no-img
نوین اطلس

عواقب طلاق برای زنان


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

عواقب طلاق برای زنان
zip
اسفند ۶, ۱۳۹۶

عواقب طلاق برای زنان


این مطلب در مورد موضوعات زنان پس از طلاق، آثار طلاق بر مردان، تاثیر طلاق بر زنان، پشیمانی زنان بعد از طلاق، درمان افسردگی بعد از طلاق، عوارض طلاق در دوران عقد، عواقب طلاق برای کودکان، بعد از طلاق چه کنم؟ نوشته شده است.

زنان پس از طلاق

نگاه سنگین جامعه
قضاوت‌ها و نگاه‌های آزاردهنده اطرافیان و همسایه‌ها محدودیت‌هایی را برای زنان مطلقه به وجود می‌آورد که مانع فعالیت‌های اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و … آن‌ها در جامعه می‌شود. به گونه‌ای که در عرصه زندگی را برای آنان تنگ‌تر می‌کند و منجر به این می‌شود که این قشر از افراد جامعه بیشتر احساس انزوا و تنهایی کنند. دنیا برای آن‌ها بی‌رنگ است و نگاه تلخ برخی از افراد آن‌ها را آزار می‌دهد و گوشه‌نشین می‌کند. گویا هنوز این فرهنگ نهادینه نشده است که زنان مطلقه یک مجرم یا مقصر نیستند و گاهی برخی از آنان تنها قربانی یک انتخاب نادرست می‌شوند و حالا در کنار مشکلات فروپاشی زندگی مشترک‌شان نگران چگونگی زندگی آینده‌شان نیز هستند.

سرپناهی که تبدیل به یک دغدغه می‌شود!
برخی از زنان، در این شرایط به خانه پدری خود باز نمی‌گردند. این افراد سال‌ها مستقل زندگی کردند و زندگی آن‌ها به همراهی والدین گذرانده شده است و پس از جدایی و بوجود آمدن حساسیت‌هایی نسبت به آن‌ها یا به اصطلاح زخم زبان و در برخی موارد دخالت خویشاوندان ترجیح می‌دهند به تنهایی زندگی کنند.

ترس بر زندگی آن‌ها سایه انداخته و برای گذراندن زندگی و داشتن سرپناه با چالش‌های مالی مواجه می‌شوند و داشتن خانه‌ای مناسب گاه برای آنان تبدیل به بزرگترین دغدغه می‌شود.

مزاحمت‌های گاه‌ و ‌بی‌گاه
مزاحمت‌های گاه‌ و ‌بی ‌گاه که برای زنان مطلقه به وجود می‌آید یکی دیگر از معضلاتی است که برای این بانوان پیش می‌آید. نگاه‌هایی که در کوچه و خیابان، محل کار، خرید و یا حتی در زمان پیدا کردن مسکن با آن‌ها همراه است حس ناامنی را در وجودشان تقویت می‌کند این برخوردها حضور اجتماعی را برای این بانوان دشوار می‌کند.

سایه بی‌ اعتمادی بر سر برخی از زنان مطلقه
یکی از دغدغه‌هایی که خاطر زنان مطلقه را مکدر می‌کند بدبینی و بی‌اعتمادی برخی از بنگاه‌های املاک و صاحب خانه‌ها در مورد اجاره‌ دادن خانه‌ای به آنها است.به طور کلی این بانوان در زمینه مسکن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

آثار طلاق بر مردان

بعضی ها به مردی که طلاق گرفته یا در آستانه طلاق است، می گویند «برای تو فرقی نداره» یا «برای تو که اتفاقی نمی افته» و … چنین نگرش هایی باعث می شود اطرافیان مرد طلاق گرفته نیز به واکنش های او حساسیت نشان ندهند زیرا معتقدند «مرد است و اتفاقی برایش نیفتاده».اما در ادامه این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که مردان بیشتر از زنان برای دوران بعد از طلاق به کمک نیاز دارند.

تحقیقات معتبر درباره آسیب های طلاق
مردان و زنان هر ۲ پیامدهای منفی بعد از طلاق را تجربه می کنند و در این باره تحقیقات گسترده ای در کشورهای سراسر جهان انجام شده است. طبق این تحقیقات، مردان نسبت به زنان بعد از طلاق مشکلات جدی تری را تجربه می کنند، از ضربه های روانی جدایی بیشتر رنج می برند و زودتر به ته خط می رسند. آن ها بعد از طلاق آشفته تر از زنان هستند، بیشتر افکار خودکشی دارند و احتمال ارتکاب خودکشی شان بیشتر است؛ برای مثال در یک تحقیق گسترده در استرالیا احتمال خودکشی در مردان طلاق گرفته ۶ برابر بیشتر از مردان متاهل بود در حالی که میزان خودکشی در زنان بعد از طلاق به طور معنی داری بالا نبود.

