no-img
نوین اطلس

رازهای زندگی زناشویی موفق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

رازهای زندگی زناشویی موفق
امتیاز 3.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۲۳, ۱۳۹۶

رازهای زندگی زناشویی موفق


این مطلب در مورد موضوعات راز خوشبختی در زندگی زناشویی، زن موفق کیست، زندگی موفق چیست، راز زندگی زناشویی، زندگی مشترک موفق، راز موفقیت یک زن، زندگی زناشویی عاشقانه نوشته شده است

راز خوشبختی در زندگی زناشویی

چگونگی هماهنگ شدن زوجین در جنبه‌های مثبت و منفی زندگی

در تحقیقات پژوهشگران نسبت به ارزیابی زن و شوهرها از رضایت زندگی، آشکار شده که یکی از مهم ترین عوامل خوشبختی، چگونگی هماهنگ شدن آنها (زوجین) در جنبه های مثبت و منفی زندگی و هماهنگ شدن با تغییرات است و این مهم در گروی تغییر افکار و در پی آن تغییر روش های رفتاری زن و شوهر در مواجهه با مسائل گوناگون است. نتایج تحقیقات نشان داده که افراد غیرقابل انعطاف نسبت به  هر نوع تغییر از جمله ازدواج، واکنش های شدید نشان می دهند و پس از مدتی دوباره به دنبال آرزوهای فردی خود هستند؛ درواقع کمتر به  این موضوع فکر می کنند که با ازدواج باید «من» تبدیل به «ما» شود و تلاش طرفین برای رسیدن به اهداف و مصلحت خانواده و زندگی مشترک معطوف شود.

ازدواج، جاده‌ای طلایی نیست

ازدواج یک جاده  طلایی برای رسیدن به اهداف ما ایجاد نمی کند، بلکه باید خوشحالی و رضایت را درون خود جست وجو کرد و در دید و نگرش خود تغییراتی ایجاد کرد تا یک ارتباط سالم زناشویی حاصل شود. اگر قرار باشد فرد دیگری را در زندگی و سرنوشتمان شریک کرده، اما باز هم به  تنهایی تصمیم گیری و عمل کنیم، پس این زندگی مشترک تأثیر چندانی بر آینده  ما نخواهد داشت؛ حتی اگر برای مدتی وانمود کنیم که خیلی خوشحال هستیم، اما در افکار مان تغییری نسبت به پیرامون ایجاد نکرده باشیم، بعد از مدتی نیروهای درونی به طور ناخودآگاه ما را به همان مسیر افکار شخصی باز می گردانند.

ازدواج مجرایی برای آرامش بیشتر

پژوهشگران معتقدند که در بسیاری از ازدواج‌ها میزان خوشبختی افراد قبل و بعد از ازدواج تفاوت چندانی نداشته و حدود ده درصد فرق می‌کند. حتی زمانی که اتفاق بدی مثل طلاق برای افراد رخ می دهد، با وجودی که واکنش منفی نسبت به آن نشان می دهند، اما پس از مدتی، بسته به شخص از چند ماه تا چند سال متغیر است و به همان نگرش (وضعیت روانی) قبل از این واقعه، که شامل رضایت یا عدم رضایت است، باز می گردند.

آنچه در این میان اهمیت دارد؛ اینکه ازدواج می تواند مجرایی برای آرامش بیشتر و استقلال باشد، اما چنانچه همواره دختر یا پسر موضع زمان تجرد خود را حفظ کنند و بیندیشند که راه خودمان صحیح است و بهتر از دیگری (همسرم) قادر به تشخیص مسائل هستم، هرگز نباید توقع داشته باشیم که چنین ازدواجی باعث خوشبختی و سعادت ما شود؛ زیرا حاضر به  تجربه  راه های دیگر نیستیم، اما اگر با تمرین اقدام به تغییر افکار و رفتار خود متناسب با تغییرات زندگی مشترک کنیم و همواره آماده  پذیرش شیوه های صحیح و امتحان شده باشیم، به  تدریج رضایت بیشتری پیدا خواهیم کرد. پس به یاد داشته  باشیم که ریشه  خوشبختی  و اتفاقات مثبت و خوشحال کننده زندگی زناشویی در درون خود ماست.

