no-img
نوین اطلس

بهترین راه زندگی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

بهترین راه زندگی
zip
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶

بهترین راه زندگی


این مطلب در مورد موضوعات راه و روش زندگی، راه زندگی موفق، راه زندگی در قرآن، بهترین زندگی زناشویی، راه درست زندگی از نظر اسلام، برای آینده بهتر چه کنیم، سایت راه زندگی نوشته شده است.

راه و روش زندگی

۱. پررنگ کردن جنبه های منفی، راهی برای مقابله با وسوسه ها

وسوسه از جمله خانه خراب کن ترین! احساساتی است که می تواند به یک فرد دست دهد و در صورتی که فرد دست های خود را به علامت تسلیم بالا ببرد، خودش باید تمامی عواقبش را هم بر عهده گیرد.

بهترین راه برای خلاص شدن از شر وسوسه ها این است که ابعاد و جنبه های منفی آن را برای خود اغزاق آمیز جلوه دهید و با ساختن کوه از کاه بتوانید خود را متقاعد کنید که باید از این وسوسه دست بکشید.

۲. خداحافظی کردن با تجربه های خوب در اوج

در ورزش همیشه به ورزشکاران توصیه می شود که در اوج از میادین ورزشی کنار بروند تا خاطرشان همیشه برای هوادارانشان عزیر بماند. حالا حکایت تجربه های خوب هم همین است. تکرار، آفت تجربه خوب است و اگر زیادی اصرار بر تکرار تجربه های خوب داشته باشید، لذت آن را برای خود کمرنگ می کنید و به تدریج از بین می برید.

پس اگر می خواهید طعم شیرین تجربه های خوب را همواره حس کنید، در اوج با آنها خداحافظی کنید.

۳. چرت زدن، تنها ده دقیقه

چرت زدن در طول روز برای بسیاری از مردم کاری لذت بخش و انرژی آور است. بد نیست بدانید مطالعات تازه دانشمندان هم نشان داده که حق با آنهایی است که از چرت روزانه شان نمی گذرند.

تنها ۱۰ دقیقه چرت زدن می تواند در بهبود وضعیتزمان خواب، خواب آلودگی ذهنی، خستگی، قدرت، و عملکرد شناختی موثر و مفید باشد.

۴. دوستی پیشه کردن با تکنولوژی و به ویژه اینترنت

اگر از آن دست افرادی هستید که با اینترنت دوست هستید یا به عبارت بهتر اینترنت بهترین دوست شماست، چندان نگران نباشید، تازه باید خوشحال هم باشید، چرا که عصر امروز، عصر ارتباطات است و اینترنت پادشاه این روزها اقلیم ارتباطات است.

زیاده روی مسلما مثل هر کاری در استفاده از اینترنت هم درست نیست، اما دانستن و سردر آوردن از آن در این روزگار از جمله کلیدهای داشتن زندگی بهتر است.

راه زندگی موفق

۱- نسبت به زندگی بی تفاوت نباشید

در زندگی خود به دنبال جستجو و هیجان باشید. حتما نباید شما وقت آزاد زیادی داشته باشید تا از زندگی لذت ببرید. زندگی شاد و موفق یعنی جستجو به دنبال دلیل و پاسخ. اینگونه متوجه می شوید که در زندگی خود هدف دارید البته در مسیر مثبت.

۲- در مورد کارهای تحت کنترل خود نگران باشید

توضیح این جمله درون خودش است. زمانی که چیزی تحت کنترل شما نیست نباید در مورد ان نگران بوده و زندگی را به خود سخت بگیرید چرا که بااین کار نه تنها به هیچ نتیجه ای نمی رسید بلکه زمانی از زندگی خود را که می توانستید به بهترین شکل از آن استفاده کنید را از دست داده اید.

۳- رابطه های دوستی و صمیمی داشته باشید

یک واقعیت انکار ناپذیر در مورد انسان می گوید انسان فردی اجتماعی است و شادی که با حضور در جمع دوستانه به دست می آورد از راه دیگر نمی تواند کسب کند. یک دوستی ارزشمند داشته باشید نه اینکه با هر کسی دوست صمیمی باشید بلکه با افراد با ارزش از لحاظ اخلاقی ارتباط برقرار کنید افرادی که به شما آرامش می بخشند.

۴- لذت واقعی را تجربه کنید

بدانید که چه چیزی واقعا شما را خوشحال و راضی می کند به دنبال همان بروید. موفقیت و زندگی خوب با رسیدن به هدف واقعی و شادی تحقق می یابد.

