no-img

نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

zip
بهمن ۲۶, ۱۳۹۶


این مطلب در مورد موضوعات مهمترین اهداف ازدواج، هدف از ازدواج چه باید باشد؟، هدف از ازدواج از نظر روانشناسی، هدف از تشکیل خانواده، اهداف ازدواج در اسلام، اهداف ازدواج موفق نوشته شده است.

مهمترین اهداف ازدواج

خداوند در قرآن، خلقت زن و شوهر و محبّت و مودّت میان آن ها را از نشانه های حکمت خود معرفی می کند.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده که نزد خداوند محبوب تر و عزیزتر از ازدواج باشد. و هم چنین امام صادق (علیه السلام) می فرماید: ” دو رکعت نماز انسان متأهل افضل و بالاتر از هفتاد رکعت نماز انسان مجرّد است.
در خلقت بشر زن و مرد مکمل نیازهای روحی و روانی یکدیگرند و هر یک بدون دیگری احساس فقر و نیاز نموده و در وجود خود خلاء و کمبودی احساس می کند.
انسان به عنوان موجودی طبیعی و با داشتن بعد مادی و جسمانی ناچار با جهان طبیعت در ارتباط حیاتی و وابستگی متقابل می باشد.
دختر در ساختار وجودی خویش متمایل به مرد آفریده شده و به دنبال تکیه گاه محکمی است که در فراز و نشیب زندگی یار و یاور و حامی او باشد، او طالب آن است که مردی را متوجه شخصیت و موقعیت عاطفی خود نماید. خانم جنینا لمب روزو می گوید: زن چون بوته نیلوفری است که طالب چوب خشک یا دیوار عریانی است تا آن را از گل و سبزه بپوشاند، و اگر چنین چوب خشک و دیواری نیابد خشک و نابود خواهد شد”
پسر نیز پس از بلوغ به طور طبیعی سرشار از تمایلات غریزی است و نیازمند روابطی دوستانه و محبت آمیز بوده و بدون جنس مخالف نه در مراقبت از تمایلات سرکش و شهوانی خود تواناست و نه در رشد استعداد های اجتماعی موفق است. او در پی کسی است که کمبود روحی و عاطفی او را جبران کند و با نرمی و لطافت، خشکی و خشونت زندگی را هنرمندانه از یادش ببرد.

پس با توجه به نیاز طبیعی دختر و پسر به یکدیگر ازدواج پاسخی درست و کامل به این نیاز است که در آن زن و مرد زندگی مشترکی را آغاز می کنند و پیمان می بندند که مصاحب و یاور و غمخوار یکدیگر باشند.
ازدواج بهترین پاسخ به نیاز های جنسی و عاطفی انسان است و هدف ها و نیازهای بی شماری را تأمین می کند که از جملۀ مهم ترین هدف ها و آثار ازدواج میل به آرامش و سکون، تأمین نیاز های جنسی، بقای نسل، تکمیل و تکامل فردی و اجتماعی، سلامت و امنیت و سرانجام، تأمین نیاز های روانی و اجتماعی فرد را می توان نام برد.

هدف از ازدواج چه باید باشد؟

نخستین و شناخته شده ترین دلیل ازدواج، «عشق» است. موقعی که افراد همدیگر را می‌یابند عاشق می‌شوند، مهمترین کاری که انجام می‌دهند ازدواج کردن است، اما عشق برای ازدواج شرطی لازم است اما ناکافی است گاهی دو نفر، چنان علاقه‌ای به یکدیگر پیدا می‌کنند که گمان می‌برند به راستی عاشق هم هستند وقتی هیجان، با سرعت چشمگیری در روابط پیش برود، شناخت یکدیگر به روال عادی و تدریجی خود پیش نمی‌رود، زیرا وقت کافی برای این امر وجود نداشته است، صراحت و صداقت و اعتمادی که لازمه یک رابطه محکم است احتیاج به زمان دارد یک آشنایی سریع، هر چقدر هم که هیجان آور باشد، تنها یک صمیمیت ظاهری به بار می آورد که به آسانی با نزدیکی و صمیمیت واقعی اشتباه می‌شود.

