no-img
نوین اطلس

بعد از طلاق چه کنم؟


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

بعد از طلاق چه کنم؟
zip
اسفند ۵, ۱۳۹۶

بعد از طلاق چه کنم؟


این مطلب در مورد موضوعات زندگی بعد از طلاق برای زن، آرامش بعد طلاق، موفقیت پس از طلاق، مردان بعد از طلاق، پشیمانی زنان بعد از طلاق، درمان افسردگی بعد از طلاق، عوارض طلاق در زنان، بازگشت به زندگی بعد از طلاق نوشته شده است.

زندگی بعد از طلاق برای زن

درجامعه ما،‌واقعیت زندگی زنان مطلقه در زیر انبوهی از باورهای غلط و مشکل زا نادیده گرفته می شود، درصد زیادی از زنان مطلقه، قضاوت های تنگ نظرانه افراد جامعه نسبت به طلاق و زنان مطلقه را باور داشته و احساس بیگانگی، ناامنی و ناراحتی را در خود به وجود می آورد.
نیازهای اقتصادی چنین می طلبد که زنان مطلقه با تشکیل خانواده جدید به ترمیم روحی و رفع نیازمندی های خود بپردازند. اما چنین شرایطی در جامعه ما امکان پذیر نیست، به علت چنین محدودیتی احتمال ورود زنان مطلقه به فعالیت های بزهکارانه به سبب نیازهای مالی و جنسی افزایش می دهد.

موضوع دیگر آن است که با توجه به اینکه بسیاری از طلاق‌ها در اوایل زندگی اتفاق می‌افتد می‌توان انتخاب‌های غلط و نادرست را مهم‌ترین دلیل طلاق‌‌ها عنوان کرد. گاهی توجه به ظواهر زندگی آنچنان زیاد می‌شود که اصل برقراری ازدواج و زندگی مشترک را از بین می‌برد.

البته این نکته قابل توجه است که برخی از افراد بر اثر احساساتی شدن تصمیم به انتخاب همسر می‌کنند که این امر کاری بسیار اشتباه است؛ زوجین باید قبل از ازدواج به روحیات و خلقیات همدیگر کاملاً آگاه باشند.

آرامش بعد طلاق – پس از طلاق چطور خود را به آرامش برسانیم

طلاق و جدایی هم مثل دیگر اتفاقات زندگی ممکن است که رخ بدهد اما کارهایی که باید بکنید نشتن و زانوی غم بغل گرفتن نیست باید دوباره به اجتماع برگردید و فعالیت های اجتماعی را از سر بگیرید و اوقات بیشتری را با دوستان بگذرانید و همینطور با خانواده و دوستان به سینما و پارک بروید و زمان را با لذت سپری کنید ، افراد جدیدی را در زندگی پیدا کنید شاید از این افراد بسیار راضی تر از کسی که قبلاً در زندگی تان بوده است باشید.

اما این بار با هوشیاری بیشتری عمل کنید و در این مدت به هیچ عنوان ورزش را فراموش نکنید چون باعث می شود انرژی های منفی و اضافه خود را محیطی سالم تخلیه کنید و همینطور برای آرامش روحی و روانی ذکر نام خدا را گفتن بسیار کمک کننده است.

چون خداوند است که پروردگار زمین و آسمان هاست و هر چه را که تدبیر کند برای ما رخ می دهد در کنار توکل و توسل می توانید یادداشت های را بنویسید که افکار شما را بیرون بریزد تا بتوانید راحت تر زندگی کنید مخصوصاً اگر فردی را در زندگی برای درد دل کردن پیدا نمیکنید.
نکاتی که گفته شد شاید برای برخی از شما ساده به نظر برسد اما تاثیرات آن به خصوص گره خوردن با یادخداوند و ورزش توصیه ای است که هر روانشناس دیگری پیشنهاد خواهد کرد پس از آنها غافل نشوید.

مراحل فراموشی پس از طلاق

گام ۱- انکار
ابتدا باورتان نمی شود این اتفاق برای شما افتاده باشد. حس می کنید یک کابوس طولانی می بینید و هر لحظه ممکن است از خواب بپرید و از این کابوس خلاص شوید.

گام ۲- ترس
وقتی که باور کردید جدا شده اید، تازه ترس ها به سراغ تان می آیند. ترس هایی مثل اینکه نکند از پس زندگی جدید و تنها برنیایم.

