no-img
نوین اطلس

ارتباط با نامحرم در قرآن


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

ارتباط با نامحرم در قرآن
zip
بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

ارتباط با نامحرم در قرآن


این مطلب در مورد موضوعات احادیث در مورد ارتباط با نامحرم، گناه دوستی با نامحرم، حدیث در مورد صحبت با نامحرم، عواقب ارتباط با نامحرم، آیات قرآن در مورد نگاه به نامحرم، حدود ارتباط با نامحرم، آیه قرآن در مورد دوستی پسر و دختر، احکام ارتباط با نامحرم نوشته شده است.

احادیث در مورد ارتباط با نامحرم

احادیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم):
دست دادن به نامحرم
۱.. هر کس با نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می‌شود و خداوند دستور می‌دهد که او را به آتش جهنم بیفکنند.
هزار سال حبس برای شوخی با نامحرم
۲. هر کس با نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.
۳. هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.
در مورد نامحرم عفت داشته باشید تا به زنانتان تعرض نشود
۴. در مورد زنان مردم عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند و زنان شما از تعرض نامحرمان در امان بمانند.
نگاه با لذّت به نامحرم تیر شیطان
۵. نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است هر کس آن را از خوف خدا ترک کند خداوند حلاوت ایمان را به او می‌چشاند.
چشم پوشی از نامحرم موجب نکاح حورالعین
۶. هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمی‌آورد.
چشمی که از نامحرم پوشیده شود در قیامت گریان نیست
۷. تمام چشم‌ها در روز قیامت گریان خواهد شد، مگر چشمی که از خوف و عظمت خدا بگرید، و چشمی که از حرام بسته شود، و چشمی که در راه خدا شب‌ها بیدار بماند و شب زنده داری کند.
نگاه با لذّت به نامحرم و میخهای آتشین جهنم به چشم او
۸. هر کس چشمان خود را از نگاه به زن نامحرم پرکند (و با خیال راحت به این نگاه خود ادامه دهد)، خداوند متعال در روز قیامت میخ‌های آتشین به چشمان او فرو خواهد برد و بعد از رسیدگی به کار مردم، دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بیندازند.

گناه دوستی با نامحرم

اولاً اسلام دوستى با نامحرم را منع کرده و فرموده است: با زنان یا دختران دوست نشوید. دوم اینکه، این دوستى، مى‏تواند تبدیل به دامى براى خود شما گردد و ما حق نداریم خودمان را با دست خودمان، به هلاکت اندازیم: «لا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ» (بقره (۲)، آیه ۱۹۵. )

ارتباط زن و مرد نامحرم بسیار حساس، ظریف و در عین حال خطرناک است. روزى از عالم بزرگ مقدس اردبیلى پرسیدند: آقا اگر شما با یک زن نامحرم در یک اتاق قرار بگیرید، چه مى‏کنید؟ او فرمود: به خدا پناه مى‏برم!! على‏رغم اینکه او یکى از بزرگان اهل تقوا و معنویت بود، قرار گرفتن در چنین شرایطى را براى خود خطرناک دید. علت اینکه اسلام حتى قرار گرفتن زیر یک سقف و در یک جاى تنها با زن نامحرم را – اگر احتمال گناه داده شود – حرام مى‏داند و اگر احتمال گناه نباشد، مکروه مى‏شمارد؛ نشانگر حساسیت ارتباط بین زن و مرد نامحرم است، و راهى خطرناک است.

قرآن کریم در دو جا، یکی در سوره مائده آیه ۵ و دیگری در سوره نساء آیه ۲۵ زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید: با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید.

«…فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان…؛ آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.» در آیه ۵ سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید: «شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید.»

آیات مذکور در حقیقت تأکید دارد که خداوند مى خواهد با رعایت مقررات و قوانین از طرف انسان ها ، جهت مثبتى به هدایت انسان ها بدهد و آن ها را آگاه کند که به غرائز و خواسته هاى خود به صورت مشروع و قانونى پاسخ دهند، زیرا بى بند و بارى و در قید و بند مقررات نبودن باعث هرج و مرج، فساد، گناه و نابودى مى شود. خداوند متعال بهتر از هر کسى به مصلحت و منفعت انسان ها آگاه است، و سنت ها و قوانینى که قرار داده باعث نجات و سعادت بشر است.

