no-img
نوین اطلس

راه حل طلاق عاطفی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه حل طلاق عاطفی
zip
دی ۱۳, ۱۳۹۶

راه حل طلاق عاطفی


این مقاله در مورد درمان طلاق عاطفی زوجین، راههای رهایی از طلاق عاطفی، راه حل طلاق عاطفی چیست، راهکارهایی برای طلاق عاطفی، طلاق روانی چیست، نشانه های طلاق عاطفی، مراحل طلاق عاطفی، مقاله در مورد طلاق عاطفی می باشد.

درمان طلاق عاطفی زوجین

مهم ترین نکته ای که توجه به آن می تواند مانع از بروز بسیاری از جدایی های عاطفی شود این است که همسران در شناخت و برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر، ناموفق هستند.

به طور کلی می توان گفت نیازهای اساسی که برای مردان تعریف شده است عبارت است از:

حمایت خانوادگی، تحسین، همراهی در تفریحات و … در مقابل نیازهای اساسی که برای زنان تعریف می شود عبارت است از: محبت، گفت وگو، صداقت و روراستی، حمایت مالی و تعهد خانوادگی.

حال و با توجه به این که تفاوت زیادی در نیاز های مردان و زنان دیده می شود، لذا به وجود آمدن مشکل و سازگاری میان آن ها زیاد تعجب آور نیست.

شاید مردی به راستی به همسرش علاقه داشته باشد و فکر کند که نیازهای همسرش را برآورده کرده است، اما مشکل اینجاست که او تصور می کند نیازهای همسرش مانند نیازهای خودش است و لذا در این مسیر ناکام می ماند. این مطلب درباره زنان نیز صدق می کند.

راههای رهایی از طلاق عاطفی

نگذاریدتکراری شوید

رابطه دو نفره زناشویی نمی‌تواند خود به خود در طول زمان به همان اشتیاق و گرمای روزهای اول باقی بماند. یکنواخت شدن زندگی پس از ازدواج امری طبیعی است، اما ادامه‌دار شدن آن می‌تواند آسیب جدی به زندگی مشترک برساند. ارزشمندترین چیزهایی که ما روزی برای به دست آوردنش بسیار تلاش کردیم، بعد از مدتی برایمان عادی می‌شود. این موضوع در مورد افراد دور و برمان هم صدق می‌کند. چند وقت است که به صورت مادرتان با دقت نگاه نکردید؟ آخرین باری که به پدرتان گفتید که برای‌تان چون تکیه‌گاهی ارزشمند است، کی بود؟ ما به بودن عزیزانمان آنقدر عادت می‌کنیم که فراموش‌مان می‌شود، آنها هم هستند.

بچه‌ها قربانیان ​طلاق خاموش

فراموش نکنید که شما باعث به دنیا آمدن فرزندتان هستید پس وظیفه دارید تا آنجا که می‌توانید در خوشبختی آنها بکوشید. فکر نکنید برای خوشبخت کردن​ آنها باید اسباب بازی‌های گران بخرید یا آنها را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنید.

عاملی که فرزند شما را خوشبخت می‌کند این است که او احساس کند در فضایی سرشار از عشق و علاقه زندگی می‌کند. بچه‌ها باهوش‌تر از آنی هستند که فکر می‌کنید. طلاق ​ روی آنها آسیب‌های بی‌شماری وارد می‌کند. زندگی زناشویی با دعوا و اختلاف هم آنها را آزار می‌دهد اما طلاق خاموش، صدمه‌هایی جبران‌ناپذیر به احساس و آینده آنها خواهد زد.

این هشدار را جدی بگیرید

زن و مردی که از هم جدا می‌شوند اما طلاقشان جایی حک نمی‌شود، آسیب‌های زیادی می‌بینند. آنها سرشار از نیازهای ارضا نشده باقی می‌مانند در حالی که اگر جدایی‌شان رسمی بود، این امکان وجود داشت هر کدام با فرد دیگری شروعی دوباره و منطقی داشته باشند.

آنها به​خاطر منع شرعی و قانونی و اجتماعی ممکن است که خطا نکنند اما دنیای پر از تنهایی، نبود یک همدم، دوست نداشتن و دوست داشته نشدن،هر​کدام می‌تواند از نظر روحی برای‌شان بسیار تخریب‌کننده باشد.

