no-img
نوین اطلس

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟
zip
آبان ۲۶, ۱۳۹۷

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟


اولین و مهمترین مساله این است که پدر و مادر فکر می کنند برقرار کردن ارتباط دوستی با نوجوانان مشکل می باشد، در صورتی که اگر پدر و مادر کمی حوصله به خرج دهند و صبوری کنند و با آرامش به حرف های فرزندان نوجوان خود را گوش دهند مسلما خیلی از مشکلاتی که غیر قابل حل به نظر می رسند به سادگی حل خواهند شد.

نوع رفتار و صحبت با فرزندان در دوران نوجوانی و سن بلوغ می تواند تاثیر خیلی زیادی بر زندگی آینده ی آن ها بگذارد. در این دوران آن ها بسیار حساس می شوند و ممکن است با پدر و مادر خود مشکلاتی پیدا کنند. در این شرایط والدین باید بدانند چگونه با نوجوانان خود رفتار کرده و با آن ها ارتباط موثری برقرار کنند.

چگونه با جوانان رفتار کنیم

جهت مدارا کردن و رفتار درست با فرزند جوان خود باید به نکات زیر توجه کنید:

۱. فرزند جوانتان را با دوران جوانی خود مقایسه نکنید. جوان متعلق به امروز است نه زمان قدیم. از ایشان نخواهید که مثل شما فکر کند. مثل شما زندگی کند و یا مثل شما لباس بپوشد.

۲. خواسته های فرزندتان را باور داشته باشید. او هم انسان است و دارای فکر و اراده است. به فکر و خواست او احترام بگذارید. اگر مخالف نظر شماست با منطق و دلیل و با محبت او را قانع کنید، نه با تحکم و زور.

۳. زیاد به جوانتان امر و نهی نکنید. از موضع قدرت دستور ندهید. با محبت از او کاری را بخواهید.

۴. با نوجوان خود لجبازی نکنید.

۵. خواسته خودتان را بر او تحمیل نکنید.

۶. خطاها و لجبازی و مخالفت های او، را نادیده بگیرید.

۷. در بین جمع و فامیل، شخصیت او را حفظ نمایید.

رفتار با نوجوان در سن بلوغ

یکی از مهم ترین کارهایی که پدر و مادر باید برای فرزندشان از کودکی و به ویژه در نوجوانی و سن بلوغ انجام بدهند، بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوان است. والدین باید کاری کنند تا نوجوانشان خودش را دوست داشته باشد و در نهایت به اعتماد به نفس یعنی جرات داشتن و شجاعت، برسد. راهکارهای زیر می توانند در بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانان در سن بلوغ به شما کمک کنند:

۱. هیچ گاه از ظاهر نوجوانتان، منفی نگویید. به او آرامش بدهید و بگویید که شما هم در دوران بلوغ چه تغییرات ظاهری را تجربه کرده اید. نشان دادن عکس هایتان در دوران بلوغ می تواند برای نوجوانتان خوشایند باشد.

۲. محبت کردن را فراموش نکنید. با توجه به جنسیت فرزندتان و همچنین با توجه به نوع محبتی که فرزندتان نیاز دارد، حتما به او محبت کنید.

۳. فراهم کردن امنیت نوجوان در سن بلوغ نیز بسیار مهم است. هر زوجی ممکن است در زندگیشان با یکدیگر مشکلاتی را داشته باشند. اما مراقب باشید که مشکلات و تعارض هایتان را در حضور فرزندان مطرح نکنید و در مکانی به صورت خصوصی با یکدیگر راجع به تعارضتان صحبت کنید.

۴. تشویق کردن یک اصل دیگر در رفتار با نوجوانان است. حتما نوجوانتان را به دلایل مختلف، و با توجه به موفقیت هایی که به دست آورده است، تشویق کنید و به او انگیزه پیشرفت بدهید.

صحبت با جوانان

والدین حتی اگر صحبت نکنند همیشه با فرزندان ارتباط برقرار می کنند. والدین باید همیشه با فرزندان صحبت کنند. اگر آنان از آن طفره می روند، می توانید با روش های مختلف او را تشویق کنید.
چگونه می توان نوجوان را به صحبت کردن تشویق کرد؟

به حرف های نوجوان گوش کنید
بسیاری از نوجوانان شاکی هستند که والدین به حرف آنان گوش نمی کنند. ارتباط مانند خیابان دوطرفه است. اگر می خواهید نوجوان به حرف شما گوش کند، با دقت شنوای حرف هایش باشید.

