no-img
نوین اطلس

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
بهمن ۱۲, ۱۳۹۶

حکم رابطه دختر و پسر به قصد ازدواج


این مطلب در مورد موضوعات ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج، دوستی به قصد ازدواج، حکم شرعی ارتباط با نامحرم، صحبت با نامحرم به قصد ازدواج، عواقب ارتباط با نامحرم، آیا عاشق شدن گناه است؟، حکم حرف زدن دختر با پسر، ارتباط با نامحرم در قرآن نوشته شده است.

ارتباط دختر و پسر به قصد ازدواج

در صورتی که اس ام اس یا زنگ یا صحبت کردن با نامحرم به مقدار ضرورت و نیاز باشد و قصد لذت هم در بین نباشد و در هنگام ارتباط هیچ گونه تحریک نشوید، اشکال ندارد. اما اگر مفسده داشته باشد و سبب تحریک گردد، جایز نیست . توجه داشته باشید که شما با کسی که برای شما نامحرم است، ارتباط می گیرید و اگر ارتباط شما مداوم باشد، مفسده دارد و زمینه جذب و کشش بیش تر جنس مخالف و زمینه گناهان را فراهم می کند. از این رو، ارتباط غیر ضروری و مداوم، جایز نیست . و پیامدهای منفی دارد. همچنین صحبت کردن های غیر ضروری با نامحرم، از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق دهد. (۱) حال که قصد ازدواج را دارید خوب است خواستگاری کنید و سپس عقد دائم و یا موقت بخوانید تا همه لذت های شرعی برای طرفین بدون اشکال باشد.

دوستی به قصد ازدواج

این مرد فریبتان می دهد!
واژه‌هایی را که به زبان می‌آورد زیر ذره‌بین بگذارید. کسی که می‌گوید «من اهل ازدواج نیستم اما چون تو را دوست دارم حاضرم برای همیشه با تو بمانم!» فرد مسئولیت‌پذیری نیست و هدفی جز وقت گذرانی از رابطه با شما ندارد. خیلی سریع و مقتدرانه این رابطه را قطع کنید و به زندگی خود برگردید. موردهای ازدواج را به خاطر چنین مردی از دست ندهید.
کسی که توان پذیرفتن مسئولیت را ندارد، حتی اگر با اصرار شما به خانه مشترک وارد شود، نمی‌تواند زمینه یک زندگی موفق و آرام را فراهم کند. پس گمان نکنید که همه ماجرا به نشستن پای سفره عقد ختم می شود. زندگی با یک فرد بی‌مسئولیت، از انتظار برای به‌دست آوردن او هم زجرآورتر است.

به جای نادیده گرفتن نشانه‌ها و امید بستن بی‌دلیل سنگ‌های‌تان را با او وا بکنید. اگر او از دادن جواب صریح به شما طفره می‌رود، بیشتر مراقب باشید! شاید پای یک بازی در میان است و این فرد تنها می‌خواهد زمان بیشتری را در کنار شما صرف کند. برخی از آقایان نه حاضر به پذیرفتن مسئولیت ازدواج هستند و نه حاضرند از طرف مقابل جدا شوند.

حکم شرعی ارتباط با نامحرم

مسئله ۱ـ (اگر خانم مسلمان کاملاً حجاب داشته باشد، نگاه کردن به وجه و کفین او با شرایط ذیل اشکال ندارد: ۱ـ وجه و کفین زینت نشده باشد; ۲ـ نگاه به قصد لذت ۲و ریبه نباشد.)۳

ولی مرحوم گلپایگانی می فرمایند: (بنابر احتیاط واحب جایز نیست حتی به وجه و کفین نامحرم نگاه کرد، چه زینت داشته باشد چه نداشته باشد.)۴ در نتیجه مردان نمی توانند به صورت و دست زنانی که حجاب کامل ندارند، نگاه کنند، اما از نظر امام ،نگاه به وجه کفین با دو شرط فوق مانعی ندارد .

مسئله ۲ـ (نگاه کردن به دست خانم نامحرمی که انگشتری یا النگو در دست دارد و یا ناخن های خود را بلند کرده و یا لاک زده و یا به هر صورت زینت داده، حرام است، خواه نامحرم از بستگان نزدیک باشد و یا غریبه باشد.)۵

مسئله ۳ ـ (نامحرم به هر منظوری که زینت کرده باشد نگاه کردن به او جایز نیست، حتی اگر برای سپرو یا امتحان انگشتر و یا النگو یا گردن بند و… باشد.)۶

مسئله ۴ ـ (نگاه کردن به کف پ، روی پ، پاشنه پا و ساق پای خانم ها بدون قصد ریبه و لذت نیز حرام است و غیر از وجه و کفین، مرد نمی تواند به هیچ عضوی از بدن زن نگاه کند.)۷

صحبت با نامحرم به قصد ازدواج

چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟
همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست.

عواقب ارتباط با نامحرم

محرومیت از ازدواج پاک: هر انسانی در سرشت و نهاد خویش به دنبال پاکی‏ها و نجابت است. دخترانی که در پی این روابط آلوده هستند در حقیقت پشت پا به سرنوشت خود زده‏اند و این امر باعث می‏شود که آن‏ها به جرم آلودگی به این روابط شرایط ازدواج پاک را از دست بدهند. البته این گونه روابط ناسالم حتی در ازدواج پسران نیز تاخیر ایجاد شود و دختران بیش از پسران در معرض این آسیب قرار دارند.

