no-img
نوین اطلس

راه زندگی موفق


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه زندگی موفق
zip
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶

راه زندگی موفق


این مطلب در مورد موضوعات زندگی موفق زناشویی، راز زندگی موفق زناشویی، بهترین راه زندگی، ویژگی زندگی خوب، راه و روش زندگی، راههای شاد زیستن در زندگی، برنامه ریزی زندگی روزمره، یک زندگی موفق دارای چه ویژگی هایی است؟ نوشته شده است.

زندگی موفق زناشویی

زمانی را به تفریح هر روزه‌ خود اختصاص دهید
در بحبوبه‌ زندگی روزمره، زندگی مشترک، به راحتی در انتهای لیست اولویتهای ما قرار می‌گیرد. دستان همدیگر را بگیرید و کمی با هم راه بروید،با هم غذا بپزید، با هم ورزش کنید، و یا روزانه چند جک را جمع کنید و برای هم تعریف کنید. نیازی نیست در این راه هزینه‌ بالایی صرف کنید؛ اما اگر متعهد باشید و تلاش کنید هر قدر توانستید همدیگر را بخندانید، ارتباط شما شیرین‌تر شده و برای همیشه پایدار خواهد ماند.

یک زندگی زناشویی محکم، شراکتی توام با اعتماد است
در همه چیز، از جمله خرید و تصمیمات مالی، و مطرح کردن مسائلی که نیاز به تصمیم گیری مشترک دارد، به همسرتان اعتماد کنید. اگر نتوانید به او اعتماد کنید، هر دوی شما دچار مشکل هستید.

همیشه به یاد داشته باشید که زندگی طولانی است
در یک لحظه، آنچه بسیار با اهمیت به نظر می رشد، با گذشت زمان اهمیت خود را از دست می‌دهد. قبل از اینکه فریاد بزنید، اهانتی بکنید و یا کلماتی نامهربانانه بر زبان بیاورید، به خاطر داشته باشید که “این نیز خواهد گذشت”. در حقیقت، مطالعات اخیر نشان داده است که حتی ناامیدترین زوجها نیز بعد از گذشت پنج سال، در زندگی خود احساس خوشبختی کرده اند. بنابراین، اجازه ندهید یک حادثه‌ ناخوشایند، مشاجره یا لحظه‌ای چالش برانگیز در زندگی، نشاط ابدی زندگی را از شما بگیرد.

یک زن نیازمند آنست که همسرش برای او وقت بگذارد و تمام توجهش را به او معطوف کند و مستقیماً به چشمانش نگاه کند

وقتی خانمی از این موهبت بهره مند باشد، به آسانی می‌تواند عشق خود نسبت به همسرش را احساس کند و بهتر پذیرای نیازهای او باشد. اینگونه است که صمیمیت در هر دو طرف پدیدار می‌شود.

از واژه‌های شخصیتی برای قدردانی از همسرتان بخاطر صفاتی چون صبوری، مشوق بودن، مهربانی و حامی بودن استفاده کنید.
فرصتهایی منظم را برای خندیدن، تفریح و تجارب مثبت ایجاد کنید. به راههایی بیاندیشید که بتوانید با هم از عشق سخن بگویید و آنها را عملی کنید. چیزهای کوچک را از نظر دور نکنید و به آنها فکر کنید و حتی کارهای خانه را که طرف مقابل دوست ندارد انجام دهد، شما انجام دهید. انجام آگاهانه‌ کاری که به قلب همسرتان آرامش می‌بخشد، در دراز مدت برای هر دوی شما نشاط آور خواهد بود و شادابی را به زندگی شما هدیه خواهد داد.

راز زندگی موفق زناشویی

زوجهای موفق با یکدیگر رشد میکنند
شخصی که شما با آن ازدواج میکنید بعد از گذشت ده سال از زندگی همان شخص باقی نخواهد ماند ،هردوی شما تغییر خواهید کرد،مخصوصا این تغییرات در لحظات سخت و حساس زندگی از قبیل شروع زندگی مشترک،از دست دادن یکی ازوالدین محسوس تر خواهد بود.

