no-img
نوین اطلس

معاشقه قبل از ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

معاشقه قبل از ازدواج
zip
مهر ۱۸, ۱۳۹۷

معاشقه قبل از ازدواج


ﺗﺎ ﭼﻨﺪی ﭘﯿﺶ، روال ﺑﺮ اﯾﻦ ﺑﻮد دﺧﺘﺮ و ﭘﺴﺮی ﻛﻪ ﺑﻪ اﺻﻄﻼح دم ﺑﺨﺖ ﺑﻮدﻧﺪ و ﻗﺼﺪ ازدواج و ﺗﺸﻜﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻮد از ﻃﺮﯾﻖ واﻟﺪﯾﻦ، اﻗﻮام، آﺷﻨﺎﯾﺎن ﯾﺎ ھﻤﺴﺎﯾﮕﺎن ﺑﻪ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺲ از ﺗﻤﺎﺳﯽ ﺗﻠﻔﻨﯽ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده دﺧﺘﺮ و ﻃﺮح ﭼﻨﺪ ﺳﻮال ﻛﻠﯿﺪی در ﻣﻮرد ﺳﻦ، ﺗﺤﺼﯿﻼت، ﻃﺒﻘﻪ ﻓﺮھﻨﮕﯽ، ﻋﻘﺎﯾﺪ و… ﻗﺮار ﺟﻠﺴﻪ اول ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﺪ.

اما اکنون ازدواج ها شکل دیگری به خود گرفته است. روابط و دوستی هایی به قصد آشنایی قبل از ازدواج بین دختر و پسر به وجود می آید که در بعضی موارد می تواند منجر به ازدواج موفقی شود و این دوستی های قبل از ازدواج فوایدی دارد اما در بیشتر موارد این دوستی ها به معاشقه های قبل از ازدواج کشانده می شود و آسیب های زیادی به طرفین می رساند.

نوین اطلس در این مطلب علاوه بر اینکه در مورد فواید و آسیب های دوستی های قبل از ازدواج صحبت می کند حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج و حرف زدن با نامحرم به قصد ازدواج را نیز برای شما شرح می دهد تا بتوانید روابط خود را کنترل شده پیش ببرید.

همچنین به شما نشان می دهیم چگونه با دوری از معاشقه های مضر و آسیب زا یک مرد را وادار  به خواستگاری کنید.

فواید دوستی های قبل از ازدواج

برای ایجاد یک رابطه سالم و کاهش میزان طلاق، نیازمند شناخت کافی افراد از یکدیگر هستیم. امروزه مراکز مشاوره و روانشناسی، در افزایش شناخت طرفین از یکدیگر بسیار کمک کننده هستند، هرچند باز هم سوال‌های بی‌پاسخ و ناشناخته‌ایی باقی می‌ماند.

نکته مهم در این میان آن است که هر دو نفری که قصد ازدواج دارند، باید سعی در نشان دادن ویژگی‌های واقعی داشته باشند، سانسور کردن در ابتدای ازدواج، خیانت به خود و همسر در آینده است، چرا که بعد از ازدواج بسیاری از چیزها روشن می‌شود و ازواج شیرین ابتدا، به تلخی می‌گراید.

فواید دوستی های قبل از ازدواج:

۱- آشنایی با تفاوت‌های فردی انسان‌ها

آشنایی با افراد مختلف به ما کمک می‌کند تا درباره افراد مختلفی که در جامعه ما وجود دارد اطلاعات کسب کنیم.

۲- شناخت بهتر خودمان

تعامل با انسان‌های دیگر به ما کمک می‌کند تا خودمان را هرچه شفاف‌تر و روشن‌تر بشناسیم. مردم به شیوه‌های متفاوتی فکر و عمل می‌کنند. آگاهی هرچه بیشتر از این تفاوت‌ها در شناخت بهتر از خود به ما کمک می‌کند.

۳- آشنایی با چیزهایی که دوست داریم و چیزهایی که از آن‌ها متنفریم

آشنایی با دیگران به ما کمک می‌کند تا آنچه را که در شریک خود جستجو می‌کنیم روشن‌تر بفهمیم، بفهمیم با چه کسانی راحت‌تر هستیم و چه کسانی ما را ناراحت می‌کنند.

