no-img
نوین اطلس

هدف از تشکیل زندگی مشترک


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

هدف از تشکیل زندگی مشترک
امتیاز 1.33 ( 3 رای )
zip
بهمن ۲۴, ۱۳۹۶

هدف از تشکیل زندگی مشترک


این مطلب در مورد موضوعات هدف از ازدواج چیه، هدف از ازدواج چه باید باشد؟، هدف از تشکیل خانواده، هدف دختر از ازدواج، هدف واقعی از ازدواج، مهمترین هدف ازدواج چیست، هدف از ازدواج از نظر روانشناسی، مفهوم زندگی مشترک چیست نوشته شده است.

هدف از ازدواج چیه

۱- نجات از سرگردانى و بى‏پناهى و تشکیل خانواده، دختر وپسرى که ازدواج نکرده‏اند بمنزله کبوترانى بى‏آشیانه هستند،که بوسیله‏ ازدواج خانه و آشیانه و پناهگاه مى‏یابند. شریک در زندگى و مونس و محرم راز و غمخوار و مدافع و کمک بدست مى‏آورند.

۲- ارضاى غریزه جنسى،غریزه جنسى در وجود انسان غریزه‏بسیار نیرومند و ارزنده‏اى است. و بهمین جهت نیاز دارد به وجود همسرى‏که در یک محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،از وجودش بهره بگیردو لذت ببرد.تامین صحیح خواسته‏هاى غریزه جنسى یک نیاز طبیعى است‏که باید اجابت‏شود و الا ممکن است پى‏آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.کسانیکه از ازدواج امتناع مى‏ورزند غالبا به‏بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى‏گردند.

۳- تولید و تکثیر نسل،بوسیله ازدواج انسان فرزند پیدا میکند.

وجود فرزند ثمره ازدواج و باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى‏زن و شوهر میباشد. و بهمین جهت در قرآن و احادیث نسبت‏به ازدواج تاکیدات‏فراوانى بعمل آمده است.از باب نمونه:خدا در قرآن مى‏فرماید:و از آیات‏خدا اینست که براى شما همسرانى را آفرید تا با آنها انس بگیرید (۵) رسول‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى بر پا نشده که بهتر از تزویج‏باشد.

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: تزویج کنید که سنت رسول‏خداست. پیامبر صلى الله علیه و آله مى‏فرمود:هر کسى مى‏خواهد از سنت‏من پیروى کند باید ازدواج نماید. بوسیله ازدواج فرزند بیاورید (و تعدادمسلمانها را زیاده گردانید) که من در قیامت‏با کثرت شما به امتهاى دیگرمباهات و افتخار مى‏کنم.

هدف از ازدواج چه باید باشد؟

هدف انسان دین‌دار و باایمان در ازدواج، از اهداف حیوانی برتر و بالاتر خواهد بود و به صورت امری مقدّس که در حصول تقوا و تقرب الی الله کمک خواهد کرد، جلوه‌گر خواهد شد. آدم مؤمن بدین منظور ازدواج می‌کند که به سنّت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ عمل نماید و با یک وسیلۀ مشروع نیاز غریزۀ جنسی را تأمین کند و خویشتن را از گناه و انحراف مصون بدارد و با تولید و پرورش فرزندانی صالح و نیکوکار، زمین را از گویندگان کلمۀ توحید و انسان‌های برجسته سنگین سازد و باقیات الصالحاتی بر جای بگذارد. ازدواج می‌کند تا در کانون گرم خانواده آرامش و سکونت یابد و با دلی فارغ، به انجام وظیفه مشغول باشد، و در پیمودن صراط مستقیم تکامل و سیر و سلوک الی الله از همسر موافق و با ایمانش مدد بگیرد، زیرا تهذیب و تزکیه و پرورش نفس و انجام وظایف شرعی کاری است بس دشوار که نیاز به مددکار دارد و بهترین فردی که می‌تواند در این راه کمک کند همسر دین‌دار و موافق است؛ همسری که او را به کارهای نیک و انجام فرایض و مستحبات تحریص و ترغیب کند و از انحراف و گناه مصون بدارد. همسر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اگر خوب و پرهیزکار باشد همسرش را به خوبی و سعادت هدایت می‌کند و اگر بد باشد او را به وادی انحراف و دوزخ خواهد کشید.

