no-img
نوین اطلس

مراحل شکست عشقی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

مراحل شکست عشقی
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

مراحل شکست عشقی


این مقاله در مورد شکست عاطفی در مردان، شکست عاطفی، مشاوره شکست عشقی، شکست عشقی در پسران، روانشناسی شکست عشقی، درمان افسردگی شکست عشقی، راه های مقابله با شکست عشقی، مدت زمان فراموشی شکست عشقی می باشد.

شکست عاطفی در مردان

در یک گزارش ادعا شده است که مردان بیش‌تر از زنان از به هم خوردن یک رابطه عاطفی ضربه می‌خورند.

دانشمندان معتقدند دلتنگی‌ها و ناراحتی‌ها بعد از جدایی به طور واقعی احساس می‌شوند.
تحقیقاتی که در دانشگاه ویک فارست انجام شده است نشان می‌دهد که بر خلاف باور عمومی، مردان بیش‌تر از زنان پس از پایان یافتن یک رابطه عاشقانه ضربه می‌خورند.

دانشمندان معتقدند از آن‌جایی که زنان رابطه نزدیک‌تر و صمیمی‌تری با دوستان و اعضای خانواده خود دارند بهتر می توانند با ناراحتی ها و اضطراب های بعد از پایان یافتن رابطه کنار بیایند.

صحبت کردن با دیگران و گذراندن وقت با آن ها می تواند کمک موثری به فراموشی این گونه نگرانی ها و ناراحتی ها کند و زنان به دلیل ارتباط عاطفی تر و صمیمی تری که با دوستان و اعضای خانواده خود دارند بهتر می توانند از آن بهره ببرند.

اما در مورد مردان معمولا نزدیک‌ترین و مهم‌ترین منبع صمیمیت همسرشان هستند و زمانی که آن ها این فرد را از دست می دهند ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که یک مرد در رابطه خود دچار مشکل می‌شوند تاثیر زیادی روی هویت او دارد و ممکن است او را به سختی در مورد خودش دچار تردید کند.

پروفسور رابین سیمون که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: در کمال تعجب ما متوجه شدیم که مردان بیش‌تر نسبت به وضعیت رابطه احساسی خود با شریکشان واکنش نشان می‌دهند.

پروفسور سیمون در ادامه گفت: شیوه ای که مردان و زنان نسبت به جدایی و تطبیق دادن خود با آن در پیش می‌گیرند تفاوت زیادی دارد. زنان معمولا اختلالات احساسی خود را با

افسردگی نشان می‌دهند، در حالی که مردان ممکن است با مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی با این موضوع کنار بیایند که به این ترتیب آسیب های بیش تری خواهند خورد.

شکست عاطفی

هر جدایی ای مانند از دست دادن یک عزیر دردناک و سخت است؛ به خصوص اگر این جدایی از کسی باشد که شما با اشتیاق و علاقه، آینده ایده آل خود را با او ترسیم کرده بودید. بنابراین عجیب نیست اگر بعد از بهم خوردن یک نامزدی، ببینیم که فرد برای کاهش درد و رنجش، رفتارهای خاصی را انجام می دهد. رفتارهایی که طبیعی هستند اما در دراز مدت می توانند خطرآفرین شوند.

به این رفتارها که برای کاهش درد هر فردی به آنها روی می آورد، مکانیزم دفاعی گفته می شود. مکانیزم های دفاعی اگر از شش ماه بیشتر استفاده شوند ممکن از مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد کند.

مشاوره شکست عشقی

نکات مهم مشاوره شکست عشقی
در ابتدا پذیرای واقیت باشید و بعد از آن رابطه به دنبال مقصر کردن خود و به دنبان پیدا کردن مشکل از خودتان نباشید و سعی کنید مسائل منفی را از ذهنتان حذف کنید.
نگذارید در پایان کدورتی بینتان باقی بماند.
نگذارید فشار های این شکست بر شما غلبه کند و سعی کنید همیشه خود را آرام نگه دارید.
زمان بیشتری به خودتان بدهید تا با واقعیت کنار بیاید و انگیزه جدیدی برای خود ایجاد کنید.
زمان بیشتری را با دوستان و آشنایان خود بگذرانید.
سعی کنید به چیز هایی که به آن علاقه دارید بیشتر فکر کنید و برای آن هدف گذاری کنید.
فعالیت خود را بیشتر کنید و سعی کنید برای ورزش بیشتر وقت بگذارید.

