش‌های غلط پیشین خود تجدیدنظر کنید، بدون رودربایستی و فریب خویش به نتیجه مساعدی برسید و برای رجعت دوباره به زندگی اقدام کنید.
پیشنهاد می‌دهیم پیش از هر اقدامی برای بازگشت، تمرین مذکور را به اتفاق همسرتان انجام دهید و نتایج را به هم اعلام کنید تا با مشورت همدیگر بتوانید بیش از پیش نواقص زندگی سابق تان را بررسی کنید و از انتظارات و خواسته‌های یکدیگر در زندگی مشترک مطلع شوید، بر سر اصول مورد نظر به توافق برسید و با توجه به مقررات شرعی و عرفی، برای مدت زمانی یکدیگر را مورد محک قرار دهید اگر شرایط مساعد احوال هردوتان بود، این بار عاقلانه و از سر گذشت و سازندگی به زندگی تان بازگردید.

ازدواج مردان بعد از طلاق

مردان پس از طلاق از فرصت ازدواج مجدد به مراتب بیشتری در گروه های سنی ۳۰ سال به بالا برخوردارند.

درمان افسردگی مردان بعد از طلاق

از مشاوران و روان‌شناسان کمک بگیرید
طی بررسی‌های انجام‌شده در مراجعات خانوادگی به مشاوران، به‌ندرت می‌توان طلاق و جدایی‌ای را یافت که یکی از دوطرف قضیه دچار افسردگی نشده باشند. گاهی اوقات دیده شده که حس اندوه، غم، پشیمانی و افسردگی که به مدت طولانی زندگی فرد مطلقه را تحت سلطه خود قرار می‌دهد. هر زمان که حس کردید بعد از متارکه، غم، اندوه و افسردگی با توجه به نشانه‌های ذکرشده به سراغتان آمده است، از مشاوران و روان‌درمان‌ها کمک بگیرید. افکار، نگرانی، احساسات و آنچه موجب خشم و نفرتتان شده، بیان نمایید و حتی درباره پیام‌های نادرستی که ذهنتان را دربرگرفته است، با آن‌ها گفت‌وگو کنید تا بتوانید به‌راحتی مرحله بازسازی خود را سپری نمایید. مشاوره مرجع امنی است که می‌توانید با او درباره هر چیزی صحبت نمایید و در مقابل آن‌ها به شما کمک می‌کنند که با مسائل کنار بیایید و شما را با مهارت‌های زندگی چون حل مسئله و تصمیم‌گیری آشنا می‌نمایند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند که چطور دوباره با انرژی و انگیزه زیاد زندگی‌تان را از سر بگیرید و اگر تشخیص دهند که افسردگی شما شدید و حاد است، به‌طوری که تمام زندگیتان را فلج نموده و شما را به یک روان‌پزشک معرفی می‌نمایند تا در کنار روان‌درمانی تحت دارودرمانی نیز قرار بگیرید.(نگاه کنید به دلتنگی مردان بعد از جدایی)

افکار منفی را از ذهنتان دور کنید
«زندگی من به پایان رسیده»، «من شکست خوردم»، «هیچ وقت خودم را نمی‌بخشم»، «همه چیزم را از دست دادم». این جملات،، افکاری مسموم هستند که تأثیرات بسیار قوی بر احساسات شما دارند و حتی ممکن است که خود فرد متوجه آثار منفی این جملات بر روان‌شناسان نشود، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات افراد افسرده، همین خطاهای فکری هستند که مدام به سراغشان می‌آید. افراد مطلقه باید بدانند که با جدایی زندگی‌شان به پایان نرسیده، بلکه باید انتظار زندگی دیگری را داشته باشند. پس تا جایی که می‌توانید، سعی کنید افکار منفی را متوقف کنید. متخصصان بهترین راه‌حل را در این میدانند که این دسته از اشخاص باید افکار منفی خود را روی کاغذ بیاورند و از دید یک شخص بالغ به آن جملات بیندیشند که در این برهه از زندگی‌شان، پیروی از این افکار آیا منطقی است یا خیر؟ تا جایی که ممکن است سعی کنید از جملات مثبت و افکار مثبت استفاده نمایید؛ مانند: «من خوشحال هستم» یا «زندگی جدیدی در انتظارم است».

