no-img
نوین اطلس

راهکارهای کاهش طلاق عاطفی


نوین اطلس
مطالب ویژه
اطلاعیه

ادامه مطلب

راهکارهای کاهش طلاق عاطفی
zip
دی ۱۰, ۱۳۹۶

راهکارهای کاهش طلاق عاطفی


این مقاله درباره ی راههای رهایی از طلاق عاطفی، راههای درمان طلاق عاطفی، درمان طلاق عاطفی زوجین، راه حل طلاق عاطفی چیست، راهکار پیشگیری از طلاق، راهکارهای کاهش طلاق در ایران، نشانه های طلاق عاطفی، طلاق روانی چیست می باشد.

راههای رهایی از طلاق عاطفی

برای مبارزه با افسردگی بعد از طلاق چندین راهکار وجود دارد که در زیر معرفی می‌شود:

افکار منفی را از ذهن‌تان دور کنید

«زندگی من پایان رسیده»، «همه‌چیز را از دست داده‌ام» و… افکاری مسموم هستند که تاثیرات قوی روی احساسات می‌گذارند،حتی ممکن است که افراد متوجه آثار منفی نشوند در صورتی که ریشه بسیاری از مشکلات اشخاص افسرده همین خطاهای فکری است. پس تا جایی که می‌توانید، سعی کنید افکار منفی را متوقف کنید. روانشناسان بهترین راه‌حل را در این می‌دانند که این دسته از افراد باید افکار منفی خود را روی کاغذ بیاورند و از دید یک شخص بالغ به آن جملات بیندیشند که پیروی از این افکار آیا منطقی است یا خیر؟

احساس گناه نداشته باشید

فرد مطلقه پس از طلاق، احساس طردشدگی دارد و سعی می‌کند که به بررسی رفتارهایش در زندگی گذشته خود بپردازد و خودش را مقصر و گناهکار نشان دهد. برای غلبه بر این احساس باید دانست که از هم پاشیدن یک رابطه تقصیر یک فرد نیست و هر دو طرف باید مسئولیت طلاق را بپذیرند.

البته محققان درباره جدایی از دو نوع احساس گناه نام می‌برند:

یکی احساس گناه نابه‌جا و نامناسب که بعد از ارتکاب هر خطایی به انسان دست می‌دهد و پس از گذشت زمان با این احساس کنار می‌آیند و احساس دیگر،احساس گناه آبگیر است که درون بعضی از افراد وجود دارد که ریشه در کودکی‌شان دارد و وقتی برایشان حادثه‌ای پیش می‌آید و تلنگری به این آبگیر زده می‌شود، دچار احساس گناه و اضطراب می‌شوند. چنین احساسی فرد را از پای درمی‌آورد. این نوع احساس گناه، فرد را به افسردگی حاد سوق می‌دهد.

خودتان را دوست داشته باشید

فرد باید بداند که ابتدا خودش را همان‌گونه که هست، دوست بدارد. این اطرافیان ما نیستند که ارزش‌مان را پایین می‌آورند، بلکه اغلب خود ما موجب این کار می‌شویم. فرد مطلقه چون احساس گناه می‌کند،خودش را دوست ندارد در صورتی که باید به این بینش برسد که اشتباه در بعضی از زمینه‌ها اشکالی ندارد. پذیرفتن اشتباهات خود گامی به سوی دوست داشتن خودمان است. عشق ورزیدن به خود از مهم‌ترین کلیدهایی است که موجب می‌شود انسان با خود آشتی کند و ارتباط مجدد داشته باشد.

از جمع‌های دوستانه کناره‌گیری نکنید

افراد بعد از جدایی به جای رفت‌وآمد با دوستان و آشنایان خود، گوشه‌گیری را ترجیح می‌دهند و ارتباط‌شان را با دنیای بیرون قطع می‌کنند. اما این انزواطلبی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید شما را به‌سوی پیشرفت بیماری سوق می‌دهد.

رفت‌ و آمد با افراد قابل اعتماد در این برهه از زندگی موجب احساس امنیت و آرامش می‌شود زیرا حمایت دوستان در این مرحله نقش مهمی دارد.

