no-img
نوین اطلس

راههای شاد زیستن در اسلام


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راههای شاد زیستن در اسلام
zip
بهمن ۲۵, ۱۳۹۶

راههای شاد زیستن در اسلام


این مطلب در مورد موضوعات راز شاد زیستن چیست، راز شاد زیستن در زندگی زناشویی، آیه در مورد شادی، شاد زیستن زنان، شادی و نشاط در روایات، شادی در قرآن و روایات، شعر شاد زیستن نوشته شده است.

راز شاد زیستن چیست

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران روانشناسی روی افراد و زوج‌های مختلف انجام داده‌اند، به نتایج جالبی درباره خوشحالی و احساس شادی در زندگی به دست آورده‌اند.

این پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند افرادی که در دوران تجرد احساس شادی و خوشبختی نمی‌کنند، به احتمال زیاد پس از ازدواج نیز احساس شادی نخواهند داشت زیرا خوشبختی و شادی از درون هر شخص سرچشمه می گیرد.

راز شاد زیستن در زندگی زناشویی

قانون اول

تحقیقات نشان داده است، هنگامی که مشاجرات میان همسران بیش از یک شبانه‌روز به طول بینجامد و راه‌حلی برای خاتمه دادن به آن پیدا نشود، بر روابط میان زوجین تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین نخستین قانونی که بهتر است در خانواده وضع شود، قرار دادن زمان معین برای حل درگیری‌ها و اختلافات است. متخصصان معتقدند، خشم یک پاسخ دفاعی فیزیکی و احساسی است که در روابط خانوادگی سالم، میان زوجین به وجود می‌آید و این مسئله طبیعی است. آنچه اهمیت دارد کنترل و مدیریت بحران در زمان مشخص بوده و بهتر است قبل از اینکه روز به پایان برسد برای این مشکلات راه حل مناسبی پیدا شود و زن و شوهر بدون استرس و نگرانی برای روز کاری دیگر آماده شوند.

قانون دوم

بازگو کردن مشکلات و توقعات در پایان هر روز، قانون دیگری است که اجرای آن به بهره‌مندی از یک زندگی شاد و موفق کمک می‌کند. بسیاری از زوجین زمانی مشکلات و انتظارات خود را بیان می‌کنند که مدت زمان زیادی از آن گذشته و به مجموعه مشکلات قبلی که همچنان در محفظه خاطرات تلخ نگهداری می‌شوند، اضافه شده است.

زمانی که زوجین در پایان هر روز و باتوجه به شرایط عاطفی و روحی همسر بدون نگرانی، توقعات و مشکلات خود را بازگو کنند، حل مشکلات نتیجه بخش‌تر خواهد بود.

قانون سوم

رازدار بودن قانون دیگری است که برای دستیابی به ازدواج شاد باید مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از زوجین بویژه در سال‌های نخست زندگی مشکلات خود را با پدر و مادر و دیگر اطرافیان، در میان گذاشته و از آنها برای حل مشکلات نظرخواهی می‌کنند.

به عقیده متخصصان، زن و شوهر باید به تنهایی درباره رفتارهای خود قضاوت کنند و در صورتی که به نتیجه قابل‌قبولی دست پیدا نکنند، مراجعه به مشاوره خانواده، بهترین راه حل خواهد بود.

آیه در مورد شادی

با جستجو در آیات و با دقت در روایات و دستور های دینی می توان به این حقیقت پی برد که دین اسلام به چه میزان، این مسئله را مورد تأکید قرار داده است. برخی از این دستور های دینی که هدفی جز تأمین سلامت روحی و جسمی انسان را تعقیب نمی کنند، از قرار ذیل است:
یک. ورزش و مسابقه

