no-img
نوین اطلس

راز خوشبختی در زندگی زناشویی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راز خوشبختی در زندگی زناشویی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۲۴, ۱۳۹۶

راز خوشبختی در زندگی زناشویی


این مطلب  در مورد موضوعات راز زندگی موفق زناشویی، راز خوشبختی انسان، راز خوشبختی چیست، زن و شوهر خوشبخت، زن خوشبخت کیست، راه های خوشبختی در زندگی، زندگی خوشبخت نوشته شده است.

راز زندگی موفق زناشویی

۱ – زوجهای موفق انتظاراتشان را از یکدیگر صریحا بیان میکنند

ازدواج با دوران نامزدی متفاوت است.پس از ازدواج شما انتظاراتی از همسر خود دارید که با انتظارات دوران نامزدی تفاوت دارد.به عنوان مثال درطول دوران نامزدی شما از زندگی دانشجویی ودرامد اندک رضایت دارید اما بعد از ان یعنی بعد از ازدواج شما توقع دارید تا همسرتان حقوق ثابتی را دریافت نماید.

زوجهای موفق قبل از ازدواجشان صریحا در مورد انتظاراتشان از یکدیگر گفتگو میکنند واگر یک اختلاف جدی میان انها وجود داشته باشد به عنوان مثال- مرد فرزند بخواهد ولی زن مخالفت کند-در این زمان انها درباره این مسئله که ایا با یکدیگرازدواج کنند یا نه به طور جدی فکر میکنند.

بعد از ازدواج نیز زوجهای موفق مداوم با یکدیگر گفتگو میکنند تا انتظاراتشان را از زندگی زناشویی مرورکنند.اگر این انتظارات با یکدیگر در تضاد بود زوجین ارتباطشان را با یکدیگر حفظ میکنند تا به یک توافق ودرک متقابل برسند.

۲ – زوجهای موفق هوییتشان را حفظ میکنند

اگر چه شما قبل از ازدواج مستقل بوده اید اما بعد از ان شما درگیر شخص دیگری میشوید که زوج شما خواهد بود مخصوصا اگر ازدواج فرزندانی در پی داشته باشد، روز به روز زندگیتان به طور چشمگیری به یکدیگر نزدیک تر خواهد شد ونتیجه این است که اغلب هردوی شما به یکدیگر وابسته میشوید،به گونه ای که احساس میکنید شخصی دائما به شما چسبیده است.

زوجهای موفق به خوبی به این مطلب اگاهند که ازدواج میتواند احساس در مخمصه افتادن را به انها القا کند ،حتی اگر عشق زیادی بین انها وجود داشته باشد.

پس انها همدیگر را دائما به با هم بودن تشویق نمیکنند،بلکه همدیگر را ترغیب میکنند تا زمانی را به خود اختصاص دهند،یعنی به تنهایی لحظاتی را با سرگرمی ها ودوستانشان سپری کنند.با این روش هرکدام از زوجین با هوییتشان وارد ازدواج میشوند وان را حفظ میکنند وهمیشه هوییت خود را زنده نگه میدارند.

۳ – زوجهای موفق یکدیگر را در راس امور قرار میدهند

به محض این که ازدواج میکنید این امکان وجود دارد که ادب و احترام در بین شما کمرنگ شود.در دوران نامزدی ویا اوایل ازدواج چیزهای کوچکی از قبیل کمک کرد ن به یکدیگر را به یاد داشتید ومسائل بزرگتری همچون محترمانه به حرف هم گوش کردن را فراموش نمیکردید،اما ازدواج میتواند باعث دنیایی از تغییرات شود.

اغلب بعد از ازدواج احترام گذاشتن به یکدیگر را فراموش میکنید واین امکان وجود دارد که اهمیت دادن به زوجتان کمتر شود وتوجه شما بیشتر به مسائل دیگری همچون کار،سرگرمی ها ،و یا بچه ها معطوف شود وبه جای همسرتان انها را در اولویت قرار دهید.

