no-img
نوین اطلس

روانشناسی رابطه عاشقانه


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

روانشناسی رابطه عاشقانه
امتیاز 4.67 ( 3 رای )
zip
مهر ۸, ۱۳۹۸

روانشناسی رابطه عاشقانه


بسیاری تصور می کنند عاشق شدن یا عاشق کردن دیگران خارج از کنترل است و عاشق شدن اتفاقی تصادفی و بی قانون است. اما از نظر روانشناسی رابطه عاشقانه کاملا در اشتباه هستند! طبق روانشناسی عشق، عشق فرآیندی است که توسط قوانین مشخصی اداره می شود. روانشناسی عشق می گوید عاشق شدن و حتی عاشق کردن دیگران قابل کنترل بوده و این که چگونه کسی را عاشق خود کنید؟! و یا این که چگونه یک رابطه ی عاشقانه را حفظ کنیم؟! مهارتی است که با مطالعه در باره ی روانشناسی رابطه عاشقانه به دست می آید.

اصل یک رابطه عاشقانه

بسیاری از بزرگان به این نکته توجه کرده اند. خلیل جبران اینگونه بیان می کند،” اجازه دهید میان با هم بودنتان اندکی فاصله باشد… در کنار یکدیگر بایستید، اما نه تنگاتنگ!! زیرا که ستون های معبد دور از هم ایستاده اند و درخت بلوط و سرو در سایه هم نمی بالند.”

بسیاری از روابط سالم و پایدار نیستند زیرا دوری اندکی در آن ها وجود دارد. واژگان رایج برای این مورد ” وابستگی” یا “به دام افتادن ” است. به بیان روانشناسی عشق، آن را ” ذوب شدن در دیگری ” می نامیم. یک فرد در دیگری گم می شود. نوعی خاموشی هویت شخصی وجود دارد. چنین روابطی به جای امنیت، نوعی ناامنی ایجاد می کند زیرا احساس نمی کنیم که بدون هم قادر به زندگی هستیم.

بر اساس روانشناسی رابطه عاشقانه در روابطی که سالم و پایدارند، جایی برای نفس تازه کردن وجود دارد. دوستان، علائق، احساسات، افکار و عقاید دیگری هم وجود دارند. فرصتی برای تنهایی و فاصله ای شخصی یا همان ” زمانی برای خودم” وجود دارد.

چگونه یک رابطه را مدیریت کنیم

برای اینکه روابط خود را آسان تر کنید، تنها روی پنج گامی که در زیر آمده است تمرکز کنید…

یک – به طور عمیق ارتباط برقرار کنید

چه رابطه تان تازه شکل گرفته و چه رابطه ای طولانی مدت است، می تواند از طریق ساختن رابطه ای عمیق تر با همراه تان تقویت شود. این امر معمولا با واژگان آشنایی مانند اعتماد، فهمیدن، صمیمیت و سازگاری شناخته می شود. ضروری است که در کنار شور و اشتیاق روزهای نخست که شما را به سوی یکدیگر می کشاند، نکته های دیگری نظیر رد و بدل کردن احساسات و قدردانی از یکدیگر را رشد دهید تا بدانید بر اساس روانشناسی رابطه عاشقانه چگونه عشق را زنده نگه دارید.

دو – با اشتیاق دوست بدارید

اگرچه باور عمومی بر این است که اشتیاق در روابط طولانی مدت رو به سردی می گذارد، مطمئنا این اصل مطلب نیست. در واقع، شور و اشتیاق انگیزه ای است برای اینکه برد به سوی عشق خود برود، او را بجوید و با او ارتباط بگیرد. این رازی است که در روانشناسی رابطه عاشقانه دو فرد را هیجانی، برانگیخته و با طلب بیشتر به سوی هم نگه می دارد. این امر حتی برای ادامه دار شدن رابطه ضروری است و به حفظ رابطه عاشقانه کمک می کند.

سه – مشکلات خود را مطرح کنید

حتی بهترین روابط نیز مشکلاتی دارند. این همانجایی است که پای تعامل، مذاکره و گفتگو و پختگی و رفتار بالغانه در میان می آید. هیچ کس کامل نیست و در یک رابطه هر فردی تقاضاها، نیازها و تمایلات خاص خودش را دارد. به هر حال و ناچار، بعضی وقت ها این اختلاف نظرها بالا می گیرد.

