no-img
نوین اطلس

درمان طلاق عاطفی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

درمان طلاق عاطفی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
مهر ۱۴, ۱۳۹۷

درمان طلاق عاطفی


دو نوع طلاق وجود دارد، طلاق فیزیکی و طلاق عاطفی. در طلاق فیزیکی افراد از هم جدا می‌شوند، یکدیگر را ترک می‌کنند و دیگر کنار هم زندگی نمی‌‌کنند. نوع دیگر یا همان طلاق عاطفی علی‌رغم در کنار هم بودن رخ می‌دهد و به اندازه طلاق فیزیکی و شاید بیشتر از آن تلخ است. طلاق عاطفی وقتی رخ می‌دهد که پیوند عاطفی میان زوجین با سردی رو به رو شود.

در این مطلب نوین اطلس ضمن اشاره به علل و نشانه های طلاق عاطفی به شما نشان می دهد راه حل طلاق عاطفی چیست. هم چنین به شما کمک می کنیم با راهکارهای افزایش محبت بین زن و شوهر مانع طلاق عاطفی شوید.

مذهب نیز در این زمینه و درکنار به کار گیری راه حل های روانشناسی می تواند کمک زیادی به شما کند. به همین منظور در پایان مطلب دعایی برای آشتی زن و شوهر به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

راه حل طلاق عاطفی چیست

اگر نشانه‌هایی از طلاق عاطفی را در روابط خود می‌بینید ( در ادامه این نشانه ها را به شما معرفی می کنیم) و احساس می‌کنید عشق و صمیمیت سابق میان شما و همسرتان وجود ندارد، در این بخش پیشنهاداتی برای شما مطرح شده است:

ابتدا باید از خودتان شروع کنید. معمولا افراد قبل از اینکه رفتار خود را بسنجند مشکلات خود را ببینند، تقصیرها را به گردن دیگری می‌اندازند. در همه ادیان و معارف نیز به افراد توصیه می‌شود که قبل از بررسی رفتار دیگران و قضاوت کردن آن ها، خود را بشناسید و به حساب اعمال خود برسید. اگر فکر می‌کنید حواس همسرتان پرت است و آن‌چنان که باید به خانواده توجه نمی‌کند، سعی کنید منصف باشید و مانند داوری بی‌طرف به نقش خود در ایجاد مشکل نیز بپردازید.

در قدم بعدی آرامش خود را حفظ کنید. با صداقت و با توکل به خدا عشق خود را به همسرتان نشان دهید. انسان بنده محبت است و هر انسانی می خواهد علاقه و توجه دریافت کند. حال نوبت بازسازی احساسات آسیب دیده شخص شخیص خودتان است. می‌توانید از احساسات خود بگویید بدون اینکه با حالت تهاجمی یا تدافعی با همسرتان رو به‌ رو بشوید. در صورتی که همسرتان از حضور نزد مشاور سر باز می‌زند سعی کنید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان که روابط خوبی با همسرتان دارد درخواست کنید که نظر او را عوض کند. به یاد داشته باشید وقتی به دنبال شخص سومی برای ایجاد توافق و صلح هستید خیلی دقت کنید. متأسفانه تمام اطرافیان ما حسن نیت ندارند و به اندازه کافی دلسوز نیستند. حتی اگر دلسوز باشند شاید خرد کافی یا آگاهی لازم را نداشته باشند. پس شنونده‌ای عاقل باشید که به هر حرف و هر کسی اعتماد نمی‌کند.

علل طلاق عاطفی

اولین قدم برای جلوگیری از طلاق عاطفی این است که علل آن را بشناسید و بدانید چرا زوجین درگیر چنین مشکلی می شوند. در ادامه برخی از علل طلاق عاطفی را به شما معرفی می کنیم:

ناهماهنگی بین زوجین:

از مهمترین عوامل سردی زندگی، ناهماهنگی بین زوجین است که دلایل مختلفی دارد. ناهماهنگی بین زوجین گاه به قبل از ازدواج و انتخاب نادرست شریک زندگی مربوط می شود و گاه به زمان پس از ازدواج و رابطه ی نادرست همسران باز می گردد.