گام ۳- سازگاری
حالا برای اینکه ترس هایتان برطرف شود دست به هر کاری می زنید. بعضی از این راه حل ها برای کوتاه مدت جواب می دهد اما در بلندمدت نه. معمولا این راه حل ها بچگانه اند، چرا که در بچگی جواب داده اند.

گام ۴- تنهایی
حالا که بعضی از راه حل هایتان برای زندگی مستقل جواب نداد احساس تنهایی می کنید. این فکر به سرتان می زندکه دو نفری راه حل پیدا کردن برای این مشکل ها چقدر راحت بود. احساس تنهایی بعد از طلاق یکی از آن گردنه هاست که اگر از آن بگذرید بقیه گام ها راحت تر طی می شوند.

گام ۵- به دنبال دوستان قدیمی
در این گام برای رفع احساس تنهایی تان دنبال یک دوست می گردید. معمولا ابتدا به سراغ دوستان قدیمی می روید.مشکل تازه اینجا شروع می شود. بعضی ها دوستان مشترک شما و همسرتان بوده اند. بعضی ها بعد از جدایی رابطه شان را به هر دلیلی با شما کم کرده اند. بعضی ها را هم خودتان طرد کرده اید اما بالاخره می توانید دوستان خودتان را پیدا کنید.

گام ۶- احساس گناه یا طرد شدن
همانطور که در شماره قبل هم گفتیم احساس گناه و طرد شدن دو روی یک سکه اند. اگر شما پیشنهاددهنده جدایی باشید احساس گناه می کنید و اگر مخاطب این پیشنهاد باشید احساس طرد.

گام ۷- اندوه
تازه اینجاست که غم به قلب شما هجوم می آورد. اینجاست که حس می کنید چیز بزرگی را از دست داده اید. همیشه بعد از هر از دست دادنی غم است که به دست می آید.

گام ۸- خشم
بعد از غم خشم می آید. احساس می کنید در حق تان بی انصافی شده است. احساس می کنید یک نفر حق زندگی مشترک خوب را از شما گرفته است. معمولا در ذهن شما آن آدم کسی نیست جز همسر سابق تان.

گام ۹- رها کردن
حالا دیگر می خواهید رها کنید. می خواهید از زندگی قبلی دل بکنید. حالاست که متوجه می شوید از نظر فیزیکی جدا شده اید اما از نظر ذهنی نه. دل کندن کار سختی است اما ممکن است.

گام ۱۰- خودارزشمندی
بالاخره گام های حس های مثبت فرا می رسد. اولین حس این است که من آدم با ارزشی هستم. چیزی که طلاق ممکن است آن را له کرده باشد. آخر این گام به احساس خوب خودارزشمندی می رسید.

گام ۱۱- انتقال
حالا دیگر بیدار شده اید و می خواهید آثار گذشته را از زندگی تان پاک کنید. به این دوره خوب می گویند دوران انتقالی.

گام ۱۲- صداقت
حالا دیگر نمی خواهید خودتان را پشت نقاب پنهان کنید؛ نقاب قهرمان (طلاق روی من بی تاثیر بوده است)، نقاب قربانی (همه چیز تقصیر او بوده است)، می خواهید خودِ خودِ خودتان باشید.

گام ۱۳- عشق
گام سیزده نحس نیست. اتفاقا عشق اینجاست که سربرمی آورد. اینجاست که فکر می کنید آیا ممکن است کسی من را واقعا دوست داشته باشد؟

گام ۱۴- اعتماد
حالا دیگر می توانید به جنس مخالف دوباره اعتماد کنید.کاری که به خاطر زخم عاطفی تان بسیار مشکل است.

گام ۱۵- تمایلات جنسی
شما هم مثل هر انسان دیگری تمایلات جنسی دارید. ممکن است در این مدت درگیری های ذهنی آن را کم یا بیش از حد زیاد کرده باشد. در این مرحله به تعادل می رسید.

گام ۱۶- استقلال
حالا می توانید مستقل باشید. استقلال فقط مالی و فیزیکی نیست. اینجا به استقلال ذهنی هم می رسید.

گام ۱۷- هدفمندی
ذهن مستقل برای خودش هدف می گذارد. شما هم در این مرحله برای زندگی خودتان هدف هایی می گذارید. هدف هایی جدید یا در بیشتر مواقع هدف هایی فراموش شده.

گام ۱۸- آزادی
بالاخره خودتان را کاملا رها می کنید. اینجاست که می توانید دوباره به فکر رابطه های جدید باشید چون ذهن تان دیگر تحت تاثیر رابطه قبلی نیست.