«ارسله معنا غدا یرتع و یلعب»(۲۷)
در قرآن کریم در داستان حضرت یوسف و یعقوب آمده است: آن گاه که فرزندان او خواستند یوسف را از ایشان جدا کنند، ورزش را بهانه کردند و گفتند: «فردا او را همراه ما بفرست تا ورزش و بازی کند و ما هم یقیناً از او محافظت می کنیم.»(۲۸) و این بهانه هایی بود که حضرت یعقوب در برابر آن سکوت اختیار کرد، سکوتی که علامت رضایت و بیانگر تأیید این کار است.
نقل تأییدآمیز بازی و ورزش یوسف در داستان او، و نیز تأکید بر ورزش و مسابقات در روایات (۲۹) و سفارش های فراوان در خصوص ورزش هایی که پیش از همه نشاط آور و مفرح است، (۳۰)خود می تواند دلیلی بر تأکید دین اسلام بر تفریح های سالم باشد.
افزون بر این، قرآن کریم از دو پیامبر به خاطر ویژگی «قوت» و «نیروی بدنی» تعریف و تمجید می کند، یکی از طالوت (۳۱) و دیگری از حضرت موسی در جریان کمک کردن او به دختران شعیب (۳۲) که همگی نشان دهنده ی توصیه به قدرتمند شدن در پی تلاش و کوشش است. ورزش های سوارکاری، تیراندازی و شنا سه ورزش مورد تأکید اسلام است که فرح بخشی این سه در میان رشته های فراوان دیگر بر اهل فن پوشیده نیست.

شاد زیستن زنان

برای شاد بودن عجله کنید

وقت تلف نکنید. همین امروز را غنیمت بشمارید و در همین لحظه اکنون برای شادی خود به پا خیزید. به نکات مطرح شده توجه کنید و برای اجرایی کردن آنها در تلاش باشید. این چند اصل، رازهایی هستند که با متحول کردن زندگی‌تان می‌توانند شما را به یک زن شاد و خندان تبدیل کنند. فراموش نکنید شما لایق بهترین احوال هستید و هیچ لوازم آرایشی به اندازه شادی و تبسم شیرین بر لب، نمی‌تواند شما را زیبا و جذاب‌تر کند.

کمال‌گرایی ممنوع!

زنان شاد خیلی خوب می‌دانند که کمال‌گرایی دشمن شادی‌شان است، آنان به جای داشتن نگاه آرمانی و ایده‌آل‌گرایانه به خود، سعی می‌کنند نگاه واقعی به خود داشته باشند و با پذیرش نقاط قوت و ضعف‌شان، برای تقویت و اصلاح آنها تلاش کنند. بی‌شک، نگاه واقعی به خود داشتن زمینه‌ای فراهم می‌کند که آنان در جهت کمال‌گرا بودن حرکت کنند.

خودباوری

«من خودم را باور دارم»، شعار اکثریت به قریب اتفاق زنان شادی است که خود را همان گونه که هستند پذیرفته‌اند و دوستش دارند. خوددوستداری و اهمیت به خویشتن خویش اولویت برتر آنان در زندگی است. زنان شاد هرگز ارزش خود را منوط به چیزی نمی‌دانند و وابسته به آن نمی‌کنند، در حقیقت به این باور رسیده‌اند که ارزش آنها بستگی به این ندارد که چه دارند و چگونه به نظر می‌رسند. معمولا آنان همیشه برای کسب احساس رضایت درونی، برقراری روابط موفق و داشتن سلامت و صداقت احساسی در تلاشند، چه‌بسا به یقین به این خودباوری رسیده‌اند که ارزشمندند و لیاقت‌ها و شایستگی برتری دارند که بسیاری ممکن است در حسرت داشتن آنها باشند.

مسئولیت در برابر خود

زنان شاد بدرستی به این حقیقت رسیده‌اند که زندگی مال آنهاست و در قبال آن نیز، خود مسئولند. آنها می‌دانند تنها خودشان هستند که می‌توانند کاری برای شاد بودن خود انجام دهند و سعادت و خوشبختی‌شان نیز تنها در گرو تفکرات سالم و تصمیمات درستشان دست‌یافتنی خواهد بود، به همین دلیل سعی می‌کنند برای شادی و رضایت از زندگی خویش، دستاویز هر ترفندی شوند، اما دست یافتن به آن را، هرگز به دیگران واگذار نکنند یا از دیگران انتظار نداشته باشند.

