no-img
نوین اطلس

مشاوره مشکلات خانوادگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشاوره مشکلات خانوادگی
zip
آبان ۱۴, ۱۳۹۷

مشاوره مشکلات خانوادگی


متاسفانه امروزه باور غلطی در میان جوانانی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند به وجود آمده است که آن ها تصور می کنند باید مشکلات خود را پنهان کرده و اگر درباره ی آن ها با کسی مشورت نمایند باعث از بین رفتن علاقه و ضربه خوردن بنیان زندگی مشترکشان می شود. شما عزیزان با مشاوره مشکلات زندگی مشترک می توانید در ابتدا از انواع مشکلات خانوادگی جلوگیری کرده و آن ها را حل کنید.

لازم است بدانید مشکلات خانوادگی تاثیر مستقیمی بر استرس جوانان و نوجوانان دارد و دعوای والدین می تواند آثار منفی برای فرزندان داشته باشد پس بهتر است خیلی زود برای درمان مشکلات خانوادگی خود اقدام کنید.

انواع مشکلات خانوادگی

اولین مشکلی که به احتمال زیاد خانواده‌ها با آن مواجه‌اند، مشکل ارتباط میان زن و مرد است به این صورت که مهارت‌های ارتباطی آنان با یکدیگر مشکل پیدا می‌کند و نسبت به یکدیگر آگاهی ندارند. هنگامی که فردی خودآگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند با دیگران همدلی کند، در پی آن تحمل دیگران نیز برای وی مشکل می‌شود و عدم درک و سوءبرداشت به وجود می‌آید.

نگامی که والدین با یکدیگر مشکل ارتباطی پیدا کردند، با فرزندان نیز به مشکل برمی‌خورند. بخش دیگری از مشکلات خانوادگی مربوط به تربیت فرزندان است که این موضوع نیز به دلیل عدم شناخت و مهارت در زندگی است و والدین سعی می‌کنند فرزندان خود را با طرز فکر خود تربیت کنند.

حل مشکلات خانوادگی

قدرت و تأثیرگذاری کلمات بسیار زیاد است. خیلی وقت‌ها کلمات روابط خانوادگی را ویران می‌کنند. بنابراین اعضای خانواده باید مراقب آنچه به یکدیگر می‌گویند و چگونگی بیان آن باشند. در رویارویی با مسائل خانوادگی حساسیت‌برانگیز همیشه گوشه‌چشمی به آینده داشته باشید! برخورد تند، تلخ، خشمگین یا تحقیرکننده با اعضای خانواده معمولا واکنش متقابل طرف مقابل را برمی‌انگیزد و این رابطه‌ خانوادگی را خدشه‌دار می‌کند.

اما اگر به‌نرمی و از روی عشق برخورد کنید، رابطه بلندمدت‌تان در خانواده محکم‌تر می‌شود.برای داشتن رابطه سالم در خانواده، هنگام بحث بر سر مشکلات باید کلمه‌ها را با دقت و روش برخورد را حتی هشیارانه‌تر انتخاب کنید. آنچه می‌گوییم و چگونگی بیان آن ممکن است تا مدت‌ها روابط خانوادگی را تحت‌تأثیر قرار دهد. حتی مسائل جزئی، اگر به‌درستی مطرح‌ و درباره‌شان مذاکره نشود، ممکن است نتایج ناگواری به‌دنبال داشته باشند.

تاثیر مشکلات خانوادگی بر افزایش استرس

گاهی‌اوقات خانواده‌هایی که در آن پدر و مادر از هم جدا نشده‌اند، نسبت به خانواده‌های گسسته اثر مخرب‌تری روی فرزندان دارند، بدین‌معنی که اگر اولیا با هم تجانس و توافق نداشته و همیشه درحال نزاع و مشاجره باشند، کودک احساس حقارت و ناامنی شدیدی خواهد کرد. اغلب اوقات منشأ اضطراب بزرگسالان را می‌توان در اختلاف پدر و مادر آنها در زمان کودکی یافت.

البته باید متذکر شد که اختلاف والدین لزوما باعث ایجاد اختلالات روانی کودکان نمی‌شود، زیرا گاهی کودکانی بوده‌اند که با وجود خانواده ناآرام توانسته‌اند به خوبی با محیط خود سازش یابند و زندگی سالمی داشته باشند. ولی به طورکلی اغلب کودکانی که در خانواده‌های غیرعادی پرورش پیدا می‌کنند، تحت‌تأثیر سوء آن قرار خواهند گرفت.

تاثیر دعوای والدین بر نوجوانان

گاهی اوقات تاثیر دعوای مادر و پدر در زندگی نوجوان به قدری زیاد و بد است که او امید به آینده و خوشبختی را از دست می دهد و ممکن است حتی اقدام به خودکشی نماید.

مشاجرات والدین بر پرورش مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک و نوجوان تاثیر بسیار منفی دارد و ممکن است کودک را در آینده با مشکل مواجه کند.

کودکان در همه سنین تحت تاثیر مشاجرات والدین قرار می گیرند و در این موقعیت احساس ترس و اضطراب دارند.
مشاجره والدین تاثیر بد و ماندگاری در روان کودک دارد و بهداشت روان او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

کودکانی که شاهد دعوای پدر و مادر خود هستند امید به زندگی و خوشبختی و به دست آوردن عشق و امید را از دست می دهند.
در نتیجه درمان سلامت روان آنها مدت ها به طول می انجامد.

کودکان نیاز به امنیت دارند و وظیفه تامین امنیت به عهده پدر و مادر است.
زمانی که والدین با هم مشاجره می کنند، این امنیت از بین می رود.
کودک هم نمی داند در آن لحظه به چه کسی پناه ببرد و دچار ترس و اضطراب می شود.

درمان مشکلات خانوادگی

انسان ها زندگی اجتماعی دارند. زندگی در جامعه بدون تعارض و مشکلات امکان پذیر نیست. این مسئله بخش جدا ناپذیر زندگی همه ی ما را تشکیل می دهد. در غیر اینصورت یکجای کار می لنگد.

مقابله با مشکلات خانوادگی سخت و دردناک است.

ولی خوب را ه هایی برای حل مشکلات خانوادگی وجود دارد. ولی چگونه؟

۱. بحث را به زمانی موکول کنید که عصبی و ناراحت نیستید.
بحث و جدل خانوادگی زمانی دردناک تر است که اعضای خانواده در کنار هم جمع شده اند مثل تعطیلات.

اگز اعضای خانواده در حال بحث و گفتگو هستند و تنش بوجود آمده است بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آرامش خود را حفظ کنید و تا زمانی که همه آرام نشده اند صبر کنید.

۲. برای مشکلات خانوادگی شخصا اقدام کنید
همه ی ما در چنین موقعیتی قرار داشته ایم. همه ی ما پیام هایی را فرستاده یا گفته ایم که دوست داشتیم

آنها را پس بگیریم.

استفاده از پیامک یا هر ابزار پیام رسان بدترین کاری است که می توانیم در چنین مواقعی انجام دهیم.

بجای پیامک شخصا در مورد موضوع بحث و گفتگو کنید.

۳. برای حل مشکلات خانوادگی تقصیرات همه را بپذیرید از جمله خودتان
شما می توانید دوستانتان را انتخاب کنید ولی نمی توانید خانواده را انتخاب کنید.شاید بتوانید از دیگران دل بکنید ولی نه از خانواه

مطالب مرتبط:

مشاوره رابطه زناشویی

مشاوره خانواده رایگان

راه های مقابله با طلاق

علت دعوای زیاد زن و شوهر

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.