۵- خودتان را در صدر قرار دهید

نه اینکه خود خواه و خود محور باشید اما زمانی که به خودتان ارزش واقعی بدهید به طبع این رفتار بسیاری از اشتباهات را مرتکب نخواهید شد و رضایت در زندگی شما موج خواهد زد.

راه زندگی در قرآن

امام علی در نامه ای به حارث همدانی درباب راه و رسم زندگی چنین نوشتند: به ریسمان قرآن تمسک کن و از آن نصیحت پذیر، حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام بدان و حقی را که پیش از این بوده است تصدیق کن. از گذشته دنیا برای باقیمانده آن عبرت بگیر، زیرا که بعضی از امور دنیا شبیه بعضی دیگر است و آخر دنیا به اول آن ملحق می شود و همه آن تمام شدنی است.

نام بردن خدا را بسیار بزرگ بدان و جز بر حقی آن را بر زبان نیاور. بسیار یاد مرگ و یاد بعد از مرگ کن و آرزوی مرگ مکن مگر آنکه بدانی عاقبت نیکتری در پی داری. از هر کاری که فاعل آن، آن را برای خود روا می داند و برای همه مسلمانان بد، به دور باش. از هر عملی که در پنهانی انجام می شود و در ملا عام از آن خجلت برند، اجتناب کن و نیز از هر عملی که اگر از عامل آن سوال شود انکار می کند یا عذر خواهی می نماید، دوری کن.

آبروی خود را در معرض تیر گفته ها قرار مده، هر چه را می شنوی برای مردم بازگو مکن که همین که شنیده ای کافی است برای آنکه دروغ باشد و هر چه را مردم به تو گویند رد مکن که همین انکار علامت جهل است. غیظ و غضب خود را فرونشان و به هنگام قدرت و توانایی گذشت کن، به هنگام غضب حلیم باش و در وقت قدرت چشم پوشی کن تا عاقبت برای تو باشد. هر نعمتی را که خداوند به تو عطا کرده است نیکو بدار و هیچ نعمتی را ضایع مکن، و باید مردم اثر نعمتهای خدادادی را در تو ببینند.

بدان که بهترین مومنان کسانی هستند که جان و اهل و مال خود را تقدیم خدا می کنند؛ زیرا هر خیری را که از پیش فرستی برای تو می ماند و هر آنچه را به تاخیر اندازی برای دیگری سودمند خواهد بود. از یاوران ضعیف الرای و بد عمل دوری کن که همیشه یار را با یار قیاس کنند. در شهرهای بزرگ که محل اجتماع مسلمانان است سکونت گزین و از جاهایی که محل غفلت و ظلم است و اهل طاعت خدا کم اند دوری گزین. تنها به چیزی بیندیش که به کار تو می آید و از اینکه بر سر گذرگاه بازار بنشینی دوری کن که محل جمع شدن شیطانها و فتنه هاست.

به کسی که برتر از توست بسیار بنگر که همین کار از راههای سپاسگزاری است. روز جمعه مسافرت مکن تا آنکه نماز جمعه را به جاآوری مگر اینکه معذور باشی یا سفر تو در راه خدا باشد. در همه کارها اطاعت خدا کن که اطاعت خدا از هر چیز بهتر است. با خودت در عبادت خدعه کن و بر خودت آسان گیر و مجبورش مکن. در وقت نشاط و فراغت عبادت را بجا بیاور، مگر آنکه بر تو واجب باشد که در این صورت باید در وقت خود آن را انجام دهی و قضای آن هم بر عهده توست.

بترس از اینکه مرگ به سراغت آید و تو در راه بدست آوردن دنیا از پروردگارت گریزان باشی. بترس از همنشینی با فاسقان که شر با شر همراه شود. خدا را بزرگ بدار و دوستانش را دوست بدار. از خشم و غضب بپرهیز که آن لشکر بزرگی از لشکریان شیطان است.

بهترین زندگی زناشویی

احساس مسوولیت داشته باشیم؛ هر یک از همسران باید خود را در مقابل کاری که برعهده گرفته اند متعهد بدانند و از انجام دادن آن شانه خالی نکنند.

سعی کنید حرمت هم را همیشه رعایت کنید. حتی موقع دعوا

خوش قول باشیم؛ برای حرف ها و قول های خود ارزش قائل شویم و خود را در مقابل آنها مسوول بدانیم خوش قولی نشانه ی احترام به خود و همسر است.