در زندگی، تنها بودن در بیشتر مواقع اتفاق خوبی نیست بنابراین، به دلایل دور ماندن از آسیبهای تنهایی افراد ازدواج می کنند این به شما انگیزه می‌دهد تا به سختی کار کنید و عضو سازنده‌ای در جامعه شوید. آمارها نشان می‌دهند که افراد متأهل زندگی طولانی تری دارند. برای مثال تقریباً همه مردان متأهل ۴۸ ساله در آمریکا تا ۶۵ سال زندگی می‌کنند. همچنین، همه زنان متأهل ۴۸ ساله تا سنین سالخوردگی زندگی می‌کنند این یک یافته بسیار شگفت انگیز است که نشان می‌دهد افراد مجرد یا مطلقه شانس بیشتری برای ابتلا به بیماریهای مزمن همچون دیابت و سرطان دارند.

هدف از ازدواج از نظر روانشناسی

در زمینه هدف‌گذاری برای ازدواج حتی باید خانواده‌ها را آموزش بدهیم چون خانواده‌ها هم بیشتر به معیارهای ظاهری توجه دارند و به اشتراک باورها، شباهت نظام ارزشی و… توجهی نمی‌کنند. در این شرایط به همت جمعی برای کاهش طلاق نیاز داریم، چراکه متأسفانه اکنون دوام ازدواج‌ها بسیار پایین آمده است چون جوانان با باورهای نادرستی وارد رابطه ازدواج شده‌اند و سازگاری آنان طی زندگی مشترک بسیار کاهش یافته است.

هدف از تشکیل خانواده

۱) ایجاد کانون آسایش و آرامش برای زن و مرد:
یکی از مهمترین و شاید اولین انگیزه ازدواج براساس این مکتب، ایجاد کانونی است که در آن زن و مرد احساس آرامش کنند. زیرا زنان آرامش دهنده روانی مردانند و زن و مرد به دوستی با هم نیازمندند.
در قرآن کریم آیه ۲۱، سوره روم خداوند می فرماید:
از نشانه های او (خدا) این است که از خود شما برایتان همسرانی آفرید تا در کنار آنها آرام گیرید و میان شما دوستی و صمیمیت به وجود آورد. به راستی برای مردمی که بیندیشند در این کارنشانه هایی است. ”
۲) حفظ عفت و پاکدامنی:
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ” آن کس که ازدواج کند نیمی از دینش را حفظ کرده است و بر اوست که نصف دیگر را از خطر دور بدارد .”
۳) دوستی، محبت و عشق:
از محبت نار نوری می شود وز محبت دیو حوری می شود
روان شناسان یکی از نیازهای اساسی و مهم آدمی را نیاز به محبت ذکر کرده اند. آدمی در هر سن و مرحله‎ای از حیات خویش به محبت احتیاج دارد و علاقه‎مند است که دیگران او را دوست بدارند و به او مهر بورزند.
یکی از راه های مهم و مؤثر ابراز مهر و محبت و برقراری دوستی بین زن ومرد، ازدواج است. آثار محبت و تبدیل آن به عشق و علاقه وافر و همبستگی عمیق روانی و عاطفی، پیوند زن و مرد را تحکیم بخشیده، فضای خانواده را به فضایی صمیمی، گرم، پرطراوت، شاداب و بالنده مبدل می‎کند.
محبت کردن و محبت دیدن، رضایت خاطر پدید می‎آورد و تعادل روانی زن و مرد را ممکن می‎سازد. محبت صفا دهنده وجود است و شفابخش دردها.

اهداف ازدواج در اسلام

ازدواج فرایندی است عبارت ازکنش متقابل بین دو فرد،یک مرد و یک زن که با پذیرش شرایط قانونی با مدت زمان طولانی درارتباطات جسمانی ،عاطفی،اقتصادی،روحی و اجتماعی با یکدیکر شریک شده اند.(۱)
ازدواج تعهدی مقدس است که همین تقدس،مهم ترین وجه تمایز آن از سایرروابط بین انسان هاست.از دیگر وجوه امتیاز ازدواج نسبت به دیگر روابط انسانی،گستردگی تعاملات بین فردی دراین پدیده است.نکته ی دیگر،نتایج و آثار مترتب برازدواج است.فوائد و آثار زندگی مشترک از لحاظ فردی،اجتماعی،تربیتی،زیستی و غیره قابل بررسی است.اساسی ترین نتایج و هدف هایی راکه از این پدیده دنبال می شود،در این فصل تبیین می نماییم.
۱-۱محبت خواهی و آرامش روحی

