no-img
نوین اطلس

نقش پول در ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

نقش پول در ازدواج
zip
مهر ۲۸, ۱۳۹۷

نقش پول در ازدواج


یک لحظه به این مسئله فکر کنید هر دو نفری که می‌خواهند با هم باشند صد در صد عقاید متفاوتی در مورد پول دارند. یکی ممکن است به پول فقط مثل وسیله‌ای برای خرید مایحتاج نگاه کند در حالی که برای دیگری پول وسیله برای کسب قدرت و مقام است. نقش پول و اهمیت آن برای ازدواج یکی از مواردی است که امروزه بحث زیادی در مورد آن می شود.

خیلی ها ملاک ازدواج موفق را پول می دانند و تاثیر پول در خوشبختی برای آن ها بسیار پررنگ است. خیلی از دخترها در رویای ازدواج با یک مرد پولدار هستند و یکی از مهم ترین معیارهای ازدواج برای آن ها پول محسوب می شود. اما آیا این معیار درستی است؟ نوین اطلس در این مطلب در مورد همه ی این موارد صحبت می کند.

اهمیت پول در ازدواج

باید توجه داشت که رکن اصلی هر ازدواج موفقی پولداری یا بی پولی نیست، بلکه تناسب طرفین در وضعیت اقتصادی و توانایی آن ها در استفاده صحیح از پول است.

اهمیت پول در ازدواج آنجاست که طرفین ازدواج نباید از دو طبقه مختلف اقتصادی باشند یعنی وضعیت مالی و مادی خانواده هایشان باید با هم برابر بوده و تفاوت زیادی نداشته باشد زیرا تفاوت در اقتصاد خانواده ها در نوع نگرش، رفتار وچگونگی عملکرد افراد تاثیر بسزایی ‌گذاشته و باعث تفاوت در اخلاقیات و عملکرد آن ها می شود.

ملاک پول برای ازدواج

برخی جوانان امروزی پول را ملاک اصلی برای ازدواج می دانند و در واقع اولین معیارشان در انتخاب همسر است. چرا که بر این تصور هستند با پول به هر خواسته ای که داشته باشند می‌‌توانند برسند. اما متاسفانه اینگونه انتخاب‌‌ها در اکثر مواقع به ازدواج‌‌های ناموفق ختم می‌‌شود.

انتخاب همسر به صرف داشتن موقعیت اجتماعی و اقتصادی، ثروت کلان داشتن بین جوانان شایع شده است و به گزینه اصلی و خاص انتخاب همسر تبدیل شده است. موارد بسیاری دیده و شنیده شده دخترانی صرفا برای دستیابی به آرزوهای مادی خود با فردی که هم سن و سال پدر و یا پدربزرگ‌اش است ازدواج کرده اند.

اینگونه ازدواج‌‌ها به دلیل تفاوت سنی بالا قطعا به مشکل برمی خورد و با گذشت مدت زمان کوتاهی از ازدواج زوجین باید پله‌‌ها دادگاه را طی کنند و از یکدیگر جدا شوند. متاسفانه در برخی از خانواده‌‌ها فرزندانی تربیت می‌‌شوند که وابستگی زیادی به ثروت و اموال پدر خانواده پیدا می‌‌کنند.

ملاک ازدواج موفق

ملاک ازدواج موفق می تواند دهها و یا شاید صدها گزینه در بر داشته باشد ولی آیا برای داشتن یک زندگی مشترک موفق و دلخواه ملاک های اصلی باید مادی باشند یا معنویات هم می تواند دخیل باشد؟ با توجّه به اهمیّتی که همسر در زندگی دارد و آثاری که بر آن مترتّب است ونقشی که هر یک از زن و مرد در آن دارند، می بایست برای انتخاب همسر ملاک ها و دستورالعمل هایی وجود داشته باشد تا افراد با توجّه به آن ملاک ها، همسر مورد نظر خود را انتخاب نمایند و سعادت دنیا و آخرت را به دست آورند.

در ازدواج، افراد دارای سلیقه های مختلفی هستند و هر شخصی برای خود ملاک هایی در نظر می گیرد، امّا از نظر قرآن کریم، و سنّت ملاک های مورد توجّه است:

توصیه ها و ملاک ازدواج در قرآن به شرح زیر است:

۱. اسلام و ایمان:
یکی از شرایط انتخاب همسر که در واقع شریک زندگی است، اسلام و بُعد مذهبی عقیدتی فرد می باشد. زن و مرد می بایست در این امر هم فکر و هم عقیده باشند و اگر یکی از آن ها مشرک باشد، عقد و ازدواج آن ها باطل خواهد بود.

به همین جهت است که در روایات تأکید شده که زن و مرد باید «هم کفو» یکدیگر باشند و هم کفو مؤمن را افراد مؤمن و با ایمان دانسته است.

از پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ ، سؤال شد که کفو چیست و چه کسانی کفو یکدیگر هستند؟ فرمود:« المؤمنون بعضهم اکفاء بعض».

۲. هم سنخ بودن در پاکدامنی:
از نظر قرآن کریم، فطرت و طبیعت پاکی که به گناهان آلوده نشده، طالب پاکی است؛ چنین فطرت وطبعی جز مجذوب پاکی نمی شوند و جز پاکی را به خود جذب نمی کند:« الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ؛ زن های پلید برای مردهای پلید و مردهای پلید برای زن های پلید و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاکند.»

