no-img
نوین اطلس

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج
zip
بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج


این مطلب در مورد موضوعات حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج، ارتباط با نامحرم به قصد ازدواج، حکم شرعی ارتباط با نامحرم، مجازات رابطه نامشروع قبل از ازدواج، ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج، دوستی به قصد ازدواج، بوسیدن قبل از ازدواج، حکم قانونی رابطه نامشروع قبل از ازدواج نوشته شده است.

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

همه مراجع: اگر باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.

ارتباط با نامحرم به قصد ازدواج

معلوم می‌شود که غالباً «مکالمه تلفنی، ارتباط چتی، دیدار حضوری در بیرون و … برای شناخت بیشتر» که پیش از هر گونه پیشنهاد، خواستگاری، شناخت‌های اولیه و … حاصل می‌شود، فقط یک توجیه برای تطهیر کاری است که خودمان ناصحیح بودن آن را به خوبی می‌دانیم. چرا که خداوند متعال به همه عقل، شعور و منطق داده است – وحی، پیامبر (ص)، کتاب و امامی برای الگوپذیری نیز داده است و اضافه بر همه اینها، بد و خوب هر کسی را به خودش نیز الهام می‌نماید. در سوره الشمس، یازده قسم یاد نمود که بفرماید: بدی و خوبی هر کسی به خودش الهام می‌شود:

«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا * قََدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا * وَ َقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا» (الشمس، ۸ تا ۱۰)

ترجمه: سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏اش را به آن الهام کرد * که به یقین رستگار شد کسى که نفس را (در کمالات اعتقادى و اخلاقى) رشد داد و (از پلیدى‏هاى فکرى و نفسانى) پاکیزه داشت * و بى‏تردید محروم و زیانکار شد کسى که آن (الهامات) را به پلیدى‏ها آلود و زیر پرده‏هاى جهل و کفر و فسق پنهان کرد.

پس، انسان عاقل و منطقی خودش بهتر از هر کس دیگری می‌داند که مخاطبش کیست و برای چه با او ارتباط تلفنی یا چت برقرار کرده است و در این ارتباط چه می‌گوید و چه می‌شنود و چگونه و بالاخره وقت ارتباط چه احساسی در او ایجاد می‌گردد؟

البته دقت شود که چت کردن با گفتگوی تلفنی کاملاً متفاوت است، حتی به لحاظ احکام.

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

اگر رابطه دختر و پسر به صورت سخن گفتن باشد، اشکال ندارد، مگر آن که از روی لذت و شهوت باشد. از‌آن جا که به طور طبیعی سخن گفتن دختر و پسر جوان به واسطه قوی بودن غریزه شهوانی، در معرض شهوت و تحریک شهوانی قرار دارد ، باید سعی شود حتی المقدور جز در موارد ضروری از این کار دوری شود.
هر گونه ارتباط و تماس بدنی دختر و پسرنامحرم از نظر شرعی حرام است.
نگاه مرد به بدن زن (چه با قصد لذت یا بدون آن ) اشکال دارد و حرام است؛ هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم، ولی نگاه کردن به صورت و دست‌های زن نامحرم تا مچ، اگر به قصد لذت نباشد و مایه فساد و گناه نگردد، هم چنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم(به آن مقداری که معمولاً نمی‌پوشانند) مانند سر و صورت و گردن و مقداری از پا و دست اشکال ندارد.(۱)
بنابر این رابطه دختر و پسر به انحاى مختلف اگر مفسده‏اى نداشته باشد و ترس وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگیرد، اشکالى ندارد، ولى خلوت کردن دختر و پسر نامحرم اعم از فامیل و غیر فامیل در اتاق یا خانه دربسته که محل رفت و آمد دیگران نباشد، حرام است. چه به عبادت یا به بحث و جدل علمی اشتغال داشته باشند، یا نه ؛ زیرا غریزه جنسى و وسوسه شیطانى ممکن است هر لحظه انسان را از مسیر خارج بکند.
قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه ۵ و دیگری در سوره نساء آیه ۲۵ زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با نامحرم برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید… «فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان»یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید (به شرط آنکه) پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه ۵ سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید «… ولا متخذی اخدان …»
بنابراین یک دختر یا یک پسر مسلمان که هر روز با یاد خدا روز را آغاز می کند و معتقد به دستورات الهی و قرآن کریم است هرگز این سخن خداوند را زیر پا نخواهد گذاشت،
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: »الشهوات سموم قاتلات؛(۲) شهوت‏ها و خواهش‏هاى نفسانى زهرهاى کشنده‏اند» و نیز فرمود: »طهروا انفسکم من دنس الشهوات تدرکوا رفیع الدرجات؛ نفس خود را از پلیدى شهوت رانى پاک سازید تا به درجه‏هاى بلند آخرت دست یابید».(۳)
قال رسول اللَّه(ص): »جاهدوا انفسکم على شهواتکم تحلّ قلوبکم الحکمه؛(۴) با شهوت تان مبارزه کنید تا حکمت و دانش در دل‏هاى شما وارد گردد».