زوجهای موفق بیش از هرچیز دیگری به یکدیگر اهمیت میدهند،انها به عقاید زوجشان علاقه نشان میدهند وهمسرشان را جدی میگیرند.این زوجین زمانی که با دیگران صحبت میکننداز همسرشان با الفاظ زیبایی یاد میکنند وخلاصه اینکه هرگز وجود یکدیگر را بی اهمیت نمیدانند وقدر یکدیگررا به خوبی میدانند وهمیشه به خاطردارند از اینکه با هم ازدواج کردند،چقدر خوش بختند.

راز خوشبختی انسان

کلید اول: عبادت و نماز خاشعانه

در منطق قرآن کسانی که در دنیا توانسته باشند خدای متعال را خاشعانه عبادت کنند رهنمود میشوند. بعضی افراد هرچند در دنیا نماز را ترک نمی کنند ولی نماز خواندن آنها دارای ویژگی خشوع نیست و چه بسا این عدم خشوع در نماز تاثیر واقعی بندگی را در آنها نداشته باشد.

قرآن مجید یکی از ویژگی های مۆمنان رستگار را خشوع در نماز معرفی می نماید:«قَدْ اَفْلَحَ الْمُۆْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَبه تحقیق رستگار شدند مۆمنان، آنان که در نمازشان خشوع دارن».

” خاشعون” از ماده” خشوع” به معنى حالت تواضع و ادب جسمى و روحى است که در برابر شخص بزرگ یا حقیقت مهمى در انسان پیدا مى‏شود، و آثارش در بدن ظاهر مى‏گردد.

کلید دوم: نزدیکی به لغویات ممنوع

وَ الَّذینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ و آنها که از لغو و بیهودگى روى‏گردانند»

یکی از موانع کمال و رسیدن به سعادت و رستگاری اشتغال به کارهای لغو و بیهوده است. کسانی که در دنیا نتواسته‌اند مرز میان کارهای خوب وکارهای لغو و بیهوده را جدا کنند خود را از درجات سعادت محروم ساخته است.

البته این نکته حائز اهمیت است لغو تنها شامل سخنان و افعال بیهوده نمى‏شود بلکه افکار بیهوده و بى پایه‏اى که انسان را از یاد خدا غافل و از تفکر در آنچه مفید و سازنده است به خود مشغول مى‏دارد همه در مفهوم لغو جمع است.

کلید سوم: از پرداخت زکات امتناع نمی‌کند

وَ الَّذینَ هُمْ لِلزَّکاهِ فاعِلُونَ و آنها که زکات را انجام مى‏دهند».

در فرهنگ قرآنی کسانی که در زندگی دنیایی خود سهمی از اموال و داشته خود را به عنوان زکات در اختیار نیازمندان قرار می دهند در زمره رستگاران قرار دارند.

کلیدچهارم: از آلودگی بی عفتی بدورند

از جمله زیبا ترین مولفه ها و شاخص های افراد رستگار و سعادتمنددر فرهنگ قران دوری از بی عفتی و روابط نامشروع است.خداوند متعال در این خصوص می فرماید:

«وَالَّذینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ و آنها که دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏کنند».

راز خوشبختی چیست

در اینکه همه ی افراد جامعه خواهان سعادت، خوشبختی و بهروزی در زندگی روزمره ی خود هستند، شکی نیست، اما آخر خوشبختی چیست و راه وصول به آن کدام است؟ نظریه های دانشمندان و بزرگان جهان در مورد خوشبختی، بسیار مختلف است، بطوری که یکی از بزرگان ۲۲۸ نظریه را در مورد خوشبختی گردآوری کرده است. در یک نتیجه گیری کلی از نظریات صاحب نظران، می توان به چند نظریه ی مهم و قابل توجه که معمولاً مورد توجه عامه ی مردم نیز هستند، اشاره کرد. بعضی از صاحب نظران، راه وصول به سعادت در زندگی را منحصر به جمع آوری ثروت زیاد می دانند، برخی تنها راه سعادت و خوشبختی را رسیدن به جاه و مقام دانسته اند و گروهی دیگر همچون فروید و طرفدارانش، خوشبختی در دنیا را منحصر به کامجویی و لذت های جنسی ذکر کرده اند.