زوجهای موفق به خوبی به این مطلب اگاهی دارند که در این لحظات یکی از انها ویا هردو شخصیتشان تغییر خواهد کرد به گونه ایی که میتوان این چنین احساس کرد که گویی قوانین تغییر کرده است،واین بدان معناست که به منظورهمراه شدن با رابطه های در حال تغییر،شما نیز می بایستی تغییر کنید.

زوجهای موفق تغییرات را به خوبی پیش بینی میکنند وبرانها مسلط میشوند.انها به جای این که خواهان این باشند که همیشه با یک شخصیت ثابت زندگی کنند بیشتر در طلب تغییردر بهبود یافتن شخصیتشان هستند وبه خوبی از تغییرات مثبت شخصیتشان ومشارکتی که به دنبال ان اتفاق میافتد ،استقبال میکنند.

زوجهای موفق به طورکارامد و عملی رابطه خود را حفظ میکنند
زمانی که ازدواج کردید ودر کنار زوج مورد علاقه تان زندگی مشترک را شروع کردید ممکن است به این موفقیتهای به دست امده اکتفا کنید واین چنین احساس کنید که هیچ چیز نمیتواند به پیوندتان اسیبی وارد کند.اما اگاه باشید! گذشت زمان ویک احساس نادرست از امنیت حتی عمیق ترین وقوی ترین عشق ها را میتواند ازبین ببرد.

بنابراین زوجهای موفق این احساس اشتباه را به وقت دیگری موکول میکنند ودر زمانی که ان را برای گفتگو اختصاص داده اند وان را یه عنوان یک قانون پذیرفته اند ،به ان مشکل میپردازند و در باره ان گفتگو میکنند،تا اطمینان حاصل کنند که هردوی انها شاد و از یکدیگر راضی هستند.

بهترین راه زندگی

خواب

بنابر گفته محققان، در دنیای مدرن و پرمشغله امروز، افراد بسیاری دچار کم خوابی هستند. در حقیقت شبانه روز را با کمبود خواب بدون اینکه فرصت جبران آن را بیابند می گذرانند.

در نتیجه پس از مدتی گرفتار مشکلات نامطلوب و بی انتهای روحی و جسمی مانند ناراحتی های قلبی، استرس های شدید و عملکرد شناختی کمتر می شوند.

غذا

در دنیای مدرن امروز، اکثر مردم به دلایل متفاوت مانند کم وقتی و پرمشغله بودن یا صرفا خوشمزه بودن خوراکی های ناسالمی چون فست فودها از غذای مطلوب و کافی پر فیبر و ویتامین دار بهره نمی برند.

آنها بیشتر از خوراکی های خوش طعم و پرچرب _ از دسرهای خامه ای گرفته تا خوراکی های سرخ کرده – استقبال می کنند.

همچنین برخی دیگر بعضی از وعده غذایی روز را از دست می دهند. این افراد در طولانی مدت دچار بیماری های مختلف شده و از کیفیت زندگی شان کاسته می شود.

وضع روحی

اضطراب مردم به شدت بالا رفته است. هر کس برای رسیدن به هدفش بسیار عجله دارد، گویی نگران است که از دیگری عقب بماند.

این نوع رفتار موجب شده که استرس و فشار آن روی زندگی به شدت حس شود و فرد مضطرب شود و اضطراب فراوان، عواقب بدی چون چاقی، بی خوابی، و حتی از دست دادن سلول های مغزی درپی دارد.(همچنین نگاه کنید به عشق ورزی به خود)

ورزش

مردم از تحرک کافی برخوردار نبوده و ورزش را جزء اصلی برنامه های کاری و زندگی خود نمی دانند و این مورد مهم را به دست فراموشی سپرده اند.

این افراد پس از مدتی به ویژه از زمان میانسالی به بعد دچار مشکلات بسیاری می شوند. مشکلات جسمی و روانی از جمله، کم شدن قدرت شناختی و افسردگی کمترین عوارض بی تحرکی است. همچنین فرآیند پیری در آنها زودتر رخ می دهد.