مجازات رابطه نامشروع قبل از ازدواج

جرم «رابطه نامشروع» از حساسیت بالایی در محاکم قضایی کشور برخورداراست زیرا از آن دسته جرایمی است که جهت بررسی واعمال قانونی نیاز به شاکی خصوصی ندارد. در این جرم، مدعی‌العموم می‌تواند شخصا و بدون این‌که شاکی خصوصی شکایت کند، وارد رسیدگی به جرم براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازا ت اسلامی شود. موضوع چالش برانگیز درمادهِ ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، بحث عنصر مادی آن (یعنی ارتباط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا) است. بنابراین باید به تحلیل این موضوع پرداخت که اساساً چه نوع روابطی بین زن و مرد فاقد علقهِ زوجیّت، ارتباط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا تلقی می‌شوند و مصادیق آن‌ها چه می‌باشند.

البته با توجه به سابقه و صبغهِ شرعی داشتن جرم مذکور، برای فهم مصادیق و موارد آن باید به منابع اسلامی رجوع کرد، زیرا با بررسی مقررات قانونی ملاحظه می‌شود که تعریفی تحت عنوان رابطهِ نامشروع به عنوان یک جرم معیّن و مستقل که باید در مرحلهِ تفهیم اتهام به متهم فهمانده شود، در قوانین جزایی وجود ندارد. به راستی رابطه نامشروع ومصادیق آن چیست و ملاک و ضابطه در تعیین این نوع از ارتباط چگونه است؟ روزنامه «حمایت» با هدف بررسی جرم رابطه نامشروع و کم وکیف اجرای آن در محاکم با کارشناسان حقوقی به صحبت نشسته است.

ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج

از دیدگاه اسلام ارتباط دوستانه و صمیمی میان دو جنس مخالف فقط در چارچوب ازدواج معنا دارد و خارج از این چارچوب اینگونه روابط را نوعی ناهنجاری اجتماعی و دینی می داند . از این رو در اسلام رابطه دوستی بین دختر و پسر معنا ندارد. اما به شرط رعایت ضوابط اسلامی از جمله رعایت همه حرمت ها و اطلاع خانواده آنها منعی برای این ارتباط نیست و چه بسا اینگونه ارتباطات زمینه ساز دوستی های فکری ، معنوی و عقلی هم بشود و زمینه بهتری برای ازدواج فراهم کند

دوستی به قصد ازدواج

مسلما این دوران با افت و خیر مواجه هست و با دورانی که رسما وارد آشنایی شدید تفاوت داره .
پس تا در دوران نامزدی نباشید و خانواده ها و شما مراوده و معاشرت نداشته باشید انتظار هیچ شناخت و اعتمادی هم نباید داشت.

بوسیدن قبل از ازدواج

اول) اسلام برای بر آورده شدن نیازهای زن و مرد، چهارچوب ازدواج (دائم و موقت) را معین کرده است، از نظر اسلام صحت ازدواج (دائم و موقت) دارای شرایطی است، از جمله این که عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره مشروط به اجازه پدر و در صورت فقدان پدر، جد پدری است؛ ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست.

دوم) آنچه باید از طرف شما و همۀ دختران و زنان مورد توجه قرار گیرد، روانشناسی زن و مرد است؛ یعنی حس شکارچی‏گری مرد از یک سو و روحیۀ خوش باوری زن نسبت به وفا و صداقت مرد از سوی دیگر .بعلاوه مرد بنده شهوت است و زن اسیر محبت. آنچه مرد را می لغزاند و از پا در می‏آورد شهوت است، و زن باعتراف روانشناسان صبر و استقامتش در مقابل شهوت از مرد بیشتر است. اما آن چیزی که زن را از پای در می‏آورد و اسیر می‏کند اینست که تا نغمۀ محبت، صفا، وفا و عشق از دهان مردی بشنود وابسته می شود و زمزمه‏های محبت مردان را بسهولت باور می کند. رسول اکرم (ص)، آن روانشناس خدائی، این حقیقت را چهارده قرن پیش به وضوح بیان کرده است. آن حضرت می‏فرماید: “سخن مرد به زن‏ که تو را دوست دارم، هرگز از دل زن بیرون نمی‏رود”.

