no-img
نوین اطلس

سوالات شناخت قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

سوالات شناخت قبل از ازدواج
zip
مهر ۱۹, ۱۳۹۷

سوالات شناخت قبل از ازدواج


بارها اتفاق می‌افتد که دختر یا پسر جوانی از خود می‌پرسد: باید ‌دنبال چه ویژگی‌هایی در همسر آینده‌ام باشم؟ بسیاری از مردم، جذب افرادی می‌شوند که مثلا شوخ‌طبع، مهربان، سخاوتمند و… . باشند. اگرچه هر یک از این ویژگی‌ها ‌جذاب هستند، اما به ‌خودی‌‌خود نمی توانند رضایت و خوشبختی شما را در زندگی مشترک تضمین کنند. پس جلسات و سوالات شناخت کامل قبل از ازدواج اهمیت ویژه ای دارند. لازم است بدانید در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنید و با چه آدابی رفتار کنید که بتوانید شناخت کاملی نسبت به همسر آینده تان به دست آورید.

نوین اطلس در این مطلب لیستی از سوالات را نیز برای جلسات خواستگاری آماده کرده است که می تواند در شناخت نامزد و همچنین در جلسات آشنایی خانواده ها به کمک شما بیاید تا چیزی را از قلم نیندازید و همه ی سوالات مهم را بپرسید.

در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنیم

خیلی مهم است بدانید در دوران نامزدی چه حرفهایی بزنید و در مورد چه مواردی صحبت کنید. سوالات شناخت قبل از ازدواج اهمیت زیادی دارند و قبل از این‌که درگیر مسائل عاطفی با خواستگارتان شوید، اطمینان حاصل کنید که با فرد مناسبی طرف هستید! یعنی از اولین جلسات خواستگاری است که شما باید سوال هایی را از همسر آینده‌ی خود بپرسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که می‏توانید درگیر مسائل عاطفی بیش‌تری بشوید یا خیر؟!

قبل از این‌که با او ازدواج کنید و به قلب شما راه یابد، باید او را مورد ارزیابی و سنجش قراردهید. هرچه اطلاعات بیش‌تری در مورد نامزدتان داشته باشید، بهتر می‌توانید قضاوت کنید که آیا او شریک زندگی مناسبی است یا خیر!

به منظور مطمئن شدن از این‌که نامزدتان، مناسب شماست یا نه، می‌توانید در زمینه‌های زیر از او سؤال کنید:

  • وضعیت خانواده و کیفیت روابط خانوادگی
  • اخلاقیات، ارزش‌ها و دیدگاه‌های اخلاقی
  • دیدگاه‌های عاطفی، تعهد و روابط
  • فلسفه‌ی مذهبی یا روحی
  • هدف‌های حرفه‌ای، شخصی و…

لیست سوالات خواستگاری

ابتدا زمانی که تصمیم می گیرید که خواستگاری را به خانه بپذیرید یا همراه خانواده به خواستگاری بروید، بهتر است کمی با خود خلوت کنید . واقع بینانه به خود و شرایط موجودتان نگاه کنید. خود را از نظر زیبایی، تحصیلات، شرایط مالی، فرهنگ خانواده بسنجید. این کار برای سنجیدن توقعات خود از زندگی و همسر آینده، کمک خواهد بود.

سوالات کلی برای شروع خوب است اما خیلی تعیین کننده نیست زیرا سوال کلی جواب کلی هم دارد و به شناخت بیشتر کمک نمی کند.

بعضی از سوالاتی که در زیر آمده در صورت آشنایی قبلی با فرد برای مثال فامیل بودن نیازی به پرسیده شدن ندارد و برخی برای شما حائز اهمیت نیست .پس سوالات زیر را به عنوان چند پیشنهاد مطالعه بفرمائید.

بیوگرافی خوتان را بگوئید:(سن ، تحصیلات ، شغل ،تعداد فرزندان خانواده ، وضعیت پدر و مادر، خواهر و برادر ها، این که چندمین فرزند خانواده است . )

علت اینکه تصمیم به ازدواج گرفتید چیست؟(خواست خانواده ، فشار فرهنگی یا نیاز شخصی)

در زندگی چه هدفی را دنبال می کنید؟ چند تا از سر فصل های مهم در آینده تان چیست؟(برای مثال گرفتن بورسیه،موفقیت در زمینه ی ورزش و..)

چه ملاک هایی برای خوشبختی دارید؟

مسائل اقتصادی همسر و خانواده ی او چقدر برایتان مهم است؟

بعد از ازدواج چقدر مایل به ارتباط با خانواده ی همسرتان هستید؟

دوست دارید همسرتان با خانواده ی شما تا چه حد صمیمی باشد؟

در تصمیم گیری ها اهل مشورت هستید؟

آیا خانواده و دوستانتان در تصمیماتتان دخیل هستد؟ در آینده همسرتان چطور؟

اگر اختلاف نظری بین همسر و خانواده تان ایجاد شد ،چگونه آنرا رفع می کنید؟

خانواده ی خود را سنتی می دانید یا مدرن؟ می خواهید چطور خانواده ای تشکیل دهید؟

نظرتان راجع به مرد سالاری و زن سالاری چیست؟

تکلیف مدیریت خانه چه می شود؟

درزمان وقوع اختلاف نظر ، اگر با گفتگو به نتیجه نرسیدیم ، چه کسی نظر آخر را بدهد؟

چه عقیده ای در باره ی مدیریت اقتصادی خانه دارید؟

جلسه آشنایی خانواده ها

وقتی خانواده دختر با خانواده پسر آشنا نیست، نمی توان موضوع خواستگاری را در جلسه اول مطرح کرد، بلکه باید در جلسات اول آشنایی خانوادگی صورت بگیرد و بعد خواستگاری انجام شود.

