no-img
نوین اطلس

نحوه برخورد قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نحوه برخورد قبل از ازدواج
zip
مهر ۱۸, ۱۳۹۷

نحوه برخورد قبل از ازدواج


ازدواج مهم ترین بخش زندگی شماست پس باید آن را درست بسازید. در این مطلب درباره نحوه برخورد و باید ها و نباید های قبل از ازدواج بر اساس عرف جامعه صحبت خواهیم کرد. این باید ها و نباید ها نکات مهم در آشنایی قبل از ازدواج را برای دختر و پسر نشان می دهد و روابط دختر و پسر را قبل از ازدواج از دیدگاه قرآن بررسی خواهیم کرد.

همچنین نوین اطلس در این مطلب به شما نشان می دهد برای آشنایی بیشتر چه سوالاتی قبل از نامزدی بپرسید و چه بحث هایی را مطرح کرده و در اواین جلسه های آشنایی در مورد چه مسائلی صحبت کنید.

آشنایی دختر و پسر برای ازدواج

آشنایی دختر و پسر برای ازدواج یک مسئله ی جدید و امروزی در کشور ما محسوب می شود اما یک امر ضروری و لازم است یک جوان قبل از هر چیز بایستی در مورد ازدواج مطالعه کند و در مرحله ی بعد خانواده خود را در جریان تصمیم مهم زندگی اش قرار دهد و برای ازدواج کسی را انتخاب کند که با معیارهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی او و خانواده اش همخوانی داشته باشد.

آشنایی دختر و پسر برای ازدواج کمک می کند دو نفر که دو طرف عاقل، پخته، قدرتمند ، باهوش، با تدبیر و زرنگ بوده و با حوصله و حواس جمع، و محتاطانه فرد مناسبی را برای خود انتخاب کنند تا خدای ناکرده در دام رابطه ی نادرست نیفتند و قربانی سوء استفاده گران نشوند. البته آشنایی برای ازدواج نکاتی دارد که در بخش بعدی به آن ها اشاره می کنیم.

نکات مهم در آشنایی قبل از ازدواج

همانطور که گفتیم آشنایی دختر و پسر برای ازدواج یک دوره ی مهم است در نتیجه پس از خواستگاری، دوران آشنایی شروع می شود. اولین نکته از نکات مهم آشنایی قبل از ازدواج این است که این دوران، نباید از سه یا چهار جلسه بیشتر به طول انجامد. طی این جلسات دختر و پسر و خانواده هایشان تا حدودی شخصیت یکدیگر آشنا می شوند.

این آشنایی نوعی شناخت اولیه و پیش زمینه دوران نامزدی است. این دوران اگرچه به قصد ازدواج شروع می شود، اما به این معنی نیست که الزاما به وعده ازدواج و نامزدی ختم شود. چرا که گاهی در همین چند جلسه خانواده ها متوجه مواردی می شوند که مطابق میلشان نیست. بنابراین آشنایی بین دختر و پسر باید ارتباطی هدف دار و با اطلاع خانواده ها باشد. طبق احکام شرعی دختر و پسر در این دوران می توانند برای یک بار بدون حجاب ضروری به مشاهده اندام و ظاهر یکدیگر پرداخته تا نداشتن آگاهی در این مورد، منجر به نارضایتی زوجین در آینده نشود.

نامزدی آشنایی بیشتری نسبت به طرف مقابل به شما می دهد

زمانی که دختر و پسر در چارچوب نظارت های خانواده قدری باهم آشنا و مصمم به ازدواج شدند، دوران نامزدی شروع می شود. دوران نامزدی با وعده ازدواج شروع و با عقد به پایان می رسد و حداقل خانواده دختر و پسر از آن آگاه هستند. در این دوران تعهد افراد به یکدیگر بیشتر، ارتباطات بیشتر و شناخت ها عمیق تر شده و افراد خانواده، فامیل و دوستان در این رابطه وارد می شوند. این دوران می تواند آشنایی بیشتری به شما دهد.

در اولین جلسه آشنایی چه بگوییم؟

اگر نمی دانید در جلسات آشنایی تان به خصوص در اولین جلسه های آشنایی چطور درباره خودتان صحبت کنید و چه مسایلی برای مطرح شدن اولویت دارند، این مطلب را بخوانید. ما پنج حوزه مهم گفتگو را به شما معرفی می کنیم که هم شناخت خوبی به دو طرف می دهند و هم از مهم ترین موضوعاتی هستند که در همان جلسات اول باید راجع به آنها گفتگو کرد.

در مورد خانواده و فرهنگ خود صحبت کنید
عنوان کردن موضوعاتی از این دست که کجا زندگی می کنید، از نظر اقتصادی و اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارید، فرهنگ، آداب و رسوم و نحوه تعامل اعضای خانواده و فامیل با یکدیگر و دیگران چگونه است، به ایجاد شناخت دقیق تر بین شما و طرف مقابل کمک زیادی می کند.

رازهای تلخ را بگویید
اگر قبل از ازدواج مساله حادی برای شما پیش آمده مثلا مرتکب جرم و خطایی شده اید که دیگران هم از آن باخبر شده اند و امکان برملاشدن آن پس از ازدواج وجود دارد، بعد از اینکه از طرف مقابل تان به شناخت و اعتماد قابل قبولی رسیدید، با توجه به ویژگی های او حتما مساله را به گونه ای مناسب برای او عنوان کنید.