انتخاب نامناسب:

در صورتی که میان زوجین تناسبی نباشد، و در آینده ی زندگی هماهنگی بین آن ها برقرار نشود، مشکلات فراوانی مسیر زندگی را با دشواری رو به رو می کند، از این روست که پیامبر فرموده اند: “برای انتخاب همسر، زیبایی او را بر دینش ترجیح ندهید”

تحمیل به ازدواج:

یکی دیگر از عوامل جدایی عاطفی همسران، ازدواج های اجباری است. اغلب دخترانی که با اجبار والدین راهی خانه ی شوهر شده اند، پس از گذشت اندک زمانی، به اختلالات روحی و روانی دچار می شوند؛ چرا که سایه ی فردی را بالای سر خود می بینند که هیچ علاقه ای به او ندارند. فقدان مهر و محبت خانه را تبدیل به کانون درگیری و کشمکش می نماید و تفاهم را از بین برده و نارضایتی را جایگزین آن می کند.

ناهماهنگی بعد از ازدواج:

گاهی اوقات هنگام ازدواج بین زوجین تناسب و هماهنگی های لازم برای ازدواجی موفق وجود دارد، اما پس از چند سال با تغییر شرایط و رشد یافتن یکی از همسران و عدم پیشرفت دیگری، ناهماهنگی هایی بروز می کند؛ یعنی همسری با پیشرفت تحصیلی و شغلی و موقعیتی، احساس می کند طرف مقابلش دیگر هم شان او نیست.

نشانه های طلاق عاطفی

می‌خواهیم نشانه‌های ریز و درشت طلاق عاطفی را بگوییم تا یک روز چشم باز نکنیم و ببینیم ته خط ایستاده‌ایم. بلکه از همان ابتدا گوش‌ به‌ زنگ باشیم و جلوی اتفاقات ناگوار بعدی را بگیریم.

فرار از خانه

نشانه‌‌ٔ بارز طلاق عاطفی، نبود روابط کلامی و عاطفی بین زوجین و فرار کردن از خانه و از یکدیگر است. که البته همان طور که گفته شد این روشن‌ترین نشانه‌‌ٔ طلاق عاطفی است و ممکن است در مراحل پایانی رابطه اتفاق بیفتد.

تمرکز روی نقاط ضعف

در مراحل اولیه و شروع طلاق عاطفی ممکن است هر دو طرف یا یکی از زوجین بر روی نقاط ضعف همسر متمرکز شوند. نادیده گرفتن تمام وجوه مشترک و نقاط مثبتی که در ابتدای ازدواج و عشق آن دو را به هم پیوند می‌داد، باعث پررنگ شدن نقاط ضعف و دورگرینی می‌شود. در این حالت اختلافات پررنگ شده و اشتراکات دیده نمی‌شود و فرد ابتدا به دعوا و تشنج دست می‌زند و کم‌کم به ورطه بی‌تفاوتی می‌افتد.

اهمیتی ندارد چه فکری می‌کنی

شیرازه زندگی مشترک اهمیتی است که زوجین به طرز فکر هم می‌دهند. همان توجه و اهمیتی که سبب می‌شود حتی طرز تفکر همسر را ترجیح دهد. اما اگر زوجین به جایی برسند که طرز فکر هم را نه تنها نمی‌پسندند که اهمیتی هم نمی‌دهند، طلاق عاطفی در حال وقوع است. اگر زن یا مردی برایش مهم نباشد طرف مقابلش چه طرز فکری دارد، باید این هشدار را جدی بگیرد.

بی اعتمادی به یکدیگر

داستان غم‌انگیزی است که نمی‌شود یک نسخه کلی پیچید که اول بی اعتمادی پیش می‌آید که پشت بندش طلاق عاطفی هم کم‌کم سروکله‌اش پیدا می‌شود یا اول به هزار و یک دلیل زوجین به طلاق عاطفی می‌رسند و بی‌اعتمادی هم خودش را جلو می اندازد. در هر صورت بی اعتمادی یکی از ارکان اصلی طلاق عاطفی است.

راهکارهای افزایش محبت بین زن و شوهر

اسلام به منظور ایجاد علاقه و محبت بیشتر میان دو همسر زناشویی ، به همتایى و کفو بودن آنها سفارش کرده است. در واقع می‏توان گفت: مرد و زن اگر از نظر شرایط اعتقادى و اقتصادى، نزدیک به هم باشند و براساس صداقت و حسن اعتماد به همدیگر، زندگى خود را آغاز کنند و در طول زندگى روزمره به آن توجه کافى داشته باشند و آن را رعایت نمایند خداوند علاقه، محبت و الفت را بین این دو همسر قرار خواهد داد. پس از انعقاد پیمان ازدواج نیز براى استحکام خانواده و استمرار آن الفت و علاقه، باید هر یک از مرد و زن به روابط میان خود توجه کافى مبذول کنند.