زن موفق کیست

۱) همسرتان را به عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید.

۲) همسر خود را به چشم یک شی مسوول ننگرید. بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید.

۳) جنبه یا بخش هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می شود مورد توجه و تحسین قرار دهید.

۴) برای این که همسرتان با شما روراست باشد سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قایل شوید اگر حرف ها و گفته های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرا به این وسیله بذر بی اعتمادی در زندگی خود می کارید.

۵) وقتی همسرتان با شما درد دل می کند و راز دلش را با شما در میان می گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی رحمانه است.

۶) به طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید زیرا انتقاد پیاپی باعث می شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد.(نگاه کنید به بایدها و نبایدهای صحبت با مردان)

زندگی موفق چیست

۱. اشتیاق برای یادگیری و پیشرفت هر چه بیشتر
موفقیت را می‌توان نوعی اشتیاق برای کسب دستاوردهای بیشتر دانست. این اشتیاق معمولا به شکل تمایل برای یادگیری و پیشرفت بیشتر نمایان می‌شود. فرد موفق مدام به دنبال این است که چیزهای بیشتر یاد بگیرد. این یادگیری می‌تواند در قالب آموختن یک مهارت شغلی مرتبط با کسب‌وکار یا کسب دانش بیشتر در مورد یک موضوع مورد علاقه‌ی فردی باشد. اگر شما نیز چنین تمایلی را در خود می‌بینید، از یک زندگی موفق و رضایت‌بخش برخوردار هستید.

۲. استقبال از تغییرات مداوم
تردیدی نیست که موفقیت‌های پی‌درپی بسیار دلچسب است، اما دستیابی به چنین موفقیت‌هایی نیازمند تلاش بیشتری است. در مسیر موفقیت همیشه با تغییرات پی‌در‌پی روبرو خواهید بود. افرادی که ذهن قدرتمند و پویا ندارند، از تغییراتی که سر راه آنها ظاهر می‌شود، هراس دارند. در مقابل، افراد موفق از این تغییرات استقبال می‌کنند. اگر تغییر را به عنوان نشانه‌ای از رشد و پیشرفت پذیرفته‌اید، جزو آن دسته از افرادی هستید که از یک زندگی موفق برخوردارند.

۳. نگرش مثبت نسبت به ایده‌های جدید و غیرمعمول
کسانی که می‌خواهند به موفقیت پایدار دست یابند، علاوه بر واکنش عملی مثبت نسبت به تغییرات، باید از مطرح کردن و مطرح شدن ایده‌های جدید نیز استقبال کنند. اگر شما هم از ایده‌ها و روش‌های جدید و در یک کلام «متفاوت‌اندیشی» استقبال می‌کنید، فردی موفق هستید و صرف‌نظر از شرایطی که در آن قرار دارید، می‌توانید در زندگی خود پیشرفت کنید.

۴. همگام بودن با پیشرفت فناوری
سرعت پیشرفت فناوری از آغاز قرن بیست‌و‌یکم تاکنون بسیار زیاد بوده است و همچنان ادامه دارد. افراد موفق تمایل زیادی دارند تا همگام با سرعت پیشرفت فناوری حرکت کنند. این افراد هم در زندگی شغلی و هم در زندگی شخصی، خود را با نوآوری‌ها وفق می‌دهند تا بتوانند در جهانی که مملو از فناوری‌های مختلف است به اهداف خود برسند. اگر شما نیز همگام با فناوری پیش می‌روید، جزو افراد موفق هستید.