چهار – قدردانی را تمرین کنید

همسران کارهای زیادی را برای یکدیگر انجام می دهند. حضور هر یک از آنها در زندگی دیگری ضروری است. در واقع چنین تعامل کاری یکی از ویژگی های معمول رابطه است. دو انسان کنار هم می آیند تا برای یکدیگر زندگی بهتر از آنکه بخواهند تنها باشند، بسازند. با اینحال، در عمل، همسران بعضی وقت ها نامرئی می شوند. حرف هایی که همسرتان را عاشق می کند بیاموزید و همواره از آن ها استفاده کنید.(همچنین نگاه کنید به جملاتی که دل مردان را آب می کند)

پنج – پاداش را به یاد داشته باشید

روابط به معنای راهی برای دستیابی به احساس ارزشمندی و رضایت است. انتظار می رود افراد از طریق رابطه عاشقانه ای که دارند بتوانند احساس خوبی به دست آورند و با مدیریت رابطه عاطفی نیازهایشان را برطرف کنند. در رابطه عاشقانه به دنبال حمایت، عشق، رضایت جنسی و مواردی از این دست هستیم؟(نگاه کنید به زبان بدن در رابطه عاشقانه)

راه های حفظ رابطه عاشقانه

طبق روانشناسی رابطه عاشقانه یک رابطه ای خوب و معنادار به زندگی شما رنگ دیگری می بخشد و در تک تک سلول های شما حسی دلچسب ایجاد می کند.

در مقابل، یک رابطه پر تنشن، استرس زا، سلامتی شما را به خطر می اندازد، سیستم ایمنی شما به تدریج تحلیل و احتمال وقوع سکته مغزی و قلبی، فشارخون بالا، دیابت بسیار بالا می رود.

در این جا به پنج راهکار جهت تقویت و تثبیت بهینه رابطه خود اشاره می کنیم که جزو بهترین راه های حفظ رابطه عاشقانه است:

۱- به کارهای خود برسید!
براستی در طول روز چقدر به اینکه طرف مقابلتان چه کاری انجام می دهد و یا درست و غلط بودن آن فکر می کند؟ به خودتان مسلط شوید، شما می توانید بروید به کارهای مربوط به امور روزمره خودتان که باید انجام دهید یا حداقل در آن زمان می توانید انجام دهید فکر کنید.

۲- یاد بگیرید بی خیال و شاد باشید، چه فرقی دارد او در حال حاضر چه می کند،
اگر قرار باشد شما فقط به خاطر نفر مقابل سرحال باشید، خود را داغان کرده اید . روانشناسی رابطه عاشقانه می گوید اگر دریک روز خوش، ناگهان کسی وارد شود و تمام عصبانیت، استرس و یا توهمات خود را بخواهد به شما تلقین کند، به خودتان بیایید و اجازه ندهید این جو شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.(همچنین نگاه کنید به درمان سرد شدن رابطه)

۳- به ضمیر ناخودآگاه خود گوش دهید
رنجش و عذابی که در یک رابطه ایجاد و یا حبس می شود، به شما بیشتر از نفر مقابل ضربه می زند، علائم مضرات ناشی از خود خوری ها و استرس را بشناسید مانند سردرد، دردهای شکمی، درد در ناحیه پشت و گردن. در واقع بر اساس روانشناسی عشق شما با توجه کردن به خود به حفظ رابطه عاشقانه خود نیز کمک کرده اید.(نگاه کنید به سیاست های دخترانه برای جذب پسران)

اشتباهات رابطه عاشقانه

بعد از ماه‌ها یا سال‌ها شما فردی را پیدا می‌کنید که حس می‌کنید رابطه عاشقانه شما ارزش حفظ کردن و جلوگیری از سرد شدن یهویی رابطه را دارد. هرچند که شروع هر رابطه سریع اتفاق می‌افتد و پر از هیجان است اما در هفته‌های اول مشخص خواهد شد که رابطه شما رو به جلو حرکت می‌کند یا خیر و آیا رابطه سالمی دارید یا خیر. پس از مدتی که از فاز عاشقانه اولیه عبور کنید باید مراقب اشتباهات رابطه عاشقانه باشید. در زیر به چند مورد از اشتباهات رابطه عاشقانه اشاره خواهیم کرد که پرهیز از آن ها طبق روانشناسی عشق به حفظ رابطه عاشقانه شما کمک خواهد کرد.

