no-img
نوین اطلس

مشکلات زوج های جوان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مشکلات زوج های جوان
zip
آبان ۶, ۱۳۹۷

مشکلات زوج های جوان


ازدواج یک امر وو اقعه مهم در زندگی هر جوان است. ازدواج مسیر زندگی و آینده ی دو نفر را مشخص می کند. از نظر روانشناسی زوج های جوان معمولا در سال های اولیه ی زندگی با مشکلاتی رو به رو می شوند. این مشکلات طبیعی است، زیرا دو نفر با فرهنگ و عقاید متفاوتی می خواهند یک عمر در کنار هم باشند و مسئولیت ها و تعهد های آن ها چندین برابر خواهد شد. اگر کمی چاشنی استرس ها و افسردگی بعد از ازدواج نیز به آن اضافه شود که دیگر واویلا خواهد شد.

اما این مشکلات قابل حل هستند. با مشاوره ی صحیح می توان از دانستنیهای بعد از ازدواج آگاه شد، اختلاف بین زوج های جوان را حل کرده و تدام عشق آن ها را بعد از ازدواج و زیر یک سقف رفتن تضمین کرد. نوین اطلس در این مطلب اطلاعات کاملی در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

روانشناسی زوج های جوان

مطالعات روانشناسی نشان داده برای لذت بیشتر از زندگی و شاد زندگی کردن زوج های جوان نباید رابطه‌ شان را با زوج‌های دیگر مقایسه کنند. از جمله عواملی که زندگی مشترک را شاد و رضایت بخش می‌کند حس شوخ طبعی، تنوع، اعتماد متقابل، تفاهم، تمرکز بر نکات مثبت زندگی، توجه به خصوصیات خوب طرف مقابل، همیاری، مشورت، احترام و دوست داشتن است.

در مقابل، زوج های جوان با مقایسه رابطه خود با دیگران همه چیز را خراب می‌کنند. رضایت زوج‌ها از یکدیگر به راحتی به دست می‌آید به شرطی که خود را با زوج‌هایی که می‌شناسند مقایسه نکنند. براساس این مطالعه روانشناسی، وقتی زوجی یکدیگر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند تصور و احساسی خوب نسبت به یکدیگر دارند تا زمانی که یکی از آن‌ها در ذهن یا به زبان طرف مقابل یا زندگی‌شان را با دیگری مقایسه کند.

اختلاف بین زوج های جوان

اختلاف و تعارض بین مرد و زن به خصوص زوج های جوانی که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند زمانی اتفاق می‌افتد که یک طرف انتظار و توقعی خاص از رفتار طرف‌مقابل دارد و یا در یک موقعیت یا شرایط خاص طور خاصی احساس یا فکر می‌کند.

هم مرد و هم زن ممکن است اهدافی شبیه به هم در حل یک مشکل یا برطرف کردن یک اختلاف داشته باشند اما طریقه نزدیک شدن به این مشکلات و نگاه کردن این دو جنسیت به آن متفاوت است. نداشتن آگاهی درمورد رویکرد جنس مخالف برای حل مشکل یکی از منابع بروز اختلاف بین زن و مرد و زوج های جوان است.

مشاوره مشکلات بعد از ازدواج

ازدواج فقط شما را به عشق زندگی تان نمی رساند و باید باور کنید همراهی شریکی که امروز در کنار شما سند ازدواج را امضا می کند، به معنای محو شدن همه مشکلات نیست. اگر آمادگی مقابله با مشکلات ازدواج را نداشته باشید، شیرینی بله گفتن هر روز در کام تان کمتر می شود.

مشکلات مالی و شغلی
تا سر خانه و زندگی تان نروید، نمی دانید که سامان دادن به مشکلات مالی یعنی چه. اگر تجربه زندگی مستقل را نداشته اید، قطعا معنای دقیق سروکله زدن با صاحبخانه را نمی دانید و در مورد اینکه پرورش یک فرزند برایتان چقدر خرج بر می دارد هم اطلاعی ندارید. اگر شما بدون آمادگی برای مواجهه با این مشکلات به خانه مشترکتان پابگذارید، دور از ذهن نیست که گاهی کم بیاورید و از خود بپرسید: “این همان زندگی ای است که می خواستم؟” اما باور کنید اگر کمی ریاضی و حساب و کتاب سردربیاورید و بتوانید نیاز ها و انتظارات تان را با جیب تان هماهنگ کنید، مشکلات مالی در آخرین ردیف مشکلات زندگی تان طبقه بندی خواهد شد.

دخالت خانواده ها
فرقی نمی کند در کجای دنیا زندگی کنید. اغلب خانواده ها در گوشه گوشه جهان باور نمی کنندکه فرزند ازدواج کرده شان، خودش از حساب و کتاب زندگی اش به خوبی سر درمی آورد و بدون نظارت لحظه به لحظه می تواند از پس مشکلات حتی شکست ها بربیاید. اگر شما تصور می کنید اجرای بی چون و چرای حکم خانواده ها یعنی وفاداری به آنها، در اشتباهید! بعد از ازدواج شما باید در درجه اول به همسرتان و خانواده ای که می سازید وفادار باشید و حق ندارید نیازهای خانواده خودتان را به خاطر دیگران قربانی کنید.

مشکلات ارتباطی
ارتباط برقرار کردن با همسر شاید الان برایتان خیلی راحت باشد اما وقتی زیر یک سقف بروید به همان اندازه که به هم نزدیک می شوید،تنش هایتان هم بیشتر می شود. اعتماد کردن، درک کردن، به تفاهم رسیدن و گذشت کردن شایع ترین مشکلات این دوران هستند که باید مدیریت شان کنید. فراموش نکنید همسرتان ذهن تان را نمی خواند و بی آن که با او در مورد احساس تان و مشکلات تان صحبت کنید نمی تواند از آنها سر در بیاورد. پس بدون پیش داوری و قضاوت، با یکدیگر در مورد زندگی مشترک تان صحبت کنید.

دانستنیهای بعد از ازدواج

آیا از عادات بد ازدواج آگاهی دارید؟

در این بخش یکی از مهم ترین دانستنیهای بعد از ازدواج را که ترک عادات بد می باشد برای شما شرح می دهیم تا درگیر مشکلات و اختلاف نشوید بتوانید یک ازدواج پایدار و مملو از عشق داشته باشید. برخی از عادات بدی که زوج های جوان باید کنار بگذارند به شرح زیر می باشد:

۱. دلیل و برهان را کنار بگذارید

زندگی، میدان جنگ نیست. نه تنها این کار باعث از بین بردن احساساتتان می شود بلکه حتی همسرتان به طرز زیرکانه ای می فهمد که احساساتش برایتان مهم نیست.

۲. محیط خانه را امن نگه داشتن همیشه اثر نمی کند

اگرچه جمله “هرچه تو بگویی عزیزم” محیط خانه را آرام و امن می کند اما شما را در نقش یک همسر فداکار نشان می دهد. شما بایستی گاهی اوقات عصبانی، گاهی اوقات حالت تدافعی و گاهی اوقات هم فداکارانه رفتار کنید. این جالبتر نیست؟

۳. حواس پرتی و گیج بودن را دور بریزید

بیش از اندازه فعال بودن وتمرکز نداشتن، در مکالمه بینتان یا در زندگی، صمیمیت و علاقه بینتان را از بین می برد.

۴. دست از سرزنش بردارید

می دانیم که خانمها جیغ جیغو هستند. اما با صدای بلند گله و شکایت کردن فقط برای مدت کوتاهی مفید است و باعث نارضایتی و عصبانیت همسرتان می شود.

تداوم عشق بعد از ازدواج

عشق مراحل مختلفی دارد. مرحله ی اول عشق شور و اشتیاق و هیجان بوده و پس از مدتی این شور و هیجان جای خودش را به رابطه ای منطقی تر می دهد. اینجاست که ممکن است احساس کنید رابطه تان سرد شده و طرف مقابل دیگر شما را دوست ندارد و یا اینکه شما علاقه تان را نسبت به او از دست داده اید.
اما اینطور نیست. درواقع می توان گفت احساس شما نسبت به یکدیگر شکل منطقی تری به خود گرفته است و کاهش این شور و هیجان اولیه امری کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر بوده و برای همه ی زوج ها اتفاق خواهد افتاد.
اما در مورد تداوم عشق بعد از ازدواج و ایجاد شور و هیجان در زندگی مترک راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به رایج ترین آن ها اشاره می کنم:

دوستت دارم! این جمله معجزه می کند:
دوستت دارم یک جمله ی معجزه آساست، آن را از همسرتان دریغ نکنید. همین یک جمله ی ساده تمام لحظات رمانتیک و تمام دوستت دارم های گذشته را در ذهن طرف مقابلتان تداعی کرده و باعث می شود همه ی چیزهای خوبی که درمورد شما وجود دارد از ذهنش عبور کند. اینجاست که متوجه می شود او نیز چقدر شما را دوست دارد و این احساس به جود آمده جرقه ای برای شعله ور شدن آتش عشق بین شما خواهد بود.

ازیکدیگر فاصله نگیرید:
در مقاله ی فعالیت هایی که باعث افزایش عشق بین همسران می شود توضیح دادم که انجام کارهای دونفره ی ساده می تواند صیمیت بین شما و همسرتان را چندین برابر کند. در نتیجه تلاش کنید زمان عمده ای از روز را در کنار همسرتان سپری کنید و به هیچ عنوان از او فاصله نگیرید.

شنونده ی خوبی باشید:
یکی از مهم ترین دلایل افراد برای تشکیل خانواده و ازدواج به اشتراک گذاشتن احساسات و دریافت حمایت از جانب طرف مقابلشان می باشد. در نتیجه اگر این نیاز را در همسرتان ارضا نکنید ممکن است علاقه اش را به مرور نسبت به شما از دست دهد. شنونده ی خوبی باشید. به درد و دل ها و احساسات همسرتان توجه کرده و به او اطمینان دهید درهر شرایطی از او حمایت خواهید کرد.

انعطاف پذیر باشید:
تشکیل زندگی مشترک با فردی که در شرایط و با روحیات متفاوتی از شما بزرگ شده است قطعا نیازمند کمی از خود گذشتن و فداکاری هایی خواهد بود. باید در زندگی مشترک با همسرتان کمی انعطاف پذیر و فداکار باشید و سعی کنید تا حد امکان از مشاجره و تشنج در رابطه تان جلوگیری کنید. مشاجره ی بیش ازحد رابطه را به سردی کشانده و ممکن است باعث از بین رفتن احترام بین شما شود درنتیجه با کمی انعطاف پذیری از این مشاجره های بیش از حد دوری کرده و تداوم عشق در زندگی مشترکتان را تضمین کنید. (برای اطلاعات بیشتر نگاه کنید به: تداوم عشق بعد از ازدواج)

مطالب مرتبط:

مشکلات عقد طولانی

مشاوره رابطه زناشویی

رازهای زندگی زناشویی موفق

راه های حفظ یک رابطه عاشقانه

سرد شدن رابطه زن و شوهر



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.