۵. اعتماد به حس درونی
حس عمیق قلبی یکی از درونی‌ترین احساساتی است که می‌توانیم از آن برای اتخاذ تصمیمات هوشمندانه در زندگی فردی یا شغلی استفاده کنیم. با این حال، بسیاری از افراد به این حس توجه چندانی ندارند و به جای آن به معیارهای تصمیم‌گیری دیگری تکیه می‌کنند. افرادی که در زندگی موفق هستند معمولا بیشتر از دیگران به این حس درونی اعتماد دارند و در گذشته نیز تجربه‌ی بهره‌گیری از آن را در زندگی فردی و تصمیم‌گیری‌های شغلی خود داشته‌اند.

۶. داشتن حس همکاری با اطرافیان و جامعه
برای رسیدن به موفقیت شاید لازم باشد تا گاهی با از خود گذشتگی، کمی هم به فکر دیگران باشیم. تردیدی نیست که برای طی کردن سریع مراحل پیشرفت شغلی و نیز افزایش بهره‌وری فردی، باید روی عملکرد خودمان بیشتر تمرکز کنیم؛ اما تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد موفق به دور از خودخواهی و با یک رویکرد همکارانه به اهداف خود دست یافته‌اند و دوست دارند تا به اطرافیان و جامعه‌ی خود نیز نفعی برسانند.

راز زندگی زناشویی

۱- دوباره عاشق شوید. برای عاشق شدن یک تصمیم خود آگاهانه بگیرید. هر چه بیشتر مثل عاشق‌ها رفتار کنید، بیشتر باورتان می‌شود که عاشق هستید.

۲- زمانهای خوب را به خاطر بیاورید. با زوج خود طوری رفتار کنید که در آغاز ارتباطتان می‌کردید. لیستی از کارهایی که برای لذت بردن از با هم بودنتان انجام می‌دادید تهیه کنید و هر چیز جدید مفرح دیگری را به آن اضافه کنید. آنها را ترتیب داده و اجازه بدهید تا اتفاق بیافتند.

۳- به زوج خود کمک کنید تا احساس کند بیشتر دوستش دارید و در عشق احساس امنیت کند تا اینکه او با شما خودمانی شود و بدون هیچ ترسی از اینکه مورد سرزنش یا قضاوت قرار بگیرد، احساساتش را بیان کند. تمجید و ستایش کنید و همدیگر را در آغوش بگیرید. رفتار‌های کوچک، بزرگترین بیانات را می‌سازند.

۴- تصمیم یک طرفه نگیرید: از بسیاری لحاظ، شما یک تیم هستید، بنابراین مثل یک تیم عمل کنید. در مورد مسائل کوچک و بزرگ با هم تصمیم بگیرید، با یکدیگرچک کنید و برای تحقق آن تلاش کنید.

۵- به غیر از حضور فیزیکی حضور فکری هم داشته باشید. با ذهن خود تمرین کنید تا در آن لخظه باشید نه در فکر کار یا رنگ جدیدی که می‌خواهید به آشپزخانه‌تان بزنید یا بردن سگتان پیش دامپزشک.

۶- به سر و وضع و ظاهر خود توجه کنید. برای روی فرم بودن و خوب به نظر رسیدن برای یکدیگر وقت بگذارید. مهم است.

زندگی مشترک موفق

۱. به همسر خود احترام بگذارید
اگر می‌خواهید زندگی مشترک سالمی داشته باشید و همسرتان حس کند که او را با خودتان برابر می‌دانید و به احساساتش اهمیت می‌دهید، زمانی‌ که می‌خواهید درباره‌ی هر چیزی حتی مسائل روزمره تصمیم‌گیری کنید، به نظرات همسرتان به اندازه‌ی کافی اهمیت بدهید. اگر طوری رفتار کنید که انگار عقاید او مهم نیستند یا همیشه حرف آخر را شما می‌زنید در واقع ازدواج‌تان را تا مرز بهم‌ریختگی و عدم‌تعادل پیش خواهید برد. حتما دیدگاه‌های همسرتان را هم مانند عقاید خودتان و به همان اندازه جدی بگیرید. زمانی را برای گوش‌دادن به همسرتان اختصاص بدهید و این حس را به او منتقل کنید که برای‌تان مهم است.

