no-img
نوین اطلس

دلایل درست ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دلایل درست ازدواج
zip
مهر ۳۰, ۱۳۹۷

دلایل درست ازدواج


ازدواج یک نیاز طبیعی است و در این هیچ شکی نیست. اما باید دلایل منطقی برای آن داشته باشیم. شاید شما هم شنیده باشید که می گویند فلانی هنوز وقت ازدواجش نرسیده است، این حرف فقط خطاب به آن هایی گفته نمی شود که سن شان کم است یا شرایط و پیش نیازهای اولیه و لازم ازدواج را ندارند، گاهی اوقات برخی از افراد دور و برمان دلایل بچگانه ای برای ازدواج دارند و براساس همین دلایل پای سفره عقد می نشینند، ولی وقتی در ازدواج به مهمترین اهداف خود نمی رسند آن جاست که تازه احساس پشیمانی و شکست می کنند، غافل از این که کمی دیر شده است.

خیلی مهم است این را بدانیم که مردان و زنان روحیات متفاوتی دارند و به همین دلیل هم دلایل ازدواج زنان با انگیزه های ازدواج برای مردان متفاوت است و باید آن ها را جداگانه بررسی کرد. خیلی از دلایلی که برای ازدواج انتخاب می کنید دلایلی هستند که به خاطر آن ها نباید ازدواج کرد.

نوین اطلس در این مطلب در مورد مهمترین و اصلی ترین دلایل درست ازدواج صحبت می کند.

اصلی ترین دلیل ازدواج

دوران مجردی با همه خوبی ‌ها و بدی ‌هایش، باید یک روز تمام شود. هر چند ازدواج، یک امر واجب و قطعی نیست، اما ساختار جسمانی و روانی انسان به گونه ای است که نیاز دارد تشکیل خانواده دهد. برخی از اصلی ترین دلایل ازدواج به شرح زیر می باشد:

۱. پاسخ مثبت به فطرت

انسان به حکم فطرت دارای غریزه جنسی است. طبیعت و فطرتش ایجاب می کند که رشد کند و به سوی کمال رود و نیز روزی که رشد یافت و به درجه کمال رسید ارضا و قانع شود.

۲. تکامل استعدادها و دین و ایمان

استعدادها برای بروز و تکامل خود نیازمند به محیط امن و آرامش دارند، چه بسیار استعدادهای انسانی که برای همیشه پنهان مانده و هرگز خود را نشان نمی دهند و چه بسیار استعدادها که به محض رخ نمودن، توسط انگیزه ها و عواملی سرکوب می شوند.

۳. ایجاد امنیت و آسایش

شکی نیست که هر انسانی خواستار تسکین بحران است و می خواهد به گونه ای به آرامش دست یابد. ولی متأسفانه عده ای به راه اشتباه و خطا می روند و به جای انتخاب روش معقول به سیگار، الکل و مواد مخدر و … پناه می برند که عوارض آن به مراتب خطرناک تر از عوارض تنهایی و بحران است.

۴. بقای نسل

اجتماع برای ادامه حیات خود نیازمند به وجود نسل است. چنین امری از دو راه امکان پذیر است یا از طریق فحشا که امری ناپسند می باشد و یا از طریق ازدواج که امری عقلانی، اندیشیده و با هدف است.

مهمترین اهداف ازدواج

ازدواج بهترین پاسخ به نیاز های جنسی و عاطفی انسان است و هدف ها و نیازهای بی شماری را تأمین می کند که از جمله مهم ترین هدف ها و آثار ازدواج میل به آرامش و سکون، تأمین نیاز های جنسی، بقای نسل، تکمیل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنیت و سرانجام، تأمین نیاز های روانی و اجتماعی فرد را می توان نام برد. برخی دیگر از مهم ترین اهداف ازدواج به شرح زیر هستند:

سلامت و امنیت فردی و اجتماعی: خانواده کوچک ترین واحد اجتماعی و مقدّس ترین نهاد بشری است و در بردارندۀ پاک ترین و عمیق ترین مناسبات انسانی است که برای سلامت و امنیت و سعادت فرد و اجتماع، سودمند و ضروری است. قرآن کریم زن و شوهر را به لباس یک دیگر تشبیه نموده است.

بهبود وضع اقتصادی: ازدواج افزون بر تکامل دینی، به پیشرفت اقتصادی می انجامد زیرا حس مسئولیت، پرهیز از اسرافگری و آینده نگری برای خود و فرزندان، پس از ازدواج رخ می دهد وعده خداوند در سوره نور و گفتار پیشوایان دینی در این باره نیز به این معنی تأکید می کنند.

دوستی و محبّت و عشق: آدمی در هر سن ومرحله ای از حیات خویش، به محبّت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران به او مهر بورزند.

دلایل ازدواج زنان

در یک مطالعه ای مشخص شده که افراد متاهل بسیار خوشبخت تر از مجردها هستند و یکی از دلایل زنان برای ازدواج نیز همین موضوع می باشد. آن ها با ازدواج بیشتر احساس خوشبختی می کنند:

مارتین سلیگمن، روان شناس برجسته دانشگاه پنسیلوانیا می گوید:

ازدواج بیشتر از هر پیوند دیگری بین انسان ها، در خوشبختی آنها نقش دارد.

او معتقد است که ازدواج است که به زندگی افرد معنا می دهد، وی می گوید خوشبخت ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند که ازدواج کرده اند. طبق شواهد موجود و نظر کارشناسان، ۲ عاملی که بیشترین نقش را در خوشبختی تمام انسان های کره زمین ایفا می کنند، عبارتند از:

ایمان به خدا
ازدواج

بیشتر زنان می گویند: وقتی ازدواج می کنیم رابطه مان را با کسی که به او عشق می ورزیم دایمی و همیشگی می کنیم.