حدیث در مورد صحبت با نامحرم

حضرت علی علیه‌السلام :

اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می‌سازد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند (عطر بزند) و سپس از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت، تا وقتی که به خانه برگردد، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

شیطان به حضرت موسی علیه السلام گفت : ای موسی! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن (تنها مباش، به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی‌کند، مگر این که من همراه آن دو هستم. (و خودم شخصاً آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه می‌کنم).
امام صادق علیه‌السلام فرمود :

هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمی‌آورد.
امام باقر علیه‌السلام:

سخن گفتن با زن نامحرم، از دام‌های شیطان است.

عواقب ارتباط با نامحرم

چرا نباید با نامحرم شوخی کنیم؟

در حال حاضر روابط اجتماعی افراد بسیار گسترده تر از قبل شده و تعاملات اجتماعی مردان و زنان به مراتب وسیع تر شده است. مسلما تعاملات کنترل نشده، با افرادی از جنس مخالف حتی اگر معطوف به اهداف کاری، اجتماعی و … باشد، آسیب های عمده ای در پی خواهد داشت.

مقایسه های غیرمنطقی

مواجهه پی در پی با اشخاصی که هر یک دارای ویژگی های شخصیتی و یا ظاهر جذابی هستند و مقایسه آن ها با یک تن، یعنی همسر خود باعث می شود که فرد احساس کند نکات منفی بسیاری در همسرش وجود دارد، حال آن که به این موضوع بی توجه است که تمامی این خصوصیات در یک فرد جمع نمی شود. همچنین در این بگو و بخندها اغلب افراد می توانند چهره ای متفاوت از خود را به نمایش بگذارند و خود را صبورتر، مهربان تر و دوست داشتنی تر نشان دهند.

سرد شدن روابط زناشویی

تصور کنید آشپزی از صبح در آشپزخانه غذا درست می کند و تا شب به غذاهای مختلف ناخنک می زند و شب که به خانه برمی گردد میلی به غذای خانه ندارد. همین طور فردی که از صبح تا شب ناخنک احساسی، روانی و ارتباطی به نامحرم زده، ضمن اینکه مرتکب فعل حرام شده است، وقتی به خانه برمی گردد نیز میل بالایی به رابطه حلال با همسرش و گفت وگو و تبادل احساسی و روانی با او ندارد. شاید اولین ضرر چنین ارتباطاتی این است که کانون خانواده سرد و بدبینی ایجاد می شود.

افسردگی و سرخوردگی‌های روانی

گناه به گونه ای است که روح انسان با آن سازگاری ندارد. اگر کسی مدام با نامحرم در تماس باشد هر چند لحظاتی به او خوش می گذرد، اما بعدا از جهت روانی دچار افسردگی می شود. این افسردگی ناشی از سرخورده شدن نیازهای روحی روانی است.

آیات قرآن در مورد نگاه به نامحرم

قرآن کریم در آیه ی ۳۰ سوره ی نور به ممنوعیت چشم چرانی و لزوم حجاب مردان و تأثیر آن در پاکی و رشد آنان اشاره می کند و می فرماید:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌ (ای پیامبر) به مردان مومن بگو: «چشم هایشان را (از نگاه حرام) فرو کاهند، و دامانشان را (در امور جنسی) حفظ کنند. که این برای آنان رشدآورتر است، که خدا به آنچه با زیرکی انجام می دهند آگاه است.»
شأن نزول

داستان نزول آیه ی فوق این گونه حکایت شده که جوانی از مسلمانان انصار مدینه، با زنی رو به رو شد. (و زنان در آن زمان مقنعه ی خود را پشت گوش ها قرار می دادند و طبیعی است که صورت، گردن و مقداری از سینه ی آنان نمایان می شد.) آن جوان در حال راه رفتن به زن چشم دوخت تا این که صورتش به دیوار خورد و در اثر چیز تیزی که در دیوار بود، صورتش شکافت و خون بر لباس و سینه اش ریخت.
او ناراحت شد و به همان صورت خدمت پیامبر (ص) رسید و ماجرا را نقل کرد. در این هنگام پیک وحی فرود آمد و آیه ی فوق را نازل کرده و به مردان مومن دستور داد که از چشم چرانی دوری کنند (۱) (و در آیه ی بعد به زنان دستور حجاب داد.)