کوشش کنید مهربان باشید، عشق بورزید و همسرتان را بفهمید. اگر روز بدی داشتید و ناراحتی خودتان را سر او خالی کردید، حتما عذرخواهی کنید؛ به جای آنکه فقط به خودتان و خواسته‌هایتان فکر کنید، به او هم اهمیت بدهید.
از طرفی، باید به مسائل خصوصی همسرتان هم احترام بگذارید. اگر انتظار دارید حس کند به او احترام می‌گذارید، دنبال جاسوسی در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی‌اش نباشید

۲. برای حفظ رابطه‌ای که هم‌اکنون دارید، تلاش کنید
اگر به همسرتان اهمیت می‌دهید و رابطه‌ی سالم و پویایی می‌خواهید، تلاش کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید. چه اشتباهاتی که خودتان در آن مقصر بوده‌اید، چه اشتباهاتی که از هردو‌ی شما سر زده است. از طرفی نباید شکست‌ها و خطاهای همسرتان را به او یاد‌آوری کنید. به جای این کار، رفتارهای مثبت او و خودتان را تقویت کنید. از الان که دور هم هستید لذت ببرید و درباره‌ی همه‌ی چیزهایی که می‌خواهید فکر و صحبت کنید. اگر واقعا همسرتان را دوست دارید باید ملاحظه‌ی احساساتش را بکنید و گذشته را فقط برای اینکه او را تحریک کنید یا آزار بدهید، نبش قبر نکنید.

هر چند پشت سر گذاشتن گذشته، همیشه کار آسانی نیست؛ اما برای اینکه کار به لج‌ و لجبازی و کینه‌توزی نکشد، نباید به اتفاقات گذشته پروبال بدهید. یادتان باشد همسرتان حی‌و‌حاضر است، حق زندگی دارد و شما نباید با یادآوری گذشته به او ضربه بزنید.

۳. برای گوش‌دادن به همسرتان زمان بگذارید
«گوش‌دادن» یکی از بهترین روش‌ها برای فهماندن میزان توجه‌‌ شما به همسرتان است. وقتی او درباره‌ی روزی که گذرانده است برای شما حرف می‌زند، با آرامش به حرف‌هایش گوش بدهید و صبر کنید تا حرفش تمام شود. تلاش کنید واقعا به او گوش بدهید و به چیزهایی که می‌گوید اهمیت بدهید. اگر قرار است یک گفت‌وگوی واقعی را تجربه کنید، تلفن‌تان را کنار بگذارید، در چشمان همسرتان نگاه کنید و به اندازه‌ی کافی برای گوش‌دادن به حرف‌هایش انرژی بگذارید.

خیلی وقت‌ها موقعی که کسی حرف می‌زند، ممکن است حواس آدم پرت شود. اگر در مکالمه‌ی شما با همسرتان این اتفاق افتاد، تظاهر به گوش‌دادن نکنید، عذرخواهی کنید و سعی کنید دوباره روی صحبت‌هایش تمرکز کنید و بفهمید موضوع صحبتش چیست.
هنگامی که همسرتان چیزی را برای شما تعریف می‌کند، درباره‌ی آن مطلب از او سؤال بپرسید. این‌طوری او حس می‌کند موضوع صحبت‌هایش برای‌تان مهم است. شما که نمی‌خواهید فکر کند حوصله‌تان را سر می‌برد!
این نکته را در نظر بگیرید که بیشتر اوقات، همسرتان فقط می‌خواهد بعد از گذراندن یک روز سخت، کسی وجود داشته باشد که به او گوش کند، پس لزومی ندارد فکر کنید همیشه باید نقش مشاور را ایفا کنید. فقط کافی است گوش کنید، نیازی به ارائه‌ی راه حل نیست.