تاثیر طلاق بر زنان

طلاق تأثیرات متفاوتی بر زن و مرد می‌گذارد و این تأثیر می‌تواند برحسب شرایط متفاوت باشد یعنی برای بررسی این مورد ابتدا باید علت طلاق را موردتوجه قرار داد.
مثلاً زنی که به علت اعتیاد همسر از او جدا شده و حضانت و سرپرستی فرزندان را نیز بر عهده گرفته است طبیعی است در چنین شرایطی زنان مطلقه دیگر در خانه پدری جایگاه خوبی نداشته و مجبورند برای تأمین هزینه‌های زندگی خود و فرزندانشان از هر راهی کسب درآمد کنند که متأسفانه ممکن است عده‌ای از زنان مطلقه به باندهای فساد گرایش پیدا می‌کنند.
یکی دیگر از تبعات و تأثیرات طلاق بر روی زندگی زنان مطلقه به وجود آمدن پدیده «قاچاق زنان» است زیرا هیچ نهاد و سازمانی در جامعه عهده‌دار مسئولیت حمایت مادی و معنوی از زنان مطلقه و کودکان طلاق نیست. زندان برحسب مجرمیت بر فرد مطلقه باعث افزایش میزان آسیب می‌شود.
تأثیر طلاق بر روی مردان نیز به‌صورت ناهنجاری‌هایی بروز می‌کند به عبارت دیگر وقتی مردی از همسر خود جدا می‌شود با مشکلات و ناراحتی‌های روحی و روانی فراوانی برخورد می‌کند، زیرا او دیگر حاضر نیست و نمی‌تواند برای ادامه زندگی به درون خانواده پدری خود بازگردد بنابراین ترجیح می‌دهد که در خانه‌ای به صورت تنها و مجردی زندگی کند این گونه مردان معمولاً برای رهایی از تنهایی به دوستان ناباب پناه برده و به فساد اخلاقی گرایش پیدا می‌کنند. از سایر تبعات طلاق بر روی مردان می‌توان گرایش آن‌ها به سوی استعمال مواد مخدر و الکل اشاره کرد.
مردان تحت چنین شرایطی برای فراموش کردن مشکلات سعی می‌کنند از این گونه مواد به عنوان آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده استفاده کنند. گرایش به سرقت، جیب‌بری و… از سایر تأثیرات طلاق بر روی مردان مطلقه است.
تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰ درصد از مجرمان زندانی ازدواج‌های ناموفق داشته‌اند.

 

پشیمانی زنان بعد از طلاق

بنابر آمارهای بهزیستی سالانه ۶۰ هزار زوج از هم جدا می‌شوند و بیشترین طلاق‌ها در سنین نخست زندگی مشترک یعنی ۵ سال اول روی می‌دهد. این امر دامنه سنی کم زنان و مردان مطلقه را نشان می‌دهد که البته فرصت برای تشکیل دوباره خانواده برای زنان بسیار کمتر از مردان است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان پس از فوت همسر یا جدایی‌، مشکلات مالی است که باعث پشیمانی زنان از طلاق می شود.

درمان افسردگی بعد از طلاق

با بخشش شروع کنید

جدایی و طلاق بسیار دردناک است و شاید زخم‌های زیادی از آن بر روح و روان طرفین مانده باشد ، اما بدانید قطعا شما نیز گفتار و کردار زیبا و دوست‌داشتنی در این باره نداشته‌اید. هر دو از هم رنجیده‌خاطر هستید ، اما مرور اتفاقات تلخ فقط حال تان را بدتر می‌کند.

پس سعی کنید با وجود مخالفت با برخی رفتارها بتوانید از آن ها بگذرید و خود را به دست پروردگار بسپارید. البته این کار ساده نیست، اما بهترین مجرا برای خروج و تخلیه ناراحتی و خشم به شمار می‌رود.

ورزش یعنی خروج از افسردگی‌

تیلور، یکی از استادان دانشگاه استانفورد معتقد است ورزش یکی از شیوه‌های موثر برای خروج از افسردگی است. تاثیرات مثبت ورزش بر بدن همواره مورد توجه قرار می‌گیرد اما تحقیقات مشخص کرده است افرادی که ورزش می‌کنند با تقویت حافظه و روحیه احساس رضایت بیشتری از زندگی می‌کنند.

ورزش با کاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد صرف‌نظر از وضعیت زندگی و مشکلات می‌شود.

متخصصان معتقدند ورزش مانند داروی ضدافسردگی عمل می‌کند و چنانچه روزانه ۳۰‌‌دقیقه سریع راه بروند یا به طور منظم ورزش کنند ، پس از ۱۰ روز تاثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادابی خود خواهند دید.

عوارض طلاق در دوران عقد

افسردگی بعد از ناکامی در عشق

مسئله ای که ممکن است اتفاق بیفتد، این است که به خاطر ناکامی در عشق احساس افسردگی و تنهایی پیش آید. این احساس باعث می شود که فرد به رابطه جدیدی فکر نکند یا فقط برای پر کردن تنهایی اش ازدواج کند. این کار باعث می شود بخش مهمی از رابطه ای را که به آن نیازمند است و باید به آن دقت کند و پیگیر آن باشد از دست بدهد، در نتیجه ضرورت دارد چنین فردی حتما به مشاور مراجعه کند.