موارد فوق تنها چند مورد از بیشمار رفتارهای غلطی است که عادی شده اند و بنابراین باید گفت: “لطفا عادی زندگی نکنید!” و در ضمن اگر بخواهید می توانید درست زندگی کنید.

به طور مثال در دهه ۸۰ در اماکن عمومی مانند رستوران ها، مردم بدون توجه سیگار می کشیدند این وضعیت در دهه ۹۰ به گونه ای تغییر کرد که سیگاری ها به احترام غیرسیگاری ها بیرون از رستوران سیگار می کشیدند.

اما امروزه در اماکن عمومی سیگار کشیدن ممنوع است. همینطور که مردم در این زمینه آموزش دیدند و نتیجه بخش هم بوده است باید نحوه درست زندگی کردن را نیز بیاموزند و به مرور دست از عادت های غلطی که عادی و طبیعی به نظر می آیند برداشته و زندگی مطلوبی درپیش بگیرند.

ویژگی زندگی خوب

۱- خلاقیت
شما شاد نخواهید بود اگر چیزی تولید نکنید. بازیِ زندگی، استراحت کردن نیست. البته که باید استراحت کافی داشته باشید تا دوباره با ترمیم قوا به سمت خلاقیت و بهره وریِ بیش تر روانه گردید.

دلیلِ وجود فصل ها، دانه ها، خاک، خورشید و معجزات زندگی چیست؟ همه ی آنها به وجود آمده اند تا ببینند شما با آنها چه می کنید. آزمایش کنید و ببینید چه کارهایی می توانید انجام دهید.

۲- دوستان خوب
دوستی، احتمالاً قدرتمند ترین سیستم حمایتی در کل جهان است. پس خودتان را از توسعه دادن دوستی ها منع نکنید! دوستی با هیچ چیز قابل قیاس نیست. مزایاهای خارق العاده ای را درون خود جای داده است.

دوستان، افراد شگفت انگیزی هستند که همه چیز را درباره ی شما می دانند و مانند خودتان در کنارتان باقی مانده اند. من یکی از عزیزترین دوستانم را در سن ۵۳ سالگی اش- بخاطر حمله ی قلبی- از دست دادم. او یکی از دوستان خیلی خاصِ من بود بطوریکه اگر در کشوری بیگانه گیر می افتادم و می توانستم تنها یک تماس تلفنی برقرار کنم، با همان دوستم David تماس می گرفتم. او به سمت من حرکت می کرد و به کمکم می شتافت. یک دوست واقعی- کسی ست که به سمت تان می آید و شما را می برد.

البته همه ی ما دوستان معمولی هم داریم. کسانی که اگر به تلفن شان جواب ندهیم، پیام می گذارند.(همچنین نگاه کنید به مقاله عشق ورزیدن به دیگران)

۳- فرهنگ
زبان، موسیقی، مراسم ها، عادات و رسوم، پوشاک، همه ی این موارد مهم و حیاتی هستند و شما باید تا زمانی که زنده اید با آنها همسو باشید. منحصربفردیِ همه ی ما، وقتی باهم ترکیب می شود نشاط، انرژی، قدرت، تاثیر و روشنایی را به جهان هدیه می کند.

۴- معنویت
به تشکیل پایه های خانواده کمک می کند که مردم و کشور آن را می سازند. مطمئن باشید که به هنگام مطالعه، تمرین و آموزش- نسبت به بخش معنوی ذات تان بی توجه نیستید. زیرا این بخش، همان چیزی ست که باعث شده ما چیزی که هستیم شویم. چیزی متفاوت از پرنده ها، گربه ها و …

۵- “چیزی را از دست ندهید!”
والدین من از دست ندادن را به من یاد دادند. من یاد گرفتم که بازی را از دست ندهم. من موسیقی، رقص، فیلم و اجرا را از دست نمی دهم. پدرم قبل از اینکه در سن ۹۳ سالگی فوت کند هر روز و هر شب به جاهایی که توانایی رفتن داشت می رفت و شرکت می کرد. مکان هایی نظیر مسابقه ی کودکان، کنسرت و کلیسا.