سلایق و علایق او را بدانید تا با این کار به بگوئید که چقدر برای شما مهم است؛ در بسیاری از موارد زن وشوهر از هم توقع دارند که او را خوب بشناسد و بدانند که او چی دوست دارد.

خود را به جای همسرمان بگذاریم؛ دنیا را از دریچه ی نگاه او ببینیم و از خود بپرسیم: «اگر من جای او بودم چه می کردم؟»

سختی ها و مشکلات محیط کار را در حد ضرورت با همسرمان در میان بگذاریم؛ هم فکری بار مشکلات را سبک تر می نماید.

روابط زناشویی را بسیار مهم بدانیم؛ عدم توجه به این روابط موجب ایجاد مشکلات مختلف خانوادگی، روحی و روانی برای هر یک از طرفین می شود و زندگی را با خطرهای جدی روبرو می کند.

به همسر خود بگوییم که من به خاطر عشق به تو همه ی سختی های زندگی مان را می پذیرم چنین جملاتی باعثدلگرمی او می شود.

همدیگر را آرام کنید؛ رو زها همیشه بدون مشکل نیست و شرایط سخت از زندگی جدایی ناپذیر است. اگر یک روز همسرتان عصبانی بود شما سعی کنی او را آرام کنید و بر عصبانیت او نیافزاید.