۳. تواضع، توبه، عبادت خداوند، اطاعت فرمان خدا:
قرآن کریم، در سوره ی تحریم، شش وصف از برای همسران خوب اشاره کرده و می فرماید:«… مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا؛ همسرانی مسلمان، مؤمن، متواضع، توبه کار، عابد، اطاعت کننده ی فرمان خدا … .»

۴. ایمان و عمل صالح:
« مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاهً طَیِّبَهً؛ هر کس (از مرد یا زن) کار شایسته کند و مؤمن باشد، به طور قطع او را با زندگی پاکیزه ای حیات (حقیقی) بخشیم.»

تاثیر پول در خوشبختی

اگر شما هم جزء دسته آدم های ناراحتی هستید که فکر می کنید پول پاسخ مشکلات شماست، لازم است که بیشتر در این مورد فکر کنید. شما فقط به خاطر احساسات خودتان است که احساس خوشبختی نمی کنید. جمله ای هست که میگوید، “اگر الان و اینجا خوشحال نباشی، هیچوقت خوشحال نخواهی شد.” این جمله مفهوم بسیار عمیقی دارد.

یک کودک بی پول که زیر باران خیس آب شده است، می تواند با تصور یک حمام داغ شاد و خوشحال شود درحالیکه همان باران برای یک مرد ثروتمند می تواند خاطرات بدی را به ذهن بیاورد چون معشوقه اش را از دست داده است. مسئله این است که بفهمیم شادی و خوشبختی مسئله ای نیست که بتوانیم با چیزی خارجی، حال چه پول باشد چه هر چیز مادی دیگر، آن را به دست آوریم.

خوشبختی چیزی است که خودتان می توانید آنرا در هر موقعیتی که باشید انتخاب کنید. شرایط و موقعیت نیست که ممکن است بد باشد یا خوب باشد، طریقه نگاه کردن شما به آنهاست که آنها را خوب یا بد می کند.

البته پول مهم است و به ما کمک می کند که لذت بیشتری از زندگی ببریم. اما در همان حال، پول خیلی زیاد، با خود خوشبختی نمی آورد. باید این را خوب بفهمید.

ازدواج با مرد پولدار

یک دختر خانم زیبا خطاب به رئیس شرکت آمریکایی ج پ مورگان نامه‌ای بدین مضمون نوشته است:

می‌خواهم در آنچه اینجا می‌گویم صادق باشم من ۲۵ سال دارم و بسیار زیبا هستم.آرزو دارم با مردی با درآمد سالانه ۵۰۰ هزار دلار یا بیشتر ازدواج کنم. شاید تصور کنید که سطح توقع من بالاست ، اما حتی درآمد سالانه یک میلیون دلار در نیویورک هم به طبقه متوسط تعلق دارد چه برسد به ۵۰۰ هزار دلار خواست من چندان زیاد نیست هیچ کس درآنجا با درآمد سالانه ۵۰۰ هزار دلاری وجود دارد؟

آیا شما خودتان ازدواج کرده‌اید؟

سوال من این است که چه کنم تا با اشخاص ثروتمندی مثل شما ازدواج کنم؟

چند سوال ساده دارم :

پاتوق جوانان مجرد کجاست ؟

چه گروه سنی از مردان به کار من می‌آیند ؟

چرا بیشتر زنان افراد ثروتمند ، از نظر ظاهری متوسطند ؟

معیارهای شما برای انتخاب زن کدامند ؟

و اما جواب مدیر شرکت مورگان:

نامه شما را با شوق فراوان خواندم

درنظر داشته باشید که دختران زیادی هستند که سوالاتی مشابه شما دارند.

اجازه دهید در مقام یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای موقعیت شما را تجزیه و تحلیل کنم:

درآمد سالانه من بیش از ۵۰۰ هزار دلار است که با شرط شما همخوانی دارد ، اما خدا کند کسی فکر نکند که اکنون با جواب دادن به شما ، وقت خودم را تلف می‌کنم. از دید یک تاجر ، ازدواج با شما اشتباه است ، دلیل آن هم خیلی ساده است : آنچه شما در سر دارید مبادله منصفانه “زیبائی” با “پول” است اما اشکال کار همین جاست : زیبائی شما رفته‌رفته محو می‌شود اما پول من، در حالت عادی بعید است بر باد رود.

در حقیقت، درآمد من سال به سال بالاتر خواهد رفت اما زیبائی شما نه از نظر علم اقتصاد ، من یک سرمایه رو به رشد هستم اما شما یک سرمایه رو به زوال به زبان وال‌استریت، هر تجارتی موقعیتی دارد. ازدواج با شما هم چنین موقعیتی خواهد داشت.

اگر ارزش تجارت افت کند عاقلانه آن است که آن را نگاه نداشت و در اولین فرصت به دیگری واگذار کرد و این چنین است در مورد ازدواج با شما به شما پیشنهاد می‌کنم که قید ازدواج با آدمهای ثروتمند را بزنید. بجای آن، شما خودتان می‌توانید با داشتن درآمد سالانه ۵۰۰ هزار دلاری ، فرد ثروتمندی شوید. اینطور، شانس شما بیشتر خواهد بود تا آنکه بتوانید یک مرد پولدار احمق را پیدا کنید.

امیدوارم این پاسخ کمک تان کند.

مطالب مرتبط:

چرا ازدواج سخت شده

عشقم ازدواج کرد

عشق یا پول

همسریابی ازدواج

نکات زندگی زناشویی

تاثیر اختلاف طبقاتی در ازدواج



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.