no-img
نوین اطلس

آموزش شوهر داری


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

آموزش شوهر داری
zip
دی ۲۷, ۱۳۹۶

آموزش شوهر داری


این مطلب در مورد موضوعات نکات روانشناسی شوهرداری، آموزش شوهرداری اسلامی، تلگرام شوهرداری، شوهرداری خوب، شوهرداری مدرن، سایت شوهرداری، رازهای شوهرداری موفق، شوهرداری در اسلام می باشد.

نکات روانشناسی شوهرداری

– همیشه با رفتارت امنیت و آرامش را به همسرت هدیه کن.

– به او اطمینان کن و تا وقتی که دلیل محکمی یرای سوء اطمینان به تو ثابت نشده به او شک نکن و نگذار همسرت چنین احساسی کند.

– هیچ گاه به همسرت بی احترامی نکن حتی زمانی که از او عصبانی هستی.

– کوچک شمردن او پیش روی فرزندان آفت خانواده است.

– تو باید کاری کنی که فرزندتان به همسرت احترام بگذارد و همسرت باید طوری رفتار کند که فرزندتان به تو احترام بگذارد.

– هرچه بیشتر همسرت را درک کنی به او نزدیک تر می شوی.

– خانواده اش را خانواده خودت بدان.

– به همسرت نشان بده که به خاطر او حاضری نظر و تصمیمت را عوض کنی.

– بگو و نشان بده که دوستش داری.

– هدیه حتما نباید گرانقیمت یا به مناسبتی باشد. گاهی اوقات یک گذشت از اشتباه یا اختصاص زمان غیرمنتظره به وی از هر چیزی ارزنده تر است.

آموزش شوهرداری اسلامی

اظهار محبت بیشتر: ایمان بیشتر
۱- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء (۱) ; هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت به زن ها نیز زیاد می شود .»

دوستدار اهل بیت علیهم السلام دوستدار همسر است
۲- امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا (۲) ; هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می کند .»

صفای زندگی اینجاست، اینجا
۳- حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:

«فدارها علی کل حال واحسن الصحبه لها فیصفو عیشک (۳) ; همیشه با همسرت مدارا کن، و با او به نیکی همنشینی کن تا زندگیت باصفا شود .»

از تکبر و خشونت بپرهیز
۴- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«خیر الرجال من امتی الذین لایتطاولون علی اهلیهم و یحنون علیهم ولا یظلمونهم (۴) ; بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به خانواده خود خشن و متکبر نباشند و بر آنان ترحم و نوازش کنند و به آنان آزار نرسانند .»

سیلی، هرگز!
۵- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«فای رجل لطم امراته لطمه، امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمه فی نار جهنم (۵) ; هر کس به صورت زنش سیلی بزند، خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند .»

تلگرام شوهرداری

کانال تلگرام نوین بینش مرجع کاملی از نکات روانشناسی مربوط به روابط و زندگی مشترک و موضوعات متنوع دیگر می باشد.

شوهرداری خوب

جهاد زن، خوب شوهر داری کردن است.» یک زن آگاه و وظیفه شناس، اگر بتواند درون خانه، محیط مساعدی را برای رشد و کمال خود و شوهر و بویژه فرزندان خویش فراهم کند تأثیر مثبت و بسیار مؤثر آن در اصلاح جامعه و اخلاق و تربیّت آحاد آن، مشاهده خواهد شد. در حقیقت زن، سهم مستقیمی در فعال نمودن سایر نیروهای سازنده ی جامعه دارد. این حدیث گویای اهمیّت وظیفه ی خانه داری است چرا که آن را به مثابه ی جهاد می داند. پیامبر گرامی اسلام به اسماء بنت یزید که از زنان انصار بود و برای عرض سئوالی خدمت حضرت رسیده بود، فرمودند: «خوش رفتاری زنان با شوهر و جویای رضایت او شدن و دنبال کردن موافقت او، با همه ی فضایل و اعمال مردان در راه خدا برابری می کند»۳. همچنین رسول خدا(ص) می فرماید: «آیا بهترین زنان شما را معرفی نکنم؛ هر گاه شوهر را بیازارد یا ناراحت کند، با پوزش و عذرخواهی نزد شوهر آمده و دست او را بگیرد و گوید: به خدا تا تو راضی نشوی خواب به چشم من نخواهد رفت.» ۱ حضرت صادق(ص) فرمودند: «گروهی نزد پیامبر(ص) آمده عرض کردند: ما مردمی را دیدیم که برای بزرگانشان سجده می کردند، رسول خدا(ص) فرمود:
اگر سزاوار بود چنین فرمانی بدهم، همانا امر می کردم، زنان برای شوهران خود سجده کنند.»

شوهرداری مدرن

۱- گاهی برایش مادرى کن

انسان در مواقع گرفتارى و بیمارى احتیاج به پرستار و غمخواردارد ،دلش میخواهد کسى با وى همدردى کند و به وسیله دلداری ها و تقویت هاى روحى ، اعصابش‏را آرامش بخشد. مردها همان کودکان سابق هستند که بزرگ شده‏اند ،هنوزهم احتیاج به نوازش ها و محبت هاى مادر دارند ،مرد وقتى با زنى پیمان‏زناشویى بست انتظار دارد که در مواقع گرفتارى و بیمارى درست مانندیک مادر مهربان از وى پرستارى و دلجویى کند.
در هنگام ناخوشی و بیماری همسرت ، نوازش ها و دلسوزی هاى تو دردهایش را تسکین می دهد و در بهبودیش کمک می کند ، در نتیجه ، به زندگى دلگرم می شود ، نسبت‏به تو علاقه ی بیشترى پیدامی کند ، اگر مریض شدى همین عمل را نسبت‏به تو انجام می دهد.

خانم محترم!

اگر شوهرت مریض شد بیش از سابق مهربانى کن و اظهار همدردى و تاسف کن .چنان وانمود کن که از بیمارى او شدیدا ناراحت هستى، دلداریش بده ، اسباب استراحت را برایش فراهم ساز، بچه‏ها را ساکت کن تا اعصابش آرام گردد ،اگر احتیاج به دکتر و دارو دارد وسیله‏اش را فراهم ساز،هر غذایى را که میل دارد و برایش خوبست فوراتهیه کن،دم به دم از او احوالپرسى و دلجویى کن ،اگر شب را به بی خوابى گذرانده بامداداظهار ناراحتى کن،در روز اتاق را خلوت کن شاید خوابش ببرد ،نوازش هاو دلسوزی هاى تو دردهایش را تسکین می دهد و در بهبودیش کمک می کند ، در نتیجه ، به زندگى دلگرم می شود ، نسبت‏به تو علاقه ی بیشترى پیدامی کند ، اگر مریض شدى همین عمل را نسبت‏به تو انجام می دهد.

۲- راز نگهدار باش

معمولا خانم ها میل دارند از اسرار و رموز شوهرشان با اطلاع‏شوند ،می خواهند از وضع کسب، مقدار درآمد ،موجودى،اسرار کسبى ،تصمیمات آینده‏اش با خبر شوند.و به طور خلاصه از شوهرشان انتظار دارند که تمام اسرارش را در اختیار آنها بگذارد و چیزى را پنهان نکند ، بر عکس‏اکثر مردها هم حاضر نیستند تمام اسرارشان را در اختیار همسرشان قراردهند ،و همین موضوع گاهى سبب دلخورى و حتى بدبینى می شود.

خانم شکایت می کند که شوهرم به من اعتماد ندارد ،اسرارش را ازمن مخفى می کند ، با من یک رنگ و صریح نیست،گویا سر و سرى دارد.

البته مردها هم بى‏میل نیستند که اسرار و رموز زندگى‏شان را در اختیار همسرشان قرار دهند.لیکن عذرشان اینست که‏زن ها راز نگهدار نیستند. اگر زن میل داشته باشد که شوهرش کاملا یک رنگ بوده‏ وچیزى را از او مخفى نکند ، باید به قدرى راز نگهدار و با احتیاط باشد که‏بدون اجازه شوهرش براى هیچکس و در هیچ حال چیزى را نقل نکند ،حتى براى خویشان و دوستان صمیمى خودش اسرار شوهرش را فاش‏نکند ،در راز نگهدارى این مقدار کافى نیست که اسرارش را به دیگرى‏بگوید و سفارش کند به کسى نگو ،زیرا او هم به طور حتم دوستانى دارد ،ممکن است اسرار شما را در اختیار آنها قرار دهد و سفارش کند به کسى نگویید ، یک وقت انسان متوجه می شود که اسرارش فاش شده است.

بنابراین شخص عاقل اسرارش را به احدى نمیگوید.

حضرت على علیه السلام فرمود:«سینه عاقل صندوق اسرارش‏میباشد» (۱)
اگر زن میل داشته باشد که شوهرش کاملا یک رنگ بوده‏ و چیزى را از او مخفى نکند ، باید به قدرى راز نگهدار باشد که ‏بدون اجازه شوهرش براى هیچکس و در هیچ حال چیزى را نقل نکند ،حتى براى خویشان و دوستان صمیمى اش.

سایت شوهرداری

برای مطالعه ی مطالب روانشناسی مربوط به روابط و زندگی مشترک می توانید از وبسایت های نوین اطلس و نوین بینش استفاده کنید.

رازهای شوهرداری موفق

خواسته‌هایتان را به روشنی بیان کنید: زندگی مشترک یک بازی که بر پایه حدس و گمان باشد، نیست. بسیاری از مردم، اعم از مرد و زن از بیان صریح خواسته‌های خود بیم دارند و در نتیجه بر آنها سرپوش می‌گذارند و نتیجه این پنهان‌کاری، نومید شدن از رسیدن به خواسته‌هایشان و خشم گرفتن بر همسری است که از برآورده کردن خواسته‌های ناگفته آنان کوتاهی کرده است. ایجاد روابط صمیمی با همسر، بدون صداقت و درستی در گفتار و کردار امکان‌پذیر نیست. به یاد داشته باشید که همسرتان فکرخوان شما نیست، یعنی علم غیب پی بردن به درون و افکار شما را ندارد.

