no-img
نوین اطلس

راه های کاهش دعوا


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راه های کاهش دعوا
امتیاز 5.00 ( 1 رای )
zip
آبان ۳, ۱۳۹۷

راه های کاهش دعوا


می گویند دعوای زناشویی نمک زندگی است ولی امان از روزی که این دعواها بیش از حد شده و زندگی شور می شود. در نتیجه وقتی این دعواها از حد خود فراتر می روند باید برای کاهش دعوا و اختلافات بین زن و شوهر چاره ای اندیشید. نوین اطلس در این مطلب با عنوان راه های کاهش دعوا، راه های جلوگیری از دعواهای زناشویی و آشتی بعد از این دعوا ها را به شما معرفی می کند. بیشتر این دعوا ها به خاطر تفاهم نداشتن نیست و می توان آن ها را حل کرد. از مذهب نیز می توانید در این زمینه کمک بگیرید. در این زمینه دعای رفع اختلاف زن و شوهر شما را یاری می کند.

راه های جلوگیری از دعواهای زناشویی

بسیاری از متخصصان و مشاوران حوزه خانواده معتقدند کلمات و عبارات مشخصی در دعواها هستند که زوج برای برآشفتن یکدیگر یا بستن دهان هم از آن ها استفاده می کنند.

حرف هایی برای جلوگیری از دعوای زناشویی در زندگی مشترک

برای جلوگیری از اوج گرفتن جر و بحث و در نهایت دعوای زناشویی با کلمات و حرف های ساده ولی موثر پیش بروید:(نگاه کنید به رفتارهایی که مردان دوست دارند)

۱. هیچی: معمولا زوج هایی از دعوا کردن می ترسند یا نمی خواهند دعوا به اسمشان تمام شود. به جای اینکه بیایند و بگویند ناراحت یا عصبانی اند، انرژی منفی از خود ساطع می کنند و آرزو دارند از آنها بپرسید: “چی شده؟”

اینجاست که همسر شما اولین کلمه جادویی دعوا را به زبان می آورد: “هیچی”!

از آنجا که واضح است اتفاقی افتاده، “هیچی”یعنی خیلی چیزها! “معلوم است که ناراحتم، اما دلم نمی خواهد چیزی بگویم که دعوایمان شود، بنابراین سعی می کنم تو را تحریک کنم تا دعوایی که من می خواهم، راه بیندازی!”

۲. حالا هر چی: فرض کنید همسرتان اولین کلمه دعوا را به زبان آورده، “هیچی!”و شما به جای آنکه بگویید:”هر وقت آماده گفتن بودی، من آماده شنیدنم”، می گویید:”می دانم اتفاقی افتاده”. اینجاست که همسر شما دومین کلمه دعوا را به زبان می آورد:”حالا هر چی!”

“حالا هر چی”می تواند درست به قلب شما بخورد؛ این عبارت تحقیرکننده است و احساسات و نگرانی هایتان را بی اهمیت جلوه می دهد.

۳.  همیشه و هیچ وقت: “تو هیچ وقت سروقت نیستی!”، “من همیشه باید پشت سرت راه بروم و تمیزکاری کنم”، “من همیشه در مهمانی های کاری تو شرکت می کنم اما تو هیچ وقت با من نمی آیی.” “همیشه” و “هیچ وقت” به ندرت واقعی هستند. وقتی از عباراتی استفاده می کنید که در آن ها “همیشه”یا “هیچ وقت”وجود دارد، در واقع به همسرتان می گویید که او هرگز نمی تواند کاری را درست انجام دهد یا باورتان نمی شود که او بتواند تغییر کند. این موضوع منجر به تسلیم شدن و دست از تلاش برداشتن او می شود.

آشتی بعد از دعوا

اولین گام در مسیر راه های کاهش دعوا و برای آشتی کردن طبق روانشناسی رابطه عاشقانه این است که بپذیریم همه‌ی انسان‌ها نظرات مختلفی نسبت به یکدیگر دارند و مسلما ما و شخصی که با او نزاع داشته‌ایم نیز دارای ایده‌ها و عقاید متفاوتی هستیم و اولین گام این است که این موضوع را بپذیریم و نظرات یکدیگر را حتی متفاوت قبول کنیم و برای صحبت‌های یکدیگر ارزش قائل شویم. در این مسیر می توانید از زدن پیامک عاشقانه به همسر نیز استفاده کنید.