در مورد کار و پول صحبت کنید
مسائل مالی یکی از مهم ترین مسائلی است که زوج ها را به بحث و جدل وا می دارد، پس همین الان حرف هایتان را بزنید و سنگ ها را وا بکنید. دوست دارید حساب مشترک داشته باشید یا حساب جداگانه؟ چه کسی باید خرج های روزانه را بدهد؟ سرمایه گذاری های بزرگ بر عهده کدام یک از شما خواهد بود؟ و…

درباره اهداف و آرزوهای تان صحبت کنید
ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که اهداف و آمال و آرزوهای زیادی در ذهن شان دارند. اگر این اهداف واقعی و قابل دسترس هستند، دور از ذهن به نظر نمی رسند، برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کرده اید و با جدیت آن برنامه را دنبال می کنید، حتما درباره آنها با فردی که قرار است با او ازدواج کنید صحبت کنید، در غیر این صورت به خصوص در ابتدای آشنایی تان لزومی ندارد به طور دقیق و شفاف درباره آنها با نامزدتان صحبت کنید.

سوالات قبل از نامزدی

وقتی دو نفر از دو خانواده و فرهنگ متفاوت با هم پیمان ازدواج می‌بندند، طبیعی است که به دلیل تفاوت‌های موجود دچار اختلاف‌ها و مشکلاتی شوند، اما بخش بزرگی از این مشکلات به این دلیل رخ می‌دهند که دو طرف از تفاوت‌های یکدیگر آگاهی ندارند. اگر دختر و پسر از تفاوت‌های فردی و خانوادگی یگدیگر مطلع باشند می‌توانند از بروز بعضی اختلاف‌ نظرها جلوگیری کنند یا در صورت بروز، آن ها را به درستی مدیریت کرده و با کمترین هزینه و درگیری حل کنند.

سوالات زیر قبل از نامزدی به دختر و پسر کمک می‌کنند بعضی از تفاوت‌های خانوادگی خود را بشناسند:

۱ـ خانواده‌ برای تو چقدر اهمیت دارد؟

۲ـ احساس‌ات درباره شیوه ای که والدین‌ات تو را بزرگ کرده‌اند چیست؟

۳ـ والدین‌ات اهل کجا هستند و کجا بزرگ شدند؟ درباره ریشه های فرهنگی و ملیتی آن ها چه می‌دانی؟

۴ـ چه سنت‌هایی در خانواده شما اهمیت داشته‌اند؟ دوست داری فرزندانت هم این سنت‌ها را ادامه بدهند؟

۵ـ روابط تو با برادرها و خواهرهایت چگونه است؟ نزدیکترین عضو خانواده به تو کیست؟

۶ـ بزرگ‌ترین مشکلی که با خانواده خود داشتی چه بوده؟ آیا این مساله کاملا حل شده است؟

۷ـ چند وقت یک بار خانواده‌ات را میبینی؟ فکر میکنی همین مقدار کافی است؟

۸ـ آیا در زمان کودکی تو والدین‌ات با هم درگیری و نزاعی شدیدی پیدا کردند؟ چه احساسی نسبت به آن وضعیت داشتی؟

۹- نسبت به حفظ روابط خانوادگی با اقوام احساس تعهد می کنی؟ به نظر تو کار درستی است که با بخشی از اعضای فامیل قطع رابطه کنیم؟

۱۰ـ در بین اقوام‌ات چه کسی برای تو فرد محبوبی است؟ چه چیزی او را در تا این حد ویژه کرده است؟

روابط دختر و پسر قبل از ازدواج از دیدگاه قرآن

یکی از نمونه‌های بارز رابطه دختر و پسر در قرآن، رابطه‌ای است که در آیات ۲۳ و ۲۴ سوره قصص طرح و تبیین شده است. موسی(ع) به عنوان فردی تبعیدی هم بیکار مانده است، هم همسر اختیار نکرده و هم بدون خانه و آشیانه!

دختران جوان شعیب در گوشه‌ای به انتظار فرصتی مناسب برای سیراب کردن گوسفندانشان ایستاده‌اند، موسی (ع) که برای رفع تشنگی به سمت چاه رفته بود جلو می‌رود. سئوال می‌کند جواب می‌شنود به علت حضور مردان در کنار چاه (آبشخور گوسفندان) کار سیراب کردن گوسفندان را به تأخیر انداخته‌ایم. پدر ما هم پیر است و برای کار کردن ناتوان. لذا ما به این کار (اقتصادی و تولیدی) همت گمارده‌ایم. موسی(ع) که در نیکوکاری و طرفداری از مظلومان پیشرو بود به دختران شعیب یاری می‌رساند تا دام‌های خود را سیراب کنند. این همان کار پیامبرانه است: کار بدون چشم داشت، فقط برای رضای خدا، حفظ عفت و پارسایی در ارتباط با افراد غیر همجنس، بدون انگیزه‌های غریزی.

مطالب مرتبط:

دوستی به قصد ازدواج

سوالات دوران آشنایی

سوالات شناخت قبل از ازدواج

رفتار دوران آشنایی

ارتباط با نامحرم در قرآن

جلسات آشنایی قبل از ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.