no-img
نوین اطلس

حکم شرعی ارتباط با نامحرم


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حکم شرعی ارتباط با نامحرم
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

حکم شرعی ارتباط با نامحرم


این مطلب در مورد موضوعات حرف زدن با نامحرم، ارتباط با نامحرم در فضای مجازی، حکم صحبت با نامحرم، درد دل با نامحرم، عواقب ارتباط با نامحرم، ارتباط با نامحرم در قرآن نوشته شده است.

حرف زدن با نامحرم

صحبت با نامحرم اگر از روى شهوت و با قصد لذت نباشد و ترس از وقوع در گناه نباشد در حدّ ضرورت اشکال ندارد و اگر در شوخی با نامحرم خوف فتنه و گناه در بین باشد جایز نیست. با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی , لازم است برادران و خواهران دانشجو روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند. بنابراین , توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورتی ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود و خواهران دانشجو در مقابل افراد نا محرم , رفتاری متکبرانه داشته باشند نه رفتاری صمیمانه . اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت , روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه , اشکالی ندارد. اما با این حال , حتی الامکان لازم است در کلاسها به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود: ۱- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود. ۲- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود. ۳- حجاب شرعی رعایت شود. ۴- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد. ۵- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند. بنابراین , سعی کنید خود را عادت دهید که : ۱- در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند, این مسأله را با تکرار و تلقین باید ادامه دهید. ۲- در همه حال , خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. دلیل اینکه چرا حضرت علی(ع) از سلام کردن بر زن های جوان و یا صحبت با آنها ابا می کردند طبق آنچه در روایت آمده این است که می فرماید می ترسم از شنیدن صدای آنها احساس لذت در نفسم پیدا شود. البته مقام شامخ آن بزرگوار اجل از این است که سر سوزنی اسیر خواسته های نفسانی شود و اما علت آن بیان یک نکته ظریف و درس عملی برای پیروانشان می باشد؛ یعنی، می خواهند بفرمایند وقتی من که امام شما هستم تا این اندازه احتیاط می کنم تکلیف شما افراد عادی روشن می شود و در واقع می خواهند بفرمایند شما مواظب بشاید و حق مطلب نیز همین است. زیرا در خیلی از موارد افرادی که دچار لغزش و انحراف جنسی شده اند قدم اولش با یک نگاه و یا یک مکالمه و صحبت چند دقیقه ای شروع شده است روی همین جهت است که در حدیث دیگر آمده که «النظره سهم مسموم من سهام ابلیس»؛ «یک نگاه شهوت انگیز تیری از تیرهای زهرآگین شیطان است که انسان را به پرتگاه سقوط می کشاند»

ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی
۱. حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چه می باشد؟

پاسخ همه مراجع: با عدم امن از افتادن به گناه و کشیده شدن به آن و یا خوف وقوع در حرام جایز نیست.

۲. حکم چت کردن با شخصى که از جنسیت او بى اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟

پاسخ همه مراجع: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .

۳. چت کردن براى افراد متاهل چه حکمى دارد؟

پاسخ همه مراجع: صرف حرفهاى معمول؛ چنانچه همراه با لذت بردن نباشد و موجب خوف وقوع در حرام هم نباشد مانعى ندارد.

حکم صحبت با نامحرم

۱۷۴. مسئله: مردهامی توانند با نامحرم با شرائط ذیل صحبت نمایند:.
۱. به قصد لذّت و ریبه نباشد.
۲. با این صحبت کردن به گناه آلوده نشوند.
امام، فاضل، گلپایگانی و مکارم: عروه، (نکاح)،با استفاده از مسئله ۳۹.
امام: تحریر الوسیله، (نکاح)، مسئله ۲۹.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۶.
خامنه اى: استفتاء.
سیستانى: منهاج الصالحین، (نکاح)، با استفاده از مسئله ۲۹.
فاضل: جامع المسائل، ج‏۱، سؤال ۱۷۱۸.
۱۷۵. مسئله: صحبت کردن با نامحرم به غیر ضرورت مکروه است خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد.
امام، فاضل، گلپایگانی و مکارم: عروه (نکاح)، مسئله ۳۹.
امام: تحریر، (نکاح)، مسئله ۲۹ و استفتاء.
گلپایگانى: مجمع المسائل، ج‏۲، با استفاده از سؤال ۶۴۵.
سیستانى:(۱).
۱۷۶. مسئله: اگر مردی بداند چنانچه با نامحرمی صحبت کند به گناه خواهد افتاد نباید با او صحبت کند خواه زن به گونه ای صحبت کند که مرد را به گناه بیندازد یا درباره مطلبی صحبت کند که مرد به گناه بیفتد.
امام، فاضل، گلپایگانی و مکارم: با استفاده از مدارک مسئله قبل.
بهجت: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله ۱۹۳۶.
خامنه اى: استفتاء.
سیستانى: منهاج الصالحین، (نکاح)، با استفاده از مسئله ۲۹.
۱۷۷. مسئله: اگر مردی به قصد به حرام انداختن نامحرمی با او صحبت کند حرام است.
امام: تحریر، (نکاح)، با استفاده از مسئله ۲۹، استفتاء.
اراکى، بهجت، خامنه ای و فاضل: استفتاء.
سیستانى: منهاج الصالحین، (نکاح)، با استفاده از مسئله ۲۹.
گلپایگانى: مجمع المسائل، ج‏۲، با استفاده از سؤال ۶۴۵.
در نتیجه: صحبتهایی که به قصد به شهوت انداختن دیگری گفته می شود مانند تعریف کردن صحنه های تحریک کننده حرام است.

