no-img
نوین اطلس

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج
zip
مهر ۲۸, ۱۳۹۷

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج


تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج بر عواملی چون فرزند آوری اثر گذاشته و مشکلاتی در معاشرت های دو خانواده ایجاد خواهد کرد که منجر به ناسازگاری خواهد شد. البته اینکه اختلافات طبقاتی علت های مختلفی دارد یک بحث مفصل است که به طور مختصر در این مطلب به آن می پردازیم.

اختلاف طبقاتی زوجین نیز انواع مختلفی دارد. بعضی از زوجین از نظر فرهنگی و خانواده ها با هم اختلاف طبقاتی دارند و بعضی دیگر تناسب اقتصادی برای ازدواج ندارند. به هر حال این اختلاف طبقانی می تواند معضلاتی در ازدواج به وجود می آورد . نوین اطلس در این مطلب در مورد این معضلات نیز صحبت خواهد کرد.

اختلاف طبقاتی زوجین

اختلاف طبقاتی زوجین بیشتر اوقات با مسئله رفاه و داشتن امکانات بیشتر نمایان می شود که می تواند در بحث نوع و میزان هزینه کردن برای ازدواج، از مقدمات و مراسم ازدواج تا تهیه خانه و جهیزیه، مشکل ساز شود.

در فرهنگ ما نقش خانواده ها در شکل گیری ازدواج مهم و اساسی بوده و بیشتر این طور مطرح می شود که در ایران، این دو نفر نیستند که با هم ازدواج می کنند بلکه دو خانواده هستند که با هم وصلت می کنند.

بنابراین هر چقدر اختلافات فرهنگی و مالی بین دو خانواده بیشتر باشد، احتمال بروز مشکلات نیز بیشتر خواهد بود. در نهایت برای کاهش نگرانی خود از درستی ازدواج با فرد مورد علاقه تان، قبل از وابستگی بیشتر از یک مشاور متعهد و باتجربه بهره بگیرید.

علت اختلاف طبقاتی

اختلاف طبقاتی در جامعه علت های مختلفی دارد که برخی مربوط به خود شخص و برخی دیگر از مشکلات جامعه می باشند. برخی از این علت ها به شرح زیر است:

نبود فرصت‌های شغلی و افزایش بیکاری

کاهش رشد نقدینگی

نابرابری تحصیلاتی

نبود قوانین سخت گیرانه ی مالیاتی

معضلات اختلاف طبقاتی در ازدواج

نمی شود با کسی ازدواج کرد و خانواده اش را نادیده گرفت. در ازدواج ایرانی به جای دو نفر ، دو خانواده و طایفه وشل می شوند. در مراسم خواستگاری ، در دوران نامزدی زمان عقد و عروسی این ها همه با وجود خانواده معنا پیدا می کنند.

خب حالا نتیجه این آشنایی چه می شود و اگر خانواده ها اختلاف طبقاتی داشته باشند چه معضلاتی پیش می آید؟ مسلما اختلاف پشت اختلاف ایجاد می شود. این خانواده طبق رسومات می خواهند مراسم به یک شکلی که از قبل برنامه ریزی کردند، باشد اما آن خانواده بنابر به ذهنیت یا توانایی خودشان می خواهند که مراسم به شکل و سیاق خود برگزار شود.

اصرا بر طرز تفکر و یا رسومات خانوادگی خود باعث می شود در کوچکترین کارها مانند خرید دسته گل تا روز مراسم عروسی مدام اختلاف نظر پیش بیاید.

ارتباط دختر و پسر ناخواسته آسیب می بیند ، اگر هم یکی از دوطرف اهل زخم زبان و طرفداری از خانواده اش باشد اوضاع برای دیگری سخت تر می شود طوری که فرد از دوطرف تحت فشار قرار می گیرد و قشنگ ترین روزهای زندگی اش تبدیل به کابوس می شود.

اختلاف فرهنگی خانواده ها در ازدواج

با توجه به آثار وسیع فرهنگ بر زندگی و شخصیت ما تعجبی ندارد که می بینیم بعضی از زن و شوهرها به خاطر تفاوت ها و اختلافات فرهنگی پایشان به دادگاه های خانواده باز می شود و کارشان به طلاق می کشد. این اتفاق به سه شکل برای این افراد به وقوع می پیوندد:

۱. خانواده علیه خانواده. یک گروه از این زن و شوهرها خودشان به صورت فردی با هم اختلافی نداشته اند اما به خاطر تفاوت های فرهنگی که بین آنها بوده است، خانواده ها با هم نساخته اند و آنقدر با هم کش مکش کرده اند که عرصه را به فرزندانشان هم تنگ کرده اند.