گروهی دیگر، تنها راه رسیدن به سعادت را تکامل رفتاری انسانی و تعالی اخلاق نفسانی می دانند. دسته یی تحت فشار و رنج قرار دادن و به ریاضت و سختی کشیدن جسم انسان را راه صحیح خوشبختی معرفی کرده اند و عقیده دارند چنان باید جسم و بدن را در تنگنا و سختی قرار داد که ضعیف و نحیف شود و روح انسان به تکامل و بزرگی برسد. مرتاضان هندی از این دسته اند. آنان کارهایی عجیب و مشکل انجام می دهند، مثلاً دانه ی گندمی را ماه ها در کف دست نگه می دارند تا سبز شود یا با بدن عریان روی میخ ها می خوابند، یا ماه ها از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند.

دانشمندان نظریه های بسیاری در مورد راه وصول به سعادت در زندگی ارائه کرده اند و هر کدام برای نظر خود، دلایلی دارند. در میان راه ها و نظریه های یاد شده، کدام راه و نظریه برای رسیدن به خوشبختی و نیکنامی، کارساز و تنها راه سعادت است؟ آیا هیچ یکی از راه های فوق الذکر راه اصلی ورود به وادی سعادت نیست؟ آیا چیزی فراتر از این امور مادی، راه ورود به سعادت و خوشبختی است؟

خدای متعال در قرآن می فرماید: «الا بذکر ا… تطمئن القلوب» تنها با یاد خدا، قلب ها آرام می گیرند. افرادی در زندگی خوشبخت هستند که از آرامش نفس و روح حقیقی برخوردار باشند. کسانی که به غلط می پندارند زراندوزی و انباشتن مال موجب رسیدن به سعادت است، سخت در اشتباهند. به تجربه بر همگان معلوم شده که ثروت زیاد هیچ گاه مایه ی سعادت و خوشبختی نیست و چه بسا باعث فلاکت شود.

زن و شوهر سعادتمند و خوشبخت، موفقیت و خوشبختی خود را در تربیت فرزندان خوب و کسب موقعیت ها و سرمایه های اجتماعی و مادی می دانند که نصیب همه ی اعضای خانواده می شود.

زن و شوهر خوشبخت

یک روانپزشک با تاکید بر این که رابطه میان زن و شوهر نباید رئیس و مرئوسی باشد، گفت: نمی‌توان از زنی که تحقیر و توهین می‌شود انتظار عشق و محبت در زندگی داشت.

دکتر سامرند سلیمی اظهار داشت: مرد و زن باید به تفاوت دیدگاهها و رفتارهای خود از منظر روانشناسی آشنا باشند. به طور مثال مرد باید نیاز زن به خرید را در نظر بگیرد و همچنین زن نباید فکر کند اگر مرد برخی مناسبتهای زندگی زناشویی را یادش نمی‌ماند از بی‌محبتی نیست بلکه ناشی از عدم آموزش مهارتها توسط مرد است.