به حداکثر جاهایی که امکانِ رفتن هست بروید. بلیط ها را خریداری کنید و هر چیزی را که می توان دید و تجربه کرد را انجام دهید. این زندگیِ اجباری را زندگی کنید. اگر خوب زندگی کنید، این خوبی در چهره ی شما نمایان خواهد شد و در متن صدای شما جای خواهد گرفت.

۶- خانواده و حلقه ی داخلی شما
بر روی آنها سرمایه گذاری کنید. آنها هم برای شما سرمایه گذاری خواهند کرد. به آنها انگیزه بدهید، به شما انگیزه خواهند داد. وقتی پدر من هنوز در قید حیات بود، من عادت داشتم به هنگام سفرهایم با او تماس بگیرم. وقتی در اسرائیل بودم، می بایست نیمه شب ها از خواب بیدار می شدم. اما با او تماس می گرفتم و می گفتم که در اسرائیل هستم. او به صدای بلند و رسا بطوری که همه ی افراد حاضر می شنوند می گفت “پسرم، اوضاع در آنجا چطور است؟”

اگر پدر بتواند به هنگام قدم زدن در طول خانه، بوسه ی دخترش را کل روز روی گونه اش حس کند، مردِ قدرتمندی ست. اگر مردی بتواند به هنگام قدم زدن در طول خانه، مهر و عشق همسر خود را در وجودش حس کند کل روز را شکست ناپذیر خواهد بود. چیزهای خاص زیادی مرتبط با حلقه ی داخلی شما هست که می تواند شما را قوی، موثر و قدرتمند کند. پس این فرصت را از دست ندهید!

راه و روش زندگی

کارهای خوب را بدون چشم‌داشت انجام دهید

‌ما باید در دنیا کارهای خوب انجام دهیم، اما نه به این دلیل که نتیجه خوبی عایدمان شود. چنین دیدگاهی خیلی بچگانه‌ است. فقط بچه‌ها و آنهایی که تازه شروع به کار کرده‌اند اینطور فکر می‌کنند. آنها هستند که در ازای کارشان به پاداش یا تنبیه نیاز دارند. وقتی ابعاد زندگیمان را گسترده‌تر می‌کنیم، آگاهی‌مان بالاتر می‌رود، همه اینها فراموش می‌شود. آنوقت دیگر هر کاری که فکر می‌کنیم به نفع دیگران است یا مطابق با آگاهی‌مان است انجام می‌دهیم. و در مقابل هیچ چشم داشتی نداریم.

اگر به تاریخ جهان نگاه کنیم، همه آنهایی که کار نیک انجام می‌داده‌اند با همان سطح نیکی پاسخ نمی‌گرفتند. بعنوان مثال، مسیح را در نظر بگیرید. او در همه طول زندگی خود تلاش کرده بود نمونه کاملی از نیکی باشد اما هیچ پاداش قابل‌توجهی در نتیجه آن عایدش نشد. حداقل تا زمانیکه زنده بود. و بودا که برای دنیا و مردمانش چه خوبی‌ها که انجام نداده بود اما تحت آزار و اذیت بسیار قرار گرفت. یا حتی گاندی؛ او برای نیکی کردن به کشور و مردمش و ایجاد صلح و دوستی بین معتقدین مذهبی در هند تا پای جان پیش رفت اما در عوض چه عایدش شد؟ یک گلوله! آدم‌های بسیار زیاد دیگری مثل کندی و ابراهان لینکلن برای امریکا. همه این آدم‌های خوب. با تمام وجود برای ایجاد عدالت در جهان و صلح در میان مردمان جهان تلاش کردند اما باوجود همه آن خوبی‌ها عاقبتی بسیار ناراحت‌کننده عایدشان شد.