هدف از تشکیل خانواده

کمک به رشد و تکامل یکدیگر
یکی دیگر از انگیزه های ازدواج کمک به رشد و تکامل زن و مرد است . زیرا محیط گرم و صمیمی و فضای پر مودت و محبت خانواده فرصتی برای تبادل اندیشه ها ، رشد اجتماعی ، فرهنگی و اخلاقی زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده است .
در سازمان خانواده،افراد تحت تأثیر دانش ها ، بینش ها و دیدگاه ها و مهارت های یکدیگر هستند . در این فضا پاره ای از استعدادهای زن و مرد و دیگر اعضای خانواده شکوفا می گردد ، احساس و قبول مسئولیت و رشد اجتماعی ممکن می شود و تعامل حاکم بر این فضا به رشد شخصیت افراد کمک می کند .

داشتن فرزند و یا فرزندانی سالم و شایسته
میل به داشتن فرزند و تداوم نسل ، از انگیزه ها و اهداف مهمی است که همواره در دوره های مختلف تاریخی موجب ازدواج و تشکیل خانواده شده است .
در قرآن کریم آمده است که :

” پدید آورنده آسمانها و زمین ، برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید و از چارپایان جفتها، تا بر شمار شما بیفزاید . هیچ چیز مانند او نیست و اوست شنوایی بینا .”

دوستی ، محبت و عشق
ازمحبت نار نوری می شود وز محبت دیو حوری می شود
روان شناسان یکی از نیازهای اساسی و مهم آدمی را نیاز به محبت ذکر کرده اند . آدمی در هر سن و مرحله ای از حیات خویش به محبت احتیاج دارد و علاقه مند است که دیگران او را دوست بدارند وبه او مهر بورزند.

یکی از راه های مهم و مؤثر ابراز مهر و محبت و برقراری دوستی بین زن ومرد ، ازدواج است . آثار محبت و تبدیل آن به عشق و علاقه وافر و همبستگی عمیق روانی و عاطفی ، پیوند زن و مرد را تحکیم بخشیده ، فضای خانواده را به فضایی صمیمی ، گرم ، پرطراوت ، شاداب و بالنده مبدل می کند .

محبت کردن و محبت دیدن ، رضایت خاطر پدیدمیآورد و تعادل روانی زن و مرد را ممکنمیسازد . محبت صفا دهنده وجود است و شفابخش دردها .

هدف دختر از ازدواج

هدف اصلی ازدواج رسیدن به تکامل هست . آرامش هم جزیی از تکامل هست . در واقع همونطور که حضرت علی “ع” فرمودند حضرت زهرا “س” خوب وسیله ای برای رسیدن به تکامل و خدا هست هدف ما هم باید همین باشه .از طرفی نیاز به ازدواج در هر شخصی که به سن ازدواج برسه حس میشه و کمبودی در زندگی حس میکنه که در واقع با ازدواج این کمبود برطرف میشه وبه اون آرامش واقعی میرسه . و هیچ کس نمیتونه ادعا کنه که به آرامش واقعی رسیده بدون اینکه ازدواج کنه چون اون آرامشی که ما معنی میکنیم اونی نیست که در دوران مجردی وجود داره . و اون آرامش اصلی که جستجو میکنیم و در طلبش هستیم فقط با یه ازدواج معنوی و خدایی ( ازدواجی که هدف اصلی آفرینش رو فراموش نکنیم و برای خدا باشه ) حاصل میشه…..

هدف واقعی از ازدواج

هدف از تشکیل خانواده، تأمین نیازهای مادی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به سکون و آرامش است. دست‌یابی به این اهداف والا، نیازمند توجه جدی به خانواده می‌باشد.

مهمترین هدف ازدواج چیست

۱- نجات از سرگردانى و بی پناهى

دختر وپسرى که ازدواج نکرده‏اند، به منزله ی کبوتران بى‏آشیانه ای هستند، که به وسیله ی ‏ازدواج، خانه و آشیانه و پناهگاه و شریک و مونس ومحرم راز و غمخوار و مدافع به دست مى‏آورند.

۲- ارضاى غریزه جنسى

غریزه جنسى در وجود انسان، غریزه ی ‏بسیار نیرومند و ارزنده‏اى است. به همین جهت یک فرد نیاز دارد به وجود همسرى‏که در یک محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،از وجودش بهره گیرد و لذت ببرد.تامین صحیح خواسته‏هاى غریزه جنسى، یک نیاز طبیعى است‏که باید اجابت‏شود و الا ممکن است پى‏آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.کسانی که از ازدواج امتناع مى‏ورزند،غالبا به‏بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى‏گردند.

