no-img
نوین اطلس

اهمیت تشکیل خانواده


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

اهمیت تشکیل خانواده
zip
مهر ۲۵, ۱۳۹۷

اهمیت تشکیل خانواده


در محیط خانواده ای که براساس معیارهای اسلامس تشکیل شده باشد، آرامش و آسایش جسم و جان انسان تامین می گردد و در صفا و صمیمیت و هم فکری و همدردی و هماهنگی آن، پریشانی و خستگی های عصبی و جسمی زدوده می شود و خانواده می توانند با تعاون و یکی شدن، نیرومند تر و مستحکم تر شوند. اهمیت تشکیل خانواده نیز همینجا مشخص می شود. اسلم نیز به تشکیل خانواده بسیار تاکید کرده است.

برای تشکیل خانواده انگیزه های ازدواج باید مشخص باشند. مثلا هدف از این ازدواج وتشکیل خانواده چیست؟ چه فوایدی دارد؟ آیا برای آن ضرورتی تعیین شده است؟

نوین اطلس در این مطلب همه ی این موارد را برای شما توضیح خواهد داد.

تشکیل خانواده در اسلام

اسلام توجه و عنایت ویژه ای به تشکیل خانواده دارد زیرا خانواده هسته اصلی تکامل جامعه ی بشری است. از آنجایی که اسلام هدف خاصی را در تکوین خانواده دنبال می کند و حتی به نوعی به دنبال ارائه الگویی آرمانی برای تشکیل خانواده است، روابطی را در درون خانواده برای اعضای آن در نظر گرفته است تا خانواده از استحکام بالایی برخوردار شود. اگر به روابط اعضای این نهاد عنایت داشته باشیم، مشاهده می کنیم که شریعت مقدس به لحاظ فقهی و اخلاقی، احکام خاصی را تشریع فرموده است. شریعت اسلام در کنار حقوق مشترک انسانی، حقوقی را برای مرد و حقوقی را برای زن ارائه کرده که خاص هر یک است.

اگر بخواهیم به طور خاص به مسأله زنان در نهاد خانواده توجه کنیم به سه شکل قابل بررسی است: زن به عنوان همسر، زن به عنوان مادر و زن به عنوان دختر. هر چند نقش های سه گانه زن در خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است اما هدف نگارنده در این مقاله، بررسی موضوع زن به عنوان همسر است که در فرایند ازدواج شکل می گیرد.

هدف از تشکیل خانواده

اهداف فراوانی برای ازدواج و تشکیل خانواده وجود دارد اما مهم ترین اهدافی که تشکیل خانواده دنبال می کند به شرح زیر هستند:

۱- کسب استقلال

طبیعت هر انسانی این است که اگر در زمانی در کنار پدر و مادر زندگی تبعی داشتند، حال از طریق ازدواج به استقلال رسیده و زندگی جدیدی را آغاز کنند. در این زندگی جدید، پسر و دختر، زن و شوهر می شوند، واحد کوچک اجتماعی را تشکیل می دهند، مسؤولیت پذیر شده و به استقلال می رسند، زندگی هدفدار پیدا کرده و محصول کسب و کارشان به خانواده جدید تعلق می گیرد.

۲- انس و آرامش

از دیگر طبیعت های انسانی، وجود انس و الفت است. تنها زندگی کردن بسیار دشوار است بلکه در مقابل انسان به خاطر وجود ناآرامی ها، غم ها، سختی ها و اموری از این دست به یک همدم امین و وفادار نیازمند است تا با او انس گرفته و خود را از طریق رازداری ها، دلجویی ها و غمخواری ها آرامش بخشد. بهترین فردی که می تواند این نیاز طبیعی را تأمین کند، همسر است. امام رضا(ع) می فرماید: “ما افاد عبدٌ خیراً من زوجه صالحه اذا رآها سرّته و اذا غاب عنها حفظته فی نفسها و مالها”. بندگان خدا به فایده ای بهتر از همسر شایسته دست نمی یابند مگر وقتی که همسرش را می بیند شادمانش گرداند و در غیاب او از خودش و مالش محافظت نماید.

۳- حفظ عفت و مصونیت از گناه

غریزه جنسی یکی از غرایز نیرومند انسانی است. اگر این غریزه از طریق ازدواج در مسیر طبیعی خویش قرار گیرد، انسان از گناه و انحراف مصون خواهد ماند و یکی از فضائل اصلی انسان که عفت باشد، تحصیل خواهد شد.

رسول خدا(ص) فرمودند: هر کسی که ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است. هر کس که می خواهد خدا را پاکیزه ملاقات کند، باید ازدواج کند. به وسیله ازدواج می توان چشم و دامن را از گناه بازداشت.

فواید تشکیل خانواده

اسلام اهمیت زیادی به تشکیل خانواده داده و آیات فراوانی در قرآن درباره ازدواج، تکالیف پدر ومادر، احترام به والدین و آثار ازدواج وجود دارد.

یکی از فواید ازدواج این است که موجب آسایش وآرامش انسان می شود و افراد به زندگی بهتر و بیشتر دلبستگی پیدا می نمایند و به امید اینکه زن و فرزندان در کنار او هستند خود را تنها نمی داند وهمین امر موجب تقویت روحیه امید و تلاش و خلاقیت وسازندگی و سیر به سوی پیشرفت وکمال انسان می شود، همچنان که در آیه ۲۱ سوره روم چنین تسریع دارد: “و من آیاته ان خلق من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها و جعل موده ورحمه. ان فی ذالک لایات لقوم یتفکرون”. “از آیات خدا این است که از خود شما همسرانی آفرید تا بدان آرام گیرید و بین شما دوستی ومهربانی نهاد. اینها نشانه هایی است برای کسانی که اندیشه کنند”.