مردان بعد از طلاق چه کنند و پشیمانی زنان بعد از طلاق 

پس از گذشت یک سال از طلاق زوجین، ۹۰ درصد خانم‌ها علاقه‌مند به بازگشت به زندگی هستند. گرچه مردان مانند زنان از آسیب‌های بعد از طلاق رنج می‌برند اما متاسفانه به دلیل نگرش‌های جامعه و باورهای اطرافیان، حمایت بسیار کمتری از زنان دریافت می‌کنند. دیگران دائماً انتظار دارند که مردها سریع سازگار شوند و هیچ رنجی را متحمل نشوند.

ترس از قضاوت‌شدن، ضعیف‌جلوه‌داده‌شدن، تحقیر و شماتت دیگران، نگرانی از درک نشدن، تمایل به حرف نزدن و بسیاری از دلایل دیگر نیز باعث می‌شود خودِ مردان هم برای حمایت گیری تعلل کنند؛ به‌طوری که زنان مطلقه بسیار بیشتر از مردان مطلقه به جلسات مشاوره مراجعه می‌کنند یا از دوستان خود درخواست کمک دارند. این فرآیند کار را برای سازگاری مردان بعد از طلاق سخت‌تر می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهیم:

درباره طلاق خود فکر کنید

نیازی به انکار و سرکوب افکارتان نیست. از فکر کردن درباره طلاق فرار نکنید. لازم است زندگی قبلی خود را به خوبی تحلیل کنید و مسئولیت رفتارها و احتمالاً اشتباهات خود را بپذیرید. این کار هم می‌تواند به سازگاری کمک کند و هم شما را برای زندگی بعدی آماده کند، زیرا اگر نقص‌های گذشته را بررسی نکنید و دائماً تمام مشکل را به گردن همسرتان بیاندازید، کار برایتان خیلی سخت می‌شود.

با یک نفر حرف بزنید

پیدا کردن شخصی هم‌دل و امین که بتوانید با او گفت‌وگو کنید و ناراحتی‌های خود را بیان کنید، بسیار موثر است.

تعامل‌های خودتان را حفظ کنید

شاید نگرانی از سین‌جیم‌کردن اطرافیان و ترس از سرزنش و قضاوت باعث شده که تنهایی را انتخاب کنید و تعاملات خانوادگی خود را محدود کنید. این کار احساس غمگینی و طرد شما را بیشتر می‌کند. لازم است تعاملات خانوادگی خود را مانند سابق حفظ کنید و فعالیت‌های اجتماعی مانند بیرون رفتن با دوستان و.. را از سر بگیرید. البته داشتن کلام قاطعانه و محترمانه مبنی بر این‌که مایل نیستید توضیحی بدهید، در زمانی که دیگران شروع به پرس‌وجو می‌کنند، نگرانی شما را کمتر می‌کند.

فعال باشید

چند فعالیت مفید مانند باشگاه رفتن، کلاس آموزشی، فعالیت خیرخواهانه و … می‌تواند به شما دوباره حس ارزشمندی و مفیدبودن بدهد. البته در انجام این فعالیت‌ها افراط نکنید و مراقب هزینه‌های که می‌کنید باشید تا بعداً دچار بحران مالی نشوید.

برای ازدواج مجدد صبر کنید

شما نیاز دارید که بحران طلاق را به خوبی پشت سر بگذارید و خود را تیمار کنید تا بتوانید وارد بُعد جدیدی از زندگی شوید. این فرآیند نیازمند زمان است و ازدواج مجدد بلافاصله بعد از طلاق، احتمال شکست زیادی دارد و شما را بیشتر آشفته می‌کند. پس صبر کنید تا زمانش برسد.

درمان افسردگی بعد از طلاق

به خودتان بیندیشید. با خواندن یک اثر یا مطلب آموزشی – ادبی یا علمی- فکر خود را دوست بدارید و به پرورش آن کمک کنید. با آرامش و پاک کردن فکر خود از مسائل نا خوشایند یا نشستن کنار رودخانه یا دریا به روح خود عشق بورزید و به شادابی آن کمک کنید. احتمالا منظور اصلی و جان مطلب را گرفتید. انتخاب فعالیت‌های انرژی‌زا و خشنودکننده می‌تواند موجب رضایت شما از خود به عنوان یک انسان مستقل شود و موجب شود تا بتوانید بهتر بر شرایط موجود غلبه کرده و آن را بپذیرید.می گویند در پس هر تاریکی روزنه‌ای برای نفوذ روشنایی است. فقط باید با پیدا‌کردن آن روزنه به قلبتان به روشنایی آن کمک کنید.