۳- تولید و تکثیر نسل

وجود فرزند، ثمره ی ازدواج و باعث تحکیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى ‏زن و شوهر می باشد.

به همین جهت در قرآن و احادیث نسبت‏ به ازدواج، تاکیدات‏فراوانى به عمل آمده است.از باب نمونه:خداوند در قرآن مى‏فرماید:و از آیات‏خدا این است که براى شما همسرانى را آفرید تا با آنها انس بگیرید (۱)

رسول‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى بر پا نشده که بهتر از تزویج ‏باشد. (۲)

امام رضا علیه السلام فرمود:هیچ کس فائده‏اى به دست نیاورد که‏بهتر از همسر شایسته باشد. همسرى که وقتى به او نگاه مى‏کند شادمانش‏می گرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او را نگهدارى مینماید. (۳)

هدف از ازدواج از نظر روانشناسی

ازدواج موفق به یک انتخاب صحیح و با تدبیر برمی‌گردد. متاسفانه بسیاری از افراد ازدواج را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند و بر این باورند ازدواج موفق، ازدواجی است که مشکلات دوران تجرد را از بین ببرد. به عنوان نمونه تامین نیازهای مادی و جسمانی، برخورداری از موقعیت اجتماعی بهتر، فرار از مشکلات خانوادگی دوران مجردی، داشتن یک همسر زیبا برای خودنمایی، فرار از تنهایی و مسایلی از این قبیل را ملاک اصلی ازدواج قرار می‌دهند و چه بسیار ازدواج‌هایی که به دلیل این باورهای نادرست به طلاق منجر شده است. در واقع مهم‌ترین نکته برای داشتن یک ازدواج موفق این است که شناخت مقدم بر عشق باشد. به عبارت دیگر، یک انتخاب درست بر مبنای شناخت شکل می‌گیرد و بعد از شناخت طرف مقابل، عشق به وجود می‌آید. متاسفانه این روزها دخترها و پسرها اول عشق را تجربه می‌کنند و بر پایه آن می‌خواهند به شناخت برسند و این در حالی است که این عشق ظاهری چشم آنها را روی حقایق و عیب‌های طرف مقابل می‌بندد و در مدت کوتاهی پس از آغاز زندگی مشترک‌شان به این نتیجه می‌رسند که عشق برای خوشبخت شدن کافی نیست و ادامه زندگی برایشان غیرممکن می‌شود. البته این‌طور نیست که مشکلات پیش آمده قبل از ازدواج و در دوران دوستی و نامزدی وجود نداشته بلکه دوست داشتن‌های بدون شناخت و دلبستگی‌های احساسی مانع شده تا طرفین واقع‌بین باشند و عیب‌های طرف مقابل خود را ببینند و اگر هم دیده‌اند از آن چشم‌پوشی کرده‌اند؛ به این امید که بعد ازدواج بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

مفهوم زندگی مشترک چیست

زندگی مشترک مرحله ای از زندگی انسان است که همراه،هم پا،همسر،صبوری،مهربانی،گذشت،احترام متقابل،همدل،همدرد و کلماتی از این قبیل شامل حال این تعریف می شود و همیشه باید این مسئله را به خاطر داشته باشید نباید طرف مقابل را مجبور به انجام کاری بکنید یا او را به زور تغییر دهید و از او بخواهید کاری را که شما دوست دارید انجام دهد و اگر از انجام آن کار امتناع ورزد یعنی شما را دوست ندارد و این کمال خودخواهی محسوب می شود.

و نباید دوست داشتن را اینگونه تعریف نمود که تو را دوست دارم تا زمانی که مانند من فکر یا احساس یا حتی عمل می کنی زیرا این نوع تعریف به معنای خودمحوری است و نه دوست داشتن.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

تعریف زندگی مشترک

رازهای زندگی زناشویی موفق

زندگی مشترک موفق

اهمیت تشکیل خانواده

زندگی مشترک چیست

طرح الهی ازدواج

ازدواج با مرد دلخواه

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

هدف از ازدواج چیه و یا  هدف از ازدواج چه باید باشد؟. هدف از تشکیل خانواده چیست؟ هدف دختر از ازدواج چه می تواند باشد؟ هدف واقعی از ازدواج و یا به عبارتی مهمترین هدف ازدواج چیست؟ هدف از ازدواج از نظر روانشناسی و علمی چیست ؟ مفهوم زندگی مشترک چیست؟



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.