این روانپزشک افزود: زنان باید در مسائل و تصمیم گیری‌های مالی نقش داشته باشند و احساس کنند که در مسائل اقتصادی سهیم هستند از این رو اشتغال زنان می‌تواند موثر باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر این مطلب که زن و مرد نباید برای تغییر دادن یکدیگر تلاش کنند، اظهار داشت: زوجین باید یکدیگر را به همان ترتیبی که هستند بپذیرند.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل رضایت زن از خانواده، اطمینان به محبت همسرش است، گفت: مردان علاوه بر اینکه از صمیم قلب همسرشان را دوست دارند باید به صورت زبانی با تعریف کردن از زیبایی و مهارت‌های زن، این علاقه را به همسر خود نشان دهند و به او اطمینان قلبی بدهند.
این روانپزشک ادامه داد: همچنین مرد باید به حقوق انسانی و اساسی زن احترام بگذارد هم به صورت عام و هم به صورت خاص جایگاه او را به عنوان یک زن در خانواده در نظر بگیرد.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: مرد باید به شخص زن احترام بگذارد و مرد به گونه‌ای رفتار نکند که گویی همسرش یک خدمتکار مهربان است که وظیفه‌اش خدمت کردن به اوست.

زن خوشبخت کیست

روزى در جمع عدّه اى از اصحاب و یاران نشسته بودیم ، که حضرت رسول (ص) سؤال فرمود: بهترین چیز براى زن چیست ؟
و هیچ یک از افراد جواب مناسبى براى آن نداشتند.

هنگامى که من به منزل ، نزد فاطمه (س) آمدم ، موضوع را براى آن مخدّره ، مطرح کردم که امروز پیامبر خدا چنین سؤ الى را بیان نموده است ؟
حضرت فاطمه (س) اظهار داشت : آیا هیچ کدام از اصحاب جواب آن را ندانستند؟

گفتم : خیر، کسى جوابى نداد.

پس از آن مخدّره اظهار نمود: بهترین چیزى که براى زن سعادت بخش و مفید مى باشد، آن است که مردى را نبیند و هیچ مرد نامحرمى نیز او را نبیند.
امام علىّ (ع) افزود: چون شب فرا رسید، در جلسه اى با حضور اصحاب و رسول خدا (ص) مشارکت نموده و من گفتم :یا رسول اللّه ! از ما سؤ ال کردى : چه چیزى براى زن بهتر است ؟

اکنون جواب آن را آورده ام و آن این که : بهترین چیز براى زن آن است که مردى را نبیند و هیچ مرد نامحرمى هم او را نبیند.
حضرت رسول(ص) فرمود: چه کسى این پاسخ را گفته است ؟

گفتم : فاطمه زهرا(س).

حضرت فرمود: بلى، دخترم راست گفته است، همانا که او پاره تن من مى باشد.

احقاق الحق، ج ۲۵، ص ۳۵۰، اعیان الشّیعه، ج ۱، ص ۳۲۲.

اللهم عجل الولیک الفرج

راه های خوشبختی در زندگی

عوامل مرتبط با زندگی مشترک توصیه های مهم برای یک زندگی خوشبخت

الف) قبل از ازدواج

۱- بررسی و تحقیق و انتخاب همسر

۲- خواستگاری، قراردادها و خریدها

ب) بعد از ازدواج

۱- روابط زناشویی و جنسی زوجین

۲- بارداری

۳- کار کردن خانم ها در خارج از منزل

۴- آشپزی و خانه داری

۵- تربیت فرزند

۶- رفتار با والدین همسر

۷- خرید مایحتاج خانه

۸- خرید اثاثیه و دکوراسیون منزل

عوامل مؤثر در خوشبختی خانواده

۱- عمل به احکام الهی

۲- مثبت فکر کردن

۳- داشتن برنامه ریزی مناسب

۴- دوستان خوب

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

زندگی مشترک موفق

رازهای زندگی زناشویی موفق

روانشناسی برای زندگی بهتر

داشتن زندگی شاد

موانع ازدواج

زندگی مشترک چیست

بی محبتی شوهر

جملات تاکیدی مثبت برای ازدواج موفق

جملات عاشقانه مخصوص نامزدها

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راز زندگی موفق زناشویی و راز خوشبختی انسان  و به طور کلی راز خوشبختی چیست؟ زن و شوهر خوشبخت چه کسانی هستند؟ زن خوشبخت کیست؟ راه های خوشبختی در زندگی و  راز زندگی خوشبخت چیست؟



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.