شادی و نشاط در روایات

شادی و نشاط مذموم در قرآن و روایات معصومین(ع)
شادمانی برای گناه
شادی همراه گناه مورد نهی خداوند است. با تاکید بر معنای لغوی فرح و مرح و نیز عوامل اصلی آن که پیش از این ذکر شد، آیاتی در قرآن وجود دارد که با محوریت ماده «فرح» و «مرح» شادی‌هایی را مورد مذمت قرار ‌‌می‌دهند که در جهت معصیت خدا هستند. قرآن کریم در داستان قارون که فردی خودخواه و مغرور بود و شادی‌های مستانه داشت، ‌‌می‌فرماید: «قارون از قوم موسی بود، اما بر آنان ستم کرد ما آن قدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل کلیدهای آن برای یک گروه زورمند مشکل بود! (به خاطر آورید) هنگامی را که قومش به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن، که خداوند شادی‌کنندگان مغرور را دوست نمی‌دارد!». (قصص ـ ۷۶)
شادمانی قارون از این جهت مذمت شده است که ناشی از تکبر و قرار گرفتن در مقابل حضرت موسی(ع) بوده است. همچنین در آیه ۱۲۰ سوره آل عمران منافقان از آن جهت مورد نکوهش و شادی آنها مورد مذمت قرار گرفته که از رسیدن رنج و ناراحتی به رسول (خدا) و مسلمانان، شادمان و از رسیدن خوبی به رسول خدا‌(ص) و مسلمانان، محزون ‌‌می‌شدند. در آیه ۸۱ سوره توبه نیز منافقان بدین‌خاطر مذمت شده‌اند که از فرمان جهاد، سرپیچی و سپس خوشحالی ‌‌می‌کردند.
قرآن کریم در بیان عذاب‌های دوزخیان ‌‌می‌فرماید: «این (‌عذاب‌) بخاطر آن است که به ناحقّ در زمین شادی ‌‌می‌کردید و از روی غرور و مستی به خوشحالی ‌‌می‌پرداختید!» (غافر ـ ۷۵)؛ این عذاب به خاطر آن است که به ناحق در زمین شادی ‌‌می‌کردید و از روی غرور و مستی به خوشحالی ‌‌می‌پرداختید.
مذمت شادی برای گناه در روایات؛ دو چندان مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا کسی که با گناه شادی ‌‌می‌کند، از دو نظر دچار معصیت است؛ یکی اینکه، مرتکب گناه و معصیت است و دیگری اینکه، بر گناه خود شادی ‌‌می‌کند و این از خود گناه بدتر است. حضرت علی‌(ع) ‌‌می‌فرمایند: «التبجح بالمعاصی اقبح من رکوبها»؛ شادی کردن به گناه زشت‌تر از انجام دادن آن است. (میزان‌الحکمه، ج۳، ص۴۵)
افراط در شادمانی
شادی مثل دیگر لذت‌ها، مطلوب انسان است و همین که یک لحظه تحقق یافت، خواهش نفسانی ادامه آن به صورت فزاینده است؛ به حدی که سبب غفلت و کوتاهی در وظایف فردی و اجتماعی و مانع رسیدن به کمالات انسان ‌‌می‌شود. از سوی دیگر رو آوردن به چنین لذت‌هایی به گونه‌ای نیست که فرد به اندازه‌ای از آن قناعت کند، بلکه بسان اعتیاد به مسکرات و مواد مخدر، رشد فزاینده و غیر قابل کنترل دارد و سبب تعطیلی خرد انسانی و مانع انجام وظایف فردی و اجتماعی و رسیدن انسان به کمالات انسانی ‌‌می‌شود. بنابراین، برخی عوامل شادی‌آفرین در اثر تزاحم با مصالح مهم‌تر، مانع رسیدن انسان به وظایف و تکالیف انسانی ‌‌می‌شود؛ لذا در برخی روایات به حکمت مذمت برخی عوامل شادی‌آفرین اشاره شده است؛ از جمله این روایت که: حسن بن محبوب از حفص بن سالم روایت کرده که از امام صادق(ع) درباره یکی از اصحاب که فردی کثیرالصلاح است، اما فریفته لهو و غنا شده پرسیدم. حضرت‌(ع) فرمودند: آیا لهو و غنا او را از انجام تکالیفی چون نماز و روزه و عیادت مریض و تشییع جنازه باز ‌‌می‌دارد؟ گفتیم: خیر این کار او را از هیچ کار خیر باز نمی‌دارد. فرمودند: این عمل او از قدمگاه‌های شیطان بوده و ان‌شاء‌الله بخشیده ‌‌می‌شود. (بحارالانوار، ج۸، ص۱۴۲)
در این روایت، امام(ع) عدم جواز لهو و غنا را به دلیل تزاحم آنها با مصالح مهم‌تر دانسته‌اند. با وجود اینکه غنا و مشابه آن، از خطوات شیطان شمرده شده بر فرض که بتواند با سایر روایات که به صورت مطلق از شنیدن غنا و علاقه به «لهو» منع ‌‌می‌کند، معارضه کند باز هم فرض جواز دو قید اساسی دارد:
الف) لهو و علاقه به شهوات از راه حلال باشد؛
ب) مانعی برای رسیدن به وظایف انسانی نشود، که در حقیقت؛ بیان قضیه فرضیه است که شاید وجود خارجی نداشته باشد.
در روایت مذکور، حکمت عدم جواز شادی‌های زودگذر، فوت مصلحت مهم‌تر شمرده شده است، اما در کلام دیگری از حضرت امیرالمومنین‌(ع)، حکمت عدم جواز شادی‌های زودگذر، رفتار و حرکات سبک کودکانه ذکر شده است که با اوصاف مؤمنان سازگاری ندارد.

