no-img
نوین اطلس

راهکارهایی برای عشق ورزی به خود        


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راهکارهایی برای عشق ورزی به خود        
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
تیر ۱۶, ۱۳۹۹

راهکارهایی برای عشق ورزی به خود        


در این مقاله از نوین اطلس می خواهیم به موضوع بسیار مهم عشق ورزی به خود بپردازیم.

درواقع بهتر است کمی به خود اهمیت دهیم. وقت آن رسیده است که خودمان را دوست داشته باشیم، وقتی چنین اتفاقی در زندگی رخ دهد قضاوت ها و سخنان دیگران برای ما کمرنگ تر خواهند شد. چرا که نسبت به خود احساس رضایت داریم و درواقع خود را کافی می دانیم.

اهمیت عشق ورزی به خود

ممکن است این سوال برای تان ایجاد شود که چرا می خواهیم راجع به عشق ورزی به خود صحبت کنیم؟

هیچگاه اهمیت دوست داشتن خودتان را دست کم نگیرید. کسانی که به خودشان علاقه ای ندارند، حس می کنند دیگران نیز همین حس را به آن ها دارند و درنتیجه برای کسب رضایت دیگران دست به هر کاری می زنند.

البته منظور این نیست که از روی ویژگی از خود راضی بودن، عشق ورزی به دیگران را کنار بگذارید. بلکه می خواهیم بگوییم خودتان را دوست داشته باشید تا دیگران نیز شما را دوست بدارند و به فکر سواستفاده از ضعف شما نیفتند.

اگر به میزان کافی خودمان را دوست نداشته باشیم، اجازه می دهیم صداهای منفی دور برمان باعث بدبختی ما شوند و در کل زندگی ما نفوذ کنند. یک بخش تفکر بالغ, کنترل کردن افکار منفی است. به قول مارک تواین :”بدترین تنهایی غریبه بودن با خودتان است”. و او واقعا درست می گوید. شما کل زندگی تان را با خودتان سپری می کنید. کیفیت رابطه شما با خودتان تاثیر مستقیمی بر کیفیت کل زندگی شما دارد. اینجاست که اهمیت عشق ورزی به خود ثابت می شود.

راه های عشق ورزی به خود

حال که به اهمیت دوست داشتن خود پی بردیم بهتر است با راه کارهای آن نیز آشنا شویم.

شناخت نیازهای خود

اولین قدم برای عشق ورزی به خود شناخت نیازها می باشد.
برای اینکه خودتان را دوست داشته باشید، باید شناخت درستی از نیاز های جسمی و عاطفی- روانی خود داشته باشید.
لیست کردن نیازها و تبادل آن با روانشناستان می تواند به شما در تکمیل شناخت خودتان و همچنین در بر طرف کردن نقاط ضعف احتمالی کمک کند.

نگاه به خود از بیرون

ما همه نیاز به عواطف و احساسات داریم ولی توانایی جدا کردن خودمان از احساسات درونی مان و به طور همزمان داشتن یک حس عینیت متعادل در مورد خودمان، یک مهارت با ارزش است.
گاهی ما آنقدر مشغول احساسات درونی خودمان می شویم که نمی توانیم پیشرفت کنیم. احساسات قوی می توانند قضاوت های شما را غیر واقعی کنند.
برای عشق ورزی به خود از بیرون نگاه کنید و به بهترین دوست خود بدل شوید. عواطف خود را بشناسید و تلاش کنید یک دیدگاه حمایتی و عاشقانه از خودتان پیدا کنید به طوری که بتوانید به خود درونتان توصیه یا نقطه نظراتی هم ارائه کنید.

وفاداری به خود

یکی از راهکارهای عشق ورزی به خود این است که به خودمان وفادار باشیم.
با خودتان قهر نکنید، خود را سرزنش نکنید، به خودتان بد و بیراه نگویید. اگر این گونه فکر کنید که همه خطا می کنند و شما هم یکی مثل همه! دیگر خودتان را کنار نمی گذارید.
خطا نکردن یک موضوع است، خطا را تکرار نکردن یک موضوع دیگر؛ اولین نگرش، غیر واقع گرایانه و دومی انتخابی هوشمندانه است.

