no-img
نوین اطلس

مشاوره دوستی دختر و پسر


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشاوره دوستی دختر و پسر
zip
آبان ۱۲, ۱۳۹۷

مشاوره دوستی دختر و پسر


در کشور ما همیشه با توجه به فرهنگ و مذهب برداشت های مختلفی از دوستی دختر و پسر شده است. اینکه در جوامع دیگر دختر و پسر از همان ابتدا در محیط های مختلف با هم در ارتباط هستند به هر چه بهتر بودن شناخت این دو از هم کمک بزرگی کرده است. ولی در کشور ما به علت جدا بودن دختر و پسر تا دانشگاه مشکلاتی در روابط دختر و پسر به وجود آمده که مضرات آن را از فواید آن بیشتر کرده است. از نظر روانشناسی دوستی و روابط دختر و پسر در اجتماع برای بالا رفتن اعتماد به نفس و تقویت مهارت های ارتباطی امری واجب است اما باید در قالب موازین شرعی بوده و از نظر شرعی نیز بررسی شود.

دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی

دوستی دختر و پسر و عشق های آزاد دیگر مورد قبول دانشمندان و روانشناسی اجتماعی نیست. روان‌شناسان معاصر، با طرح مباحثی همچون روان‌شناسی مثبت‌گرا، هوش هیجانی، روان‌شناسی دینی و روان‌شناسی شادکامی، این مطلب را تاییدکرده‌اند که انسان سالم، خوش‌بخت و مثبت‌گرا کسی است که بتواند وسوسه‌های نفسانی خود را مهار کند، لذت‌های آنی را به تأخیر بیندازد، رابطه جنسی را تا زمان ازدواج برقرار نکند، خویشتن‌دار باشد و به جای پرداختن به منافع شخصی خود، با دیگران همدردی کند و به حمایت آن‌ها بپردازد.

سخت‌گیری و اعمال محدودیت‌های زیاد که مانع آزادی و خلاقیت افراد است نیز مانع تربیت و رشد انسان‌های مثبت و خودنگهدار می‌شود. اینجاست که ناگزیریم میانه‌روی را پیشه کنیم و در این موضوع یعنی برخورد با مسئلهٔ روابط دختران و پسران گرایشی اعتدالی را برگزینیم. اما نکتهٔ مهم این است که مدافعان دیدگاه اعتدالی، جز نقد و رد سایر نظرها، طرح روشنی برای جهت‌دادن روابط دختران و پسران، همسو با ارزش‌های فرهنگی و دینی جامعه ندارند!

روابط دختر و پسر در دانشگاه

گاهی اوقات فکر می کنم کاش در دانشگاه ها دخترها و پسرها را جدا می کردند; ولی باز با خودم می گویم آن وقت این اتفاقات در پنهان می افتاد و شاید بدتر از این می شد . واقعا علت چیست و چه باید کرد؟

دوست دارم به این گونه افراد گفته شود فکر نکنند شجاعت به خرج می دهند و در جلوی چشم های نامحرمان و پسرهای دیگر با یکدیگر قدم می زنند یا دست می دهند و یا شانه به شانه راه می روند .

توجه شما دانشجوی گرامی به مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه، به خصوص لزوم رعایت ارزش ها و هنجارهای دینی و اخلاقی در محیط دانشگاه و احساس مسؤولیت تان در برابر برخی نابهنجاری ها، قابل تقدیر و تحسین است

رابطه دختر و پسر از نظر شرعی

احکام دوستی دختر و پسر از نظر مراجع تقلید

در گفت‌وگوی زن و مرد نامحرم هیچ تفاوتی در گفت‌وگوی مستقیم و از راه دور نیست و در هر دو مورد اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشکال دارد.
چت کردن با جنس مخالف و ردوبدل کردن صحبت‌های معمولی در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد جایز نیست.
سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشکالی ندارد.
شوخی کردن با نامحرم اگر با قصد لذت باشد و یا بترسد که به گناه بیفتد جایز نیست.
ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است اما ارتباط شغلی اگر باعث مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود اشکالی ندارد.
نامه‌نگاری با نامحرم و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل چون باعث فتنه و فراهم آوردن فساد می‌شود اشکال دارد.

فواید دوستی دختر و پسر

برخی از افراد با این هدف وارد دوستی با طرف مقابل خود می شوند که در نظر دارند یکدیگر را برای ازدواج بیشتر بشناسند و شناخت می تواند از فواید دوستی دختر و پسر باشد اما این نظر کاملا غلط است . اگر می خواهید به شناخت بیشتری قبل از ازدواج برسید راه دیگری نیز به جز این دوستی های بی اساس وجود دارد . برای به دست آوردن این شناخت حتما لازم نیست با یکدیگر دوست شوید و روابط عاطفی برقرار کنید بهتر است رابطه ای مانند دو هم کلاسی یا دو همکار، داشته باشید و پا را فراتر از آن نگذارید .(همچنین نگاه کنید به رفتار صحیح با دوست پسر)

امروزه یک ذهنیت نادرست در برخی از جوانان ما شکل گرفته که هر چه دوستی های قبل از ازدواج آن ها بیشتر باشد می توانند در انتخاب همسر بهتر عمل کنند اما نمی دانند که افرادی که دوستی با آدم های بیشتری را تجربه کردند و به قول معروف دوست دختر و یا دوست پسرهای بیشتری داشته اند، بعد از ازدواج رضایت کمتری از زندگی شان دارند و مشکلات بیشتری را تجربه خواهند کرد.

مضرات دوستی دختر و پسر

مضرات دوستی دختر و پسر هم برای دخترها و هم برای پسرها وجود دارد. دخترها چون در روابط عاطفی‌تر و احساسی‌ترند، وقتی با شکست مواجه می‌شوند، بیشتر صدمه می‌بینند. آنها گاهی وقت‌ها در شرایط بسیار منفی قرار می‌گیرند و امکان ازدواج‌ بعدی‌شان به شدت کاهش می‌یابد. پسرها هم دنیای شکننده‌ای دارند و خیلی سخت خودشان را بازسازی می‌کنند. دختر و پسر احساس می‌کنند که روح لطیفشان را در یک سری روابط تیره کرده‌اند. با چه امید و آرزویی به هم دل می‌بندند، اما وقتی این روابط آن‌طور که تصور می‌کردند پیش نمی‌رود، دچار سرخوردگی‌های فردی و اجتماعی می‌شوند.» اینجاست که «چرا انسان کند کاری که باز آرد پشیمانی» در موردشان مصداق پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط:

چگونه رابطه دوستی را به ازدواج ختم کنیم

چگونه با دوست پسرم ازدواج کنم

مشاوره نوجوانان

طولانی شدن رابطه دوستی

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

مشاوره رابطه قبل از ازدواج

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟



موضوعات :
مشاوره

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.