راهکارهاى ایجاد و افزایش محبت بین زن و شوهر

۱- بکوشید در سراسر زندگى به خصوص در روابط بین خود و همسرتان – به جاى هر گونه پیش‏داورى یا مشاهده اشکالات و ضعف‏ها، نقاط مثبت و قوت را ببینید. به عبارت دیگر، به جاى توجه به نیمه خالى لیوان، به نیمه پر آن توجه کنید.

۲- هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگر مقایسه نکنید.

۳- از رفتارهاى مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیشتر سازید.

۴- از تصمیم‏هاى نادرست و غیر منطقى و کلى‏گویى‏هاى منفى و شکل‏گیرى افکار منفى، درباره همسرتان شدیداً بپرهیزید.

۵- با مطالعه کتاب‏هاى مربوط به انتخاب همسر، آیین همسردارى، چگونگى ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه‏ هاى آموزش خانواده، دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

۶- متعادل کردن انتظارات-انتظارات نامعقول از طرف مقابل محبت میان افراد را کم خواهد کرد. از آن جا که هر انسان فوتها و ضعف های دارد باید تلاش شود بدیها نادیده گرفته شود و نقاط قوت مدنظر قرار گیرد. ماه اول زندگی مشترک را ماه عمل می خوانند. اما سۆال این جاست که چرا فقط ماه اول زندگی باید ماه عسل باشد؟ علت آن است که بعد از مدتی همسران متوجه می شوند که نمی توانند انتظارات یکدیگر را برآورده سازند. راه برطرف شدن این مشکل آن است که انتظارات پایین آورده شود.

دعای آشتی زن و شوهر

برای آشتی زن و شوهر و جلوگیری از طلاق عاطفی دعای زیر بسیار مجرب است:

۴۴۴ مرتبه این دعا ی زیر را بر قطعه ای نبات خوانده و به همسرتان دهید تا بخورد.

یا مُقَلِّبَ القلوب قَلِّب قَلبَها و روحَها و جَسدَها علیٰ مَحبَّتی و عشقی و اُنْسی و اُلفَتی و مَوَدَّتی و قبولِ قَوْلی بِحَقِّ یا بَدوح و یا وَدود اَجِب دَعوتی یا وَصْلائیل
در حالتی که زن و شوهر با هم دعوا کرده اند و روی دیدن همدیگر را ندارند و هر دو بر موضع خود لج بازی و پافشاری میکنند ودر این مواقع باید شخص سومی واسطه شود این کار را انجام دهید.

الف:۱۰۰۱ مرتبه ذکر یا وَدود را بر دو عدد شیرینی یا قند یا آب نبات یا زولبیا بامیه یا مقداری شربت شیرین بخواند و به انها داده تا از آن بخورند.

ب: بر روی دو شیرینی یا اب نبات یا زولبیا بامیه یک بار سوره واقعه را بخوانید و بلافاصله بعد از آن این را بخوانید و به خوردشان دهید.
تَوَکَّلوا یا خُدّام هذهِ السُّورَه بِالاُلفَه و المَحَبَّه بَینَ فلان بن فلان و فلانه بنت فلانه بحق هَهْطُوبْ هَهْطُوب لُهوبْ اَجِب یا صَمْتُون ذُوبَهاء و جَمال تَوَکَّلوا یا خُدّام هذهِ السّورَهِ الشَّریفَه بِالمَحبَّه الدّائِمَه وَالوِداد بین فلان بن فلانه و فلانه بنت فلانه بِحَقِّ هذهِ السُّورَهِ عَلَیکُم و طاعَتَها لَدَیْکُم

نکات مهم :

۱- بجای فلان بن فلانه اسم شوهر و مادرش و بجای فلانه بنت فلانه اسم زن و مادرش را بگویید.
۲- در این دستور دوم نمیتوان دعا را بر شربت و چیزهای مایع خواند ولی در دستور اولی می توانید بر روی مایعات و شربت شیرین نیز بخوانید.

مطالب مرتبط:

بعد از طلاق چه کنم؟

راه حل طلاق عاطفی

نشانه های طلاق عاطفی

از بی توجهی شوهرم خسته شدم

نکات زندگی زناشویی

نقش فضای مجازی در طلاق



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.