۴. همسرتان باید اولویت زندگی شما باشد
نگران نباشید، لازم نیست کل زندگی‌تان را دور همسرتان بگردید! اما به یاد داشته باشید وقتی تصمیم گرفتید ازدواج کنید، هرکدام‌تان می‌خواستید اولویت زندگی دیگری باشید. پس به بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌تان و هر تصمیم دیگری که با همسرتان خواهید گرفت، احترام بگذارید. سعی کنید همواره کاری را انجام بدهید که برای هر دوی شما، بهتر است.

اگر خانواده یا دوستان‌تان و همسرتان نتوانستند با هم کنار بیایند، با همسرتان دشمن نشوید. اگر فکر می‌کنید حق با همسرتان نیست باز هم ملاحظه‌ی احساسات او را بکنید و از او حمایت کنید.
از طرفی اگر همسر خود را دوست دارید پس تلاش کنید دوستان و خانواده‌اش را هم دوست داشته باشید. اگر او دوستانی دارد که شما را دچار چالش می‌کنند، می‌توانید در مورد این مسئله با او صحبت کنید و از خودش کمک بگیرید.

راز موفقیت یک زن

۱. «عذرخواهی» را کنار بگذارید
تعداد زیادی از زنان مدام عذرخواهی می‌کنند، مانند مثالی که در ابتدای صحبتم در مورد افتضاح سوئیشرت به آن اشاره کردم. اخیرا گوئن موران طی صحبتی که با هم در توییتر داشتیم این عادت را «تیک کلامی ببخشید» در زنان نامید. جز در مواقعی که کار اشتباهی در حق کسی انجام داده اید ( و واقعا در مورد آن متاسف هستید)، عذرخواهی نکنید.

۲. خودتان را تبلیغ کنید
بسیاری از زنان می‌ترسند مسئولیت و مالکیت کاری که انجام داده‌اند را قبول کنند یا اقدامات و حاصل کار خود را ترویج و تبلیغ کنند زیرا نمی‌خواهند به آنها بگویند «خودتبلیغ‌گر». اگر خودتان تمایلی ندارید که از عملکرد خودتان دفاع کنید، چطور انتظار دارید که دیگران از کار شما دفاع کنند؟ بدانید آنچه انجام داده‌اید مال شماست.

۳. هیچ‌گاه قیمت خود را پایین نیاورید
در فرودگاه بودم که شنیدم زن جوانی مدام علت تاخیر خود را به دو نفر دیگر توضیح می‌دهد. سپس دلیلش را اینگونه توصیف کرد، «من خیلی باهوش نیستم، اتفاقی از مردی که آنجاست، زمان پرواز را شنیدم». فورا به آن سمت رفتم و به زن جوان گفتم هرگز به دیگران نگوید که باهوش نیست و اینکه آن مرد هم خودش اطلاعات پرواز را در جایی دیگر شنیده است. متاسفانه، این نوع کم بها دادن به خود، اغلب در زنان دیده می‌شود.

در ضمن، شروع مکالمات یا به کار بردن عباراتی که به شما ارزش و اعتبار نمی‌دهد، هیچ سودی به حال‌تان ندارد. همیشه از زن‌ها می‌پرسم چه کارهایی انجام داده‌اند که بشود آنها را با آن کارها و دستاوردها به دیگران معرفی کرد،آنها معمولا در جواب می گویند: «خُب خیلی جالب نیست، اما…» اگر جالب نیست، چرا آن را انجام می‌دهید؟ و علاوه بر این، اصلا چرا آن را به من می‌گوئید؟ نظری ندارم که کاری که انجام می‌دهید جالب است یا نه، اما من، مثل اکثر مردم، فکر می‌کنم که واقعا همینطور است. مثل این است که به من بگویید هیچ توجهی به صحبت شما نکنم. اگر تجربه‌ یا تخصصی دارید آن را دست کم نگیرید.