اعتماد به‌نفس خود را بازیابید
محققان معتقدند بعد از طلاق، اعتمادبه‌نفس فرد مطلقه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که متأسفانه این مسئله نشان از آغاز و شروعع بیماری افسردگی در شخص است. هرچند کمبود اعتمادبه‌نفس دلیل قطعی افسردگی نیست، براساس پژوهش‌ها این دو، یعنی اعتمادبه‌نفس و افسردگی، پابه‌پای هم پیش می‌روند. فقدان اعتمادبه‌نفس موجب می‌شود که شما به دشمن ارزش‌های خود تبدیل شوید. جالب است بدانید که سازمان بهداشت جهانی در توصیف افسردگی، از فقدان اعتمادبه‌نفس صحبت می‌کند.

خانواده‌ها نقش مهمی در پشت سرگذاشتن واقعهٔ طلاق فرزندانشان مخصوصاً زنان دارند. والدین باید به فرزندانشان کمک نمایند تا در طول افسردگی بعد از جدایی و با آموزش از تجربیات گذشته، با آگاهی به خودسازی بپردازند. همچنین به استقلال آنها در خانواده توجه نمایند و اجازه ندهند که فامیل و آشنایان در زمینه جدایی و حالات فرد مطلقه دخالت نمایند.
سلامت نیوز: چطور با افسردگی بعد از طلاق مبارزه کنیم؟

ازدواج دوم مردان

مشکلات مردان برای ازدواج مجدد
از جمله موانع و مشکلاتی که مرد هنگام ازدواج مجدد با آن روبرست عبارتند از:

اگر همسرش فوت شده باشد، در صورت اقدام خیلی سریع برای تشکیل مجدد خانواده، به بی‌مهری و عدم علاقه به همسر قبلی خود متهم می‌شود.
اگر همسرش طلاق گرفته باشد و خیلی زود برای ازدواج دوم اقدام کند، ممکن است شائبه حضور فرد جدید از قبل از جدایی در زندگی آن مرد پررنگ شود و اطرافیان گمان کنند علت جدایی آن مرد، ازدواج با همسر فعلی‌اش بوده است.
در صورت داشتن فرزند، باید فرزندش نیز با این عمل موافق بوده و شخص بعدی را به عنوان نامادری بپذیرد.
یکی دیگر از مسائلی که مردان طلاق گرفته با آن روبه رو هستند، پرداخت مهریه است. گاهی تا سال‌ها بعد از طلاق، پرداخت مهریه و یا نفقه کودکانی که با مادرشان زندگی می‌کنند، مشکلات اقتصادی را برای مرد ایجاد می‌کند.
یکی از دشواری‌های ازدواج مجدد همسر سابق فرد و رابطه با او می‌باشد. این مسئله حتی اگر زوج طلاق گرفته بچه هم نداشته باشند باز صادق است و با وجود بچه مشکلات بیشتر می‌شود.
اگر همسر سابق مرد فوت کرده باشد مرد باید ضمن احترام به یاد و خاطره همسر فوت شده‌اش (مخصوصا به خاطر فرزندان)، بتواند به نحوی رفتار کند که همسر جدید احساس نکند نفر دوم است.

پسرها بعد از جدایی

رایج ترین خطاهای مردان بعد از طلاق

۱. زود رفتن به خواستگاری:
نقش پدری با طلاق تغییری نمی کند زیرا کودکان هنوز به پدر نیاز دارند. کمک کردن به کودکان در انجام تکالیفشان، صحبت کردن با آن ها درباره ی افکارشان و ایجاد جو صمیمی می تواند کمک بزرگی برای رشد اجتماعی، عاطفی و تحصیلی شان باشد.
خیلی از مردان قبل از این که اثرات رابطه ی قبلی از بین برود در یک رابطه ی عاشقانه ی جدیدی می افتند که به ازدواج منجر می شود. روان شناسان می گویند این رابطه ی جدید بیشتر به علل زیر است:احساس تنهایی، آسیب پذیری، غمگینی و اینکه دنبال کسی هستند که احساس بهتری در آنان ایجاد کنند. اما اینگونه رابطه ها دیری نمی پاید. روان شناسان معمولا پیشنهاد می دهند برای خواستگاری جدید، حد اقل دو سال از ازدواج قبلی گذشته باشد.