حدود ارتباط با نامحرم

به حد ضرورت اکتفا کنید: اسلام زن و مرد نامحرم را از صحبت کردن با هم و برخوردهایی که لازمه رسیدگی به کارهای روزمره است منع نکرده است البته در صورتی‌که بدون هیچ شائبه‌ای بوده و به مسائل دیگر آلوده نباشد.

حریم نگه دارید: حریم نگه داشتن میان زن و مرد نامحرم در متون روایی و در سیره معصومین(ع) ذکر شده، سنّت جاری مسلمانان از زمان رسول اکرم(ص) همین بوده و زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده و در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن و مرد مختلط نبوده و درب ورودی زنان در مسجدالنبی(ص) جدا بوده است.

از نگاه و رفتار هوس‌آلود پرهیز کنید: اسلام می‌خواهد جامعه عاری از هرگونه نگاه و رفتار هوس‌آلود و سرشار از کار و فعّالیت باشد و زن و مرد فارغ از دغدغه‌های شهوانی به تحصیل و سایر کارهای زندگی برسند لذا زن و مرد از اختلاط بی‌حد و مرز از زیر پاگذاشتن حریم‌های عفاف و شرم و حیا باز داشته تا سلامت فرد و جامعه تأمین شود.

به روحیات، سن و شرایط ویژه خود توجه کنید: اگر حساسیتی نسبت به صحبت نمودن و برخوردهای مستمّرِ دختر و پسر وجود داشته باشد، به روحیات و سن و شرایط ویژه آن دو بستگی دارد، دختر و پسر پس از بلوغ سرشار از غرایز و عواطف بوده و تأثیرپذیری بسیاری دارند، در این سن حکومت و سلطه غرایز جنسی فراگیر می‌شود و بر اعمال و رفتار و اندیشه‌ی جوان سایه می‌افکند. احساس نیازی که در جوانان نسبت به جنس مخالف وجود دارد باعث می‌شود که آنان هر لحظه به‌دنبال پاسخی برای ارضای آن و جبران کمبود روحی ـ روانی خود باشند.

آیه قرآن در مورد دوستی پسر و دختر

آیه ۵ سوره مبارکه مائده :

الْیَوْمَ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ حِلٌّ لَّکُمْ وَطَعَامُکُمْ حِلُّ لَّهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ إِذَا آتَیْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ وَلاَ مُتَّخِذِی أَخْدَانٍ وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَهِ مِنَ الْخَاسِرِینَ ﴿۵﴾

امروز چیزهاى پاکیزه براى شما حلال شده و طعام کسانى که اهل کتابند براى شما حلال و طعام شما براى آنان حلال است و زنان پاکدامن از مسلمان و زنان پاکدامن از کسانى که پیش از شما کتاب به آنان داده شده به شرط آنکه مهرهایشان را به ایشان بدهید در حالى که خود پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانى دوست ‏خود بگیرید و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زیانکاران است (۵)

آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید … یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.

احکام ارتباط با نامحرم

از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، حتی در حد گفت و شنودهای عاشقانه اگر با قصد لذت (جنسی) باشد یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. و در این جهت اطلاع (و حتی اجازه) یا عدم اطلاع والدین تأثیری ندارد. اما صبحت کردن برای ازدواج در صورتی که قصد جدی ازدواج داشته باشند در حد آشنایی و بدون قصد لذت یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه باشد اشکالی ندارد.

اکثر مراجع فعلی، عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره را مشروط به اجازه پدر یا جد پدری می‏دانند؛ ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

نحوه برخورد قبل از ازدواج

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه امام علی

تفاوت زن و مرد در قرآن

رابطه به قصد ازدواج



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.