اگر تقیدات مذهبی و خود کنترلی بالایی نداشته باشند، به سمت روابط خارج از خانه روی می‌آورند که این روابط می‌تواند از چت روم‌ها تا ارتباط با همکاران را شامل شود.

جامعه‌ای که در آن زنان و مردان نیازهایشان را این گونه برطرف کنند، سرشار از بی‌اعتمادی و بیماری و ناامنی خواهد بود. طلاق عاطفی زنگ خطری است که همه باید آن را جدی بگیرند.

راه حل طلاق عاطفی چیست

زوج‌ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارند، انسان‌ها را نمی‌شود تغییر داد بلکه باید اولویت‌های خودمان را تغییر دهیم. زوج‌ها در دعوا نباید دنبال مقصر بگردند اینجا نه کسی قاضی است نه وکیل بلکه باید به دنبال آن باشند که هرکسی چقدر در حل مساله سهم دارد. انعطاف‌پذیر و واقع‌گرا باشند و در نهایت اعتقادم بر این است که از طبیعت درس بگیرند شما کدام حیوانی را دیده‌اید و می‌شناسید که وقتی مورد تهدید قرار گرفت همان لحظه از خود عکس‌العمل نشان دهد. به جای آنکه حس‌هایمان را تعطیل کنیم، بهتر آن است که به دنبال فعال ‌سازی حواس‌مان باشیم.

راهکارهایی برای طلاق عاطفی

عشق را رها نکنید :

علاقه می‌تواند مشکل‌گشای شما باشد. اگر می‌بینید هنوز هم همسرتان را دوست دارید و نگاه دلسوزانه‌ای به زندگی دارید می‌توانید برای بهبود رابطه امیدوار باشد. اما نفرت دریچه‌های قلب و فکر شما را برای مسالمت و همزیستی همدلانه با همسرتان مسدود خواهد کرد. اگر همسرتان رفتاری دارد که شما را آزار می‌دهد اما باز هم در درون وجودتان بارقه‌های محبت را می‌بینید برای زندگی تلاش کنید و تصمیم برای طلاق را عقب بیندازید.

برای همسرتان نامه بنویسید :

اگر نمی‌توانید احساساتتان را بیان کنید آنها را در نامه‌ای برای همسرتان شرح بدهید. زن و شوهرهای زیادی هستند که مشکلات، افکار و احساساتشان را برای یکدیگر می‌نویسند و از آن نتیجه می‌گیرند. این روش نه قدیمی و نه بی‌فایده است. گزینه‌ای است که شاید همسرتان از آن خوشش بیاید.

آخرین راه :

اگر همه تلاشتان را در مدت زمانی حداقل یک ساله کردید و همسرتان هیچ تغییری نکرد و زندگی‌تان سخت‌تر شد تصمیم برای جدایی چندان غیرمعقول نخواهد بود. در هر صورت این زندگی شماست که از این رابطه آسیب می‌بیند و خودخواهانه نیست اگر نمی‌خواهید اجازه بدهید کسی آن را با فشارهای روانی، آسیب‌های روحی و عاطفی و جسمی خراب کند.

طلاق روانی چیست

در هرسنی و با هرشرایطی می‌توان انتظار به وجود آمدن طلاق عاطفی را داشت؛ نمی‌توان گفت که علت به وجود آمدن طلاق عاطفی خانواده‌ها به هم شباهت دارد؛ این مشکل می‌تواند در رابطه یک زوج جوان که سن ازدواج آن‌ها ۲تا ۳ سال است رخ دهد یا می‌تواند در یک خانواده‌ای که چند بچه کوچک و بزرگ دارند باشد یا حتی در خانواده‌ای که بچه‌های‌شان به حدی رسیده‌اند که هرکدام به دنبال زندگی خود رفته‌اند رخ دهد که به اصطلاح به این مرحله سندرم آشیانه خالی نیز گفته می‌شود.