۲. کناره گیری از اجتماع:
بسیار راحت خواهد بود که بعد از طلاق افراد گوشه گیری را برگزینند و “سر در جیب خویش” فرو برند. این کار یکی دیگر از اشتباهات بزرگ بعد از طلاق است، چرا که فرد دچار افسردگی و یاس می شود. طبق تحقیقات، احتمال بیشتری دارد که اینگونه افراد به دام اعتیاد بیفتند. برای علاج این مشکل روان شناسان راهکار های زیر را پیشنهاد می دهند:گسترده کردن ارتباط با اقوام، تلفن زدن به دوستان قدیمی، ملحق شدن به تیم ورزشی و یا انجمن های حرفه ای.
۳. معرفی زود هنگام همسر جدید به کودکان
بعد از اولین جلسه ی مثبت خواستگاری ممکن است بسیاری از آقایان هیجان زده و خوشحال شوند. اما باید دقت داشت:کودکان از این موضوع که ببینند جای مادرشان را شخص دیگری بگیرد ناراحت می شوند. برای این کار بهتر است خانم تازه وارد خود ابتداً جلسه ای با فرزندان داشته باشد.
۴. گیر کردن در نفرت
خیلی از مردان قبل از این که اثرات رابطه ی قبلی از بین برود در یک رابطه ی عاشقانه ی جدیدی می افتند که به ازدواج منجر می شود. روان شناسان می گویند این رابطه ی جدید بیشتر به علل زیر است:احساس تنهایی، آسیب پذیری، غمگینی و اینکه دنبال کسی هستند که احساس بهتری در آنان ایجاد کنند
ادامه ی خصومت با همسر سابق به هیچ عنوان کار درستی نیست، خصوصا اگر قرار باشد کودکان درگیر این خصومت شوند. برای اینکه این خصومت تمام شود بهتر است آقایان در کلاس مدیریت خشم شرکت کنند. تحقیقات نشان می دهد این کلاس ها معمولاً می توانند هم به والدین هم به کودکان کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشند.

زنان بعد از طلاق

زنان بیش از مردان آسیب می‌بینند

طلاق شکستی است که در مسیر طبیعی زندگی زن و مرد، اختلال ایجاد می‌کند؛ هر شکستی تبعات روانی خاص خود را دارد و این مساله در زنان و مردان تفاوتی نمی‌کند.با این وجود با توجه به ضوابط اجتماعی حاکم بر جامعه، طلاق برای زنان، آسیب‌های بیشتری به همراه دارد.به گفته وی، اشخاص پس از طلاق دچار انزوا می‌شوند چراکه اشخاص فامیل و حتی دوستان به دلایل فرهنگی و باورهای اشتباه از آنان دوری می‌کنند.

بعد از طلاق چه باید کرد؟

۱. به خودتان اجازه‌ی ماتم گرفتن بدهید

هیچکس با این تصور ازدواج نمی‌کند که حتما روزی قرار است جدا شود! حتی اگر بعد از ازدواج به مرور زمان به جایی برسید که خواهان جدایی باشید باز هم طلاق یک شکست محسوب خواهد شد. دکتر فلورنس فالک (Florence Falk) روان‌درمانگر و کارشناس ارشد خدمات اجتماعی و نویسنده‌ی کتاب «هنر ِ یک زن ِ تنها بودن» می‌گوید: «تجربه‌ی ازدواج و طلاق شما هرچه باشد، احساس‌هایی وجود خواهد داشت که موجب اندوه و ماتم می‌شوند.»
او می‌گوید: «ممکن است بابت کاری که انجام دادید یا ندادید افسوس بخورید یا به این فکر کنید که چرا دچار اشتباه شدید. اجازه ندهید این احساسات احاطه‌تان کنند اما سرکوب‌شان هم نکنید و فضایی برای‌شان در نظر بگیرید. آنچه از دست برود از دست رفته است و چیزی که زمانی بوده و حالا نیست، جای خالی‌اش احساس می‌شود، حتی اگر مطلوب و خوشایند نبوده باشد.»