آیا عاشق شدن گناه است؟

۱- اگر منظورتان از عشق؛ علاقه به جنس مخالف است! حتماً گناه است و خدای سبحان چنین چیزی را در قلب کسی قرار نداده است و شما چنین چیزی را بخدا نسبت ندهید.
۲- اگر قصد ازدواج دارید باید با کسی ازدواج کنید که در اثر توکل به خدا و توسل به اولیاء دین علیهم السلام برایتان مقدر می شود نه اینکه به کسی دلبسته شوید و خیال کنید چنین دلبستگی را خدای سبحان در قلب شما قرار داده و از خدا بخواهید که چنین چیزی را از شما دور سازد.

حکم حرف زدن دختر با پسر

نگاه کردن به نامحرم اگر از روی لذت یا مایه فساد و گناه باشد، به هر قسمت بدن که باشد ،حرام است .اگر از روی لذت و…. نباشد، نگاه به صورت و دست ها تا مچ اشکال ندارد . (۱ )
حرف زدن با نامحرم اگر موجب مفسده و تحریک جنسی وبه قصدلذت نباشد، اشکال ندارد . (۲)

ارتباط با نامحرم در قرآن

شما خوب مى‏دانید جاذبه بین دو جنس مخالف (زن و مرد) بسیار قوی است؛ مخصوصا در سنین جوانى، که این جاذبه و حساسیت در اوج خود مى‏باشد، در نتیجه هر چند جوان بخواهد رعایت مسایل شرعى و عرفى را در دوستى با جنس مخالف بنماید، اما تمایلات نفسى و وسوسه‏هاى شیطانى قوى‏تر از آنند که انسان گرفتار خطرهاى بزرگ نشود. به همین جهت عقل اقتضا مى‏کند انسان خود را در معرض خطرى که بسیارى از خوش باوران را گرفتار کرده قرار ندهد. روشن است که هر فرد خود بهتر مى‏تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است.(بل الانسان على نفسه بصیره)؛ آدمى بر نفس خود آگاه و بیناست.(قیامت ، آیه ۱۴)
قرآن در سوره مائده آیه ۵ و در سوره نساء آیه ۲۵ زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف بر حذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه ۲۵ سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید… «فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان» یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه ۵ سوره مائده نیزخطاب به مردان می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید «… ولا متخذی اخدان …»یک دختر یا پسر مسلمان که هر روز با یاد خدا روز را آغاز می کند و معتقد به دستورات الهی و قرآن کریم است هرگز این سخن خداوند را زیر پا نخواهد گذاشت، و این که قرآن یکی از شرایط ازدواج را همین قرار داده است شاید به این خاطر باشد که هر کدام که قبل از ازدواج چنین تجربیاتی داشته باشد و با فرد یا افراد دیگری رابطه دوستی داشته است مطمئنا پس از ازدواج و در روابط عاطفی و نزدیک خود با همسرش، آن تجربیات به یادش خواهد آمد ویژگی های رفتاری، اخلاقی و شخصیتی دوست جنس مخالف قبل از ازدواج به خاطرش می آید و در یک مقایسه بین همسر فعلی و دوست قبلی‏اش خواهد پرداخت و در برخی موارد به احساس شکست در این ازدواج یا برتر بودن تجربه قبلی نتیجه گیری کند و این بزرگترین لطمه‏ای است که در همان اوایل ازدواج به خود وارد می کند زیرا همانطور که خوب می دانید ازدواج باید به آرامش بیانجامد و اصلا فلسفه ازدواج هم همین رسیدن به آرامش است که قرآن نیز به آن اشاره می کند ولی وقتی چنین تجربه ای به چنین مقایسه ای و سپس به چنین سرخوردگی بیانجامد چگونه ازدواج می تواند آرامش بخش باشد و زن و شوهر (زوجین) به تکمیل و رشد همدیگر بپردازند و این آغاز اضطراب است. اضطرابی که در تمام وجود و هستی آنها لانه می کند و به جای داشتن یک زندگی مشترک لذت بخش به یاد تجربه ای احساسی و موقت گذشته می اندیشند و افسوس انتخاب فعلی و در نتیجه شالوده زندگی در هم پیچیده می شود.
علاوه بر این چنین دختران و پسرانی که به صورت نامشروع و غیرقانونی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند بسیاری از انرژی‏های عاطفی خود را که خداوند به عنوان سرمایه ای بزرگ در وجود آنها به ودیعه نهاده تا صرف همسر حقیقی خود و همچنین تربیت فرزندان خود کنند در این دوران دوست بازی از دست می دهند و در فردای زندگی خود نه تنها احساس گناه می کنند، نمی توانند از نظر عاطفی همسر خود و فرزندان خود را خوب اشباع و ارضاء کنند در نتیجه همواره زندگی آنها از یک کمبود شدید عاطفی که با هیچ چیز دیگر قابل جبران نیست مواجه می شود و ای کاش مسئله همین جا فیصله پیدا می کرد. قضیه مهمتر از اینهاست. وقتی یک خانواده از نظر عاطفی دچار مشکل شد نه تنها آرامش واقعی در آن خانواده نیست نسل سالمی نیز از آنها به وجود نخواهد آمد و فرزندان آنها نیز که دچار کمبودهای عاطفی شده اند بسیار آسیب پذیر می شوند و در گیر و دار زندگی طعمه شیادهائی می شوند که همواره در کمین آنها نشسته اند و این قضیه به نسلهای بعدی نیز سرایت می کند بنابراین باید به این مسئله خیلی توجه داشته باشید

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

دوستی به قصد ازدواج

رابطه به قصد ازدواج

راه های جذب پسران در چت

مشخصات پسری که قصد ازدواج دارد

از کجا بفهمیم رابطه به ازدواج ختم میشود

چگونه آشنایی را به ازدواج برسانیم

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه امام علی

مشاوره دوستی دختر و پسر

تفاوت زن و مرد در قرآن

روابط زن و مرد در محیط کار



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.