no-img
نوین اطلس

نکات مهم قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نکات مهم قبل از ازدواج
zip
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶

نکات مهم قبل از ازدواج


این مطلب در مورد موضوعات صحبتهای قبل ازدواج، موارد مهم در انتخاب همسر، چیزهایی که قبل از ازدواج باید بدانیم، قبل از ازدواج چه سوالاتی بپرسیم؟، صحبت های قبل از خواستگاری، دانستنی های قبل از ازدواج pdf نوشته شده است.

صحبتهای قبل ازدواج

۱ باید گفتگویی صادقانه درمورد علت دوست داشتن همدیگر داشته باشید.

نمونه سوالات:

چرا می‌خواهی با من ازدواج کنی؟
چه چیزهایی درمورد تو هست که من نمی‌دانم؟
چیزی درمورد من هست که اذیتت کند؟

۲ باید چیزهایی که باور دارید “ارزش‌های اصلی” رابطه‌تان را تشکیل می‌دهند با هم مطرح کنید (آنچه در رابطه با همسرتان بیش از هر چیز دیگری برایتان اهمیت دارد).

نمونه سوالات:

چه اعتقادات معنوی داری؟
تا چه اندازه به محترمانه رفتار کردن با همدیگر متعهد هستی؟
صداقت و روراستی تا چه اندازه برای شما مهم است؟

۳ باید درمورد اینکه بچه‌دار شدن برایتان مهم است یا خیر با هم حرف بزنید.

نمونه سوالات:

آیا دوست داری بچه‌ داشته باشی؟
تا حالا چه تجربیاتی با بچه‌ها داری؟
آیا بیماری آمیزشی خاصی داری که در بچه‌دار شدن تاثیر داشته باشد؟

۴ باید درمورد فرایند تکامل رابطه‌تان در طول این مدت و طوری که دوست دارید ۵، ۱۰، یا ۲۰ سال آینده باشد با هم حرف بزنید.

نمونه سوالات:

پنج سال آینده ازدواجمان را چطور می‌بینی؟
چه امیدها و آرزوهایی برای ازدواجمان داری؟
ازدواجمان چه تاثیری بر روابطمان با دوستان و خانواده خواهد گذاشت؟

۵ باید درمورد نحوه تصمیم‌گیری‌ها در ازدواجتان با هم حرف بزنید.

نمونه سوالات:

درمورد مسائل مهم ازدواجمان چطور باید تصمیم‌گیری کنیم؟
وقتی نظراتمان مخالف باشد، چطور می‌توانیم دوستانه مسائل را حل کنیم؟
چطور می‌توانیم در کنار هم از منابع مالی استفاده کنیم؟

موارد مهم در انتخاب همسر

خانم ها چطور همسر خود را انتخاب می کنند؟

هر خانمی، در اعماق وجودش می داند که همسر مناسب او کیست. پس چه کاری بهتر از این که مشخصات آن همسر را روی کاغذ بیاورید؟ یک لیست از مشخصات همسر دل خواه خود تهیه کنید و آن ها را به ترتیب اولویت و اهمیت مرتب کنید. این کار بسیار ضروری است و ما واقعاً انجام آن را توصیه می کنیم. چراکه یک تصویر جامع و کلی در اختیار شما خواهد گذاشت تا با دید بهتری نسبت به انتخاب همسر خود اقدام کنید.

سعی کنید در فرآیند ثبت مشخصات همسر خوب و ایده آل خود، اصلاً احساسی عمل نکنید. هرچند، احساس از چیزهای مهمی است که باید در لیست خود مورد توجه قرار دهید، ولی در نوشتن لیست کاملاً منطقی و به دور از بزرگ نمایی و احساس عمل کنید. به اولویت اهمیت این مشخصات هم بسیار دقت کنید. چراکه بسیاری از خانم ها، خواستگارهای زیادی را به خاطر دارا نبودن ویژگی های کم اهمیت رد می کنند و فرصت های ازدواج با یک همسر مناسب را برای خود محدود می کنند.

شما می توانید خودتان در زمینه ی انتخاب همسرتان فعالانه عمل کنید! سعی کنید اجتماعی باشید و در جمع های مختلفی حاضر شوید. لازم نیست در این جمع ها لزوماً مردی حاضر باشد. خانم هایی هستند که برای فرزندان خود به دنبال همسر هستند. این جمع ها می تواند مکانی باشد برای این که دایره ی انتخاب های خود را وسیع تر کنید.

آقایان چطور همسر خود را انتخاب می کنند؟
درست مثل خانم ها، لازم است که آقایان هم لیستی از مشخصات همسر خوب و ایده آل خود تهیه کنند و در فرآیند انتخاب آن را لحاظ کنند. ولی تفاوت هایی نیز در این زمینه وجود دارد که به آن ها خواهیم پرداخت. بزرگ ترین مشکلی که اکثر آقایان با آن مواجه می شوند، ترس از «پذیرفته نشدن» است. این موضوع، برای مردان خجالتی و درون گرا بسیار سخت تر خواهد بود.

