no-img
نوین اطلس

دعا برای اعتماد به نفس


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

دعا برای اعتماد به نفس
امتیاز 4.29 ( 7 رای )
zip
خرداد ۲۴, ۱۴۰۰

دعا برای اعتماد به نفس


اعتماد به نفس بالا نقش بسزایی در موفقیت افراد به همراه خواهد داشت به نحوی که حضرت علی (ع) نیز اعتماد به نفس را احترام به خود و شناخت ویژگی های خود می دانند. این تفکر همراه و هم جهت با نظریه روانشناسان امروزی در مورد عزت نفس و اعتماد به نفس می باشد. به همین دلیل در این مطلب از نوین اطلس قصد داریم به معرفی دعاها و اذکاری بپردازیم که به افراد در افزایش اعتماد به نفسشان کمک می کند.

ذکری مجرب برای افزایش اعتماد به نفس

در این بخش از مطلب دعا برای اعتماد به نفس می خواهیم به ذکری مجرب برای افزایش اعتماد به نفس اشاره کنیم که خواندن این ذکر به شما کمک می کند افکار منفی از دهنتان دور شود و با تفکری مثبت راجب خود عزت نفستان چند برابر گردد.

« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَهً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّهً بَاطِنَهً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا »

دعا برای افزایش اعتماد به نفس

اگر دعا برای افزایش اعتماد به نفس که در زیر آمده است را صبح ها بعد از نماز قرائت کنید به شما کمک می کند از دشمنان و دیگر افراد هراسی نداشته باشید و در نتیجه اعتماد به نفستان در رفتار افزایش پیدا می کند.

« بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْکِبْریاءَ فِی السَّمواتِ وَ الْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رّبَ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْعَظَمَتُهُ فِی السَّمواتِ والْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمْ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْفَضْلُ فی السَّمواتِ وَ الْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینِ وَ لَهُ النُّورِ فِی السَّمواتِ والْأرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمْ فَلِلهِ الْحَمْدُ رَبَّ السَّمواتِ وَ رَبَّ الْأرْضِ رَبَّ الْعالَمینَ وَ لَهُ الْمُلْکُ فِی السَّمواتِ وَ الْأرضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم »

دعا برای اعتماد به نفس در سخنرانی

اگر در سخنوری اعتماد به نفس کافی ندارید و به همین دلیل دچار لکنت زبان می شوید می توانید از دعا برای اعتماد به نفس در سخنرانی استفاده کنید. این دعا باعث افزایش قدرت بیان و سخنوری می شود. (همچنین نگاه کنید به زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس)

« ربّ اشرح لی صدری و یسّر لی امری واحلل عقدهً من لسانی یفقهوا قولی. »

دعای برای اعتماد به نفس با رفع استرس

برای رفع اضطراب و استرس و افزایش اعتماد به نفس می توانید دعای زیر را هنگامی که دست راستتان روی سینه تان است ۷ مرتبه بخوانید.

« الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب »

دعای قوی برای افزایش عزت نفس

دعایی که در زیر آمده است به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کمک می کند. این دعا را با خلوص نیت ۱۱۰ مرتبه بخوانید.

« اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تَرْفَعْنِی فِی النَّاسِ دَرَجَهً إِلَّا حَطَطْتَنِی عِنْدَ نَفْسِی مِثْلَهَا، وَ لَا تُحْدِثْ لِی عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِی ذِلَّهً بَاطِنَهً عِنْدَ نَفْسِی بِقَدَرِهَا.»

آیات اعتماد به نفس در قرآن

در آیات قرآن کریم نیز به کرامت و عزت انسان اشاره شده است به عنوان مثال آیه ۷۰ سوره مبارکه اسرا که در زیر آمده است به پی بردن به کرامت و ارزش نفس اشاره دارد.

« وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلً »

دعا برای افزایش شجاعت

یکی از عوامل مهم در افزایش اعتماد به نفس رهایی از ترس ها و بدست آوردن خصلت شجاعت می باشد. دعای هفت جلاله که در زیر آمده است به دعا برای افزایش شجاعت و اعتماد به نفس معروف است. بهتر است این دعا روی سنگ حدید حک شود و به صورت انگشتر در دستانتان باشد اما اگر امکان پذیر نبود می توانید این دعا برای افزایش شجاعت را روی کاغذی تمیز نوشته و همراه خود داشته باشید.

« اَعُوذُ بِجَلالِ اللّهِ. اَعُوذُ بِکَلِماتِ اللّهِ. اَعُوذُ بِرَسوُلِ اللّهِ. امَنْتُ بِاللّهِ و کتبه. اِنّى واثِقٌ بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ. اَشْهَدُ اَنْ لا اله اِلاّ اللّهُ مُخْلِصاً »

احادیث و روایاتی درباره اعتماد به نفس

تا اینجای مطلب درباره دعا برای اعتماد به نفس صحبت کردیم و مشاهده کردید چه دعاها و اذکاری در این زمینه وجود دارد که به شما در بالا بردن اعتماد به نفستان کمک می کند. از آنجاییکه پایه و اساس موفقیت خودباوری و اعتماد به نفس می باشد در این زمینه احادیث و روایات زیادی از بزرگان وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

حضرت علی (ع) می‌فرمایند:
« کسی که نفس عزیز و شریفی دارد، آن را با پلیدی گناه، خوار نمی‌سازد.»
« هر کس خود را بلند نگرداند و به اوج رفعت نرساند، کسی او را بلند نخواهد کرد.»
« بزرگ ‌ترین نادانی، ناآگاهی انسان از شأن و منزلت خویش است.»
« دانا کسی است که قدر خود را بشناسد و در نادانی انسان همین بس که ارزش خویش را نداند.»

امام صادق (ع) می‌فرمایند:
« بی ‌نیازی و عزّت در حرکتند، هنگامی که محل توکل را بیابند در آنجا وطن می ‌گزینند.»

از پیامبر (ص) نقل شده که جبرئیل پرسیدند: « توکل چیست؟ » گفت: « علم به این که مخلوق نفع و ضرری نمی‌ رساند و بنده‌ ای که مأیوس از کمک دیگران باشد، برای غیر خدا کاری انجام نمی ‌دهد و به غیر از خدا امید نمی ‌بندد و از غیر خدا نمی ‌ترسد و به غیر خدا طمع نمی ‌ورزد.» بر حسب این روایت، توکل بر خدا می ‌تواند سبب تقویت اعتماد به نفس باشد.

مطالب مرتبط: 

چگونه با اعتماد به نفس شویم

زبان بدن در وضعیت اعتماد به نفس

در شروع رابطه چگونه رفتار کنیم

نکات کلیدی موفقیت

چگونه پسری مغرور باشیم



موضوعات :
دعا

درباره نویسنده

novinatlas 1732 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *