no-img
نوین اطلس

راههای شاد زیستن در زندگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راههای شاد زیستن در زندگی
zip
بهمن ۲۴, ۱۳۹۶

راههای شاد زیستن در زندگی


این مطلب در مورد موضوعات راههای شاد زیستن در اسلام، شاد زیستن زنان، راههای ساده برای شاد بودن، راههای شاد زیستن کودکان، راز شاد زیستن در زندگی زناشویی، شاد زیستن چیست، چگونه شاد زیستن، جملات شاد بودن نوشته شده است.

راههای شاد زیستن در اسلام

راه های شاد زیستن

همه ما در زندگی به دنبال خوشبختی و سعادتمندی هستیمم. شادی و نشاط در زندگی از جمله عواملی است که احساس رضایتمندی و خوشبختی را برای انسان به ارمغان می آورد. «خنده» تظاهر بیرونی و ظاهری خلق است که سبب آرامش و نشاط درونی می گردد. حضرت علی علیه السلام فرمودند: کونوا کالنحله؛ مانند زنبور عسل باشید. یعنی دهان دیگران را شیرین کنید و با شادی کام دیگران را شاد نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که خنده نه تنها سبب نشاط افراد می گردد بلکه سلامت آنها را نیز تضمین می کند. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند. هنر شاد بودن و شاد زیستن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاهترین زمان ممکن پس از وقوع آنهاست. از این رو در دستورات دینی ما توصیه شده است که همواره متبسّم و خنده رو باشیم تا جایی که از نشانه های مؤمن خنده در چهره و حزن در قلب شمرده شده است. به تعبیر دیگر از جمله راه های شاد زیستن آن است که انسان تلاش کند همواره لبخند بر لب داشته باشد و چهره ای گشاده و بشّاش به خود بگیرد هرچند در قلب خود حزن و اندوهی را قرار داده است.

خنده از جمله راههای شاد زیستن است که اسلام به طور جدّی آن را توصیه می نماید. خنده، سیستم ایمنی بدن را مقاوم می سازد و توانایی بدن در برابر عفونت را افزایش می دهد. از طرف دیگر خنده سبب کاهش سطح هورمون های استرس زا شده و از تأثیرگذاری آنها بر روی سیستم ایمنی بدن جلوگیری می کند

یاد خداوند ذکر الهی؛ یک راهکار مطمئن

از دیگر راههایی که برای شاد زیستن در اسلام توصیه می شود که در واقع مهمترین راه و اطمینان بخش ترین راهکار است، ذکر خدا و یاد الهی است همچنان که آیه شریفه می فرماید: ألا بذکر الله تطمئنّ القلوب؛ آگاه باشید که تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد. (سوره مبارکه رعد/ آیه شریفه ۲۱)

اطمینان قلب و آرامش با ذکر خداوند سبب می شود دغدغه ها و مشکلات زندگی از انسان دور شود و دیگر اضطراب و ناراحتی او را سرگردان ننماید و با نشاطی درونی و شادی واقعی به انجام امور بپردازد. کسی که همواره توجه می کند که قدرتی برتر و خدایی مهربان او را می بیند و به او کمک می کند نشاط و شادی خود را از دست نمی دهد بلکه همواره به دنبال جلب رضایتمندی اوست. برای تمرین این توجه همیشگی به قدرت لایزال الهی توجه به واژه «ربّ» می تواند کمک کننده باشد. ربّ یعنی پروردگار و تنها کسی پروردگار است که در همه امور زندگی از خوردن و خوابیدن گرفته تا اتّخاذ تصمیمات بزرگ و مهم در زندگی همه را تدبیر می کند و انسان را می پروراند! بنابراین چه جای اندوه و ناراحتی است که خدایی به این مهربانی یار و یاور ماست!

اما از سوی دیگر مؤمنین را از قهقهه زدن منع می کند و آن را از شیطان می داند. در واقع آن چه از نظر اسلام مورد تأیید است «خنده های درست و حسابی»! است که سبب آرامش و نشاط فرد و دیگران که با او مراوده دارند، می شود

شاد زیستن زنان

نقطه ضعف خود را بشناسید و از همین حالا دست به عمل بزنید.