شادی در قرآن و روایات

مؤلفه های شادی و معانی مختلف آن در قرآن

محققان عوامل و مؤلفه های متعددی را در به وجود آمدن و پایدار ماندن شادی مؤثر دانسته‌اند از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برقراری و حفظ روابط بین فردی منسجم و داشتن تماس اجتماعی مداوم و پایدار.

– ازدواج و زندگی زناشویی.

– تدین و معنویت.

– ثروت و پول.

– عوامل زیست محیطی مانند آب و هوا و موقعیت جغرافیایی، وضعیت جسمانی، اوقات فراغت، رضایت شغلی، تحصیلات، سن و… ‏

امامفهوم شادی در قرآن مجموعاً ۲۵ بار با الفاظ مختلف (فرح و سرور) آمده است. «فرح» با الفاظی ‌چون فرح ، فرحوا ، تفرحوا ، یفرحوا، تفرحون ، یفرحون، یفرح ، تفرح، فرحون و فرحین، ۲۲ بار و «سرور» با الفاظی چون سرور و مسرور،

۳ بار در قرآن آمده است. فرح در لغت مخالف حزن و اندوه است و عبارت است از لذت قلب و روح که ناشی از رسیدن به مطلوب می باشد. در بیانی گفته شده فرح شرح صدر است به سبب لذت زودگذر که اکثراً برلذات حسی و دنیوی صدق می‌کند. فرح به معنی خوشحالی کاذب یا توهم خوشحالی به کار می‌رود. برخی واژه شناسان معتقدند «فرح» به سه معنی متفاوت به کار می رود:

۱- فرح (افراط در شادی): یعنی شادمانی که از حد اعتدال خارج شود و همراه باطل، ظلم، تکبر و نیز به قصد ریا و خودنمایی باشد.

﴿ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ ﴾ قصص/۷۶

« خداوند شادی کنندگان (مغرور) را دوست نمی ‏دارد».

۲- خشنودی و رضایت:

﴿ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ ﴾ روم/۳۲

«از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‏ها و گروه‏ها تقسیم شدند و هر گروهی به آنچه نزد آن‌هاست خوشحالند».

۳- سرور (شادمانی حقیقی):

﴿ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَیَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ﴾آل عمران/۱۷۰

«آن‌ها به خاطر نعمت‌های فراوانی که خداوند از فضل خود به آن‌ها بخشیده است خوشحالند و به خاطر کسانی که (مجاهدانی که) بعد از آن‌ها به آنان ملحق نشدند (نیز) خوش وقتند که نه ترسی بر آن‌ها است و نه غمی خواهند داشت».

 

شعر شاد زیستن

بیا تا به شادی دهیم و خوریم

چو گاه گذشتن بود بگذریم

چه بندی دل اندر سرای سپنج

چه نازی به گنج و چه نالی زرنج

 

رها کن غم که دنیا غم نیارزد

مکن شادی که شادی هم نیارزد

مقیمی را که این دروازه باید

غم و شادیش را اندازه باید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

داشتن زندگی شاد

راههای شاد زیستن در زندگی

روانشناسی برای زندگی بهتر

درمان دلسردی در زندگی

جلوگیری از تکراری شدن رابطه

جلوگیری از یکنواختی زندگی

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راز شاد زیستن چیست؟ راز شاد زیستن در زندگی زناشویی چه می تواند باشد؟ آیه در مورد شادی و شاد زیستن زنان و شادی و نشاط در روایات به چه شکلی آمده است. شادی در قرآن و روایات چگونه تعریف شده است. نمونه هایی از شعر شاد زیستن



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.