پس همه کارهای خوبی که انجام می‌دهیم ممکن است – حداقل در این دنیا – عاقبت خوبی برایمان نداشته باشد. بنابراین توقع نداشته باشید که اگر سالم غذا خوردید، همه زندگیتان آرام و بی‌دغدغه پیش رود، هیچ مشکلی برای سلامتی‌تان اتفاق نیفتد، همه دوستتان داشته باشند، هیچ دشمن یا بیماری نداشته باشید، تصادف نکنید، و امثال این. متوجه منظورمان شدید؟ کارهای خوب را به این دلیل که تنها راه انسان بودن است انجام دهید؛ تنها راه یک انسان خوب بودن.

بر تحسین‌ها یا تنبیه‌ها چیره شوید

و از این گذشته، اگر بخواهیم از زندگی انسانی پا را فراتر گذاشته و به وجودی مقدس تبدیل شویم، برای کل جهان مفید باشیم، این یعنی انسانی نیک بودن. این تنها دلیل و هدف زندگی است. تاوقتیکه سعی کنید نیکی و مهربانی کنید، همیشه نیرویی با شما مقابله خواهد کرد، نیروی که سعی خواهد کرد شما را از مسیرتان منحرف کرده و به مسیری دیگر بیندازد. به همین دلیل برای اینکه بدون شکایت و پشیمانی از نگرفتن پاسخ خوب، به راهتان ادامه دهید، به قاطعیت بسیار زیادی برای کنترل خودتان، چک کردن مسیرتان، که ببینید در راه درست هستید یا نه، نیاز دارید. ممکن است به ازای هر تحسین و قدردانی، هزاران تهمت و افترا نصیبتان شود. اینکه خبری از آنها ندارید به این معنی نیست که وجود ندارند. اینکه اهمیتی به تحسین یا مخالفت دیگران نمی‌دهید به این معنی نیست که وجود ندارند. فقط چون آنها را جدی نمی‌گیرید، تحت‌تاثیر آنها قرار نمی‌گیرید. چنین روش زندگی به فداکاری و رنج درونی بسیار نیاز دارد. بیشتر آدمها نمی‌دانند. ولی بااینحال باوجود قدرنشناسی‌های انسان، آدم‌های بسیار زیادی به این طریق به زندگی‌شان ادامه می‌دهند. آدم‌های زیادی برای انجام کار دست و نیک سعی می‌کنند خودشان را رشد دهند. این چالش زندگی انسان‌هاست که همیشه در راه خدا قدم بردارند و از دستورات او پیروی کنند. به این طریق است که می‌توانند به موجودی خاص و مقدس تبدیل شوند.

تنها راه این است که انسانی آزاده باشید

بااینکه آزاده بودن و رسیدن به این مقام بسیار سخت است اما این تنها راه شماست. مگر اینکه بخواهید همیشه وجودی پست و دنیایی باقی بمانید. تنها راهی که دارید این است که جلو روید، هرچقدر هم که مانع بر سر راهتان باشد. تا جایی که می‌شود باید جلو روید. باید پرواز کنید. هرچه بلندتر بهتر. آنقدر باید تلاش کنید تا هیچ چیز دیگری جز خوبی درونتان باقی نماند. تااینکه هیچ چیز دیگری جز امپراطوری خداوند را درونتان احساس نکنید.

راههای شاد زیستن در زندگی

در حال زندگی کنید
در لحظه باشید! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جای نگرانی برای قرار ملاقات روز آینده با پزشک تان، به غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر نمایید.

بلند بخندید
پیش بینی احساس شادی، میزان هورمون “اندروفین” و هورمون های دیگری را که به خوشی و آرامش شما می انجامد افزایش می دهد و در عین حال تولید هورمون اضطراب را کاهش می دهد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ۱۶ نفر را که همگی معتقد بودند، تماشای یک فیلم برای آنها خنده دار بود را مورد بررسی قرار دادند. سه روز قبل به نیمی از آنها گفته بودند که این فیلم کمدی است. این دسته از افراد قبل از تماشای این فیلم متوجه تغییرات بیولوژیکی در بدنشان شدند. وقتی به تماشای فیلم پرداختند، میزان هورمون اضطراب در بدنشان به طور چشم گیری کاهش یافت. این در حالی بود که میزان هورمون های شادی بخش افزایش داشت.