به این ترتیب در حدود ۲ سال دیگر می‌توانید به حالا فکر کنید و از این که بهترین کمک را به خود کردید ، احساس رضایت کنید و از اتفاقاتی که برایتان افتاده خوشحال شوید یا می‌توانید وقت خود را صرفا با غصه خوردن سپری کنید. البته با انتخاب راه دوم وقتی در آینده به این لحظات می‌اندیشید جز تاسف و نارضایتی چیزی عایدتان نخواهد شد. حالا کدام راه را انتخاب می‌کنید؟!

ویلیام شکسپیر می‌گوید: افرادی که حوصله ندارند چقدر ناتوان هستند. آنچه آسیب دیده بتدریج بهبود می‌یابد ، پس با خود مهربان باشید و بدانید غم‌ها به آرامش می‌رسند. پس انتخاب کنید که رضایت و شادی می‌خواهید و به گذشته فکر نمی‌کنید. حالا فقط امکان حرکت به آینده است. به خود فرصت بدهید با رعایت موارد فوق تجربه‌های تلخ را با افکار خوش پشت سر بگذارید.

پیامدهای تلخ طلاق برای زنان

طلاق اتفاق تلخی است که پیامدهای منفی آن برای زنان بیش از مردان است و زنان را بیشتر از مردان درگیر مشکلات خود میکند . روزهای سخت زنان مطلقه بعد از طلاق بیانگر پیامدهای روانی و اجتماعی طلاق برای زنان است.طلاق

زنان پس از طلاق در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند ، زنی که با هزار امید و آرزو پا در خانه مردی می گذارد هیچ گاه تصور پاشیده شدن کانون زندگیش را ندارد ولی زمانی که با این مسئله مواجه می شود یأس و ناامیدی است که با اینگونه زنان همراه خواهد شد و در بعضی از موارد آنها را تا مرز افسردگی نیز خواهد کشاند. اضطراب و نگرانی از بازگشت به منزل پدری ، نوع برخورد اطرافیان ، ترس از سرزنش شدن در مورد عدم توانایی اداره زندگی ، و در بعضی مواقع عذاب وجدان و پشیمانی مشکلات روحی دیگری است که زنان مطلقه را با خود درگیر می سازد.

روزهای سخت زنان مطلقه بعد از طلاق

خانمی که طلاق گرفته برای زندگی در میان یک جامعه با مشکلات عدیده ای رو به روست، اگر بخواهد با خانواده اش زندگی کند از سوی آنها مورد آزارهای روحی قرار می گیرد یا اگر بخواهد به طور مستقل زندگی کند پیدا کردن یک محل مسکونی و صاحب خانه ای که مایل به ارائه یک خانه به یک زن مطلقه باشد کار دشواری است. به هر حال پیامدهای طلاق برای خانم ها بیشتر از آقایان است. آسمونی در این مقاله مطالب مفیدی در مورد پیامدهای طلاق برای زنان برای شما عزیزان منتشر می کند.

طلاق امری چندمرحله ای است که هر مرحله بحران های خاص خود را دارد؛ لذا پیامدها و آسیب های آن نیز چندمرحله ایست. معمولاً در مراحل پیش از طلاق یک دسته تصورات مثبت نسبت به شرایط بعد از طلاق وجود دارد که عموماً با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز پیامدهای مختلفی که طلاق بر زندگی فردی و اجتماعی خواهد داشت، تحقق نمی یابد. فرهنگ و جنسیت در پیامدهای پس از طلاق، نقش مهمی دارد. در واقع پیامدهای طلاق به بافت فرهنگی و ارزشی هر جامعه ای نیز وابستگی مستقیم دارد. بسیاری از مشکلات پس از طلاق ممکن است در یک جامعه تبدیل به بحران شود؛ در حالی که در جامعه دیگر، این پیامدها را نداشته باشد.