شکست عشقی در پسران

به طور کلی، دوره طبیعی سوگ برای هر فردی حداکثر ۶ماه برآورد می شود اما این زمان برای کسی که یک آشنایی، خواستگاری یا نامزدی کوتاه مثلا ۱ماهه داشته، دیگر ۶ماه نخواهد بود. اگر شما سه هفته در این فاز بوده‌اید، طبیعی است که تا سه، چهار روز پس از پایان رابطه حال‌تان خوب نباشد. به هر حال مغز شما مدت ۲۰روز در این برنامه ذهنی بوده است که صبح با صدای تلفن و پیام محبت‌آمیز همسر احتمالی آینده تان بیدار شود. در طول روز بارها با او در ارتباط باشد و حالا چنین منبع تغذیه عاطفی ناگهان قطع شود و انگار این گمشده، سیستم ذهنی شما را بر هم زده است و حال‌تان خوب نیست.

اما اگر این حالت ناخوشی بیش از این ادامه داشته باشد و شما تا ماه‌ها حال‌تان بد باشد، طبیعی نیستید و باید حتما بررسی شوید. یعنی ما انتظار داریم حتی اگر آدم احساسی‌عاطفی هستید، بتوانید بر اوضاع مسلط شوید و ظرف یک هفته تا ۱۰ روز خودتان را جمع و جور کنید.

روانشناسی شکست عشقی

ایستادن بعد از شکستن بسیار سخت است ولی این دقیقا کاری است که باید انجام دهید و با تمام درد و رنجی که دارید به زندگی ادامه دهید. هیچ راه میانبری وجود ندارد که قسمتی از مانع را در خود نداشته باشد، پس دنبال راه فرار از شکستتان نباشید. اگر بخواهیم مسایلی که از درون ما را تکه‌تکه می‌کنند دور بزنیم در مسیری دایره‌وار گرفتار خواهیم شد که راه به جایی نمی‌برد. با تمام درد و غمی که داریم باید از وسط راه پر مانع و تیغ بگذریم. یک واقعیت ساده وجود دارد؛ برای گذر کردن باید ناراحتی و سختی کشید. در این صورت بعد از گذشتن از این مسیر به فردی قوی‌تر تبدیل خواهیم شد و سختی‌هایی که کشیده‌ایم ما را آبدیده خواهند کرد.

یکی از تکنیک‌‌های خارج‌شدن از احساس شکست، لیست‌کردن نقاط قوت است. اینکه با سختی‌ها کنار آمده‌اید و هنوز ایستادگی می‌کنید، اینکه با وجود افسردگی شدید و افکار منفی تا حد خودکشی که گاهی ذهنتان را پر می‌کند هنوز زنده هستید از نقاط قوت شماست. اینکه حتی باوجود درد و رنج لب به سیگار نزده‌اید، به دیگران ضربه نزده‌اید، به سمت دروغ و دغل نرفته‌اید از قدرت شماست. پس این موارد را بنویسید و به خودتان گوشزد کنید.

درمان افسردگی شکست عشقی

خودتان را مجددا صرف علاقه مندی هایتان بکنید
چونکه با شریک زندگی سابق تان زیاد وقت صرف می کردید, ممکن است علاقمندی تان به حاشیه رفته باشد. می توانید شب ها در رختخواب بجای صحبت هایی که با شریک زندگی سابق تان داشتید کتاب خواندن را جایگزین کنید. از این فرصت برای کشف علاقه مندی هایتان و تبدیل شدن به کسی که قبلا بودید استفاده کنید.