خوب بخوابید
بهتر است که روزانه برای مدتی کوتاه استراحت کنید و شب ها هم در حالی که کتاب می خوانید و حداکثر تا ساعت ۱۰ شب، به رختخواب بروید و بخوابید. این راهکار برای بهبود خلق و خو و نیز چشم اندازتان نسبت به زندگی مؤثر است.

به موزیک گوش دهید
تحقیقات حاکی از آن است که شنیدن موسیقی آرام قسمتی از مغز را فعال می کند که باعث شادی می شود. در ضمن این راهکار به کسب آرامش هم می انجامد.

این روش به طور آزمایشی در گروهی از افراد بالغ در حین عمل جراحی چشم انجام شد و نتایج نشان داد که این افراد نسبت به کسانی که در سکوت عمل شده بودند، تعداد ضربان قلب، فشار خون و فعالیت قلبی کمتری داشته اند.

منظم باشید
با وجود شلوغی میز کارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، یا کابینت آشپزخانه تان که بسیار نامنظم است و نیز دفترچه چک تان که در طی ۶ ماه اخیر هنوز تسویه نشده، نمی توانید تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید.

به علاوه با انجام کارهای تکراری روزانه مثل جارو زدن، گردگیری و شستشوی زمین هم می توانید به آرامش و شادی برسید(البته فقط در صورتی که این کارها را با تمرکز کامل انجام دهید).

نه بگویید
کارهایی را که در اولویت نیستند و از آنها لذت نمی برید را از برنامه زندگی خود حذف نمایید.

برای انجام کارهایتان لیستی تهیه نمایید
هیچ چیز بهتر از این نیست که وظایف تان را بنویسید. این کار باعث می شود تا اهداف تان را شناسایی کرده و تنش و نگرانی را از وجودتان دور کنید. سپس مطمئن شوید که آیا همه وظایفتان را به خوبی انجام داده اید.

برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را اختصاص دهید.
دکتر “ادوارد سوئارز” یکی از استادان روان پزشکی در دانشگاه دوک معتقد است: “افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند.”

زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان شستشوی لباس ها یا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید.

بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید.

برنامه ریزی زندگی روزمره

۱- پیدا کردن یک محل آرام
اولین گام یافتن جایی که آرام باشد، به دور از عوامل حواس پرتی، بدون موبایل و تکنولوژی، اینترنت، شبکه های اجتماعی، تلویزیون، رفت وآمد و خیلی چیزهای دیگر که باعث می شود حواس ما پرت شود.
نیاز به جایی داریم که کسی مزاحم ما نشود و بتوانیم با خیال راحت رویاپردازی کنیم، ما قرار است یک زندگی طراحی کنیم بنابراین حداقل شرط لازم این است که در یک محل آرام و بدون دغدغه و حواس پرتی آن را انجام دهیم.

۲- روی کاغذ بنویسید
لازم است اهداف، جهت و برنامه زندگی تان را روی کاغذ بنویسید، بهتر آن است که یک دفتر به آن اختصاص دهید، در مقاله قبل گفتم که نوشتن اهداف باعث یا مانع رسیدن به آن نمی شود، بلکه نوشتن اهداف و برنامه، یک ابزار مدیریتی است.

وقتی اهداف و برنامه هایمان را می نویسیم، این امر باعث می شود، انتخاب بهتری داشته باشیم، کمتر اشتباه کنیم، حواسمان پرت نشود، تمرکز داشته باشیم، انرژی مان هدر نرود، مدیریت زمان بهتری داشته باشیم و خیلی موارد دیگر و آن قدر مزایای زیادی دارد که خیلی از مدرسان موفقیت به صراحت می گویند اگر اهدافتان را ننویسید پس هدف ندارید.

به نظرتان وقتی نوشتن هدف این قدر مزایا دارد آیا ارزش ندارد کمی به خودمان زحمت بدهیم و اهدافمان را مکتوب کنیم؟
(میدونم حسش نیست، لطفا حسش رو به وجود بیاورید!)