همیشه یک گروه حمایت‌کننده از نزدیک‌ترین دوستان‌تان داشته باشید که حمایتگر عاطفی، راهنمای همیشگی و مشوق شما در کارهایتان باشد. در این دوران از دوستی‌ها پذیرا باشید و تا جایی که می‌توانید از دوستی‌های اینترنتی پرهیز کنید. انرژی فکری و زمانی که صرف این نوع دوستی‌ها می‌شود شما را از دنیای واقعی دورتر می‌کند.

اعتمادبه‌نفس خود را بازیابید

روانشناسان معتقدند بعد از طلاق، اعتماد‌به‌نفس فرد مطلقه به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند که متاسفانه این مساله نشان از آغاز و شروع بیماری افسردگی در شخص است.

هر چند کمبود اعتمادبه‌نفس دلیل قطعی افسردگی نیست، اما براساس پژوهش‌ها این دو پابه‌پای هم پیش می‌روند. فقدان اعتمادبه‌نفس موجب می‌شود که شما به دشمن ارزش‌های خود تبدیل شوید.

از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید

از آنجا که ممکن است دوره افسردگی بعد از طلاق طولانی‌مدت شود و زندگی فرد را کاملا تحت سیطره خود قرار دهد، بهتر است از مشاوران و روان‌درمانگرها کمک بگیرید. افکار، نگرانی، احساسات و آنچه موجب خشم و نفرت‌تان شده، بیان کنید حتی پیام‌های نادرستی که ذهن‌تان را دربر گرفته است. با آن‌ها گفت‌وگو کنید تا بتوانید به راحتی مرحله بازسازی خود را سپری کنید.

مشاوران، مرجع امنی هستند که می‌توانید با آن‌ها درباره هر چیزی صحبت کنید و در مقابل آن‌ها به شما کمک می‌کنند که با مسائل کنار بیایید و با مهارت‌های حل مساله آشنا شوید و البته اگر تشخیص دهند که افسردگی شما شدید و حاد است به‌طوری که زندگی‌تان را فلج کرده، شما را به روانپزشک معرفی می‌کنند تا در کنار روان‌درمانی تحت دارودرمانی نیز قرار ‌گیرید.

راههای درمان طلاق عاطفی

دست از تغییر یکدیگر بردارید
برای جلوگیری از بروز طلاق عاطفی در خانواده زوج ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارند. به اعتقاد وی انسان ها را نمی شود تغییر داد، بلکه باید اولویت های خودمان را تغییر دهیم. وی که محقق در امور ازدواج وخانواده است، افزود زن و شوهر در دعوا نباید دنبال مقصر بگردند، اینجا نه کسی قاضی است نه وکیل، بلکه باید به دنبال آن باشند که هرکس چقدر در حل مسئله سهم دارد. طرفین باید در این مواقع انعطاف پذیر باشند و در نهایت از طبیعت درس بگیرند. شما کدام حیوانی را دیده اید و می شناسید که وقتی مورد تهدید قرار گرفت، همان لحظه از خود عکس العمل نشان دهد. به جای آنکه حس هایمان را تعطیل کنیم، بهتر آن است که به دنبال فعال سازی حواس مان باشیم.

درمان طلاق عاطفی زوجین

چه کنیم تا طلاق عاطفی در زندگی رخ ندهد
زوج‌ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یکدیگر بردارند، انسان‌ها را نمی‌شود تغییر داد بلکه باید اولویت‌های خودمان را تغییر دهیم. زوج‌ها در دعوا نباید دنبال مقصر بگردند اینجا نه کسی قاضی است نه وکیل بلکه باید به دنبال آن باشند که هرکسی چقدر در حل مساله سهم دارد. انعطاف‌پذیر و واقع‌گرا باشند و در نهایت اعتقادم بر این است که از طبیعت درس بگیرند شما کدام حیوانی را دیده‌اید و می‌شناسید که وقتی مورد تهدید قرار گرفت همان لحظه از خود عکس‌العمل نشان دهد. به جای آنکه حس‌هایمان را تعطیل کنیم، بهتر آن است که به دنبال فعال ‌سازی حواس‌مان باشیم.