۲. عروس یا داماد علیه خانواده دیگری. برعکس این هم می تواند اتفاق بیفتد یعنی یکی از خانواده ها به خاطر تفاوت فرهنگی که با عروس یا داماد خود دارد، انتظاراتش توسط او برآورده نمی شود و به همین دلیل با او اختلاف پیدا می کند. در چنین وضعیتی این احتمال وجود دارد که طرف دیگر به تدریج از این کش و قوس ها خسته بشود و یا به حمایت خانواده اش وارد گود بشود و در نتیجه کم کم قضیه بیخ پیدا کند.

۳. عروس و داماد علیه هم. گاهی هم خانواده ها علیرغم تفاوت های فرهنگی تحمل و انعطاف لازم را به خرج می دهند و با همدیگر و یا عروس و دامادشان تنشی پیدا نمی کنند اما این خود عروس و داماد هستند که نمی توانند تفاوت های فرهنگی همدیگر را درک و تحمل کنند و سر مسائل بزرگ و کوچک به جان هم می افتند.
با این حساب عاقلانه ترین کار این به نظر می رسد که قبل از وقوع واقعه علاجی بیندیشیم.

تناسب اقتصادی در ازدواج

اختلاف سطح اقتصادی در مورد افرادی که قصد ازدواج دارند، باید مورد توجه قرار گیرد. پسر جوانی که در یک خانواده فقیر بزرگ شده و فرضاً تحصیلاتی هم دارد، نمی‌تواند دختری از یک خانواده مرفه را ا‌قناع کند. جالب‌تر اینکه شرایط تربیتی آنها هم متأثر از این موضوع بوده و با هم در این زمینه هم متفاوت‌اند. آن دختر در یک زندگی با امکانات زیاد بزرگ شده و توقعاتی که در خانه شوهر دارد در همان سطح است و چون چنین وضعیتی را در خانه شوهرش نخواهد داشت، احتمال بروز اختلاف و ناراحتی وجود دارد. بنابراین، باید در زمینه امکانات مالی و رفاه خانواده در زمان انتخاب همسر، توجه خاص مبذول شود.

دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، باید در جریان مسائل مالی و قدرت اقتصادی یکدیگر قرار گیرند. آنچه در وهله اول اهمیت دارد وضع مسکن و میزان درآمد ماهیانه پسر و شغل او است که دختر باید اطلاعات لازم را در این مورد کسب کند. یکی از مواردی که دختران را به ناسازگاری می‌کشاند، این است که پسر قبل از ازدواج، خود را صاحب امکانات معرفی کند و بعد ازدواج مشخص می‌شود که پسر آه در بساط ندارد. از همان زمان است که پایه ناسازگاری و بی‌اعتمادی گذارده می‌شود. زندگی‌ای که بر پایه عدم بی‌صداقتی گذاشته شود، فرجام خوبی نخواهد داشت. والدین و مشاوران باید در مورد اهمیت بررسی وضعیت مالی پسر و میزان صداقت او اطلاعات لازم را به دختر بدهند و به آنان متذکر شوند که با تحقیق کافی در این زمینه تصمیم بگیرند.

همچنین خانمی که شاغل است و درآمد ماهیانه دارد، قبل از ازدواج باید وضعیت خود را با همسرش روشن کند. او باید مشخص کند که درآمد شخصی خود را در اختیار شوهر خواهد گذاشت یا خیر؟ این موضوع موجب خواهد شد که همسرش پس از ازدواج، توقع بی‌جا نداشته باشد. بعضی از شوهران حاضر به ادامه تحصیل یا کار همسرشان در خارج از خانه نیستند. این مسائل باید قبل از ازدواج مشخص، و جزء شرایط عقد ملحوظ شود.

مطالب مرتبط:

نقش پول در ازدواج

موانع ازدواج

دیدگاه اسلام در مورد ازدواج

جلسات آشنایی قبل از ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.