۳- ارزش هایتان را بیابید
عزت نفس ما زمانی بالا می رود و همین طور روحیه ما زمانی شارژ می شود که بدانیم کارهایی که انجام می دهیم در راستای ارزش های زندگی مان است، در طول تاریخ افراد بی شماری باافتخار جانشان را برای ارزش هایشان فدا کرده اند، حتی ترس از مرگ هم نتوانسته است جلوی آنها را بگیرد، وقتی ارزش هایمان مشخص باشد، قدرت جادویی پیدا می کنیم، معجزه اتفاق می افتد، حتی ترس هم نمی تواند جلوی ما را بگیرد.

اینکه بدانیم در زندگی مان چه چیز ارزش محسوب می شود بسیار مهم است، زیرا می توانیم هدف، جهت و برنامه زندگی مان را بر اساس آن طراحی کنیم.

۵ ارزش مهم و اصلی زندگی تان را بیابید.

اگر خانواده برای ما ارزش اصلی محسوب شود، حاضریم هر کاری بکنیم تا آنها در آسایش و سلامت باشند، یکی از آن کارها این است که به خاطر ارزش اصلی مان (خانواده) توی دل هر ترسی برویم، ترس بزرگ ترین مانع ما در هر کاری و غلبه بر آن مهم ترین قدم در هر کاری است.

۴- اهدافتان را با ارزش هایتان هماهنگ کنید
حالا که ارزش هایتان را تعیین کردید، راحت تر می توانید اهدافتان را مشخص کنید، ابتدا اهداف و جهت کلی و برنامه زندگی تان را تعیین کنید مثلا شاید یکی از ارزش های مهم زندگی شما کمک کردن به دیگران باشد و هدف، جهت کلی و برنامه زندگی تان این باشد که پزشک ماهری شوید و بتوانید جان انسان ها را نجات دهید.
وقتی برایتان روشن شد که چه کاری می خواهید انجام دهید راحت تر می توانید اهداف چندساله، اهداف یک ساله و اهداف کوتاه مدت تر را تعیین کنید که همگی در راستای هدف اصلی است.

فرض کنید یک نفر دارد دیپلم می گیرد، وقتی ارزش زندگی اش نجات دادن جان انسان ها و هدف، جهت کلی و برنامه زندگی اش پزشک شدن باشد، آیا دانستن قدم بعدی یعنی قبول شدن در رشته پزشکی و برنامه ریزی برای آن آسان تر نمی شود؟

۵- برنامه اجرایی طراحی کنید
رویاها و خواسته های ما زمانی می توانند به اهداف قابل دستیابی تبدیل شوند که برای آنها برنامه اجرایی قابل انجام داشته باشیم، بعد از اینکه هدفتان را تعیین کردید، کارهایی که باعث می شوند این اهداف محقق شوند را لیست کنید، بعد آنها را اولویت بندی کنید و سپس از یکجایی شروع کنید به انجام دادن.

موارد مهم

– اولین بار که این ۵ قدم را برمی دارید شاید اهداف ملموس به نظر نرسند و حتی شک و تردید هم داشته باشید، اما هر بار که بیشتر این ۵ گام را برمی دارید و هرچقدر بیشتر در طول مسیر حرکت می کنید بیشتر درک می کنید که هدف واقعی شما چیست، معمولا این اهداف در ابتدای مسیر قابل دیدن نیستند و فقط در طول مسیر ظاهر می شوند.

– ممکن است برنامه تان را که اجرا می کنید متوجه شوید که برنامه تان سخت است یا قابلیت انجام و پیگیری ندارد و حتی ممکن است از ۱۰ تا کاری که تعیین می کنید فقط یک کار را انجام دهید، در این حالت نباید سرخورده شوید، در ابتدا ذهن ناخودآگاه ما نسبت به این قضیه مقاومت می کند اما با گذشت زمان این مقاومت از بین می رود و کارهای بیشتری می توانید انجام دهید.