راه درست زندگی از نظر اسلام

ابتدا باید معناى هدف مشخص شود؛ «هدف براى هر کار و هر راه، نقطه‏اى است که به آن، ختم مى‏شود» گفتنى است، این هدف -که گاهى از آن تعبیر به غایت نیز مى‏شود با علت غایى -که در فلسفه از آن سخن مى‏رود متفاوت است. براى آشنایى تفصیلى از تفاوت‏ها و تشابه‏هاى علت غایى و غایت نگا: محمدتقى مصباح یزدى، آموزش فلسفه، ج ۲، صص ۱۱۴۸۹..
دقت کافى در این نکته، ما را از خطاهاى بسیارى ایمنى مى‏بخشد. در طول تاریخ بشر، این خطاها بر سر راه کسانى قرار گرفته است که به معناى صحیح «هدف» نیندیشیده و یا آن را نیافته‏اند. ازاین‏رو، به غلط آنچه را که لازمه زندگى و یا از اجزاى حیات دنیوى بشر بوده و در مواردى ایده‏آل براى بخشى از زندگى به حساب مى‏آمده است، هدف براى کل حیات تلقى کرده‏اند و با توجه به چگونگى این تلقى و انتخاب، دچار زیان در زندگى یا شکست‏هاى روحى شده‏اند. دراین‏باره، مى‏توان به کسانى اشاره کرد که بهره‏مندى از لذت‏ها و شهوت‏ها را هدف دانسته‏اند؛ در حالى که این تصور غلطى است؛ زیرا آنچه جزء زندگى است، نمى‏تواند هدف آن باشد. براى چنین افرادى پس از پایان زندگى (یعنى حیات دنیوى)، رسیدن به هدف، هیچ تصویرى ندارد! یا کسانى که رسیدن به مدارج عالى علمى را هدف زندگى خود دانسته‏اند، علاوه بر آنکه ممکن است در رسیدن به این مطلوب ناکام مانده و به دلیل احساس شکست،دید منفى و مأیوسانه‏اى نسبت به زندگى بیابند؛ در صورت موفقیت نیز، پس از پایان زندگى دنیوى، نیل به هدف دیگر براى آنان معنا نخواهد داشت. بنابراین، باید «نیازهاى زندگى» و «هدف از زندگى»، از یکدیگر متمایز شود و آنچه داخل در محدوده زندگى است، هدف زندگى تلقى نشود. به هر صورت، هنگام پرداختن به پرسش از هدف زندگى، باید وراى حیات طبیعى قرار گیریم؛ تا سراغ آن را در حیات طبیعى محض و شئون آن نگیریم نگا: عبداللَّه نصرى، تکاپوگر اندیشه‏ها (زندگى، آثار و اندیشه‏هاى استاد محمد تقى جعفرى)، ص‏۲۲۰..
باید هدف را به درستى بشناسیم؛ روشن است که خردورزان و اندیشمندان بسیارى در همه جوامع -با توجه به مکاتب گوناگون در طول تاریخ هدف‏هاى متفاوتى براى زندگى ترسیم و ارائه کرده‏اند. امّا این بدان معنا نیست که همه این نظرها، درست باشد و همه این‏هدف‏ها صحیح شناخته و به‏دیگران شناسانده شده باشد! ضدیّت و یا تناقض بسیارى از این هدف‏ها، نشانگر صحت این مدعا است.
راه رسیدن به هدف را بشناسیم؛ بیان یک مثال قدرى از اهمیت نکته دوّم و سوّم پرده بر مى‏دارد.
فرض کنید بیمارى دارید که نیاز فورى به دارویى خاص دارد. از طرفى، شما مى‏دانید که این دارو، تنها در یک داروخانه عرضه مى‏شود؛ امّا شما آنجا را نمى‏شناسید. اکنون درمى‏یابید که دانستن نام یا مشخصات این داروخانه، از طرفى و یافتن آدرس آن از طرف دیگر، تا چه حد ضرورى و جدى است؛ یعنى، همان قدر که دانستن نام و مشخصات داروخانه، براى یافتن دارو مهم است؛ اینکه شما از کدام خیابان و به چه شکلى بروید تا به آن داروخانه برسید نیز اهمیت خواهد داشت. بدون شک اگر نام و نشانى و چگونگى رفتن به داروخانه، به صورت اشتباه در اختیار شما قرار گیرد، لطمه‏اى جانسوز و جبران‏ناپذیر در پى خواهد آورد.
تنها یک بار شانس رسیدن به هدف را داریم؛ در اولین قدم از جست‏وجو براى یافتن هدف زندگى و راه رسیدن به آن، پاى ما به زنگ خطرى برمى‏خورد که هرچند تکان‏دهنده است، براى هوشیارى و دقت بیشتر سودمند خواهد بود. آن زنگ خطر با زبان خود به ما مى‏گوید: «تنها یک بار این راه را خواهى رفت و یک بار زندگى را تجربه خواهى کرد». این اخطار و گوشزد مهم و جدّى، ما را بر آن مى‏دارد که با دقتى متناسب با اهمیت موضوع و موشکافى بسیار، به کاوش بپردازیم و ضریب اطمینان بالایى براى یافته خود دست و پا کنیم.
با توجه به نکات مذکور، متوجه خواهیم شد که شناخت هدف زندگى، کار آسانى نیست تا در توان ما یا امثال ما -که خود براى اولین و آخرین بار از این راه مى‏گذریم بگنجد. گویى باید دستى از آستین غیب برآید و با انگشت اشاره‏اى، هدف و سمت و سوى آن را به ما بنمایاند.
خوشبختانه این دست برآمده و در تعیین هدف و چگونگى رسیدن به آن، کارى کارستان کرده است. خداوند مهربان -که دوست دارد ما سعادتمندو نیک‏فرجام باشیم و برناتوانى ما در این باب، علیم است حکیمانه و مشفقانه، رمز و راز آن را از آغاز تا انجام مى‏داند و هدف زندگى و راه رسیدن به آن را به خوبى و پله پله به ما مى‏آموزد.
با توجه به نکات مذکور، اکنون مى‏کوشیم تا هدف زندگى انسان را از دیدگاه آیات قرآن، براى شما به صورت فشرده، تبیین کنیم.
قرآن کریم، هرچند به ساحت جسمانى انسان و مراحل شکل‏گیرى آن اشاره فرموده است مؤمنون(۲۳)، آیه ۱۲، حجر(۱۵)، آیه ۲۶، صافات(۳۷)، آیه ۱۱.؛ اما انسانیت انسان را به «روح» او مى‏داند حجر(۱۵)، آیه ۲۹؛ ص(۳۸)، آیه ۷۲؛ سجده(۳۲)، آیه ۱۰.
براى آگاهى تفصیلى از این موضوع نگا: محمد تقى مصباح یزدى، معارف قرآن، ج ۱-۳، صص ۴۵۰۴۴۷.. براساس آیات قرآن،روح و حقیقت انسانى منسوب به خداوند است؛ یعنى، روح انسان آفریده بى‏واسطه خداوند و ظهور تام و کامل اسما و صفات الهى است نگا: محمد شجاعى، مقالات، ج ۱، صص ۲۲ ۲۶.. اما این بعد آسمانى و جلوه حقیقى روح انسانى، مربوط به هنگامى است که انسان، پا به حیات مادى و دنیوى ننهاده است. این مرحله، در واقع همان مرحله‏اى است که خداوند درباره آن مى‏فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ»؛ تین (۹۵)، آیه ۴.؛ «به راستى انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم».
بر طبق بعضى از آیات، روح انسان -که منسوب به خدا است و در این مقام «روح خدا» نامیده مى‏شود براى ورود به عالم ماده تنزل مى‏یابد؛ یعنى، با حفظ هویت اصلى خویش، آن صفات و کمالات در او کم‏رنگ و کم‏رنگ‏تر مى‏گردد. این محدودیت و کم‏رنگى، به دلیل حجاب‏هایى است که روح انسان را فرامى‏گیرد. در واقع، «روح خدا» یا «حقیقت انسان» محدودتر شده، کمالات و خصوصیات وجودى‏اش کاسته مى‏شود. حقیقت انسان، در این سفر نزولى،از مراتب و منازل مختلف گذر مى‏کند و به منزل واپسین مى‏رسد و در بدن انسانى ظاهر مى‏گردد.