حسن خواستگاری این است که چون خانواده ها درگیر موضوع می شوند، مشارکت و تجربه آنها می تواند به آینده دو جوان کمک کند تا بهتر بتوانند با حمایت خانواده ها زندگی شان را شروع کنند. با این حال این روش محدودیت هایی هم دارد که باید با دقت خانواده ها، اصلاح شود.

گفت و گو در سطح خانواده ها هم می تواند پیرامون موضوعات زیر باشد:
۱- رسوم، اعتقادات و فرهنگ خانوادگی

۲- اطلاعات ارتباطی و نسبی (پیشینه خانوادگی، شغلی، علمی و ارتباطی)

۳- اطلاعات اقتصادی و شرایط اقتصادی خانواده

۴- کسب اطلاعات از دختر و پسر از خود خانواده ها

۵- نگاه خانواده ها به فرزندشان

شناخت نامزد

دوران نامزدی، دوره‌ای کاملا حساس است که در آن دختر و پسر باید به شناخت از همدیگر، بپردازند. در این دوران جوانان با فرصت دادن به همدیگر می‌توانند بیشتر طرف مقابل را بشناسند. بنابراین اگر آنها هر چقدر باهم صادق‌تر باشند، به نفع همدیگر کار کرده اند. در این برهه از زمان، دختر و پسر باید آنچه که هستند، رفتار کنند.(همچنین نگاه کنید به تست مرد مورد علاقه)

بعضی از رفتارها در زندگی زناشویی ضعف آن زن و شوهر محسوب می‌شود که در دوران نامزدی می‌توان تا حدودی به آن پی برد، مانند:

۱.پنهانکاری

یکی از نشانه‌های پنهانکاری دختر و یا پسر از همدیگر این است زمانیکه دختر و یا پسر، برخی از مسائل را بازگو نمی‌کنند و یا از جواب دادن به نامزد خود طفره می‌روند، در نتیجه می توان خیلی راحت به این مسئله پی برد.

۲.تناقض‌گویی

شاید به این مثال توجه کرده اید که «دروغگو، کم حافظه می‌شود» یکی دیگر از روش‌های شناخت افراد این است که وقتی سوالی از او می‌پرسید، او به دروغ جواب شما را می‌دهد و اگر در زمان دیگری دوباره همان سوال را ‌پرسید جوابی می‌دهد که اصلا با قبل مطابقت ندارد.

۳.وانمودکردن یا نقش بازی‌کردن

از طریق تست‌های روانشناختی تا حدی می‌توان به این خصوصیات پی برد و محک زد که چقدر طرف مقابل می‌تواند خودش را خوب جلوه دهد و یا نقش بازی کند. البته ناگفته نماند، ممکن است بعضی دختر،پسرها واقعا خودشان را بدتر از آنچه که هستند، نشان دهند.

۴.وسواس داشتن

گاهی وقت‌ها فرد به آرایش و لباس پوشیدن طرف مقابل حساسیت نشان می‌دهد و به طرف مقابل تذکر می‌دهند، این رفتار نشان می‌دهد که طرف مقابل بسیار حساس بوده و ریزبین و نکته بین است.

۵.پرتوقع بودن

توقع برخی افراد بیش از توان فرد مقابل است و خیلی راحت می توان این رفتار را شناخت.

آداب رفتار در دوران نامزدی

نامزدی تنها دوره شناخت است نه بخشی از دوران متاهل شدن شما. پس آداب رفتاری خود را در این دوره به گونه ای تنظیم کنید که اجازه ندهید تعهدی که در این دوره ایجاد می شود، بر تفاهم میان شما مقدم شود و حق تصمیم گیری درست و منطقی را از شما بگیرد. چشم های تان را باز کنید. چه تفاوت ها و چه مشابهت هایی دارید؟ این تفاوت ها تا چه اندازه می توانند باعث زیر پا گذاشته شدن خطوط قرمز شما شوند؟

در برابر کدام شان می توانید چشم های تان را ببندید و کدام شان اگر یک عمر در زندگی تان تکرار شوند، می توانند آرامش شما را بگیرند؟ نباید به خاطر ترس از حرف دیگران یا نگرانی در مورد احساسات فرد مقابل تان خود را موظف به نشستن پای سفره عقد بدانید. شاید اگر نامزد بودن تان را فریاد نزنید و آن را تنها به اطلاع آشنایان نزدیک برسانید، برهم زدن این قرارداد در صورت نبود تفاهم برای تان آسان تر باشد. پس آداب رفتار در دوران نامزدی را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط:

نکات مهم قبل از ازدواج

حرف های عاشقانه دوران نامزدی

نحوه برخورد قبل از ازدواج

اصول ازدواج صحیح

جلسات آشنایی قبل از ازدواج

تست تفاهم برای ازدواج

از کجا بفهمیم خواستگارمان خوب است



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.