به‌خود و همسرتان به چشم یک تیم دو نفره بنگرید: یعنی اینکه هر دوی شما، انسان‌های منحصر به فردی هستید با نگرش‌ها و توانمندی‌های متفاوت؛ و همین تفاوت‌ها بیانگر ارزشمند بودن شما به‌عنوان یک تیم است.

مسائل را به موقع حل کنید: اجازه ندهید وجودتان انباشته از خشم شود. تقریبا هر اشتباه یا مشکلی که در روابط زناشویی روی می‌دهد می‌تواند به احساسات دو طرف آسیب برساند، آنها را رودرروی هم قرار دهد و در نتیجه آنها را از هم دور و یا حتی دشمن کند.

همسر داری, زندگی مشترک

گوش کنید، صادقانه گوش کنید: بدون هیچ داوری، به نگرانی‌ها و گله‌های همسرتان گوش دهید. بیشتر وقت‌ها، فقط و فقط داشتن کسی که به حرف‌ها و درددل‌های ما گوش کند، تنها چیزی است که برای حل مسائل‌مان نیاز داریم. درک یکدیگر در زندگی مشترک، حیاتی است.سعی کنید به مسائل دنیای پیرامون خود از منظر چشم همسرتان نگاه کنید، دنیا را فقط از دریچه چشم خودتان نبینید.

شوهرداری در اسلام

پیامبر خدا (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) فرمودند:
مَن صَبَرَتْ عَلى سُوءِ خُلُقِ زَوجِها أعطاها مِثلَ (ثَوابِ) آسِیَهَ بنتِ مُزاحِم؛
هـر زنى در بـرابر بـد اخلاقى شـوهـرش شکیبایى ورزد ، خداوند همانند (ثواب) آسیه (همسر فرعون) به او عطا کند .
بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۴۷ / ۳۰

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :
مَلعونهٌ مَلعونهٌ امرأهٌ تُؤذِی زَوجَها وتُغِمُّهُ ، وسَعیدهٌ سَعِیدهٌ امرأهٌ تُکرِمُ زَوجَها ولا تُؤذِیهِ وتُطِیعُهُ فی جَمیعِ أحوالِهِ .
امام صادق علیه‏السلام :
ملعون است، ملعون، آن زنى که شوهر خود را بیازارد و غمگین کند . و خوشبخت است ، خوشبخت ، آن زنى که شوهر خود را احترام نهد و آزارش ندهد و در همه حال از وى فرمان برد .
بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۵۳ / ۵۵

الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام :
سَألَتْ اُمُّ سَلَمَهَ رسولَ اللّه‏ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم عن فَضلِ النساءِ فی خِدمَهِ‏أزواجِهِنَّ ، فقال : أیُّما امرَأهٍ رَفَعَتْ مِن بَیتِ زَوجِها شیئا مِن مَوضِعٍ إلى مَوضِعٍ تُرِیدُ بهِ صَلاحا إلاَّ نَظَرَ اللّه‏ إلَیها ، ومَن نَظَرَ اللّه‏ إلَیهِ لَم یُعَذِّبْهُ .
امام صادق علیه‏السلام :
اُمّ سلمه از رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم درباره فضیلت خدمت کردن زنان به شوهرانشان پرسید، آن حضرت فرمودند : هر زنى که در خانه شوهر خود به قصد مرتب کردن آن ، چیزى را جابه جا کند خداوند به او نظر افکند و هر که خداوند به او نظر کند عذابش نکند .
بحار الأنوار : ۱۰۳ / ۲۵۱ / ۴۹

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
أیُّما امرَأهٍ خَدَمَتْ زَوجَها سَبعَهَ أیّامٍ ، غَلَّقَ اللّه‏ُ عَنها سَبعهَ أبوابِ النارِ وفَتَحَ لَها ثمانِیَهَ أبوابِ الجَنّهِ تَدخُلُ مِن أینَما شاءَتْ . وقالَ علیه‏السلام : ما مِنِ امرَأهٍ تَسقِی زَوجَها شَربَهَ ماءٍ إلاّ کانَ خَیرا لَها مِن سَنهٍ صِیامِ نَهارِها وقِیامِ لَیلِها .
پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
هر زنى که هفت روز شوهرش را خدمت کند ، خداوند هفت در دوزخ را به روى او ببندد و هشت در بهشت را به رویش بگشاید ، تا از هر در که خواهد وارد شود .
و فرمود : هیچ زنى نیست که جرعه‏اى آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که این عمل او برایش بهتر از یک سال باشد که روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند .
إرشاد القلوب : ۱۷۵ ، منتخب میزان الحکمه : ۲۵۴

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

نکات خانه داری



موضوعات :
ازدواج

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.