قبل از اینکه بخواهید ذهنتان را آرام کنید، عصبانیت، نگرانی، احساس گناه را دور بریزید و بعد بخوابید.

همیشه مثل اردک عمل کنید، در ظاهر آرام و ساکن باشید اما زیر آب نهایت سعی خود را بکنید و پا بزنید .

بهتر است متوجه آینده باشید چون وقت زیادی را در آن می گذرانید.

ضعف های خود را بشناسید روی نقاط قوت خود متمرکز کنید ، نقاط تهدید کننده خود را بشناسید.

اگر همه راهها به شکست منتهی شدند سطح معیارها و توقعات خود را پایین ببرید.

مراقب افکار خود باشید، آنها حرفهای شما را تشکیل می دهند.

مراقب حرفهای خود باشید آنها اعمالتان را تشکیل می دهند.

مراقب اعمال خود باشید، اعمال عادت می شوند.

مراقب شخصیت خود باشید که در سرنوشتتان موثر خواهد بود.

یک الگوی خوب بهترین نصیحت است الگوی خوب معادل ۱۰۰۰۰ کلمه ارزش دارد.

وقتی بحث کردن هیچ فایده ای ندارد بهترین کار این است که راضی شوید.

راههای ساده برای شاد بودن

ناامیدی سراسر وجودتان را فرا نگیرد
اولین و مهم ترین کاری که باید انجام دهید، این است که بینش خود را نسبت به این دنیا و سختی ها و بلاهای آن عوض کنید. این دنیا در کنار حوادث شیرین، تلخی ها و ناکامی هایی نیز دارد و نباید به محض مواجه شدن با سختی، احساس ناامیدی کنید.

در زندگی خود، بی هدف نباشید
معمولا افرادی که برای زندگیشان هدف گذاری نکرده اند، دلیلی برای شاد شدن در زندگی نمی یابند. بنابراین یکی از گام های مهم برای شاد زیستن، آشنایی با تکنیک تعیین هدف در زندگی است. توجه داشته باشید که در هدف گذاری باید از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری به موفقیت آن دارید و در تلاش برای تحقق آن، فقط به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشید. البته از مشورت متخصصان بهره بگیرید. همچنین شما برای تعیین یک هدف، باید واقع بین باشید.

گذشته، به گذشته تعلق دارد
یکی از عمده ترین مواردی که می تواند شادی را از شما بگیرد، این است که دائم افسوس گذشته را بخورید. شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید و دلیلی ندارد با آن زندگی کنید؛ پس تمام مشکلات و اشتباه های گذشته را فراموش کنید. گذشته ها، گذشته است و شما هر قدر هم بکوشید، نمی توانید آن را تغییر دهید. در واقع خطاها از ما افرادی قوی تر وعاقل تر می سازند و ما نیز از آن ها درس می گیریم و به نقاط ضعفمان پی می بریم. حتی پر تنش ترین و غم انگیزترین موقعیت ها نیز سرانجام درس های مفیدی برای ما خواهند داشت.

فقط نقاط منفی تان را نبینید
خود را همان طور که هستید، قبول کنید. هر انسانی یک سری معایب و یک سری محاسن دارد که در بعضی موارد، توان تغییر آن ها را ندارد. به طور مثال، ممکن است فردی یک مشکل بدنی داشته باشد که همیشه به خاطر آن تحت فشار روانی باشد ولی زمانی که بپذیرد مشکل دارد و توان تغییر آن را نیز ندارد و باید با همین مشکل زندگی کند، آرامش روانی بیشتری پیدا خواهد کرد. البته چنین افرادی باید با توجه به نقاط مثبتشان، بررسی کنند که با چه کارهایی می توانند نقاط ضعفشان را جبران کنند.

در مواجهه با مشکلات بحران سازی نکنید
یکی از دلایلی که افراد در زندگی غمگین و بی حوصله هستند، بحران سازی های آن هاست. بعضی افراد در مواجهه با مشکلات، مشکلات را برای خودشان از آنچه که هستند، بزرگ تر جلوه می دهند. بسیاری از افراد می گویند زمانی که با مشکلی مواجه می شویم، به شدت آشفته و مضطرب می شویم ولی بعد از مدتی متوجه می شویم که آن مشکل آن قدر ها هم آسیب رسان نبوده است.

راههای شاد زیستن کودکان

۱- به کودکتان عشق بورزید :
اولین راز پرورش کودکی شاد تمجید از اوست . عشق مطلق والدین مهمترین عامل در شادی کودکان است. وقتی کودکان بزرگ می شوند دانستن اینکه علایق ، عقاید ، خصوصیات و استعداد هایشان با ارزش تلقی می شود پایه گذار شادی سالهای بعدی زندگی شان خواهد بود . البته پذیرش کودک به معنای چشم پوشی همیشگی از خطاهایش نیست . یاد بگیرد که عملکرد کودک را نقد کنید نه شخصیت اورا . همچنین آنچه را که از کودک می خواهید به او بگویید نه آنچه را که نمی خواهید.
۲- نه، من نمی توانم را به بله، من می توانم تبدیل کنید :
وقتی کودک شما بداند که به او اطمینان دارید و باورش کرده اید احساس می کند که دست یافتن به همه چیز برایش امکان پذیر است . افکار کودک نسبت به خود بیشترین اهمیت را دارد. بنابراین والدین باید افکار مثبت به کودکان خود القا کنند . وقتی که در مدرسه ابتدائی ،‌معلم پسر مک بلدسو نویسنده کتاب پروش فرزند با متانت به او گفت که هیچ استعدادی برای بازی فوتبال نداری ، وی به پسر سرزنش شده ا اش گفت که هرگز اجازه ندهد کسی به اهداف و رویاهایش راه پیدا کند . امروز پسر او بازیکنی حرفه ای در یکی از تیم های مطرح کشور است . القائات فکری مثبت بلدسون در ذهن پسرش زندگی او را متحول کرد.
۳- مقررات منصفانه وضع منید و به آنها پایبند باشید :
کودکان کم سن سال با احساس امنیت ،‌شاد می شوند . فرض کنید که در بالای آبشار مرتفعی ایستاده اید درصورتی از ایستادن در آنجا لذت خواهید برد که حفاظی در برابرتان باشد ، در غیر این صورت دچار اضطراب و خواهید شد . کودکان هم اینگونه اند . وقتی که چارچوب محکمی برای رفتارهایش وجود داشته باشد ،‌آنها پیشرفت می کنند . در حقیقت کودکان در جستجوی ساختارند .
۴- ابعاد مثبت را برجسته کنید :
به کودک خود بفهمانید که هیچ مشکلی وجود ندارد ، که به اتفاق هم نتوانیدآن را حل کنید . همچنین به او بیاموزید که خوشبین باشد. اگر اتفاق بدی افتاد، با صدای بلند فکر کنید و بگذارید او افکار شما را بشنود (وای نه باورم نمی شود که این اتفاق افتاده ، اما درستش می کنم ، چیز مهمی نیست) یادگیری خوشبینی مهم است زیرا کودک مشتاق و آرزومند بع احتمال زیاد بزرگسالی شاد خواهد شد . افراد ناراضی و ناخشنود بر حوادث منفی زندگی متمرکز می شوند ،‌درحالی که افراد شاد به وقایعی می اندیشند که چشم انداز بهتری از آینده به آنها می دهد .
۵- حلقه شادی کودکتان را کامل کنید :
والدین در پی معلمان و مربیان ی هستند که بتوانند حلقه شادی کودکانشان را کامل کنند . به کودکتان کمک کنید ارتباطات دوستانه اش را حفظ کند و گسترش دهد . داشتن ارتباطات قوی و مهارت برقراری آن از شروط اصلی شاد زیستن در آینده است .

راز شاد زیستن در زندگی زناشویی

۱. هیچ‌گاه یکدیگر را تغییر ندهید
کارشناسان می‌گویند عادات و رفتار‌‌هایی که الان آزاردهنده و ناخوشایند به‌نظر می‌رسند، همان‌هایی بوده‌اند که شما را به‌سمت همسرتان جذب کرده‌اند. پس هیچ‌وقت نباید سعی کنید آنها را تغییر دهید. درمانگر‌ها معتقدند زوج‌های موفق آنهایی هستند که تفاوت‌های خود و شریک‌شان را می‌شناسند و آنها را درک می‌کنند.

۲. همدیگر را تحسین کنید
کارشناس روابط انسانی، جان گاتمن دریافت شادترین زوج‌ها آنهایی هستند که قدرشناسی‌شان از یکدیگر را حتی با نگاه محبت‌آمیز یا نوازش ابراز می‌کنند. اگر همسر شما پدر یا مادر خوبی است یا خوش‌فکر و خلاق است ، به او بگویید و تحسینش کنید.

۳. گذشته را بازبینی کنید
بهترین زوج‌ها، با فراموش‌کردن قسمت‌های بدِ گذشته و تمرکز روی زمان‌ها و خاطرات خوب و مثبتی که با هم داشته‌اند، تاریخ را دوباره می‌نویسند.

۴. شنونده‌ی خوبی باشید
گوش‌ دادن به گله‌ها و شکایت‌های شریک‌تان از مؤلفه‌های ضروری برای هر رابطه‌ی طولانی‌مدت است. مهم‌ترین نکته در این موقعیت‌ها این است که هیچ‌وقت طرف کسی را نگیرید که همسرتان از او شکایت دارد یا همسرتان را ناراحت و عصبانی کرده است.

۵. خیلی هم راحت و خودمانی نباشید
اگرچه‌ پوشیدن لباس راحتی و لم‌دادن و تماشای تلویزیون می‌تواند خیلی دلچسب و راحت باشد، اما این را به روال هر روزتان تبدیل نکنید. شادترین زوج‌ها آنهایی‌اند که با هم قرار می‌گذارند، از ظاهر هم تعریف می‌کنند و با هم کار‌های سرگرم‌کننده و جالب انجام می‌دهند تا عشق و جاذبه و احساس‌شان را نسبت به هم حفظ کنند.

۶. کارهای خانه را با همدیگر انجام دهید

یکی از رایج‌ترین دلایل جروبحث در هر رابطه‌ای انجام کارهای خانه است. بنابراین، برای اجتناب از مشاجرات و بحث و جدل‌ها بر سر اینکه چه کسی ظرف‌ها را بشوید، آن را با کمک هم انجام دهید. کارشناسان معتقدند انجام کارهای منزل با همدیگر، ازجمله پرداخت قبوض، اتوکردن لباس‌ها و شستن ظرف‌ها، مثل انجام مراسم مذهبی است و می‌تواند هر رابطه‌ای را تقویت کند.

شاد زیستن چیست

بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران روانشناسی روی افراد و زوج‌های مختلف انجام داده‌اند، به نتایج جالبی درباره خوشحالی و احساس شادی در زندگی به دست آورده‌اند. این پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند افرادی که در دوران تجرد احساس شادی و خوشبختی نمی‌کنند، به احتمال زیاد پس از ازدواج نیز احساس شادی نخواهند داشت زیرا خوشبختی و شادی از درون هر شخص سرچشمه می گیرد.

چگونه شاد زیستن

قدم نخست؛ کارهای تکراری نکنید
تکراری بودن کارها و فعالیت‌هایی که هر روز انجام می‌دهید شاید نخستین دلیل برای ابتلا به این عارضه باشد. اینکه سر ساعت معینی بیدار شویم، کارهایی را انجام دهیم که دیروز، هفته گذشته و ماه‌های گذشته موبه مو آنها را انجام داده‌ایم. علاوه براین نداشتن برنامه مشخص برای روزهای هفته و حتی ساعت‌های یک روز نیز می‌تواند دلیلی برای بروز علایم افسردگی و در نهایت مبتلا شدن به این اختلال خلق باشد. اینکه صبح‌ها باید بیدار شد و بدون کمترین تغییری همان فعالیت‌های همیشگی را انجام داد این‌قدر کسل کننده و خالی از هیجان است که شاید جایی برای لبخند زدن به زندگی باقی نگذارد. ماندن در خانه برای روزهای متمادی و نداشتن رابطه با دنیا و افراد خارج از خانه هم می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد.

قدم دوم؛ چه کار کنیم افسرده نباشیم؟
به طور حتم هیچ یک از ما دوست نداریم تمام طول روز را بی‌حوصله و کسل بگذرانیم، براین اساس گام نخست این است که خود بخواهیم از این حال و روز خلاص شویم، فکر می‌کنید برای قدم بعدی بهتر است از چه شروع کنیم؟ از خودمان، خانه، محیط اطراف، اعضا خانواده شاید هم از یک برنامه ریزی درست و اصولی که همه این موارد را در آن لحاظ کرده باشیم تا با اجرای مو به موی آن تمام بی حوصلگی ها را ترک و فراموش کنیم. پس اگر تا امروز حوصله نداشتید و فکر می‌کردید آنقدر خسته شده‌اید که ترجیح می‌دهید در رختخواب بمانید یا دیگر علاقه ای به آنچه که هر روز باید انجام دهید، ندارید کمی صبور باشید تا با هم از پله های این نردبان بالا برویم.

قدم سوم؛ از خودم شروع می‌کنم
ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. به طور مثال وقتی از خواب بیدار شدیم نفس عمیقی بکشیم، یک دم و باز دم عمیق تا ریه‌هایمان پر از هوای تازه شود، بعد دست‌هایمان را کمی کش دهیم تا حس بیدار شدن در همه بدن مان جان بگیرد، یادتان باشد خنده بر هر درد بی درمان دواست پس لبخند را فراموش نکنید. اگر اتاقتان پنجره ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود از اینکه بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق شود غافل نشوید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریبا سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همانطور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.

قدم چهارم؛ چه بپوشیم؟
سعی کنید لباسی بر تن کنید که دوست دارید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست می‌دهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ هم مهم است. فراموش نکنید رنگ‌ها هم برای خود زبانی دارند که روی ما تاثیر می‌گذارد، پس به هیچ عنوان سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند درحالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. از این رو توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

قدم پنجم؛ چی بخوریم؟
مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند به شما کمک کنند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید و با افسردگی بجنگید تا شاد و سرحال باشید. اگر به خوردن آجیل علاقه دارید به طور حتم خوشحال خواهید شد این جمله را بشنوید که این دسته از تنقلات نقش زیادی در شاد بودن افراد خواهند داشت.

جملات شاد بودن

شما بهترین کار خود را انجام می دهید اگر شغلی داشته باشید که خوشحالتان کند.  باب راس

ما همه می خواهیم به یکدیگر کمک کنیم. نوع بشر این گونه است. ما می خواهیم به وسیله شادی یکدیگر زندگی کنیم، نه غم و غصه یکدیگر.  چارلی چاپلین

کسانی که در جستجوی شادمانی نیستند بیش از همه احتمال دارد که آن را پیدا کنند، چرا که کسانی که به دنبال آن هستند فراموش می کنند که مطمئن ترین راه برای شاد بودن این است که به دنبال شادمانی برای دیگران باشی.  مارتین لوتر کینگ جونیور

 

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

جلوگیری از یکنواختی زندگی

رازهای زندگی زناشویی موفق

روانشناسی برای زندگی بهتر

درمان دلسردی در زندگی

جلوگیری از تکراری شدن رابطه

داشتن زندگی شاد

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راههای شاد زیستن در اسلام چیست و اسلام چه راهکارهایی را برای  شاد زیستن زنان معرفی کرده است. راههای ساده برای شاد بودن و هم چنین راههای شاد زیستن کودکان چیست؟ راز شاد زیستن در زندگی زناشویی و به طور کلی  شاد زیستن چیست. چگونه شاد زیستن را یاد بگیرید. نمونه جملات شاد بودن



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.