برای نظر نوجوان احترام قائل شوید
در برخی موضوعات نظر فرزندان را بپرسید. گاهی نظر آنان با ارزش است. این امر به نوجوان کمک می کند که در مورد مسائل مختلف فکر کند و از طرفی اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

با رفتار و گفتار مثبت سرمشق و الگوی فرزندان باشید
اگر با همسر و فرزندان رفتار خوبی داشته باشید، نوجوان می کوشد رفتار شما را سرمشق خود قرار دهد.

انعطاف پذیر باشید
به موضوعات مورد علاقه نوجوان توجه کنید. علایق و خواسته های نوجوان با ما فرق دارد؛ همان طوری که ما نوجوان بودیم، خواسته های ما با والدین متفاوت بود. خود را جای او بگذارید و مسائل را از دید او ببینید.
چه رفتارهای منفی را باید کنار گذاشت؟

توهین نکنید
نوجوانان مانند همه دوست ندارند تحقیر شوند. هرچه بیشتر به نوجوان توهین کنید، بیشتر از شما فاصله می گیرد و رفتارش بدتر می شود. تحقیقات نشان می دهد نوجوانانی که مورد تحقیر و توهین والدین هستند در زندگی فردی و اجتماعی در مقایسه با دیگران موفقیت کمتری دارند.

ارتباط موثر والدین با فرزندان

راهکارهایی برای برقرای ارتباط مؤثر والدین و فرزندان

  • با رفتار و گفتار مثبت سرمشق و الگوی فرزندان خود باشید
  • برای گوش دادن به حرف های فرزند خود وقت بگذارید
  • ارتباط با فرزند اگر بر پایه محبت و عشق باشد، سبب ایجاد اعتماد به نفس در او می شود.
  • ارتباط موثر والدین، رمز موفقیت فرزندان است.
  • به جای فرزندان تصمیم نگیرید، آنها می خواهند مستقل باشند.
  • فرزندانی که به راحتی با والدین خود صحبت نمی کنند، نمی توانند نیاز هایشان را مطرح کنند.
  • فقط با ارتباط خوب و موثر می توانید به فرزندان توجه کنید و حامی آنها باشید.
  • همیشه عامل عدم موفقیت هایمان خودمان هستیم
  • به والدین توصیه می شود از واکنش های کلیشه ای مثل عبارت «مرد که گریه نمی کند» در مورد پسر نوجوان خود بپرهیزند. با احساسات او همدلی کنند و به آن ها احترام بگذارند. الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و او را تشویق کنند تا دوستان صمیمی برای خود پیدا کند و احساساتش را برای آن ها بیان کند.

مشکلات جوانان با پدر و مادر

وقتی کودکان به سن نوجوانی و جوانی می رسند مشکلات متعدی می تواند میان آن ها و خانواده شان به وجود بیاید. یکی از مشکلات اساسی که بسیاری از پدر و مادرها با آن مواجه می شوند مشکلات و دغدغه هایی مربوط به سفر و مهمانی است. بسیاری از نوجوانان هستند که تمایلی به سفر یا مهمانی رفتن ندارند و یا از مهمانی رفتن یا سفر کردن به همراه خانواده خود بیزار هستند و هنگامی که خانواده آن ها قصد رفتن به مهمانی را دارند می گویند که ما خانه فلان شخص نمی آییم و یا می خواهیم در خانه تنها باشیم.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که پدر و مادرها با نوجوان خود دارند این است که نوجوان شان تمایل دارد تنها بماند و با آنها به مهمانی و یا مسافرت نرود. این مشکل بسیاری از خانواده ها را نگران می کند و برخی والدین نمی دانند که در این شرایط باید چه کار کنند مثلا نمی دانند که باید نوجوان خود را در خانه تنها بگذارند و یا به زور هم که شده او را با خود به مهمانی و مسافرت ببرند و اصلی ترین دغدغه خانواده ها و پدر و مادرها در این شرایط این است که اگر نوجوان را تنها بگذاریم خودش را با چه فعالیتی سرگرم خواهد نمود مثلا به سایت های نامناسب اینترنتی می رود و یا شبکه های اجتماعی و کارهایی از این قبیل.

مطالب مرتبط:

مشکل سیگار کشیدن نوجوانان

مشاوره دوستی دختر و پسر

نحوه برخورد با اشتباهات نوجوانان

مشاوره نوجوانان



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.