۴. اطلاعات منفی و بی‌ربط را کنار بگذارید
چرا در مثالی که در مقدمه آمد، زن لازم می‌دانست که در مورد ظاهرش صحبت کند و برای آن عذرخواهی کند؟ تا زمانی که به آن اشاره نکرده بود، تمرکزی بر لباسش نداشتم. اگر حس بدی در مورد خودتان دارید، آن را کنار بگذارید و اگر نمی‌توانید کنار کنید، لااقل آن را برای خودتان نگه دارید.

۵. استفاده از برچسب را متوقف کنید
شما یک زنِ یا فرد مونثِ کارآفرین، مدیر ارشد اجرایی یا هر چیز دیگری نیستید. تمام توصیف‌کننده‌هایی که شما را بدون هیچ دلیلی محدود می‌کنند از میان بردارید.

۶. از لاک خود بیرون بیایید
درست است که برقراری ارتباط با آدم‌هایی شبیه خودتان راحت است، اما باعث پیشرفت شما نمی‌شود. از قلعه‌ی آسایش خود بیرون بیایید، به آدم‌هایی نزدیک شوید و نشست و برخاست کنید که در جایگاهی هستند که خودتان می‌خواهید باشید و اجازه دهید این موقعیت انگیزه‌ای در شما ایجاد کند تا به سطح آنها برسید.

زندگی زناشویی عاشقانه

زن و مرد هر کدام سعی کنند که تکلیف و وظیفه خودشان را انجام دهند ، تاهر دو به حقوقشان برسند و دارای زندگی شیرین وعاشقانه داشته باشند.

آقای مشاور،من تکالیف ووظایفم را انجام می دهم،ولی شوهرم هیچ گاه تکلیفش را انجام نمی دهد؛من خسته شده ام ! ومن به بن بست رسیده ام ! من می دانم که این کار هم هیچ فایده ای ندارد ! آقا شوهرم عوض نمی شود.

لطفاً به آیات سوره طلاق دقت کنید :

وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا ؛ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ وَ مَن یَتَوَکلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدْرًا ؛ وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا

و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏کند، و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‏دهد و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى‏کند خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است! و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان مى‏سازد! (طلاق،۴ـ۲)

در کمبود های زندگی زناشویی ، قبل از آن که به همسرت اعتراض کنی ،از خودت این سؤال را بکن « من چکار کرده ام که همسرم بامن این گونه رفتار نادرست دارد ؟!!»

خدا در سوره طلاق که می توان آن را سوره خانواده نامید، به هر آن که تکالیفش را انجام دهد (تقوا پیشه کند) چهار نتیجه خوب و مثبت ، وعده داده است:

۱. نجات از سختی و مشکلات

۲. روزی دادن از جایی که فکرش را نکرده اید .( این روزی ،فقط روزی مادی نیست ، محبت شوهر، هم می تواند یک روزی باشد)

۳. پشتیبانی خدا برای آن که اورا وکیل خود انتخاب نموده است

۴. تسهیل در کارش قرار دادن

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

رازهای شوهرداری موفق

زندگی مشترک موفق

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه امام علی

اصول ازدواج صحیح

جملات تاکیدی مثبت برای ازدواج موفق

قانون جذب برای ازدواج

مشکلات زوج های جوان

قانون جذب در روابط عشقی

متولدین آبان با چه ماهی ازدواج کنند

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راز خوشبختی در زندگی زناشویی چیست و زن موفق کیست؟ زندگی موفق چیست؟ با  راز زندگی زناشویی و زندگی مشترک موفق و هم چنین راز موفقیت یک زن و زندگی زناشویی عاشقانه آشنا شوید.



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.