عواقب طلاق برای کودکان

آثار و نتایج طلاق در فرزندان چطور نمود پیدا می‌کند؟

این کودکان خود را موجودی اضافی می‌دانند و احساس گناه دارند. در دعواهای بین پدر و مادر نقش خود را نمی‌دانند و حالت گیجی و بهت زدگی دارند. حتی این طلاق در بهره هوشی آنها هم می‌تواند تاثیر گذار باشد و در رشد عقلانی و هوش آنها اثر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر اینکه طلاق باعث ایجاد حس بدبینی به پدر و مادر از طرف فرزند می‌شود، که در نتیجه آن این کودک به هیچ فردی در آینده نمی‌تواند اعتماد کند و گذشت کردن را یاد نمی‌گیرد. در این کودکان کمبودهای عاطفی بسیاری دیده می‌شود و شیوه رفتاری بچه‌ها در مکان‌های عمومی و اجتماع کاملاً متفاوت از بچه‌های رشد پیدا کرده در خانواده‌های سالم است.
سلامت نیوز: چه آسیب‌هایی بچه‌های طلاق را تهدید می‌کند؟

بعد از طلاق چه کنم؟

افکار منفی را از خود دور کنید
درست است که ضربه‌ مهمی به زندگی شما وارد شده اما در این مواقع بسیاری از افراد مطلقه در ذهن خود دائم منفی بافی می‌کنند، مثلا چرا زمانی که زندگی‌شان در جریان بود، تصمیم درستی را در لحظات حساس نگرفته‌اند و مدام خود را مذمت می‌کنند. گذشته‌ها را فراموش کنید و ذهن خود را درگیر اشتباهات آن زمان نکنید. بدانید که زندگی به پایان نرسیده و نباید امید خود را از دست بدهید.

فرزندانتان را دریابید
برخی گمان می‌کنند که داشتن فرزند برای افراد مطلقه مشکل را دو چندان می‌کند ولی عقیده ما چیز دیگری است. داشتن فرزند خود نوعی انگیزه است تا شما با امید بیشتری به زندگی ادامه بدهید. به این معنا که زندگی فرزندانتان را دریابید و برای خوشبختی‌شان تلاش کنید. روحیه آنها در این لحظات بسیار شکننده شده و اگر شما هم بخواهید روحیه خود را از دست بدهید، افسردگی‌های شدید سراغ فرزندتان خواهد آمد.

در اولین فرصت دوستان قدیمی خود را پیدا کنید
مهمانی‌های دوره‌ای با دوستان سالم در روحیه شما می‌تواند تاثیر خوبی بگذارد. سعی کنید با آنها حداقل ماهی یک بار سفر چند روزه‌ای به جاهای خوش آب‌ و هوا داشته باشید. هر چه بیشتر از تنهایی دوری کنید و در جمع باشید، روحیه شما سریع‌تر برمی‌گردد و به قولی ریکاوری روحی برایتان راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

داشتن یک موقعیت اجتماعی مناسب می‌تواند کمک‌ کننده باشد
با پیدا کردن کار یا فعالیتی بیرون از منزل به نوعی خود را سرگرم کنید. افراد اجتماعی در زندگی سرسخت هستند، چرا که اساسا تعاملات اجتماعی شخصیت افراد را پخته‌تر و مقاوم‌تر می‌سازد. همچنین می‌توانید منبع درآمدی برای خود داشته باشید و روحیه خود را بیش از پیش بازسازی کنید.

ازدواج مجدد را به تاخیر بیندازید
خلأهای روحی در این شرایط می‌تواند جولانگاه افرادی باشد که بخواهند از شکست شما سوءاستفاده کنند، از این‌ رو بکوشید تا مدتی به فرد دیگری برای تشکیل زندگی یا وابستگی احساسی فکر نکنید. اجازه بدهید زمان کمی بگذرد تا شما بتوانید خود را پیدا کنید، زیرا در شرایط آرام‌تر تصمیم‌گیری برایتان ساده‌تر خواهد بود.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

بعد از طلاق چه کنم؟

زنان بعد از طلاق

طلاق گرفتم پشیمونم

نقش فضای مجازی در طلاق

عوارض طلاق در زنان

عواقب طلاق برای مردان

شما احتمالا با جستجوی یکی از جملات زیر به این مقاله رسیده اید:

زنان پس از طلاق. آثار طلاق بر مردان. تاثیر طلاق بر زنان. پشیمانی زنان بعد از طلاق. درمان افسردگی بعد از طلاق. عوارض طلاق در دوران عقد. عواقب طلاق برای کودکان. بعد از طلاق چه کنم؟



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.