ازدواج مانع فساد و تباهی می گردد و مایه امید و دلگرمی انسان می شود زیرا روابط جنسی بر اساس ضوابط و معیار های صحیح واخلاقی از بی بند و باری جلوگیری می نماید. فرزندانی که درکانون گرم خانواده متولد می شوند با فرزندان ناشی از روابط جنسی آزاد فرق می کنند چراکه آینده آنها روشن است واحساس امنیت و آرامش می کنند.

از فواید دیگر ازدواج می توان به این موضوع اشاره کرد که ازدواج و تشکیل خانواده دراقتصاد خانواده تاثیر فراوان دارد در نتیجه با ازدواج حقوق هر یک از افراد خانواده تثبیت می گردد. از آثار مهم ازدواج مهریه و نفقه وارثیه می باشد. از جمله آثار مهم خانواده قرابت وخویشاوندی است که از این طریق بین افراد پیوند نسبی و سببی حاصل می شود و بالاخره ازدواج بنایی است که کانون گرم خانواده و محل مهر ومحبت والدین به فرزندان می باشد ودراین بنا شخصیت اطفال شکل می گیرد ومستحکم می شود واز بهترین بناها است. بنایی که پدر و مادر و فرزندان بدون تنش و اضطراب ودلهره به طورگروهی یار و مددکار یکدیگر می باشند.

ضرورت تشکیل خانواده

زن و مرد طوری آفریده شده اند که باید در حوزه جذب و انجذاب یکدیگر قرار گیرند و عمیقاً مجذوب یکدیگر شوند و تمام عمر را در کنار هم بگذرانند و هیچ عاملی نتواند آنها را از یکدیگر جدا گرداند.

سعادت زن و مرد، در این است که از سنت های آفرینش خارج نشوند و تحت تأثیر جذبه های سطحی و زودگذر قرار نگیرند و در پی آن گونه جاذبه ای باشند که تمام وجود آنها را به یکدیگر پیوند دهد و آنها را در اعماق جان و دل، متحد سازد.

اسلام، جامعه ای می پسندند که همه امور فوق، در آن عینیت و تحقق یافته باشد؛ به همین جهت، فلسفه زناشویی را به بهترین وجه، برای پیروان خود طرح می کند و معیارهای اساسی را ارایه می دهد و به آن قداستی والا می بخشد و ضرورت و اهمیت اجرای چنین برنامه مقدسی را از همه شیفتگان مکتب خویش می خواهد.

در نهاد انسان بعضی از نیروها و استعدادها موجود است که تنها در موارد نیاز و ضرورت به کار می افتد و می تواند به وسیله آنها بر بسیاری از مشکلات و دشواری ها غلبه کند؛ وانگهی، یک زن و شوهری که ازدواج آنها براساس معیارهای صحیح انجام گرفته است دو یار و دو مددکار یکدیگر و دو همفکرند و می توانند با همفکری و کمک هم، بر مشکلات اقتصادی غلبه کنند و زندگی مشترک را با خوشبختی ادامه دهند.

انگیزه ازدواج چیست

در ایران ازدواج کاملاً مذهبی انجام می گیرد. عاقد خطبه دینی می خواند و عقد را جاری می کند و این امر را در اسناد رسمی ثبت می نمایند و ضوابط و شرایط را در عقد نامه می نویسند. در امر ازدواج و تشکیل خانواده در جامعه های گوناگون ، اهداف و انگیزه های متعددی وجود داشته است.

در مکتب اسلاماین اهداف و انگیزه ها بدین قرار ذکر شده است:

۱-ایجاد کانون آسایش و آرامش برای زن و مرد

یکی از مهمترین و شاید اولین انگیزه ازدواج براساس این مکتب ، ایجاد کانونی است که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند . زیرا زنان آرامش دهنده روانی مردانند و زن و مرد به دوستی با هم نیازمندند .

در قرآن کریم آیه ۲۱ ، سوره روم خداوند می فرماید :

” از نشانه های او ( خدا ) این است که از خود شما برایتان همسرانی آفرید تا در کنار آنها آرام گیرید و میان شما دوستی وصمیمیت به وجود آورد . به راستی برای مردمی که بیندیشند در این کار نشانه هایی است .”

۲- حفظ عفت و پاکدامنی

پیامبر اکرم (ص)می فرماید :” آن کس که ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است و بر اوست که نصف دیگر را از خطر دور بدارد .”

۳- دوستی، محبت و عشق

روان شناسان یکی از نیازهای اساسی و مهم آدمی را نیاز به محبت ذکر کرده اند . آدمی در هر سن و مرحله ای از حیات خویش به محبت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران او را دوست بدارند وبه او مهر بورزند.

یکی از راه های مهم و مؤثر ابراز مهر و محبت و برقراری دوستی بین زن ومرد ، ازدواج است . آثار محبت و تبدیل آن به عشق و علاقه وافر و همبستگی عمیق روانی و عاطفی ، پیوند زن و مرد را تحکیم بخشیده ، فضای خانواده را به فضایی صمیمی ، گرم ، پرطراوت ، شاداب و بالنده مبدل می کند .

محبت کردن و محبت دیدن ، رضایت خاطر پدید می آورد و تعادل روانی زن و مرد را ممکن می سازد . محبت صفا دهنده وجود است و شفابخش دردها .

مطالب مرتبط:

تعریف زندگی مشترک

هدف از تشکیل زندگی مشترک

چرا ازدواج سخت شده

نکات مهم قبل از ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.