لذت بردن از تنهایی

شما چه کارهایی را تنها انجام می دهید؟
گاهی تنها وقت گذراندن، بی نهایت با ارزش و بی قیمت است. بسیاری از مردم از خود وحشت دارند و واقعا نمی دانند تنهایی چه کنند و آن ها نمی توانند با خودشان تنها باشند و از آن لذت ببرند.
آن ها همه زندگی خود را با سرگرمی و پچ پچ کردن با دیگران می گذرانند تا از رویارویی با خودشان دوری کنند. برای آن ها یک لحظ تنهایی می تواند وحشتناک باشد. ولی شما نباید ازخودتان دوری کنید. این غیر ممکن است و هرچه زودتر یاد بگیرید که از تنهایی خود لذت ببرید بهتر است.
زمانی را صرف کنید که آرامش و پذیرش درونی بی قیمت خود را پیدا کنید. شاید مدیتیشن بتواند به شما کمک کند. هر فعالیتی که به شما در تمرکز بر افکار درونی و احساسات تان کمک کند در رابطه با خود درونی تان با ارزش است.(همچنین نگاه کنید به پروفایل حس خوب زندگی)

دوری از خشم و انتقام

راز موفقیت رهایی از کینه توزی و خشم‌ و انتقام است. باور کنید آنقدر عمر نمی کنیم که بخش زیادی از آن با این احساسات مخرب سپری شود. وقتی مشغول ناراحتی کردن با دیگران هستیم، در واقع فرصت دوست داشتن خودمان را از خودمان می گیریم. به عبارتی دیگر انرژی ای که باید صرف دوست داشتن خودمان کنیم صرف نفرت از دیگران می شود.
در کنار عشق ورزی به خود، عشق ورزی به دیگران را نیز بیاموزید.

اهمیت به علایق خود

درست است که در بالا اشاره شد به دیگران نیز عشق بورزیم و آن ها را دوست داشته باشیم. اما بیشتر افراد آنقدر سرگرم رسیدگی به علائق و خواسته های دیگرانند که علائق و هیجانات خودشان را فراموش کرده اند.
بنابراین توصیه می شود با یک لیوان چای دارچین و یک کاغذ و مداد گوشه ای آرام بنشینید و کارهای مورد علاقه تان را بنویسید و ببینید در شرایط حاضر به لحاظ مالی، زمانی و امکانات کلی، امکان شروع کدامیک را دارید.

شروع به کار مورد علاقه

همه مردم یک استعداد یا هدیه خدایی دارند که در آن بهتر از بقیه عمل می کنند. این می تواند چیزی باشد که شما عاشقش هستید و یا چیزی که به شما احساس رضایت و لذت زیادی می دهد.
چیزی که شما را در بهترین وضعیت رضایت و خشنودی ذهنی قرار می دهد. متاسفانه بسیاری از مردم همه زندگی خود را بدون پیدا کردن این استعداد ذاتی سپری می کنند.
اگر نمی دانید این استعداد چیست در مورد آخرین باری که زمان از دستتان رفت فکر کنید. وقتی شما آنقدر جذب کاری که انجام می دادید بودید که همه چیز دیگر را از یاد برده بودید. این همان کاریست که شما باید دنبالش کنید تا بهترین راه زندگی خود را بیابید.

مراقبت از فیزیک خود

برای راهکار دیگر عشق ورزی به خود این است که به آسایش فیزیکی خود هم اهمیت دهید. شروع کنید و عادات غذایی مثبت و ورزش را در زندگی خود انتخاب کنید که می تواند تاثیر زیادی بر روحیه و شادی شما داشته باشد. علاوه بر این هرچه فیزیک بهتری داشته باشید اعتماد به نفستان در جامعه بالاتر خواهد رفت و جذابیت شما بیشتر خواهد شد.
فقط با یک تغذیه سالم، با اطلاعات کافی و احترام به بدن تان است که می توانید به دیگر جنبه های زندگی خود هم رسیدگی کنید. به یاد داشته باشید که رابطه قدرتمندی بین سلامت فیزیکی و روانی وجود دارد.

احترام به احساسات

وقتی ناراحتید بغضتان را قورت ندهید، خودتان را سنگدل نشان ندهید، بویژه اگر مرد هستید فکر نکنید گریه کردن از شان شما کم می کند، البته به شما توصیه می کنم در حضور شریک رابطه تان گریه نکنید!
با خودتان همدردی کنید و با مهربانی به خودتان بگویید که زندگی جاریست، این نیز می گذرد…
از مهمترین ترفندهای عشق ورزی به خود این است که خودتان را درک کنید و به هر احساسی که دارید احترام بگذارید.

در این مقاله سعی کردیم در مورد اهمیت و راهکارهای عشق ورزی به خود صحبت کنیم. امیدواریم پس از مطالعه این مقاله بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و از این به بعد در کنار اهمیت به دیگران، خودتان را نادیده نگیرید.

مطالب مرتبط:

چرا اعتماد به نفس ندارم

دعا برای اعتماد به نفس

راه زندگی موفق

روانشناسی عشق

جملاتی که دل مردان را آب می کند

راه های نفوذ در قلب شوهر

عشق ورزیدن به دیگران

چگونه دیگران را عاشق خود کنیم

مراقب باشید محبت زیادی به شوهر کار دستتان ندهد

برای داشتن رابطه خوب چه کنیم



برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *