no-img
نوین اطلس

نقش پدر در تربیت فرزندان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نقش پدر در تربیت فرزندان
zip
آبان ۲۶, ۱۳۹۷

نقش پدر در تربیت فرزندان


شاید بسیاری از افراد حتی در دنیای مدرن امروزی تصور کنند که تربیت فرزندان فقط برعهده‌ی مادران است و پدران تنها مسئول تأمین مخارج خانواده هستند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که نقش پدر در تربیت فرزند دختر و فرزند پسر چیزی نیست که بتوان به‌راحتی نادیده گرفت. در این مطلب نوین اطلس به شما نشان می دهد نقش پدر در خانواد چیست و اهمیت آن چقدر است. همچنین در مورد اثرات از دست دادن پدر در کودکی نیز صحبت خواهیم کرد.

نقش پدر در خانواده چیست

گاهی نقش پدر در خانواده خیلی واضح نیست و ممکن است از خود بپرسید اصلا نقش پدر در خانواده چیست؟ منظور از پدری‌کردن یا پدری، حضور جدی پدر در فرآیند تربیت، رشد و تحول فرزند و نقش بازی کردن فعال او در زندگی فرزند یا فرزندانش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پدری‌کردن بیش از مادری‌کردن به شرایط و عوامل زمینه‌ای و محیطی بستگی دارد. به بیان واضح تر، درحالی‌که مادری‌کردن بیشتر تحت تأثیر مسائل غریزی است، به نظر می‌رسد اگر پدری در زندگی فرزندانش نقش فعال و جدی نداشته باشد، چندان به جایگاهش اهمیتی داده نمی‌شود.

نقش پدر در تربیت فرزند دختر

نقش پدر در تربیت فرزند دختر بیشتر در مسائل احساسی اهمیت دارد. اگر دختران از پدرانشان جملات محبت آمیز دریافت کنند با شنیدن هر ابراز علاقه ای از سوی جنس مخالف در بیرون از خانه خودشان را گم نمی کنند و از خود بی خود نمی شوند. به همین ترتیب دختر با نقش آفرینی پدر خود اعتماد به نفس لازم را به دست می آورد و شخصیت استواری به دست می آورد. پدرانی که هنوز نمی توانند به دخترانشان ابراز علاقه کنند باید به خاطر داشته باشند که اگر بین محیط خانه و محیط برون تعادلات عاطفی برقرار شود دخترها هنگام مواجه شدن با ابراز محبت های جنس مخالف دچار شوک نمی شوند.

نقش پدر در تربیت فرزند پسر

نقش پدر در تربیت فرزند پسر به مسائل اجتماعی مربوط می شود. نوجوان پسر، قدرت حل مسئله را از پدرش می‌آموزد؛ البته این بدان معنا نیست که مادرها این قدرت را نداشته باشند، بلکه از دید پسرها، پدر نماینده اجتماع است و مادر نماینده آسمان. از همین رو، پدر نماینده عقل و خرد و نیم‌کره چپ فرزندان و مادر نماینده احساس و دل و نیم‌کره راست آن‌هاست؛ پس حتماً پدر راه مقابله با مشکلات و تسلط‌یافتن بر امور زندگی را به پسر درس می‌دهد. اگر فرزند پسری از وجود پدر محروم شود، از مادر می‌آموزد، ولی در عین حال نیاز به الگوهای تکمیلی اجتماعی دارد.

اهمیت نقش پدر در خانواده

اهمیت نقش پدر در خانواده و تربیت فرزند بر خلاف چیزی که تصور می شود خیلی پررنگ است. پدرانی که دخالت بیشتری در تربیت داشته اند، فرزندان آن ها علاوه بر داشتن رفتار مسئو لانه، حس مسئولیت پذیری بالاتری در مورد رفتار خودشان داشته، کمتر دیگران و شانس و اقبال بد را به عنوان مشکلات رفتاری خود مطرح می کردند. فرزندانی که پدران آن ها به اندازه کافی در تربیت شان نقش داشته اند دارای توانمندی بیشتری در حل مسائل، مهارت های کلامی و پیشرفت تحصیلی بوده اند. مشاهدات بیانگر آن است افرادی که در بزرگسالی همدلی بیشتری با دیگران نشان می دهند ، در کودکی از مشکلات صحیح پدر در تربیت خود بهره مند بوده اند.

از دست دادن پدر در کودکی

مرگ پدر یکی از پر استرس ترین وقایع زندگی یک کودک است. کودکان در هر رده ی سنی وقتی پدر خود را از دست می دهند، در معرض مشکلات رفتاری و هیجانی، به ویژه افسردگی، قرار می گیرند. وقتی پدر کودکی فوت می شود کودک علاوه بر فقدان او، یک رشته فقدان های ثانوی را نیز تجربه می کند، فقدان هایی مثل از دست دادن برخی امکانات مالی، کاهش دسترسی کودک به والد دیگر و فقدان هایی که معلول تغییر نقش ها و مسئولیت ها در خانواده هستند.

در زمینه تاثیرات کوتاه مدت مرگ والدین نشان می دهد بین مرگ والدین و بروز اختلالات روانی در کودک، چند هفته پس از مرگ والدین رابطه ی شدید هست. در تحقیقاتی نشان داده شده واکنش فوری کودکان به مرگ عزیزان عبارتند از: اضطراب شدید، گریه و بداخلاقی، وابستگی شدید، مشکلات مرتبط با جدایی، افزایش پرخاشگری، کابوس و مشکلات خواب، ترس ازمصدومیت، مشکلات مرتبط با توالت رفتن، بی اشتهایی بی قراری، از دست دادن تمرکز حواس و مشکلات یادگیری.

مطالب مرتبط:

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟

تغییر رفتار مردان بعد از بچه دار شدن

روش برخورد با شوهر بی مسئولیت

تأثیر تولد فرزند بر روابط زن و شوهر



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.