مردان شکارچی از این احساس زن همواره استفاده می کنند. و از جملاتی دام گستر نظیر: “عزیزم ،از عشق تو می میرم و …” برای شکار دخترانی که دربارۀ مردان تجربه‏ای ندارند بهره می برند. اینجاست که لازم است دخترِ مرد ناآزموده، با پدرش که از احساسات‏ مردان بهتر آگاه است مشورت کند و لزوما موافقت او را جلب کند و پدران جز در شرایط استثنائی برای دختران خیر و سعادت می خواهند.

علاوه بر آن نکتۀ حائز اهمیت این است که جوانان و مخصوصا دختران جوان باید از مشکلات بزرگی که بسیاری از جوانان را گرفتار کرده است عبرت بگیرند. چه بسیار جوانانی که در بهار زندگی خود با عشقی خالص، دل به هم بستند و بعد از مدتی با فرو نشستن هیجان شدیدشان با زندگی واقعی و آینده ای مبهم روبرو شدند. باید مراقب بود به دلیل خواسته های عجولانه، یک عمر زندگی با صفا و صمیمیت در آغوش گرم یک خانواده مستحکم و همیشگی را از دست نداد.

سوم) با وجود چهارچوب ازدواج در مکتب مقدس اسلام، هر گونه ارتباط جنسی اعم از صحبت های عاشقانه، بوسه، لمس و نوازش و … باید بعد از عقد ازدواج باشد. و حتی دختر و پسری که با هم نامزد هستند و قرار است که در آینده ی نزدیک با هم ازدواج کنند قبل از ازدواج نمی توانند از یکدیگر استفاده و لذت جنسی ببرند حتی اگر در حد گفت و شنودهای عاشقانه و دست دادن باشد.

بنابراین لازم است شما اگر در گذشته احیانا کارهای خلاف شرعی (لذتهای جنسی قبل از عقد ازدواج) انجام داده اید در پیشگاه خداوند توبه کنید و از آنجایی که خداوند آمرزنده و مهربان است چون که کارهای شما از روی جهل و نادانی بوده است اگر واقعاً توبه کنید انشاء الله گناه شما را می بخشد

و در صورتی که به یکدیگر علاقه دارید و گزینۀ مورد نظرتان شرایط لازم از جهات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و … را دارا است، اول به عقد ازدواج یکدیگر در آیید و بعد با هم ارتباط داشته باشید.

حکم قانونی رابطه نامشروع قبل از ازدواج

در دین اسلام موارد فراوانی ذکر شده که درخصوص مسائل اخلاقی و جنسی خیلی تحقیق نکنید. حتی زمانی که فردی نزد پیامبر اسلام آمدند و گفت زنا کرده‌ام حضرت این حرف را نشنیده گرفتند. به همین دلیل نیروی انتظامی ‌و مراجع قضایی تنها زمانی به این جرم رسیدگی می‌کنند که شکل جرم علنی و آشکار باشد و ارتکاب آن از سوی افراد عفت جامعه را جریحه‌دار کند؛ مثلا اگر نیروی انتظامی‌ با افرادی که در یک پارتی مختلط هستند برخورد می‌کند تنها به این دلیل است که در چنین محیطی فسق و فجور خیلی آشکار است و این موضوع باعث می‌شود عفت عمومی‌ جریحه‌دار شود، اما اگر دختر و پسری در خیابان با هم راه بروند یا در پارک با هم بنشینند، این مساله قابل برخورد قضایی نیست و به نظرم مشمول آن ماده ۶۳۷ نمی‌شود؛ اما اگر همین دختر و پسر در پارکی نشسته باشند که در آن خانواده‌ای هم حضور دارد و در این محل حرکات نامتعارف انجام دهند و این خانواده از رفتار آنها ناراحت و اذیت شوند، قانون می‌تواند با آنها برخورد کند، زیرا در چنین وضعیتی نیروی انتظامی ‌جرم آنها را مشهود تلقی می‌کند. البته اگر دختر و پسری در هر موقعیتی دست همدیگر را بگیرند، چون علقه زوجیت میان آنها وجود ندارد این کار آنها حرام است.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

رابطه به قصد ازدواج

ازدواج با عشق

معاشقه قبل از ازدواج

مشخصات پسری که قصد ازدواج دارد

فواید دوستی های قبل از ازدواج

راه های ختم دوستی به ازدواج



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.