– معمولا خیلی خیلی سخت است که یک برنامه ریزی به طور کامل و ۱۰۰ درصد اجرا شود بنابراین با این قضیه راحت باشید و فقط تمام تمرکزتان را بگذارید روی این مورد که تا می توانید درصد بیشتری از برنامه تان را اجرا کنید، شاید دفعات اول فقط دو سه درصد از برنامه تان اجرا شود، اما هر بار روش هایی را پیدا می کنید که این درصد را بالاتر ببرید.

یک زندگی موفق دارای چه ویژگی هایی است؟

هدفمند باشید

روانشناسان، وجود هدف را یکی از نشانه‌های زندگی موفق می‌دانند. از نظر آنان، انسان‌های هدفمند، همواره دنبال راهکارهایی هستند که با سرعت و کیفیت بیشتری اهدافشان را محقق و زندگی زیبایی را برای خود و اطرافیانشان مهیا سازد. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، لازمه یک زندگی موفق و بانشاط است و افرادی که به دنبال خوشبختی و سعادت می‌گردند، قطعاً برای رسیدن به آن، هدفمند و باانگیزه حرکت می‌کنند.

شاد باشید

آیا تا به حال به افراد موفق فکر کرده‌اید؟ هیچ‌گاه به راز موفقیت آن‌ها پی برده‌اید؟ یکی از ویژگی‌های این افراد، شاد بودن آن‌هاست. افراد شاد، افرادی هستند که زندگی خود را کنترل می‌کنند، محل کار و زندگی‌شان را خودشان انتخاب می‌کنند، به ارتباط بدن و مغز واقف هستند و از هر دوی آن‌ها به خوبی مراقبت می‌کنند.

آنان به زندگی به عنوان یک میدان نبرد و میدان برد و باخت نگاه نمی‌کنند، بلکه زندگی را آموزگار می‌دانند و از آن می‌آموزند. به همین خاطر، راه‌های مختلفی را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا اوضاع و شرایط را به نفع خود اصلاح کنند و اگر دچار مشکل و شکست شدند، سردرگم و درمانده نمی‌شوند. آن‌ها می‌دانند که اگر به آینده با دید خوب و مثبت نگاه کنند، هیچ‌گاه در شرایط ناگوار، تسلیم نمی‌شوند. به باور آن‌ها، برخی از اتفاق‌ها در زندگی از دست ما خارج است و خود را آماده رویارویی با بدترین شرایط می‌کنند.

بنابراین، هیچ‌گاه نقش شادی و نشاط را در زندگی خودمان نادیده نگیریم که یکی از راه‌های آن، داشتن ذهن مثبت و سالم است. آنچه را که ذهن بتواند تصور و باور کند، قابل دستیابی است به شرطی که با ذهنیتی مثبت توأم باشد و افکار منفی آن را مخدوش نکند. پس بیاییم مسیر زندگی خود را بر مبنای باورهای مثبت و یک روحیه عالی طراحی کرده و به امید زیباتر شدن زندگی خود و اطرافیانمان، از فرصت‌های طلایی زندگی، نهایت استفاده را ببریم. فراموش نکنیم خوب زندگی کردن یک هنر است که وقتی به دست آید، صاحب آن، طعم شادی و سلامت واقعی را خواهد چشید.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

بیشتر بدانید:

راه و روش زندگی

راه زندگی در قرآن

زندگی موفق چیست

بهترین راه زندگی

راههای شاد زیستن در زندگی

راه درست زندگی از نظر اسلام

اگر شما از طریق موتورهای جست و جو گر با ما اشنا شده باشید احتمالا یکی از جملات یا عبارات زیر را جست و جو کرده اید.

زندگی موفق زناشویی چه خصوصیاتی دارد و راز زندگی موفق زناشویی چیست. بهترین راه زندگی و ویژگی زندگی خوب چیست. راه و روش زندگی چگونه است. راههای شاد زیستن در زندگی چیست. برنامه ریزی زندگی روزمره تا چه حد موثر است. یک زندگی موفق دارای چه ویژگی هایی است؟



موضوعات :
موفقیت

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.