۴- یادگیری مهارت‌های ارتباطی

آشنایی، فرصت زیادی برای تمرین ارتباط با افراد دیگر در اختیار ما می‌گذارد. ما باید در دنیای آشنایی تصمیم‌گیری درباره آنچه می‌گوییم و آنچه عمل می‌کنیم را تجربه کنیم.

آسیب های دوستی قبل از ازدواج

یکی از انگیزه های ارتباط پسران و دختران جوان قبل از ازدواج، ایجاد فرصتی برای شناخت بیشتر از یکدیگر است. آنها تصور می کنند که این دوستی فرصت مناسبی برای شناخت کامل فرد مقابل و در نتیجه موفقیت در ازدواج و زندگی آینده شان است در حالی که در اکثر موارد در کنار این ویژگی های به ظاهر خوب مشکلات عدیده ای برای افراد درگیر در آن به خصوص برای دختر و پسر پدید می آورد که در ذیل به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

آسیب های دوستی قبل ازدواج:

– وابستگی

نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن در دوران جوانی به اوج خود می رسد. از این رو افراد در این دوران به سرعت عاشق می شوند. پس از مدتی علاقه ابتدایی بین دو نفر شدت می یابد و کم کم دو طرف به یکدیگر وابسته می شوند. این وابستگی در بسیاری از موارد، آفت بزرگی برای زندگی آن هاست. برای نمونه به علت وابستگی شدید آن ها در تمام اوقات شبانه روز در فکر فرد مقابل هستند.

-افت تحصیلی

تحصیل دانش، نیازمند تمرکز فکری و روحی است. اما در این گونه روابط دختر و پسر به علت وابستگی بسیار به یکدیگر مدام در فکر هم بوده و به دیدارها و ملاقات های حضوری و تلفنی شان توجه می کنند که این خود بزرگ ترین مانع در راه رشد و ترقی علمی آن هاست.

– اضطراب، تشویش و احساس نگرانی

معمولاً در این گونه دوستی ها وجود افکاری چون احساس گناه، ترس از والدین و تلاش برای پنهان داشتن این رابطه، خیال ازدواج، نگرانی از تهدید به فاش کردن رابطه توسط یکی از طرفین، ترس از دست دادن فرد مقابل و… باعث ایجاد برخی تعارضات درونی و اضطراب های مستمر در فرد می شود.

– تصمیم گیری نادرست برای ازدواج

در این حالت وقتی افراد به شناخت درستی از یکدیگر نرسیده اند، تصمیم به ازدواج می گیرند. در حالی که این نوع انتخاب‏ها که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف و به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏بینانه صورت می گیرد، زندگی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار می‏سازد.

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

در بیان حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج باید دو مطلب را متذکر شویم:

۱. از نظر شرع مقدس اسلام، هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، حتی در حد گفت و شنودهای عاشقانه، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد، یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن ارتباط وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد.

۲. در رابطه با ازدواج با چنین زنی امام خمینی (ره) فرموده اند: “اگر با زن بى شوهرى که در عدّه نیست زنا کند، بعداً می تواند آن زن را براى خود عقد نماید، ولى احتیاط مستحبّ آن است که صبر کند، تا آن زن حیض ببیند بعد او را عقد نماید، (بلکه احتیاط مزبور حتى الامکان نباید ترک شود و همچنین است اگر دیگرى بخواهد آن زن را عقد کند.” حضرات آیات بهجت (مد ظله )، خوئی (ره) و تبریزى (ره) فرموده اند: “مکروه است که بعداً آن زن را براى خود عقد نماید، بلکه احتیاط مستحبّ آن است که با او ازدواج ننماید، مگر این که زن از کار خود توبه نموده باشد”.