۲. تلاش کنید از احساسات آزاردهنده رها شوید

رابرت آلبرتی (Robert Alberti)، دکتر روانشناس و نویسنده‌ی مشترک کتاب «وقتی رابطه‌تان پایان می‌یابد» می‌گوید: «بار سنگین و ناراحت‌کننده‌ی رابطه‌ی گذشته را به دوش نکشید و وارد زندگی جدیدتان نکنید. راهی برای گذر از احساس‌های ناخوشایندِ ناشی از نابودی ازدواج‌ که همراه‌تان هستند پیدا کنید.»
این راه می‌تواند صحبت در مورد احساسات‌تان با یک درمانگر باشد یا صرف وقت و انرژی بیشتر برای یک فعالیت خوب و لذت‌بخش. آلبرتی می‌گوید: «طبیعی است که بخواهید این احساسات را پنهان کنید اما اگر فکری برای‌شان نکنید زندگیِ پیش‌ِ روی‌تان را آلوده خواهند کرد.»
اگر برای کمک گرفتن از یک درمانگر تردید دارید باید بدانید درمان و مشاوره به این معنی نیست که مشکلی دارید یا دچار بحران شده‌اید. بلکه درمانگر به شما کمک می‌کند کیفیت زندگی‌تان بهتر شود؛ او همان کسی است که کاری جز کمک به شما ندارد!

۳. یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید
شاید این توصیه، پیش‌پاافتاده و مُد روز به‌نظر برسد اما واقعیت این است که خیلی‌ها بعد از طلاق احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند. به گفته‌ی آلبرتی «شاید فکر کنید مشکل و تقصیر از جانب شما بوده که نتوانستید پیوند زناشویی‌تان را حفظ کنید. باید تمرین کنید تا اعتماد به‌ نفس‌تان را به‌دست آورید و به خودتان و توانایی‌های‌تان ایمان بیاورید تا ارزش وجودی خود را بپذیرید.» این هم مهارتی است که به‌واسطه‌ی درمان و یا با توصیه‌ی شماره ۴ می‌توانید آن را کسب کنید.

۴. آنچه بودید را دوباره کشف کنید
شاید بعد از ازدواج، بسیاری از چیزهایی را که به‌عنوان یک فرد مجرد مورد علاقه‌تان بوده به این دلیل که با زندگی مشترک همخوانی نداشته‌اند رها کرده بودید؛ مخصوصا اگر زندگی مشترک طولانی‌ای داشته‌اید. شاید عاشق بیرون رفتن بوده‌اید، اما همسرتان اینگونه نبوده است. شاید همیشه دوست داشتید به تئاتر بروید، اما همسرتان از تئاتر متنفر بوده است. آلبرتی می‌گوید: «تفریح و سرگرمی شما قبل از ازدواج‌تان چه بوده است؟ چه چیزهایی را به‌خاطر زندگی مشترک از دست داده‌اید؟ برگشتن به علاقه‌مندی‌های گذشته برای ترمیم و احیای خودتان مهم است.»

بعد از طلاق چه کنم؟

● احساسات را پنهان نکنید

می دانید بدترین سناریو چیست؟ خودتان را با همسر جدید شریک زندگی سابق تان مقایسه کنید! اما توجه کنید که او انسان دیگری است کاملا متفاوت از شما و سایر انسان ها، پس به هیچ وجه خودتان را با او مقایسه نکنید و این حس را کلا از خود دور کنید. اگر نسبت به همسر تازه او واکنش منفی نشان داده یا بخواهید او را بی ارزش جلوه دهید فقط به ضرر خودتان تمام می شود چون خودتان را سطحی و آسیب پذیر نشان می دهید و واقعیت وجودتان مخدوش جلوه می کند. مجبور نیستید وانمود کنید که ناراحت نیستید بلکه باید قبول کنید که ناراحتید و این حس کاملا طبیعی است. در این صورت شما مثل بقیه انسان ها خواهید بود یعنی یک انسان طبیعی با عواطف و احساسات طبیعی.

● چگونه با همسر جدیدش رفتار کنید؟

اصلا لزومی ندارد که با همسر جدید شریک سابق زندگی تان دوست یا صمیمی شوید بلکه رفتاری مدنی و معقول داشته باشید و همین کافی است. درگیر شدن به ضررتان خواهد بود به خصوص اگر فرزندتان نزد او می ماند اصلا سعی نکنید از فرزندتان به عنوان رابط اطلاعاتی استفاده کنید یا پشت سر او با فرزندتان صحبت کنید چون ایجاد تنش در نهایت شما را از فرزندتان دورتر می کند و به ضررتان تمام می شود.

ضمنا این نکته را هم فراموش نکنید که همسر سابق تان و شریک جدید زندگی او هم نسبت به شما احساس خوبی ندارند! هرچقدر حس شما به این جریان ناخوشایند باشد برای فرزندتان ۰۱ برابر سخت تر و ناخوشایندتر است و تنها به همین دلیل نباید بگذارید او درگیر این موضوعات شود.

تنها موضوع مهم برای شما این است که شأن و مقام خود را حفظ و هویت و قابلیت های خود را پیدا کنید و بدانید که قطعا برای شما هم شریک جدیدی در این دنیای بزرگ وجود دارد.

● چگونه شرایط را عادی کنید؟

با امضای برگه طلاق شاید همه احساسات منفی به نوعی تمام شود و طرفین حس کنند به نوعی از تمام غم ها فارغ شده اند اما حتی اگر واقعا چنین باشد یک حس همچنان فعال و پویا باقی می ماند و آن هم حسادت است! اتفاقا فقط همین حس است که جلوی تفکر سالم و رفتاری طبیعی را می گیرد. به همین دلیل اگر از حس حسادت خلاص شوید بسیاری از مشکلات تان در این زمینه حل می شود. راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد. ممکن است هنوز کمی به همسر سابق تان دلبستگی داشته باشید و این حس کاملا طبیعی است چون در طول مدت زندگی مشترک آنقدر افکارتان به هم گره خورده که حس می کنید همسرتان جزوی از مایملک شما محسوب می شود. افکار و عقاید او شما را تحت تاثیر قرار داده است و شما هم برای او تاثیرگذار بوده اید پس ترک این شرایط راحت نیست. بعد از طلاق مدت زمانی طول می کشد تا قبول کنید همسر سابق تان دیگر به شما تعلق ندارد. اگر این را قبول کنید که دیگر تاثیرگذاری شما در بسیاری از مسائل مرتبط با او وجود ندارد سردرگم نمی شوید.

● روشی برای پذیرفتن حقیقت

در نخستین قدم یادتان باشد شما ۲نفر از هم جدا شده اید. سریع ترین راه برای این که از شر حس حسادت راحت شوید این است که دلایل جدایی را به یاد بیاورید. سعی نکنید در مورد همسر جدید شریک سابق زندگی تان و روابط رمانتیک او و همسر سابق تان فکر کرده، آن ها را تجسم کرده یا با دوران خوش سابق تان مقایسه کنید چون باعث می شود حس فقدان بیشتری داشته باشید. تمام جروبحث ها، اختلاف نظرها و رفتارهایی که در همسرسابق تان بوده و شما را ناراحت می کرده یا غیرقابل تحمل بوده را به یاد آورده یا حتی آن ها را یادداشت کنید. حالا می توانید خوب فکر کنید که چرا جدا شده اید و دیگر دلیلی ندارد به او فکر کنید. حالا حس بد را در مورد آن ها کنار بگذارید چون شما طبق تصمیم خودتان از شرایطی ناخوشایند راحت شده اید و فکر کردن مجدد در مورد آن جز تاثیر منفی فایده ای ندارد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

درمان افسردگی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق

ازدواج با مرد مطلقه

ازدواج مجدد پس از طلاق

کنار آمدن با طلاق

برگشت بعد از جدایی

آشتی بعد از طلاق

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

آیا پشیمانی مردان بعد از طلاق باعث ازدواج مردان بعد از طلاق می شود؟ یکی از راه های درمان افسردگی مردان بعد از طلاق ازدواج دوم مردان و  پسرها بعد از جدایی می باشد. احساسات زنان بعد از طلاق چگونه خواهد بود؟ بعد از طلاق چه باید کرد؟ بعد از طلاق چه کنم؟



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.