no-img
نوین اطلس

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان
امتیاز 3.00 ( 1 رای )
zip
آبان ۲۶, ۱۳۹۷

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان


خانواده در هنگام بروز اشتباهات، باید زمینه جبران اشتباه را برای نوجوان فراهم کنند. هنگامی که نوجوان احساس کند، والدین در محیط خانواده ارتباط موثری با فرزندان خود دارند و خانواده به او فرصت مناسب را می دهد تا بتواند بودن خود را تجربه کند و خودش را نشان دهد می توان نسبت به درست شدن رفتار او بیشتر امیدوار بود. در این مطلب به شما نشان می دهید با اشتباهات مختلف نوجوان ها ی خود از جمله درس نخواندن، پرخاشگر، لجبازی و سرکشی چگونه برخورد کنید و چه رفتاری از خود نشان دهید.

ارتباط موثر والدین با فرزندان در محیط خانواده

خانواده، یک محیط اجتماعی کوچک است که روابط اعضای آن، به خصوص ارتباط والدین با فرزندان، مهم ترین عنصر شکل دهنده این محیط اجتماعی می باشد. رشد مطلوب و سالم فرزندان در تمام ابعاد وابسته به ارتباط موثر و مطلوب والدین با فرزندان در محیط خانواده می باشد. بررسی های و تجزیه و تحلیل های بسیاری به ارتباط موثر والدین با فرزندان اختصاص یافته است و برای آن اهمیت و ارزش خاصی قائل شده اند.

رفتار با نوجوان درس نخوان

اگر فرزندی نتوانست درس بخواند، نباید به او گفت که تو بی استعدادی، تکرار این جمله باعث می شود که فرزند ما فکر کند در تمام زمینه ها بی استعداد است. در صورتی که ممکن است او در سایر زمینه ها بسیار هم ممتاز باشد.

اصولا به جای این که به فرزندمان بگوئیم: “تو در درس بی استعدادی”، باید به او گفت: “تو در زمینه های دیگر بسیار با استعدادی، چرا از هوش و حواست برای درس خوندن استفاده کامل نمی بری ؟” بیان این مطلب به نوجوان یادآور می شود که او به حد کافی استعداد دارد و در سایر زمینه ها مورد تایید پدر و مادر است فقط در درس خواندن کمی تامل وتردید می کند.

در مورد رفتار با نوجوان درس نخوان باید بدانید والدینی که بیش از حد مراقب تکلیف فرزندشان هستند و دایما ازآن ها جویا می شوند که آیا تکالیفت را انجام داده ای یا نه و دایما به آن ها می گویند که تکلیفت را بیاور تا من ببینم یا من انجام بدهم، باید بدانند که فرزندشان در ضمن این که به آن ها متکی می شود احساس مسئولیتی هم نسبت به تکلیف خود نمی کند، برای این که آموخته است که مادر نگرانش بالاخره به سراغش می آید و تکلیف را برایش انجام می دهد.

رفتار با نوجوان پرخاشگر

سر یک نوجوان پرخاشگر داد نزنید. یادتان باشد برای رفتار بد هیچ عذر و بهانه ای مقبول نیست حتی اگر این رفتار از شما والدین سر بزند. همانطور که شما از فرزندتان نمی پذیرید به علت قربانی شدن حق سوء استفاده از کسی را داشته باشد، شما هم حق ندارید از فرزندتان با دشنام دادن و داد و فریاد و لقب های زشت انتقام بگیرید. بد حرف زدن و دشنام دادن به نوجوانتان تنها کارها را خرابتر می کند. هم در کوتاه مدت، یعنی در مشاجره اخیر و هم در دراز مدت. چون نه تنها رفتار فرزندتان را تغییر نمی دهد بلکه رابطه او و شما را در دراز مدت خراب می کند.

همچنین تهدید کردن نوجوان پرخاشگر رفتار درستی نیست. بهتر است وقتی دعوا و مشاجره داغ است فرزندتان را تهدید نکنید. مثلا گفتن اینکه «اگر تمامش نکنی، رایانه ات را تعطیل می کنم!» باعث نمی شود که فرزندتان ناگهان داد و فریادش را تمام کند و به اتاقش برود. در عوض این تهدید او را بیشتر عصبانی می کند و به ادامه مشاجره تشویق می شود. بهتر است اگر هم تهدید می کنید بیان آن را تغییر دهید مثلا بگویید اگر به اتاقت نروی و آرام نشوی، بعدا عواقبی به علت این رفتار در انتظارت خواهد بود و سپس اتاق را ترک کنید.

رفتار با جوان لجباز

یک رفتار درست با جوان لجباز این است که کارهای مهم و باارزش را به فرزندان محول کنید. متأسفانه بسیاری از والدین و معلمان کارهائی را که کودکان و نوجوانان می‌توانند انجام دهند خودشان برعهده می‌گیرند. اگر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند احساس وابستگی می‌کنند.

همچنین در مواردی تنبیه برای تغییر رفتار نادرست کودک و نوجوان مؤثر است. اگر رفتارهای منفی نظیر لجبازی و خشونت در درازمدت در کودک و نوجوان مشاهده می‌شود باید تشخیص داد که تنبیه در اصلاح رفتار او مؤثر است یا تشویق. حبت و احترام خود را به فرزندان نشان دهید. به فرزندتان بگوئید تو برای من مهم هستی. من نگران این مسئله هستم. می‌توانی کمکم کنی راه حلی برای آن پیدا کنم؟

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

والدین نباید از یاد ببرند که بلوغ جنسی و جسمی فرزندشان می‌تواند روحیات آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. تقریبا تمامی انسان‌ها این سیر تکاملی را به صورت طبیعی طی می‌کنند. والدین با بروز یک سری علائم در فرزندشان باید نسبت به تغییر رفتار آن‌ها خود را آماده کنند. به طور معمول تغییرات فیزیکی در سن‌های ۸ تا ۱۴ سال و یا کمی بیشتر، کاملا قابل تشخیص است.

والدین می‌توانند تغییرات ظاهری فرزندشان را به وضوح مشاهده کنند. وقتی پدر و مادرها در فرزندان خود چنین تغییراتی را مشاهده کنند، باید خود را با شرایط جدید که در فرزندشان به وجود آمده، سازگار کنند. بسیاری از بچه‌ها با شروع شدن دوران نوجوانی خلق و خو و رفتارهای‌شان به کلی تغییر می‌کند. آن‌ها سعی می کنند که خود را مستقل جلوه دهند. این چنین فاصله گرفتن آن‌ها از محیط خانواده و سرکش شدنشان تقریبا طبیعی بوده و نحوه ی برخورد درست این است که آن ها درک کنید.

مطالب مرتبط:

عشق های نوجوانی

مشکل سیگار کشیدن نوجوانان

مشاوره نوجوانان

مشاوره مشکلات خانوادگی



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.