اما بیشترین میزان طلاق عاطفی در سال‌های اول ازدواج رخ می‌دهد، وقتی کم‌کم بچه‌ها به جمع خانواده‌ اضافه می‌شوند و زوج سرگرمی بیشتری نسبت به قبل دارند این مسئله کمتر احتمال دارد ولی با بزرگ‌تر شدن بچه‌ها باز هم احتمال طلاق عاطفی پررنگ می‌شود. در یک زندگی زناشویی زوج‌ها در طول مسیر هدف‌هایی دارند و وقتی این هدف‌ها به حداقل می‌رسد می‌توان انتظار طلاق عاطفی را داشت.

نشانه های طلاق عاطفی

در خانه‌ای که هیچ رابطه عاطفی در میان زوج‌ها وجود ندارد و همه از خانه فراری هستند و مدام از یکدیگر گله و شکایت دارند طلاق عاطفی شکل می‌گیرد.

مراحل طلاق عاطفی

زوال و مرگ روابط عاطفی در ۴ مرحله اتفاق می افتد :

۱- مخالفت
۲- رنجش و عصبانیت
۳- عدم پذیرش و طرد
۴- سرکوبی
سلامت نیوز: مراحل طلاق عاطفی

مقاله در مورد طلاق عاطفی

طلاق عاطفی که بیانگر رابطه ی زناشویی است که روبه زوال است ، تنش فرآیند میان زن و شوهر که معمولاً به جدایی می انجامد . پدیده طلاق عاطفی پدیده ای چندعاملی است بدینسان که هرگز یک عامل به تنهایی نمی تواند موجبات پیدایش آن را فراهم کند . در عرف می گویند ، فلان خانواده فقط به خاطرفلان علت از هم پاشید، در اصل این افراد جرقه ها را از عوامل باز نمی شناسد .

هر طلاق عاطفی ، از دیدگاه علی در نوع خود بی نظیر است زیرا یک زن و شوهر با توجه به شخصیت خاص هر یک از آنان ، خانواده منشأ ، نوع همسرگزینی ، منش و خلق و خوی هر یک ، رابطه خاص منحصربه فرد و بی نظیر فراهم
می آورد که قطع این رابطه نیز با پیوند عوامل خاص و شبکه ای منحصر به فرد از عوامل صورت پذیر است .

از این رو است که روش هایی چون مطالعه ی موردی ، زندگینامه ی فردی ، مهمترین و دقیق ترین شیوه ها در راه شناسایی همه ی ابعاد و عوامل طلاق به حساب می آیند .

طلاق عاطفی معلول عوامل متعدد و پیچیده حیاتی و روانی و اجتماعی است . طلاق هم مانند، هر پدیده ای نامطلوب اجتماعی مولود چند عامل است که بعضاً ازآن با ریشه های اجتماعی و فرهنگی و محیطی و برخی دیگر به صورت بنیادهای مشخص اعم از نارسایی های بیولوژیک و یا کمبود روانی جلوه گر می شود .

فرضیه ها :

بررسی علل ترک زوجه و فرزندان ( بدون واقعه طلاق ) توسط زوج در شهر مشهد

۱- آیا پایبند نبودن به اعتقادات دینی (زوج) می تواند باعث طلاق عاطفی
می شود ؟

۲- دخالت های خانواده ( زوج ) تا چه اندازه می تواند سبب طلاق عاطفی شود ؟

۳- آیا روابط سرد عاطفی بین اعضاء خانواده می تواند سبب طلاق عاطفی شود ؟

۴- گرایش به روابط نامشروع توسط زوج یا زوجه خارج از منزل می تواند طلاق عاطفی را ایجاد نماید ؟

۵- عدم توانایی مالی کافی برای تأمین معاش خانواده یا امکانات مالی فرآوان
( زوج ) می تواند طلاق عاطفی را ایجاد کند ؟

۶- استعمال موارد مخدر والکل توسط زوج می تواند طلاق عاطفی را رقم بزند ؟

۷- آیا ارتقاء شغلی و تحصیلات ( زوج) می واند طلاق عاطفی را ایجاد کند؟

۸- آیا وجود فرزندان بیمار ( عقب مانده ذهنی ) یا زوجه بیمار ( غیرمصری) که بعد از ازدواج مبتلا به آن شده باشد طلاق عاطفی را به وجود می آورد ؟

۹- آیا سوء معاشرت زوجه می تواند سبب طلاق عاطفی شود ؟

مطالب مرتبط:

درمان طلاق عاطفی

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.