درد دل با نامحرم

گفتگوی با نامحرم که در آن احساسات مطرح میشود و طرفین از کلماتی مانند دوست دارم، عاشقتم، فدات بشم و …استفاده میشود شرعا حرام است و باید هر چه سریعتر آن را کناب بگذارید و از این ارتباط حرام توبه کنید. رسول خداصلی الله علیه وآله از گفتگو و اختلاط با زنان نامحرم نهی کرده، فرمودند:
«هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی‌کند، مگر اینکه شیطان سومین آنهاست .»«۱»
و امیر المؤمنین علیه السلام پیوسته از گفتگو و اختلاط با زنان نامحرم نهی می‌کردند؛ چنان که در روایتی فرموده اند:
« ‌ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو با زنان سبب نزول بلا خواهد شد و دلها را منحرف می‌سازد. و پیوسته به زنان چشم دوختن نور دیده دلها را خاموش می‌گرداند و همچنین با گوشه چشم نگاه کردن از حیله‌ها و دامهای شیطان است.»«۲»
و همچنین در روایت دیگری فرموده اند: هر کس با زن نامحرمی شوخی کند، برای هر کلمه که با او در دنیا گفته است، خداوند او را هزار سال زندانی می‌کند.»«۳»

عواقب ارتباط با نامحرم

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم درباره ارتباط زن و مرد نامحرم فرمود:

«با عدوا بین انفاس الرّجال و النساء فانه اذا کانت المعاینه واللقاء کان الدّاء الّذی لا دواء له».

بین مردان و زنان نامحرم جدایی ایجاد کنید ؛ زیرا هنگامی که آنان رو در روی یکدیگر قرار گرفتند و با هم رفت و آمد داشتند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت.۱

همچنین آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « ایاک و الخلوه بالنساء و الذی نفسی بیده ما خلا رجل بامراه الا دخل الشیطان بینهما و لان بزحم رجل خنزبراً منلطخاً بطین و حماه خبر له من ان یزحم منکئه امراه لا نجلّ له ».

از خلوت کردن با زنان بپرهیزید، قسم به آن خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی کند. مگر اینکه شیطان (برای وسوسه و به گناه انداختن آن دو) وارد می شود. اگر خوکی آلوده به کثافت و لجن باشد و به انسان برخورد کن بهتر است از آنکه شانه زن بیگانه ای با مرد نامحرم برخورد کند.۲

و نیز آن حضرت صلی الله علیه واله وسلم فرمود: « لان یطعن فی راس احدکم بمخفط من یدیه خیر له من ان یمس امراه لا تحل له ». اگر سوزنی با شدت و ضربه بر سر یکی از شما فرود آید، بهتر از آن است که زنی را که نامحرم است لمس کند.۳

ارتباط با نامحرم در قرآن

۱. رابطه نباید براى صرف رابطه و لذت غریزى باشد؛ بلکه اگر به اقتضاى یک فعالیت اجتماعى و عملى جائز باشد، اشکال ندارد؛ «فَسَقى لَهُما».
۲. نگاه به نامحرم، باید به دور از هوا و هوس باشد؛ «وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّهً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ»؛ «گروهى از مردم را یافت که دام هاى خود را آب مى دهند و پشت سرشان دو زن را یافت که دورى مى گزینند».
در این آیه، براى دیدن مردم و دختران، از واژه «وَجَ» استفاده شده، یعنى همان طور که مردم را دید، آنها را نیز دید و دیدن آنها، چشم چرانى نبود؛ بلکه «برخورد نمودن» بود.
قرآن کریم مى فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ»؛ نور (۲۴)، آیه ۳۰.؛ «اى پیامبر! به مردان مؤمن بگو: در مقابل زنان، غضّ بصر داشته باشند؛ یعنى نگاه خویش را از تیزى انداخته، به نامحرم، خیره نشوند» و به تعبیر علامه شهید، مرتضى مطهرى، نگاه خریدارانه نسبت به زنان نداشته باشند.
همچنین به زنان چنین توصیه مى فرماید:
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ»؛ نور (۲۴)، آیه ۳۱.؛ «اى پیامبر! به زنان مؤمن بگو که آنها نیز در قبال مردان، غضّ بصر داشته باشند».
خداوند حکیم، امر به مطلق چشم بستن نمى فرماید؛ بلکه آن چه حائز اهمیت است، خیره نگاه نکردن و خوددارى از نگاه هاى وسوسه انگیز و مسموم است که از آن، به چشم چرانى تعبیر مى شود.
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله مى فرماید: «النظر الى محاسن النساء سهم من سهام ابلیس فمن ترکه اذاقه اللَّه طعم عباده تسّر شیخ عباس قمى، سفینه البحار، ج ۲، ص ۵۹۶.؛ نگاه وسوسه آلود به زیبایى زنان، تیرى از تیرهاى شیطان است؛ پس اگر کسى آن را ترک کند، خداوند طعم بندگى را به او مى چشاند که دل شاد گردد».
جالب این است که خالق بشر بعد از اعلام وجوب کنترل نگاه و حفظ قوه شهوت، در آیه ۳۰ سوره نور مى فرماید:
«ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ»؛ «این کنترل، براى انسان ها پاکیزه تر است».

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج

رابطه به قصد ازدواج

جذب پسر از راه غیر مستقیم

راه های جذب پسران برای ازدواج

تعبیر خواب ازدواج با مرد متاهل

فواید دوستی های قبل از ازدواج

جدایی انداختن بین دو نفر

راه های ختم دوستی به ازدواج



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.