احساس نیاز به محبت،هم راهی و هم دردی از جمله مسایل سرشتی و فطری انسان است.نخستین ملجأ و مرجعی که به طورعمیق،ریشه دار،طبیعی و سالم جواب گوی نیازهای مذکور است،کانون مصفای خانواده است.ارضای این نیاز یعنی تأمین ویتامین های روانی زن و مرد.
خانواده این نیاز را که یکی از اساسی ترین نیازهای روحی بشر است،به سبک و شکلی منطقی و طبیعی پاسخ می دهد،نه تصنعی و غیرمنطقی.
آدمی درمراحل مختلف زندگی و درکشاش و بحران های آن،نیاز به دلداری دارد که به او آرامش و سکون بخشد.آن گاه که خود را در مخمصه های عظیم گرفتار می بیند،امید وانتظار به ارتباط کلامی با کسی که او را دوست بدارد و یار و غم خواراو باشد،مایه ی تسلی خاطر است.ما درهرسنی و در هرمرحله ای از حیات که باشیم،خواستار محبت و الفتیم؛می خواهیم که دیگران ما را دوست بدارند ودراین دوستی صادق و خالص باشند.
جنبه ی درونی این آرامش در ایمان تجلی می یابد و جنبه ی بیرونی آن در تشکیل خانواده،امنیت جانی،ناموسی،فکری،بیانی و شغلی.پس تشکیل خانواده،پاسخ به یکی از عالی ترین نیازهای فطری بشریعنی آرامش روان و محبت خواهی است.
«ومِن ءَایاتِهِ أن خَََلَقَ لکُم مِن أنفسکم أزواجاً لِتَسکُنُوا الَیهَا وَ جَعََلَ بینکُم مَوَدَّهً و رحمهًً انَّ فی ذلِکَ لآیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرُون»(۲)ازنشانه های پروردگارتان این است که از جنس خودتان،همسرانی آفرید تا درکنار آنان بیاسایید و بین زن و مرد،دوستی برقرار نمود.دراین برنامه،نشانه هایی برای اندیشمندان است.
به همین جهت قرآن کریم،رابطه ی بین زن و شوهر را با کلمه ی «مودت»و «رحمت»تعبیرمی کند و از یک راز بزرگ که عبارت است از جنبه انسانی زندگی زناشویی،پرده برمی دارد و به ما می فهماند که هدف زناشویی «اطفاء شهوت»نیست،بلکه این پیمان میان زن و شوهر،صلح و یگانگی به وجود می آورد.
ازدواج پیمان دوستی خالص است،پیمانی که به تعبیر مسیحیت اتحاد مثلثی از قلب ها،گوشت ها و روح هاست.چنین محبت و دوستی به تعبیر قرآن ،از آیات خدا برای اندیشیدن است.
درسایه ی این دوستی،زن وشوهر همچون لباس و پوشش همدیگر می شوند.«هُنَّ لباسٌ لَکُم و اَنتم لباسٌ لَهُنَّ»(۳)
۱-۲پاسخ به دعوت سنت رسول اکرم (ص)