برای آینده بهتر چه کنیم

۱- نگذار نظرات و عقاید دیگران کنترل امور زندگی‌ات را در دست بگیرد:
اطرافیان ممکن است نامت را بدانند اما داستان زندگی‌ات را هرگز نمی‌دانند! می‌دانند چه کارهایی انجام داده ای اما نمی‌دانند چگونه! پس نظرات آن‌ها را جدی نگیر. آن چه مهم است عقیدهٔ خودت است نه آن‌ها. همیشه باید کاری را انجام دهی که به برای خودت و زندگی‌ات مفید است نه آن چه به کار دیگران می‌آید.

۲- به خاطر شکست‌های گذشته شرمنده نباش:
گاهی شکست می‌خوریم و این امری کاملاً طبیعی است. هر چه زودتر این اصل را بپذیری زودتر به موفقیت‌های بعدی می‌رسی. گذشته آینهٔ آینده نیست. شکست دیروز، امروز، لحظهٔ پیش، شش ماه گذشته، شانزده ماه قبل … اثری روی لحظهٔ حاضر نخواهد داشت. مهم اینست که از این لحظه چگونه استفاده کنی.

۳- برای رسیدن به آن چه می‌خواهی تصمیم بگیر:
هرگز نمی‌توانی جایی که هستی را به قصد رسیدن به موقعیتی که می‌خواهی ترک کنی مگر اینکه تصمیم بگیری و اراده کنی. باید به سمت و سویی بروی که موجب اشتیاق و هیجانت شود. نادیده گرفتن شور و هیجان موجب می‌شود هیچ وقت با خلاقیتت جریان نیابی. هیجان یعنی انرژی مضاعف. نبودن شور و شوق موجب کاهش انرژی و بی حاصل ماندن آن می‌شود. برای رسیدن به موفقیت میزان انرژی حرف اول را می‌زند. برای کارهایی که می‌خواهی انجام دهی تصمیم بگیر، برنامه ریزی کن و آن را با اشتیاق دنبال کن.

۴- اهدافی که برات مهم است را به جریان بینداز:
دو انتخاب اصلی در زندگی هر کسی وجود دارد:

۱- پذیرش شرایط همان گونه که هست!

۲- پذیرش مسئولیت تغییر این شرایط!

شم و احساس درونیت را دنبال کن. هرگز از انجام آن چه عامل پیشرفت توست باز نایست. وقتی در زندگی عشق و الهام باشد راه را اشتباه نمی‌روی. همین الآن هر کاری را می‌خواهی انجام دهی شروع کن. فرداهای بسیاری وجود دارد که در همهٔ آن‌ها حسرت امروز را خواهی خورد.

۵- کاری بکن! این که چطور و چه زمانی می‌میری دست تو نیست!
فقط می‌توانی دربارهٔ چگونه زیستنت تصمیم بگیری. هر روز یک فرصت جدید است. چشم اندازت را تغییر بده. مثبت باش! چراغی فرا راهت برافروز و از ظلمت ناامنی و تردید بیرون بیا. کاری را انجام بده که به خاطرش از خودت ممنون باشی. به دنبال بهترین ها در دیگران باش و بهترین های خودت را در راه پیشرفت دیگران ارائه کن. خوب زندگی کن! از همین الآن…

سایت راه زندگی

برای بهره مند شدن از نکات مهم روانشناسی  به منظور زندگی بهتر می توانید به وبسایت نوین بینش سر بزنید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

راه و روش زندگی

راه زندگی در قرآن

برای آینده بهتر چه کنیم

بهترین راه زندگی

زندگی آرام

عشق ورزی به خود

راه درست زندگی از نظر اسلام

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

راه و روش زندگی و راه زندگی موفق چیست. راه زندگی در قرآن چگونه است. بهترین زندگی زناشویی چه خصوصیاتی دارد. راه درست زندگی از نظر اسلام چه بوده و برای آینده بهتر چه کنیم؟ سایت راه زندگی



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1735 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.