اگر در تصمیم خود جدی هستید و دوست دارید به چیزی که می خواهید برسید؛ کمی شهامت داشته باشید! با این حقیقت روبرو شوید که قرار است چندین بار رد شوید! این موضوع بسیار طبیعی و از دید متواضعانه بسیار هم خوب است! اجازه ندهید تجارب «رد شدن »، شهامت را از شما بگیرند. گاهی اوقات دختران شما را رد می کنند تا جدیت شما را امتحان کنند. آن ها می خواهند بدانند شما تا چه اندازه در تصمیم خود جدی هستید.

پس اگر واقعاً جدی هستید و می خواهید با او ازدواج کنید، دوباره درخواست خود را تکرار کنید. در بسیاری از موارد، مردان در دفعه ی دوم جواب مثبت می گیرند. پس، نگران چیزی نباشید و با شهامت تمام همسر اینده ی خود را پیدا کنید.

چیزهایی که قبل از ازدواج باید بدانیم

● چه عادت‌هایی دارد؟
آیا شما سحرخیز هستید؟ همسر آینده‌تان چطور؟ چند ساعت در شبانه‌روز تلویزیون تماشا می‌کنید؟ آیا طرف مقابلتان آدم ولخرج، مقتصد یا خسیسی است؟ چقدر کار می‌کند؟ بهتر است بدانید همسر آینده‌تان چقدر زمان صرف حمام رفتن، خوابیدن یا کارهای شخصی‌اش می‌کند؟ آیا این زمان‌ها با ساعت طبیعی زندگی شما در تداخل است یا نه؟

● زبان ابراز عشق طرف مقابلتان چیست؟
وقتی از صمیم قلب به کسی که دوستش دارید حرف‌های دلتان را می‌زنید در او احساس عشق را بیدار می‌کنید. برخی افراد زمانی‌که یک هدیه دور از انتظار از طرف مقابل دریافت می‌کنند به اوج عشق می‌رسند. روشی که به وسیله آن افراد به عشق می‌رسند «زبان عشق» آنهاست. این زبان می‌تواند تماس فیزیکی، سپری کردن اوقات فراغت با یکدیگر یا کلمات عاشقانه و هدیه باشد. مطمئن شوید که زبان عشق یکدیگر را پیدا کرده‌اید.
● نظر طرف مقابل در مورد فرزند چیست؟
آیا شما فرزند می‌خواهید؟ چند تا؟ آیا شما و همسر آینده‌تان بر سر تعداد فرزندان موافق هستید؟ بسیار مهم است که هر دو موافق یک نوع روش تربیتی خاص باشید.

● روابط خانوادگی او چگونه است؟
خانواده او چگونه هستند؟ افراد خانواده چگونه با یکدیگر رفتار می‌کنند؟ دانستن این مطالب به این معنا نیست که شما حتما در آینده خانواده‌ای شبیه خانواده همسرتان خواهید داشت، اما به شما در شناخت بهتر و بیشتر او کمک می‌کند. بیشتر شخصیت او در همان خانواده شکل گرفته است. همه خانواده‌ها مشکلاتی دارند، از ابتدا موضع خود را مشخص کنید، آیا دوست دارید با آنها بیش از حد صمیمی ‌شوید یا می‌خواهید فاصله را با آنها نگه دارید؟

● طرف مقابل چگونه از پس لحظات سخت بر می‌آید؟
ازدواج همیشه آسان نیست، اختلاف نظر همیشه وجود دارد. گاهی اوقات شما و همسرتان هر دو خسته‌اید و به کمی ‌تنهایی نیاز دارید. در کنار مشکلات کوچک مشکلات بزرگ هم به وجود می‌آید. از دست دادن شغل، بارداری بدون برنامه‌ریزی، سقط بی دلیل جنین، فوت یکی از اعضای خانواده، تصادف ماشین، بیماری‌های جدی،… همه و همه مشکلات غیرقابل پیش‌بینی هستند. آیا شما و همسرتان در مواجه با این مشکلات دلسرد می‌شوید؟ آیا شما یا همسرتان برای کنترل امور به یکدیگر کمک می‌کنید؟ آیا یکدیگر را در شرایط سخت تنها نمی‌گذارید، حتی اگر زندگی آن طور که تصور می‌کردید پیش نرفته باشد؟

قبل از ازدواج چه سوالاتی بپرسیم؟

۱- نحوه تصمیم گیری:

ازدواج به نوعی، رسیدن به یک تفاهم مشترک است که طی گفتگو و صحبت های فی مابین حاصل می شود، در این تبادلات کلامی در عمل نیز باید متعادل باشید، بنابراین قبل از ازدواج، با مطرح کردن افکار و تصمیم های خود، دریابید که طرف مقابل نیز در این موارد با شما هم عقیده است یا خیر؟. البته با صحبت، گفتگو و از همه مهم تر دقّت در شنیدن صحبت های طرفین ، بسیاری از این اختلافات نمایان و شاید هم قابل حل باشد.

۲- وظایف در زندگی

در مورد نگاه خود به وظایف و زندگی مشترک، آشکارا صحبت کنید، بنا به وضعیت اجتماعی و اقتصادی متفاوت با دهه های گذشته، به نوعی شاید نتوان خیلی مرز مشخصی برای این وظایف و مسئولیتها تعیین کرد و ناخودآگاه باعث بروز مشکل در آینده می شود، بنابراین دیدگاه خود را قبل از ازدواج مشخص کنید.

۳- فرزند در زندگی

در مورد علاقه به بچه دار شدن و تعداد آن به توافق برسید؟ فرزند، بخشی از زندگی مشترک است، از آنجاییکه هر فردی در این مورد و نحوه ی تربیت فرزندان خود، نظری متفاوت دارد و این مسئله خود به نوعی یکی از دلایل ایجاد تنش در کانون خانواده است، بنابراین قبل از ازدواج دیدگاهها و افکار خود را دراین زمینه با یکدیگر مطرح کنید و به توافق برسید.

۴- عقاید و باورها

شاید با کمی آشنایی فکر کنید که گمشده ی خود را در زندگی پیدا کردید، امّا حقیقت این است که عدم شناخت عقاید دینی، باورها و ارزشهای طرفین، یکی از مهم ترین عوامل بروز چالش ها در زندگی زناشویی می باشد. صادقانه، قبل از ازدواج، عقاید، باورهای خود را بازگو و در عمل نشان دهید، چرا که با گذشت چندی از زندگی مشترک و به خصوص در تربیت فرزندان، عدم تفاهم در این مورد موجب بروز مشکلاتی می شود و شاید هم دیگر نتوانید یکدیگر را تحمّل کنید، البته همواره به یاد داشته باشید در زندگی مشترک انعطاف پذیری و گذشت امری ضروریست.

۵- حس مسئولیت و بودن در کنار خانواده

با خود کنار بیایید، یکی از پایه های لازم برای دوام زندگی زناشویی، وقت گذاشتن برای خانواده و بودن در کنارشان است. آیا به آن درجه رسیده اید که بتوانید تعطیلات آخر هفته را با همسر و فرزند خود سپری کنید؟ شاید از دید شما این مسئله خیلی مهم نباشد، امّا همسر و فرزندان آینده تان، از شما انتظار دارند که در تفریحات با آنها همراه باشید و حمایتشان کنید.

صحبت های قبل از خواستگاری

۱-نظر تو در مورد زندگی مشترک یا مستقل از خانواده‌ها چیست؟ آیا تصمیم داری بعد از ازدواج مستقل از خانواده باشی؟

۲-خانواده تو در مورد استقلال ما چه نظری دارند و آیا این اجازه را به تو می‌دهند؟ آیا خود تو توانایی عاطفی و روانی مستقل شدن از والدین را داری؟ آیا بیش از حد به آنها وابسته نیستی؟

۳-آیا ممکن است به خاطر رها شدن از شرایط خانوادگی فشارآور ازدواج کنی؟

۴-آیا ممکن است به خاطر نگرانی از بالا رفتن سن ازدواج کنی؟ یا به خاطر گریز از تنهایی ازدواج کنی؟

۵-آیا انگیزه‌ات از ازدواج، نیاز خودت است یا به دلیل وسوسه‌ها یا فشار‌های دیگران می‌خواهی ازدواج کنی؟

۶-هدف‌هایت در زندگی تا به حال چه بوده‌اند و بعد از این چه خواهند بود؟ هدف‌هایت را اولویت‌بندی کن و بگو؟

۷-به نظرت همسر ایده‌آل چه جور آدمی است؟ آیا همیشه همین‌طور فکر می‌کردی؟ خانواده‌ات در این مورد چه فکری می‌کنند؟ آیا تفاوتی در نظرات تو خانواده‌ات در مورد همسر ایده‌آل وجود دارد؟

۸-تا حالا سابقه بیماری خاصی داشته‌ای؟ اگر مورد خاصی وجود داشته بگو؟

دانستنی های قبل از ازدواج pdf

مقاله های بسیار زیادی را می توانید با فرمت pdf تهیه کرده و برای هرآنچه که در مورد ازدواج لازم است بدانید از آن ها بهره ببرید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

تفاهم در ازدواج چیست

نکات زندگی زناشویی

مرد متولد دی با چه ماهی ازدواج می کند

راز خوشبختی در زندگی زناشویی

تعریف زندگی مشترک

دلایل درست ازدواج

آیا گذشته همسر مهم است

سوالات شناخت قبل از ازدواج

اهمیت تشکیل خانواده

هدف از تشکیل زندگی مشترک

زندگی مشترک چیست

متولدین آبان با چه ماهی ازدواج کنند

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

مهمترین اهداف ازدواج چیست و هدف از ازدواج چه باید باشد؟ هدف از ازدواج از نظر روانشناسی چیست. هدف از تشکیل خانواده و اهداف ازدواج در اسلام چیست؟ اهداف ازدواج موفق چیست



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.