زوج درمانی، راهکاری برای کاهش طلاق عاطفی
یکی از راهکارهایی که تاثیر زیادی می تواند در شفاف سازی، سوء تفاهم زدایی و باز کردن گره زوجین داشته باشد، زوج درمانی است. زوج درمانی رویکردی است که در آن جلسات درمانی مشترک میان زن و شوهر برای تغییر دادن روابط آنان در جهت مطلوب برگزار می شود.

در زوج درمانی آنچه مورد قبول است آن است که مسئله زوج ها مشکل فردی نیست، بلکه مشکل میان فردی است. در زوج درمانی فنون مختلفی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان فن انعکاس و روز همراهی را نام برد.

منظور از فن انعکاس آن است که درمانگر از شوهر می خواهد نظرش را در مورد اختلاف خود با همسرش بیان کند و از زن می خواهد تا به سخنان شوهرش به دقت گوش دهد، سپس از وی می خواهد صحبت های شوهرش را تکرار کند.سپس از مرد می پرسد آنچه که زنش گفته همان بوده که او گفته است؟ و اگر نبوده آن ها را تکرار کند. همین کار برای زن هم اتفاق می افتد.

این کار آنقدر ادامه می یابد تا سوء تفاهم بین زوجین برطرف شود و آن ها روش ارتباط صحیح را بیاموزند. در تکنیک روز همراهی، روش کار به اینگونه است که زن قول می دهد در یک روز معین کارهای خوبی و دلخواه همسرش را برای شوهرش انجام دهد بدون آنکه انتظاری از وی داشته باشد و شوهر نیز در یک روز دیگر همین کار را برای زنش انجام می دهد.

با کمک این تکنیک، کم کم سوء تفاهم های زوجین حل می شود و جای خود را به مهر و محبت خواهد داد.

راه حل طلاق عاطفی چیست

توقعات نامحدود زن یا مرد را یکی از مهمترین عوامل جدایی بوده و اگر هر کدام دامنه توقع خویش را محدود سازند، و از عالم رویاها و پندارها بیرون آیند، و طرف مقابل خود را به خوبی درک کنند، و در حدودی که ممکن است توقع داشته باشند، جلوی بسیاری از مشکلات گرفته خواهد شد.

راهکار پیشگیری از طلاق

برخی راهکارهای پیش گیری از طلاق
۱. تقویت باورهای دینی
باور دینی و ایمان به خدا، از راهکارهای مؤثر در پیش گیری از طلاق است. توحید و خداپرستی، نگرش فرد به همه هستی و زندگی انسان را، هدفدار و معنادار می کند. ازاین رو، در رفتارها با انسجام، وحدت روحیه و آرامش عمل می کند. بدون شک، باور حقیقی داشتن به خدا، همه رفتارها و زندگی خانوادگی را به سوی کسب رضایت خداوند خواهد کشاند. فردی که خدا را ناظر و همراه خود و حتی از رگ گردن نزدیک تر می بیند، می کوشد در همه حال، در برخورد با اعضای خانواده و انجام دادن وظایف خانوادگی، رفتاری خداپسندانه داشته باشد. همچنین توجه کردن به عدالت خداوند و اینکه هیچ گونه ظلمی را روا نمی دارد و حق هیچ موجودی را تباه نمی کند، زمینه و انگیزه دیگری برای مهار رفتاری اعضای خانواده است. هر چه این حالت قوی تر باشد، مشکلات فرد کمتر خواهد بود. در حقیقت، شخصی که چنین نگرش مثبت دینی داشته باشد، به ناظر و داور بیرونی برای حل مشکلات خود نیاز نخواهد داشت. از سوی دیگر، توجه و درک کردن صفت های خداوند، همچون رحمت و مهربانی گسترده، توانایی نامحدود، حمایت از آفریده های خود و کفایت آنها نیز آثار مثبت و ارزشمندی بر زندگی فرد و جنبه های خانوادگی او بر جا خواهد گذاشت. بنابراین، عطوفت و رحمت اعضای خانواده در حق یکدیگر که در حقیقت شعبه ای از تجلی رحمت خداوند است، زمینه پیش گیری و حل بسیاری از مشکلات خوانده می شود. ناگفته نماند، پژوهش های انجام شده در این زمینه، دین را مهم ترین عامل ثبات و پایداری ازدواج اعلام می کند و تأثیر باورهای دینی بر رضایت مندی از ازدواج را تأیید کرده است.