عن النبیِّ (ص)قالَ:یُفتَحُ أبوابُ السَّماءِ فی اَربعهِ مَواضِعَ:عندَ نزولِ المطَر و عِندَ نظر الوَلَدِ فی وجهِ الوالدین و عِندَ فتح بابِ الکعبهِ و عندَ النِّکاح(۴)
از پیامبر خدا (ص)است که فرمود:«درچهار موقع عنایت و رحمت حق متوجه انسان می شود:به وقت باریدن باران،به هنگام نظر کردن فرزند به صورت پدر و مادر از باب مهر و محبت،در آن زمان که درِ خانه کعبه باز می شود و در آن وقت که عقد و پیمان ازدواج بسته شده و دو نفر با یکدیگر جهت زندگی جدید، وارد عرصه ی نکاح می شوند.»
درچهارموقع عنایت و رحمت حق متوجه انسان می شود
*به وقت باریدن باران
*به هنگام نظر کردن فرزند به صورت پدر از روی محبت.
*در آن زمان که در خانه کعبه باز می شود.
*آن وقت که عقد و پیمان ازدواج بسته شده باشد.
قال رسول اللّهِ(ص):النِّکاحُ سنّتی فمن رَغِبَ عن سنّتی فلیس منّی(۵)
رسول خدا «صلی اللّه علیه و آله و سلم»فرمود:«ازدواج روش من است.هر کس از راه و روش روی بگرداند، ازمن نیست.»
عثمان بن مظعون که به گمان وصول به تقدس و مقام قرب الهی دست از آمیزش با همسر کشیده بود،مورد طعنه ی رسول خدا(ص)قرارگرفت؛پیامبر به او فرمود:از سنت من اعراض نکن؛چه هرکس که از روش من روی برگرداند،روز قیامت فرشتگان الهی،سرِ راه را بر او بگیرند و صورتش را از حوض کوثر برگردانند.(۶)
پذیرش و انجام امرمقدس ازدواج،پاسخی به ندای مذهب و سنت پیامبر عظیم الشأن و سرور کائنات و قافله سالار انبیاء الهی است.
ازدواج ،عبادت را ارزش و ارتقاء می بخشد.ازنظر اسلام،عبادت فرد متأهل با مجرد یکسان نیست.رسول اکرم (ص)می فرمایند:دو رکعت نماز فرد متأهل با ارزشتر از هفتاد رکعت نماز فرد مجرد است وچون جوانی درآغاز جوانی اش همسرگزیند،شیطان فریاد برآورد که وای!او دین خود را از دست من ایمن ساخت !(۷)
درجای دیگر رسول اکرم (ص)به کسب نیمی از دین با پذیرش ازدواج تأکید نموده و می فرمایند:«هرکس ازدواج کند،نیمی ازدینش را باز یافته و باید نسبت به دین دیگر تقوای الهی پیشه کند.»(۸)

اهداف ازدواج موفق

۱.پیوندی که بین دو بیگانه به وجود می آید: اینکه دو نفر که ممکن است از دو فرهنگ یا دو مکان جغرافیایی باشند ولی با ازدواج بینشان الفت و محبت ایجاد می شود از علائم قدرت و نشانه ای برای خدا شناسی مطرح شده است.

۲.این پیوند علاوه بر اینکه ایجاد محبت می کند دو نفر را از انحراف جنسی و اخلاقی نیز حفظ می کند.

۳.تکثیر نسل: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:« ازدواج کنید و تکثیر نسل نمایید زیرا من به شما ملت های مسلمان در روز رستاخیز مباهات می کنم.»

۴. تربیت انسان صالح: اسلام برای داشتن فرزندی صالح پاداش های فراوانی برای پدر و مادرش مقرر کرده است. مثلاً پدر از ناحیه ی فرزند صالحش در زندگی برخوردار، و از دعای او پس از مرگ بهره مند است. امام صادق علیه السلام می فرمایند: « میراث خدا از بندهی مومن، فرزند شایسته ای است که برای او طلب آمرزش نماید.» برای اینکه نسلی صالح و سالم داشته باشیم لازم است که درابتدای راه – یعنی انتخاب همسر – دقت کافی داشته باشید. اسلام دقیقترین نکات را در این باب بیان کرده است که برخی از آن ها اشاره خواهد شد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

تفاهم در ازدواج چیست

نکات زندگی زناشویی

راز خوشبختی در زندگی زناشویی

تعریف زندگی مشترک

هدف از تشکیل زندگی مشترک

چرا ازدواج سخت شده

دلایل درست ازدواج

زندگی مشترک چیست

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

مهمترین اهداف ازدواج چیست؟ هدف از ازدواج چه باید باشد؟. هدف از ازدواج از نظر روانشناسی چیست. هدف از تشکیل خانواده و اهداف ازدواج در اسلام چیست. اهداف ازدواج موفق در چه صورتی تحقق میابد



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.