no-img
نوین اطلس

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج
zip
مهر ۲۵, ۱۳۹۷

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج


اسلام به عنوان یک مکتب آسمانی و کامل ترین دین خداوند ازدواج را نه تنها کاری محبوب و مقدس دانسته، بلکه به دیدگاه او جوانان باید حتما ازدواج کنند و زندگی مشترک خود را تشکیل دهند. فلسفه ی ازدواج در اسلام اهمیت آن را از دیدگاه این مکتب توجیه می کند.

البته اسلام برای ازدواج شرایطی تعیین کرده است و امامان مختلف از جمله امام صداق (ع) در مورد آن احادیثی گفته اند. همچنین سن ازدواج نیز در اسلام یک موضوع مهم بوده که نوین اطلس در این مطلب همه ی این موارد را توضیح می دهد.

فلسفه ازدواج در اسلام

فلسفه ی ازدواج در اسلام قراردادی رسمی برای پذیرش یک تعهد متقابل به منظور تشکیل زندگی خانوادگی است تا طرفین ازدواج در سایه آن، در خط سیر معین و شناخته شده ای از زندگی قرار گیرند.

این قرارداد با رضایت و خواسته زن و شوهر و بر مبنای آزادی کامل دو طرف منعقد می گردد و در پرتو آن، روابطی بس نزدیک بین آن دو پدید می آید. این قرارداد، ارتباط و پیوند دوطرفه به وسیله الفاظ و عباراتی معین انجام می گیرد که آن را “عقد” یا پیمان ازدواج می نامیم.

هدف از ازدواج هم برای مرد و هم برای زن، پاسخ مثبت دادن به سنت الهی و تولید نسل های آینده است. بنابراین، هر دو در این زمینه بر یک عقیده اند. فلسفه ازدواج براساس این دو مبنا ملاک دین و نجابت است. در نتیجه، هدف از ازدواج و تولید نسل، مقدس می گردد و هیچ یک از مادیات ملاکی برای آن به حساب نمی آید.

اهمیت ازدواج از دیدگاه اسلام

ازدواج هسته اول ایجاد خانواده و به نوبه خود، واحدی در سنگ بنای جامعه انسانی است. ازدواج زمینه ساز مطلوب ترین فرصت برای زیباترین تلاقی چشم ها، گیراترین تبادل کلام ها، استوارترین گام ها، تجلی متعالی ترین ارزش ها و محبوب ترین کانون نزد خالق متعال است.

حضرت محمد پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: هیچ کانونی در اسلام بر پا نشده است که نزد خداوند از کانون ازدواج محبوب تر و عزیزتر باشد.

ازدواج و گزینش همسر، انتخاب مطلوب ترین همراه و ترسیم روشن ترین طریق سعادت و اهمیت ازدواج آن جا است که پاسخی مناسب به عالی ترین نیاز فطری انسان یعنی وصول به کمال و سعادت می باشد، و به این معنا حضرت علی(ع) اشاره فرمود: هیچ یک از یاران رسول خدا(ص) ازدواج نکرد، مگر اینکه ایشان پس از ازدواج آنان فرمود: ایمانش کامل شد.

ازدواج در منطق قرآن کریم و اسلام، به وجودآورنده مطمئن ترین و آرام بخش ترین رابطه ها و آغازگر زندگی همراه با طراوت، مودت و ایثار است.

سن ازدواج در اسلام

ازدواج و همزیستی یک مسئله غریزی و طبیعی بوده و خداوند در قرآن کریم پایین ترین سن برای ازدواج را در دختران ۹ و در پسران ۱۵ سالگی تعیین کرده است. این سن زمان بلوغ جنسی و تکلیفی در دختر و پسر است، بنابراین خداوند سن خاصی را برای ازدواج تعیین نکرده، اما پایین ترین سن ممکن برای ازدواج را در قرآن بیان فرموده است.

درست است که خداوند سن ازدواج را تعیین نکرده، اما درباره شرایطی که لازم است انسان در آن ازدواج کند صحبت کرده است. خداوند در آیه شش سوره نساء می فرماید «یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که بالغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به درک مصالح زندگانی خود آگاه یافتید، اموالشان را به آنان بدهید».

مطابق با این آیه می توان زمان ازدواج را حدودی فهمید، یعنی پس از بلوغ جنسی و زمانی که انسان به یک درک نسبی از زندگی می رسد.

شرایط ازدواج در اسلام

پس از شرایط سنی معیار رشد برای ازدواج مطرح می شود، به این معنا که انسان تنها برای رفع نیاز جنسی ازدواج نکند. یعنی بتواند مصلحت خود را تشخیص دهد تا بتواند به استقلال رسیده و از روی اراده و اختیار عقد ازدواج ببندد. رشد فکری لازم برای ارتباط مناسب و شایسته با همسر و اداره امور خانواده از عناصر اصلی و اساسی آن است در این راستا خداوند برای ازدواج دخترها اجازه پدر را واجب کرد، چون دختر ها احساسی هستند و ممکن است این ویژگی آنها باعث اشتباه در تصمیم گیری شود.

متاسفانه برخی از ما معیارهایمان برای ازدواج مالیست تا دینی، در مجلس خواستگاری سوالاتمان درباره اموال پسر است که خانه دارد یا نه. در حالی که خدا و پیامبر(ص) رزق و روزی فرد متأهل را تضمین کرده اند.

حدیث امام صادق در مورد انتخاب همسر

امام صادق (ع) فرمود: مردی نزد پدرم آمد، پدرم به او گفت: آیا همسرداری؟ گفت: نه، پدرم گفت: من دنیا وآنچه درآن است را با یک شب بودن با همسر عوض نمی کنم. سپس فرمود: دو رکعت نماز مردی که ازدواج کرده، بر نماز شب و روزه مرد مجرد برتری دارد. سپس پدرم ۷ دینار به او داد و گفت: با این مبلغ مقدمات ازدوج را فراهم کن، آنگاه پدرم افزود: رسول خدا (ص) فرمود: تشکیل خانواده دهید ( ازدواج کنید که رزق و روزی شما افزون شود).

درسوره نورآیات ۳۲ و ۳۳ قرآن مجید خداوند می فرماید: دخترها وپسرها مجرد را و غلامان وکنیزان خود را که شایسته باشند، همسر دهید. اگرتنگدست باشند، خدا به کرم خود توانگرشان خواهد ساخت که خدا گشایش دهنده و داناست، آنان که استطاعت برای ازدواج ندارند باید پاکدامنی پیشه کنند تا خدا از کرم خویش توانگرشان گرداند.

امام صادق(ع) می فرماید: هر که دختر یا پسر مجردی را همسر دهد، خداوند در روز قیامت با دیده رحمت به او می نگرد.

امام صادق(ع) فرمود: پیامبر (ص) می فرماید: ازدواج کنید و مجردان را نیز همسردهید. آگاه باشید بهره مسلمان آن است که مالی را جهت ازدواج فرد مجردی هزینه کند. هیچ چیز نزد خداوند عزوجل محبوب تر از خانه ای که با ازدواج آباد شود، نیست. سپس امام صادق (ع) فرمود: خداوند عزوجل در مورد طلاق هشدار داده و مکرر این هشدار را بیان فرمود و این به دلیل نفرت او از طلاق بود.

مطالب مرتبط:

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه امام علی

راه زندگی در قرآن

شوهرداری حضرت زهرا

اصول ازدواج صحیح

ارتباط با نامحرم در قرآن

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.