پیام متن:
ایمان به خدا و تقویت باورهای دینی، تأثیر پسندیده در خانواده و کاهش اختلاف های خانوادگی دارد.

۲. محبت صادقانه میان زن و مرد
بی شک، همه انسان ها تشنه مهر و محبت هستند و دوست دارند، از دیگران محبت و دوستی ببینند. در این میان، زن و شوهر، بیش از دیگران به مهر و محبت یکدیگر نیاز دارند. زن، کانون محبت و موجودی عاطفی تر است. او دلش می خواهد، محبوب دیگران باشد و هر چه محبوب تر باشد، شاداب تر است. ازاین رو، برای به دست آوردن محبوبیت، تا سرحد فداکاری می کوشد. پس بر مرد واجب است که در دوستی و مهر و محبت با همسرش، بسیار دقت کند. از سوی دیگر، مردها نیز به محبت زنان نیاز دارند؛ زیرا هم اوست که هر روز برای آسایش و رفاه خانواده رنج بسیار تحمل می کند و حاصل زحمت های خود را از روی اخلاص به خانواده هدیه می دهد. ازاین رو، انتظار دارد که زن، شریک زندگی و مونس و غم خوار او باشد و از صمیم قلب صادقانه و خالصانه به او محبت کند. بنابراین، بزرگ ترین رمز پایداری بنیان های خانواده، مهر و محبت است و در صورت نبودن چنین اکسیر اعجاب آوری، خانه به محیطی بی صفا و بی رونق، بلکه جهنمی سوزان تبدیل خواهد شد.

پیام متن:
بوی طلاق، آن گاه به مشام می رسد که مهر و محبت از دل زن و مرد رخت بربندد.

۳. صبر و خویشتن داری
صبر، یکی از ویژگی های اخلاقی است که در جلوگیری از اختلاف های خانوادگی بسیار مؤثر است. صبر، از مهم ترین صفت های نفسانی و بازدارنده از مشکلات است و در متون اسلامی، از آن، به عنوان رکن اصلی ایمان یا دشمن یاد است. گاهی وقت ها در مسائل خانواده، افراد با ناکامی هایی روبه رو می شوند که در این هنگام، بی تابی و مهار نکردن رفتار، فرد را به تنش دچار می کند و نیاز او نه تنها برآورده نمی شود، فشار روانی هم به او رو می آورد. در مقابل، فرد، با صبر می تواند، هر چند در زمانی طولانی تر، به موفقیت برسد. گاهی نیز رفتارهای نامناسب، فرد را به واکنش وا می دارد که در این زمان، تحمل و بردباری در حل مشکلات و پیش گیری از اختلاف، بسیار مؤثر است. افزون بر این، زندگی انسان با کمبودهای مالی و آسیب های بدنی و جانی همراه است. این امر نیز می تواند، زمینه ای برای بروز اختلاف ها و رفتارهای نامناسب در خانواده فراهم کند. در چنین مواقعی، گاه مشکلات به اندازه ای است که اگر انسان از امور معنوی نیرو نگیرد، از پا در خواهد آمد. خداوند در قرآن کریم، در این شرایط آدمی را به صبر دعوت می کند و بشارت می دهد که آنها مشمول صلوات و رحمت خداوند هستند. در جایی دیگر، پاداش بردباران را بدون اندازه می خواند و بالاتر از همه، خداوند را دوست دار، همراه و یاور شکیبایان معرفی می کند. بی گمان، این گونه آیه ها، انگیزه آدمی را برای مهار خویش بیشتر می کنند و او را در مشکلات بردبارتر خواهد ساخت. نکته آخر، لزوم سفارش اعضای خانواده به یکدیگر درباره صبر است. بی شک، این مسئله همان گونه که در شکیبایی خود فرد مؤثر است، به تقویت انگیزه دیگران برای بردباری، بسیار کمک و از بروز بسیاری از اختلاف جلوگیری می کند.

 

راهکارهای کاهش طلاق در ایران

راهکارهای کاهش طلاق:

1- دگرگرایی فکری در برابر گاردگیری احساسی.