اشتباه اول: سریع عاشق شدن

شما در هفته اول آشنایی نباید با خود بگویید که این همان کسی است که منتظرش بودم چرا که یکی از اشتباهات رابطه عاشقانه محسوب می شود. این روزها بسیاری از افراد می خواهند سریع به طرف مقابل خود تعهد نشان دهند. البته باید عرض کنیم که بیشتر این مورد به هورمون‌های شیمیایی و نوعی ارتباط احساسی است. شاید طرف مقابل شما ارتباط کوتاهی را مدنظر داشته باشد.

اشتباه دوم: احساسات خود را سریعا آشکار کردن

بر اساس روانشناسی رابطه عاشقانه گفتن عباراتی احساسی و عاشقانه حرف زدن مانند «من فکر میکنم عاشق تو شده ام.» در روزهای ابتدایی آشنایی بسیار زود است حتی اگر با طرف مقابل خود احساس راحتی زیاد دارید. توصیه که مشاوران مسائل دوستی و زناشویی دارند این هست که به اندازه ای برابر با طرف مقابل احساسات خود را بروز دهید و فقط اگر واقعا احساس درستی دارید این کار را انجام دهید.

اشتباه سوم: خود را به بیخیالی زدن

شاید اینکه بخواهید دائما طرف مقابل خود را چک کنید و حواستان را معطوف کارهای او کنید را کمی عجیب و اشتباه بدانید و یا احساس کاملا خوبی نسبت به او نداشته باشید را مهم ندانید و با خود دلایلی دیگری بیاورید و بگویید که او مهربان و خوب و باهوش است.

اشتباه چهارم: دائما در ارتباط کاملا نزدیک بودن

شما در یک رابطه عاطفی باید بدانید که به چه میزان به رابطه خود نزدیک باشید و یا از آن فاصله بگیرید. روانشناسی رابطه عاشقانه به شما هشدار می دهد وقتی که کسی را دوست دارید درست که می‌خواهید با او صحبت کنید و چیزهای مختلفی از او بشنوید اما اینکه بدون کنترل بخواهید دائما با طرف مقابل در ارتباط باشید به رابطه شما ضربه شدیدی خواهد زد و این نشانه ای از عدم کنترل شما به روی خودتان خواهد بود.

اشتباه پنجم: سریعا رابطه خیلی نزدیک داشتن

از دیگر اشتباهات رابطه عاشقانه می توان عدم توانایی مدیریت رابطه و به ارتباط خیلی نزدیک اشاره کرد. ارتباط خیلی نزدیک شاید به نظر شما اوج یک رابطه عاطفی است اما در شروع یک رابطه این موضوع نباید برای شما از همه خیلی بالایی برخوردار باشد زیرا به قوه احساسات و قضاوت شما لطمه زده و دچار اشکال می‌کند.

رابطه عاشقانه قبل از ازدواج

شروع رابطه از چه قرار است؟ آیا در کوی و برزن با هم آشنا شده اید یا این که در یکی از شبکه های اجتماعی باب سخن را گشوده اید؟ معمولا چگونگی و کیفیت آشنایی دختر و پسر، از همان ابتدا می تواند عاقبت آن رابطه را مشخص کند. بسیاری از دختران جوان از سرناآگاهی، فریب پسرانی را می خورند که با نگاهی، نه یک دل بلکه صد دل، ادعای عاشقی می کنند و با مزمزه کردن نام مقدس عشق، عقل و هوش دختران را، چنان گرفتار خود می کنند که گاه گریز از دامن این عشق هوسناک، برای دختر غیرممکن و محال می شود. بر دختران فهیم و دانا واجب است بر طریقه آشنایی خود، بیش از پیش توجه داشته باشند و شروع رابطه هایشان را بر سست ترین بناهای دوستی و آشنایی برای ازدواج، پایه گذاری نکنند، بی تردید انتخاب یک همسر مناسب آن هم بدون تحقیق و بی اطلاع خانواده، کاری بس سخت و دشوار است و بیش از آن که معنای ازدواج داشته باشد، بوی دوستی و رفاقت می دهد.

مطالب مرتبط:

چگونه از همسر دلبری کنیم

۱۰ نکته برای جذب کراش

روانشناسی مردان عاشق

شیفته کردن مردان

عشقم رو دوستش دارم ولی اون دوستم نداره

سیاست های دخترانه برای جذب پسران

جملاتی که مردان دوست دارند بشنوند

راه های افزایش عشق بین زن و شوهر

توصیه هایی که مردان را دیوانه تان می کند

کلماتی که باعث جذاب تر شدن رابطه می شود

بایدها و نبایدهای صحبت با مردان

نشانه های پایان یک عشق

روانشناسی شکست عشقی



درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.