بازگشت به زندگی بعد از طلاق

اولین قدم برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق | به خودتان اجازه‌ی ماتم گرفتن بدهید

برای اینکه بتوانید بعد از طلاق به زندگی عادی برگردید باید بدانید که هیچکس در زمان ازدواج حتی تصور نمی کند که ممکن است روزی جدا شود! حتی اگر بعد از ازدواج به مرور زمان و با رضایت خودتان به این نتیجه برسید که خواهان جدایی هستید باز هم طلاق یک شکست محسوب می شود. بر اساس آخرین تحقیقات روانشاسی تجربه ازدواج و طلاق شما به هر نحوه ای که باشد ، بعد از طلاق احساس هایی در شما به وجود خواهد آمد که همواره باعث اندوه و ماتم شما می شود. ممکن است بابت کار هایی که انجام داده اید یا نداده اید افسوس بخورید و تا مدت ها خود را سرزنش کنید که چرا این کار انجام داده اید یا نداده اید. اجازه ندهید که در این احساسات غرق شوید و یا به طور کل این احساساتان را در نظر نگیرید. برای این احساساتان زمان خاص و فضایی را در نظر بگیرید و نگذارید از آن تجاوز کند. آنچه از دست برود از دست رفته است و چیزی که زمانی بوده و حالا نیست، جای خالی‌اش احساس می‌شود، حتی اگر مطلوب و خوشایند نبوده باشد. اولین قدم برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق این است که بتوانید این احساساتان را تحت کنترل خود در بیاورید.

دومین قدم برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق | تلاش کنید از احساسات آزاردهنده رها شوید

وقتی یک رابطه پایان می یاد برای بازگشت به زندگی باید از بار سنگین و نارحت کننده ی رابطه گذشته را فراموش کنید و وارد زندگی جدیدتان شوید. راهی برای گذر از احساس های ناخوشایند ناشی از زندگی مشترک قبلتان پیدا کنید. راه های زیادی برای فراموش کردن احساسات ناخوشایند گذشته وجود دارد که از جمله آنها می توان به مشاوره گفتن از یک درمانگر یا روانشناس یا درگیر خود در یک فعالیت لذت بخش و صرف وقت در آن کار اشاره داشت. طبیعی است که بخواهید این احساسات را پنهان کنید و اگر فکری براش نکنید زندگی پیش رویان زندگی شادی نخواهد بود.

اگر برای کمک گرفتن از یک درمانگر تردید دارید باید بدانید درمان و مشاوره به این معنی نیست که مشکلی دارید یا دچار بحران شده‌اید. بلکه درمانگر به شما کمک می‌کند کیفیت زندگی‌تان بهتر شود؛ او همان کسی است که کاری جز کمک به شما ندارد! توجه داشته باشید که دوستان و آشنایان نمی توانند مشاور مناسبی برای شما باشند.

سومین قدم برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق | یاد بگیرید خودتان را دوست داشته باشید

شاید این که خودتان را دوست بدارید را یک جمله کلیشه ای فرض کنید که این روز های از زبان بسیاری از افراد می شنوید اما حقیقت این است که بسیاری از افراد بعد از طلاق احساس خوبی نسبت به خود نخوهاند داشت. اکثر افراد بعد از طلاق فکر می کنند که مشکل و کوتاهی از جانب خودشان بوده که نتوانستند زندگی مشترکشان را حفظ کنن. باید تمرین کنید تا اعتماد به نفس تان را دوباره به دست آورید و به توانایی های خودتان ایمان داشته باشید تا ارزش وجودی خودتان را بپذیرید. این مهارتی است که به واسطهی یک درمان و یابا توصیه ی شماره ۴ می توانید آن را به دست آورید.

چهارمین قدم برای بازگشت به زندگی بعد از طلاق | آنچه بودید را دوباره کشف کنید

افراد بعد از ازدواج بسیاری از آرزو ها و چیزهایی که در زمانی که مجردی به آن علاقه داشته اند را به دلیل همخوانی نداشتن با زندگی مشترکشان رها می کنند. مخصوصا اگر زندگی مشترک طولانی باشد. به عنوان مثال شاید عاشق گشت و گذار بوده اید اما همسرتان اینگونه نبوده است. شاید عاشق کوه نوردی بودید ولی همسرتان از کوه نوردی متنفر بوده است. تفریح و سرگری قبل از ازدواج شما چه بوده است ؟ چه چیزهایی را به خاطر زندگی مشترک رها کردید ؟ علایق و آرزو های قبل از ازدواج خود را به خاطر آورید و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

درمان افسردگی بعد از طلاق

پشیمانی بعد از طلاق

ازدواج مجدد پس از طلاق

طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

کنار آمدن با طلاق

برگشت بعد از جدایی

درمان طلاق عاطفی

آشتی بعد از طلاق

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

زندگی بعد از طلاق برای زن. آرامش بعد طلاق. موفقیت پس از طلاق. مردان بعد از طلاق. پشیمانی زنان بعد از طلاق. درمان افسردگی بعد از طلاق. عوارض طلاق در زنان. بازگشت به زندگی بعد از طلاق



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.