در مواقع احساس فشار روانی از سوی هر یک از طرفین، که تقریباً ناشی از نداشتن شناخت کافی است، به جای متوسل شدن به انگیزه‌های رقابتی و اثباتی صرف، خود به فکر هم اندیشی و درک متقابل قدم برداشته و هرگونه زمینه‌های تحریک کننده را از بین ببرند. این به خودی خود بسیاری از مشکلات را تحت شعاع قرار می‌دهد، و مانع از بروز مشکلات بعدی می‌شود.

2- همکاری و درک متقابل در برابر رقابت منفی و طلبکارانه.

تقویت امیال و عوامل صمیمانه و در میان گذاردن درونی‌ترین افکار خود با یکدیگر و برنامه‌ریزی برای برآوردن خواسته‌ها در زمان مناسب با در نظر گرفتن شرایط و پتانسیل‌های موجود.

3- تعدیل واکنش در مقابل خشونت احساسی و آنی.

در بعضی از زندگی‌ها، تعارض‌ها گاهی از شدت زیادی برخوردارند. در این حالت باید با رفتاری مدبرانه تلاش کرد تا جلوی واکنش‌های تند که گاهی نیز خشن هستند، گرفته شود تا زمینه برای آسیب‌پذیری بیشتر فراهم نشود.

4- پرهیز از تحریکات اطرافیان به ظاهر متحد و همراه.

نباید از نظر دور داشت که وابستگی‌های خانوادگی، بویژه در جامعه ایران، همواره عوارض و تبعاتی را بر زندگی‌های ایرانی وارد کرده و موجب تفاوت‌ها و تضادهایی در زندگی‌های مشترک می‌شود. گرچه تأثیرپذیر‌ی‌ها گاهاً ناخواسته تحت شرایط روانی خاصی صورت می‌پذیرد؛ اما باید مراقب بود تا با آگاهی از آثار سوء این تأثیرات، از تحریکات اطرافیان به نفع زندگی خود پرهیز شود تا آثار ملموس یا ناملموس آن، زندگی را به خاطره‌ای ناخوشایند تبدیل نکند.

5- رعایت ضوابط اخلاقی تربیتی در برابر ابراز تکانه‌های لرزشی شوک برانگیز.

در مقابل تمام تکانه‌های آنی، که در واقع حکم لرزش برای زندگی را دارد، باید شرایط را ،حتی نوع اختلافات را، به سمت نظم و انضباط هدایت کرد. در این صورت می‌توان در چارچوب ضوابطی خاص از اثرات این تکانه‌ها جلوگیری کرده و در اندک زمانی شرایط را به حالت عادی برگرداند. در این صورت میل به لگدمال شدن عواطف و احترامات فروکش می‌کند.

نشانه های طلاق عاطفی

‎١- کاهش چشمگیر وقت گذاشتن برای همدیگر.

‎٢- کاهش وابستگی ها و گیرایی های همسران در رابطه با همدیگر

‎٣- افزایش سرگرمیهای برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده

۴-فاش شدن رازها و اشتباهات همسران در بیرون از خانواده .

‎۵- عدم استفاده از راهبردها حل مسئله.

‎۶-کاهش میزان نوازش کلامی، جسمی و روابط جنسی که منجر به از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی خواهد شد.

٧- عدم اعتماد همسران به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل. که منجر به ادامه مشاجره در خانواده میشود.

‎٨-وقت گذاشتن بیش از اندازه برای فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی که منجر به تشکیل ائتلافی علیه همسر دیگر میشود.

‎٩-به رخ کشیدن اشتباهات، فاجعه آمیز کردن مسائل کوچک و سرزنش کردن همدیگر.

‎١٠- پرداختن به مسائل گذشته به جای اندیشیدن به مخاطرات پیش رو.

طلاق روانی چیست

طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

سایت روانشناسی نوین بینش

۴ حرکت ساده برای برگرداندن عشق از دست رفته

مطالب مرتبط:

ارتباط کلامی با همسر

طلاق عاطفی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

راه های کاهش دعوا



درباره نویسنده

novinatlas 1733 نوشته در نوین اطلس دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.