فعال باشید
هیچ چیزی مانند ورزش کردن ذهن تان را از مشکلات دور نمی کند. (حتی اگر هر قدمی که می دوید بگویید “من از ورزش متنفرم, من از ورزش متنفرم.”) هر موقع بعد از ظهر که از سر کار به خانه بر گشتید برای پیاده روی یا ورزش بیرون بروید. یا قبل از اینکه صبح ها به سر کار بروید باشگاه بروید. اگر باشگاه بروید, بدنتان خوش فرم تر می شود, و شانس اینکه با فرد جدیدی آشنا بشوید بالاتر می رود (البته وقتیکه کاملا دوباره آمادگی اش را داشتید)!

ارزش های شخصی تان را بشناسید
این نکته از همه نکات مهم تر است. شاید رابطه تان به پایان رسیده باشد, اما بخاطر این امر بازنده محسوب نمی شوید. هر کسی داستانی برای روابط شکست خورده اش دارد, و همه این مرحله را پشت سر گذاشته اند. فقط به یاد داشته باشید که شما یک فرد منحصر بفرد و شگفت انگیز هستید. یک رابطه نمی تواند خدشه ای به این امر وارد کند, انسان های زیادی بیرون هستند که دلشان می خواهد با فردی مثل شما ارتباط برقرار کنند. برای این فرصت پیش آمده هیجان زده داشته باشید!

راه های مقابله با شکست عشقی

نگاه خود را عوض کنید
این را باور کنید که شکستن دل نیز خودش یک موهبت الهی محسوب می شود. اگر لازم است گریه کنید؛ اما این را بدانید که این کار تا ابد ادامه نخواهد داشت. شما دوباره عشق را پیدا کرده و به آن باور خواهید داشت. چه بسا عشق بعدی زیباتر نیز باشد. از این رو، بهتر است از امروز خود و از آنچه که هستید بیشتر لذت ببرید.

پس از جدا شدن از شریک عاطفی/همسر خود بسیار آزاردهنده است که به هر دلیلی بخواهید دوباره با او هم کلام شوید. بنابراین، بهترین کار این است که همه راه های ارتباطی را قطع کنید، به وی فرصت حرف زدن ندهید. اگر در بیرون از خانه و در مسیر کار خود او را می بینید، اجازه حرف زدن به او ندهید. اکنون زمان آن است که از گزینه «بلاک» یا «بلک لیست» موبایل خود استفاده کنید.

هر چقدر مشغله تان بیشتر باشد، فرصت کمتری برای فکر کردن خواهید داشت. بنابراین، سعی کنید از افکار خود در راستای امور کاربردی و مفید بهره بگیرید نه مسائل بی ارزش. برای خودتان یک سرگرمی جدید پیدا کنید و تا حد امکان، مثبت اندیش و خوش بین باشید. اطراف خود را با اعضای خانواده و دوستانی پر کنید که احوال شما واقعا برایشان مهم است و برایتان ارزش زیادی قائل هستند.

احساسات خود را درک کنید
سوگواری مراحل گوناگونی دارد. به پایان رسیدن یک رابطه بسیار دشوار است. این مساله می تواند شما را از درون نابود کند. اما این را بدانید که پیشگیری از درد کشیدن، به درد بیشتری منجر می شود. در برابر مصائب زندگی مقاومت نکنید و اجازه دهید روند طبیعی خود را طی کرده و تمام شود

مدت زمان فراموشی شکست عشقی

۳ ماه زمان نیاز دارید

وقتی ماشینی با سرعت زیاد در حال حرکت است، هنگام ایستادن یک خط ترمزی روی زمین به وجود می آید، رابطه نیز چنین است. بعد از پایان رابطه مدت زمانی طول می کشد که شرایط دوباره عادی شود. این زمان در درجه اول بستگی به میزان پذیرش شما دارد و بعد باتوجه به راه هایی که برای مدیریت ذهن تان انتخاب کرده اید می تواند این زمان طولانی تر یا کوتاه تر باشد.

معمولا ۲ تا ۳ ماه زمان می برد که فرد بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد، اصولا می گویند، تغییرات روانی بعد از ۳ ماه خودش را نشان می دهد، البته این زمان در آدم های مختلف می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته



درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.