حرف زدن با نامحرم به قصد ازدواج

به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توان با نامحرم صحبت کرد در صورتی که بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام و زمینه مفسده باشد. البته باید توجه داشت که طرفین خود را با تغییر عنوان فریب ندهند و قراین حال نشان دهنده قصد جدی برای ازدواج باشد نه اینکه شخص هر نامحرمی را دید بی جهت بهانه ازدواج را پیش بکشد بدون آنکه قصدش جدی باشد یا شرایط آن را در آن زمان داشته باشد.

بهتر است این گفتگو ها با اطلاع خانواده ها صورت پذیرد که زمینه بازی نفس کمتر باشد و خدای ناکرده آسیبی به طرفین وارد نشود، باید دانست رسمیت بخشی و آماده کردن مقدمات حضور خانواده ها خود قصد طرفین را برای ازدواج نشان می دهد و راسخ می نماید. گفتگو ها نباید به گونه ای باشد که حریم حیا و عفت نادیده گرفته شود، مثلا نمی توان ابراز عشق و علاقه به نامحرم داشت بلکه فقط گفتگو در حد آشنایی و شناخت باید باشد.

چگونه یک مرد را وادار به خواستگاری کنیم

در محیط کار یا دانشگاه با فردی آشنا شده اید که حرف هایی درباره ازدواج میان تان رد و بدل شده است. همدیگر را دوست دارید و فکر می کنید می توانید درباره آینده با هم برنامه ریزی کنید اما مشکل اینجاست که او پا پیش نمی گذارد. چه باید بکنید تا زودتر تکلیف تان یک سره شود؟
در مورد رابطه تان قاطع باشید

بگویید که در دوران طلایی عمرتان هستید و باید برای آینده خود تصمیم بگیرید. اگر شرایط مساعدی دارد و قصدش جدی است، رابطه تان را رسمی کند. اگر دلیل و توجیه آورد یا سعی کرد شما را قانع کند که مدتی دیگر صبر کنید تا شرایطش مساعد شود، به او بگویید که هر زمان شرایط مساعد شد، دوباره می تواند جلو بیاید. نگذارید این رابطه شما را معلق نگه دارد.

موضوع رابطه تان با او را با خانواده در میان بگذارید

اگر او دست دست می کند، موضوع را با خانواده در میان بگذارید و به پسر هم بگویید که خانواده تان در جریان قرار گرفته اند و مایلند بدانند هدف این رابطه چیست. در چنین شرایطی، عکس العمل طبیعی این است که پسر موضوع را با خانواده اش در میان بگذارد و برای مشخص شدن تکلیفتان اقدامی کند.

اشتباهات نابخشودنی در رابطه های قبل از ازدواج

برخی دختران ممکن است به عنوان راه چاره برای بیرون آمدن از این تعلیق، تن به کارهایی بدهند که اتفاقا دردسرساز شده و احتمال سر گرفتن ازدواج را کمتر می کند.

خوبی بی حد و مرز در رابطه های عشقی

آنقدر خوبی نکنید که به خاطر نگرفتن بازخورد مناسب، نسبت به ادامه دادن آن رویه دلسرد شوید. زمانی که بی حد و مرز خوبی کردن در رابطه را شروع می کنید، توقعی برایتان به وجود می آید که در صورت پاسخ نگرفتن، باعث دلخوری، احساس شکست و باخت در شما، و در نهایت تنش و دعوا میان شما و نامزدتان می شود. همچنین در ادامه راه انرژی تان تمام می شود و نه تنها به خودتان بلکه به او و رابطه ای که ساخته اید هم صدمه می زنید.

تسلیم رابطه جنسی نشوید

اولین اصلی که باید در رابطه تان به آن پایبند باشید، احترام است به خود و طرف مقابل است نه صمیمیت. از نزدیک شدن به صورت فیزیکی به شدت خودداری کنید. مطمئن باشید با برقراری رابطه جنسی (در هر سطحی) و ارتباط فیزیکی، نمی توانید او را وادار به ازدواج با خود کنید.

مطالب مرتبط:

فواید دوستی های قبل از ازدواج

حکم شرعی ارتباط قبل از ازدواج

چگونه یک مرد را وادار به خواستگاری کنیم

رابطه به قصد ازدواج

چگونه زودتر ازدواج کنیم

مشاوره رابطه قبل از ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.