مهم‌تر اینکه بعد از دعوا به دنبال انتقام جویی نباشیم و به دنبال این نباشیم که بعد از دعوا با صحبت‌های و یا رفتارمان دیگری را تحقیر کنیم و یا اینکه قصد آزار او راداشته باشیم به جای این کار‌ها به تفاهم برسید و با یکدیگر سازش کنید.(همچنین نگاه کنید به مراحل آشتی با مردی که قهر کرده)

اختلاف بین زن و شوهر

ریشه اختلاف بین زن و شوهر گاهی به نوع دیدگاه و مختصات فرهنگی هر کدام از آنان بر می گردد و گاهی نیز علت آن سهل انگاری در وظایف زناشویی است هر چند که انتظارات بیش از حد از طرف مقابل نیز گاهی مشکل می آفریند. در مواردی که نوع بینش و تفاوت فرهنگ موجب بروز اختلاف شده مناسب ترین راه حل این است که همسران مختصات فکری و رفتاری همدیگر را در نظر بگیرند و انتظارات خود را با آن تطبیق دهند و آنگاه که اختلاف در اثر سهل انگاری در وظایف زناشویی است بهترین گزینه برای راه های کاهش دعوا، پس از یک تذکر غیر مستقیم گذشت می باشد. علاوه بر این به فکر جلوگیری از تکراری شدن رابطه خود باشید.

هنگام بروز اختلاف ، همسران در مرحله نخست می بایست بکوشند خودشان اختلاف را بر طرف کنند و با گذشت آن را حل نمایند. آیه”و اِنِ امَراَهٌ خَافَت مِن بَعلِهَا نُشُوزاً اَو اعراضاً فلاجُنَاحَ عَلَیهِمآاَن یُصلِحا بَینَهُما صُلحاً و الصُّلحُ خَیرٌ و اُحضِرَتِ الانفُسُ الشُحَّ واُن تُحسِنوا و تَتَّقُوا فانَّ اللهَ کانَ بِمَا تَعلمونَ خبیرا۱» صراحتا به این موضوع اشاره دارد. تاکید آیه بر روی صلح است تا جایی که سه مرتبه از آن بهره گرفته و در نهایت صلح را بهتر از خیر می داند. «الصلحُ خیرٌ» در واقع دعوای زن و شوهر در اسلام جایز نمی باشد.

تفاهم نداشتن زن و شوهر

چه اتفاقی می افتد که با رعایت همه این ملاحظات، مدتی بعد از ازدواج و سپری شدن ایام عقد و ماه عسل، مشکلات شروع می شود و یک زوج بیان می کنند:«تفاهم نداریم». چطور با این که قبل از ازدواج تمام سعی خود را می کنند تا با فردی ازدواج کنند که تفاهم داشته باشند، باز هم «نداشتن تفاهم» منجر به بروز مشکلات و تشدید اختلافات آنان می شود!؟ به راستی راه حل چیست؟ چطور می توان جلوی این مشکل را گرفت؟ چطور می توان از دو نفر که در دو خانواده متفاوت رشد کرده اند، تجارب متفاوتی دارند و از همه مهم تر از دو جنس متفاوت (زن و مرد) هستند، انتظار داشت که در بیشتر موارد تفاهم داشته و به دنبال راه های کاهش دعوا باشند!؟

رابطه تفاهم و توافق
درک این اتفاق، نیاز به دقت ویژه ای دارد. شاید نباید حرف زوجی را باور کرد که ابراز می کنند:«ما در همه مسائل تفاهم داریم»، البته شاید! چراکه واقعیت چیز دیگری است و حتی هنگامی که زن و شوهری بیان می کنند تفاهم زیادی دارند، در واقع به «توافق» رسیده اند و تفاوت زیادی بین «تفاهم» و «توافق» در رابطه وجود دارد. توافق نوعی قرارداد بین دو طرف رابطه است تا با هم بر سر برخی مسائل به نتیجه برسند و به نظر یکدیگر احترام بگذارند و یکی از راه های کاهش دعوا می باشد.(نگاه کنید به راه های عاشق شدن به همسر)

دعای رفع اختلاف زن و شوهر

اگر میان زن و شوهری اختلاف و کدورت واقع شده باشد برای رفع این اختلاف ها و جلوگیری از ئعوای زن و شوهر در اسلام مجرب است که سوره مبارکه والتین را تا اسفل السافلین بر قطعه نانی در وقت طلوع آفتاب یا طلوع قمر نوشته و به آن ها بخورانید. اسم آن ها را در آخر سوره به این طریق بنویسید تا به عنوان یکی از راه های کاهش دعوا به کار برود:

ثُمَّ رَدَدناک فلان زاییده فلان اسفل فلان زائیده فلان

به جای فلان اسامی را بنویسید.

مطالب مرتبط:

راهکارهای کاهش طلاق عاطفی

راه های حفظ یک رابطه عاشقانه

آشتی با مرد متولد اردیبهشت

معذرت خواهی از عشق

چطور بعد از دعوا آشتی کنیم

راه های افزایش عشق بین زن و شوهر

چگونه با دوست دختر خود آشتی کنیم

عشقم قهر کرده چیکار کنم



موضوعات :
ازدواج
برچسب‌ها :

درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.