همین می تواند ما را از استرس ها و تنش های یک رابطه عاشقانه نجات دهد. با ازدواج، رابطه ما از آن چه که هست استوارتر می شود و دیگر این نگرانی را نداریم که ممکن است او را از دست بدهیم.

یک علت این آرامش، عشق است. نیروی عشق، آرامشی بی نظیر به ما می دهد که در کمتر جایی می توانیم آن را پیدا کنیم.

انگیزه مردان برای ازدواج

شاید یکی از مهمترین دلایل رغبت مردان به ازدواج، نیازهای جسمانی باشد. برطرف نشدن غرایض _ خصوصا نیازهای جنسی _ فرد و به تبع آن اجتماع را از دچار تزلزل کرده و زمینه ظهور آسیب‌های اجتماعی دیگر را فراهم می کند. مردان نیز به جهت رفع این نیاز ازدواج می‌کنند و انگیزه دارند علاوه بر برطرف شدن نیازهایشان، از برخی مزایای حاصل از آن نیز بهره‌مند شوند.

مردان بعد از ازدواج تقاضا دارند با هرنوع شرایط اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و تیپ و ظاهری که هستند از جانب همسرشان پذیرفته شوند و علاوه بر نکات منفی، نکات مثبت آنها نیز به چشم آید، درواقع پذیرفته شدن از مهم ترین انگیزه های آن ها برای ازدواج محسوب می شود. به همین منظور تمرکز روی نکات منفی و بهانه‌گیری نسبت به برخی رفتارهای به ظاهر ساده همچنین مقایسه شدن با مردان دیگر از جمله مواردی است که آقایان را گله مند کرده و از زنان خود می خواهند که با دیدی بازتر به آن ها و زندگیشان نگاه کنند.

به چه دلیلی نباید ازدواج کرد

برای ازدواج کردن دلایل بسیاری وجود دارد، اما برای ازدواج نکردن دلیل آوردن اغلب سخت و مشکل است. دلایلی هست که فرد به خاطر آنها ازدواج می کند، ولی همان دلایل می تواند ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی رویاروی کند.

به دلایلی که در ادامه معرفی می کنیم نباید ازدواج کرد:

شورش علیه والدین: تعارض با والدین، می تواند یکی از دلایلی باشد که فرد جوان را بسوی ازدواج سوق دهد. وقتی فردی در خانواده ای زندگی می کند که والدین او اهانت کننده و تحقیر کننده هستند، بنظر می رسد که ازدواج انتخاب موجهی باشد. آنهایی که در آتش تعارض های طولانی مدت والدین سوخته اند، آنهایی که قربانی پدر و مادری معتاد بوده اند و آنهایی که قربانی آزارهای جسمانی ، هیجانی و جنسی در خانواده بوده اند، دلایل موجهی دارند تا از خانواده به نحوی بگریزند و از آن دور شوند.

 جستجوی استقلال: جوانان به اینکه روی پای خود بایستند و کارهایشان را خودشان انجام دهند و یا مستقل باشند، علاقه زیادی دارند. اما استقلال امری است که فرد، فقط به تنهایی می تواند به آن برسد. با اتکای به همسر، فرد به استقلال نخواهد رسید. بسیاری هستند که ازدواج می کنند تا مستقل شوند، اما مستقل شدن سال ها وقت می برد و امری است وابسته به خود فرد تا هرچه بیشتر، روی پای خود بایستد.

التیام یک ارتباط شکست خورده: این مورد، از موضوعاتی است که شناسایی آن در دیگران راحت تر از شناسایی آن در خودمان است. پاسخ رایج به هشدارهای دیگران معمولا این است که ” نه! من می فهمم که شما چه می گویید، اما این مورد فرق دارد. ” ما تمایل داریم که ارتباط جدید و آمیخته با عشق را تنها از منظر وجوه مثبت بنگریم و از اینکه ممکن است این ارتباط واکنش به یک ارتباط قبلی باشد می پرهیزیم و غفلت می کنیم. ازدواج زمانی موفق تر خواهد بود که دو نفر (بخواهند) ازدواج کنند. تا اینکه (نیاز) به ازدواج داشته باشند.

فشار خانواده یا اجتماع: برخی از خانواده ها مطابق آداب، فرهنگ و عرف خود برای ازدواج به جوانان فشار می آورند. در یک جامعه شهری و تحصیل کرده، این فشار می تواند نامحسوس و ظریف باشد. اما در جامعه ای دیگربا صراحت و به طور مستقیم از جوان می خواهند که ازدواج کند. خانم ها بیشتر درمعرض این استرس هستند. افرادی که با دلایل درست سعی در انتخاب همسر دارند نباید تسلیم این فشارها شوند.

نیاز جنسی: ازدواج تنها به دلیل رفع نیاز جنسی احتمالا نمی تواند به ازدواج موفقی منجر شود. چرا که دیگر عوامل مرتبط با ازدواج، معمولا از چشم دور می ماند. ازدواج با چنین شرایطی، زیبایی های ظاهری همسر بیشتر مد نظر قرار می گیرد و شتاب و عجله نیز عامل تاثیر گذار منفی دیگری است. در فرهنگ عامه، به اشتباه، باور بر این است که عدم رضایت نیاز جنسی سبب برخی بیماری های روانی می شود. مثلا برای بهبود حال بیماران روانی، برخی توصیه به ازدواج می کنند که نه تنها حال بیمار را بهبود نخواهد بخشید، بلکه استرس و فشار روانی بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

نکات مهم قبل از ازدواج

انگیزه ازدواج

آیا گذشته همسر مهم است

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

عشق یا منطق در ازدواج

اصول ازدواج صحیح



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.